۵ قابلیت جالب آیفون ۱۴ که نمی دانستید

۵ قابلیت جالب آیفون ۱۴ که نمی دانستید
  • 1402/1/26
  • گویا آی تی
  • 1

با معرفی آیفون جدید ویژگی های جدیدی نیز ارائه می شود. این روند تقریبا هر سال و با معرفی جدیدترین گوشی اپل تکرار می شود و در سال ۲۰۲۲ نیز که ایفون ۱۴ معرفی شد یک سری ویژگی های جدید نیز به آن اضافه شده است. اپل این ویژگی های جدید را به منظور استفاده بهینه تر ارائه می دهد و با شناخت آنها می توانید استفاده بهتری از گوشی آیفون خود داشته باشید، بنابراین بد نیست ویژگی های جالب و کاربردی iphone 14 نیز بشناسید.

در این مقاله ۶ قابلیت جالب آیفون ۱۴ که عموما این ویژگی ها تنها در نسخه های پرو قابل دسترس هستند را معرفی خواهیم کرد. اگر قصد خرید گوشی آیفون جدید را دارید و یا به تازگی یکی از مدل های سری ۱۴ را تهیه کرده اید، این مقاله می تواند به شما در استفاده بهتر از ایفون جدید کمک کند.

جزیره داینامیک (Dynamic Island)

سری پرو و پرومکس آیفون ۱۴ به جای بریدگی بالای نمایشگر (ناچ) از نمایشگر حفره دار استفاده کرده و دوربین سلفی و face id را در یک ناحیه قرصی شکل قرار داده است. اپل برای استفاده بهینه تر از ناحیه قرصی شکل ایده جزیره پویا را توسعه داده است که هشدارها، اعلان ها، نمایش مسیر، وضعیت اتصال AirPod، عمر باتری و یا تایمر می توانید در آن مشاهده کنید.

جزیره پویا در آیفون 14

در واقع ایده جزیره پویا قبلا توسط ال جی در گوشی V10 با استفاده از یک نمایشگر ثانویه در قسمت بالای نمایشگر اصلی اجرا شده اما اپل این قابلیت را به صورت نرم افزاری توسعه داده است. این ناحیه در آیفون ۱۴ پرو قابلیت تغییر شکل را دارد و حتی می توانید آن را به دو قسمت جداگانه تقسیم کنید که در واقع روشی کاملا جدید برای تعامل با آیفون است.

نرخ رفرش متغیر

اپل برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ از صفحه نمایش ProMotion در ipad pro استفاده کرد و آیفون ۱۳ پرو نیز اولین گوشی اپل با نمایش ۱۲۰ هرتز است. در نسخه های پرو ایفون ۱۳ و ایفون ۱۴ به صورت هوشمند IOS نرخ رفرش صفحه را بسته به کاری که انجام می دهید تغییر می دهد، مثلا نرخ بروزرسانی صفحه در هنگام نمایش تصاویر ثابت با زمانی که صفحه را اسکرول می کنید متفاوت است.

قابلیت نرخ رفرش

قابلیت نرخ رفرش متغیر در هر دو سری قابل دسترس است با این تفاوت که نرخ رفرش صفحه آیفون ۱۳ پرو فقط از ۲۴ تا ۱۲۰ هرتز متغیر است اما در سری جدید ایفون حداقل نرخ رفرش به ۱ هرتز می رسد. به این منظور که صفحه نمایش آیفون ۱۴ پرو بسته به کاری که انجام می دهید از ۱ هرتز تا ۱۲۰ هرتز متغیر است. این ویژگی تنها در نسخه های پرو و پرومکس وجود دارد، به همین دلیل نیز تفاوت قیمت گوشی آیفون ۱۴ پرو با معمولی زیاد است.

نمایشگر همیشه روشن

آیفون ۱۴ پرو اولین ایفون با صفحه نمایش همیشه روشن است. قابلیت نمایشگر همیشه روشن برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ توسط نوکیا معرفی شد و در حال حاضر بیشتر گوشی های اندرویدی از این فناوری پشتیبانی می کنند. اپل نیز قبلا از این فناوری در اپل واچ بهره برده و حالا این قابلیت به آیفون ۱۴ پرو و ایفون ۱۴ پرومکس نیز اضافه شده است که در حالت قفل شدن صفحه، اطلاعاتی همچون زمان و پیام های دریافتی را نمایش می دهد.

قابلیت نمایشگر همیشه روشن در آیفون ۱۴ پرو به شما کمک می کند تا بدون نیاز به باز کردن قفل از وضعیت زمان و پیام های دریافتی با خبر شوید. ایفون ۱۴ پرو و پرو مکس همچنین در این قسمت نرخ رفرش را به ۱ هرتز می رساند که باعث کاهش مصرف انرژی نیز می شود.

تشخیص تصادف رانندگی

قابلیت تشخیص تصادف نیز یکی دیگر از قابلیت های جالب موجود در آیفون ۱۴ است. این قابلیت می تواند با استفاده از سنسورهای پیشرفته تصادفات نسبتا شدید را تشخیص دهد و به کاربر پیشنهاد می کند که با خدمات اضطراری تماس بگیرد، در صورت عدم پاسخگویی از طرف کاربر، آیفون بعد از چند ثانیه به صورت اتوماتیک تماس می گیرد. این ویژگی تنها مختص آیفون ۱۴ نیست و در اپل واچ سری ۸ نیز وجود دارد.

در واقع قابلیت تشخیص تصادف در سال ۲۰۲۰ توسط گوگل معرفی شد و گوشی های گوگل پیکسل از این ویژگی بهره مند هستند. البته انتظار می رود که در آینده نزدیک بیشتر گوشی های اندرویدی از این قابلیت پشتیبانی کنند اما در حال حاضر تنها در گوشی های سری پیکسل گوگل، آیفون ۱۴ و اپل واچ سری ۸ قابل دسترس است. نکته دیگر اینکه این قابلیت تنها در چند کشور قابل دسترس است و هنوز در کشور ما کاربردی ندارد.

حالت سینمایی با رزولوشن ۴K

سری ایفون ۱۴ بهبودی های زیادی داشته که مهم ترین آنها دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی است. با بهره گیری ایفون ۱۴ پرو و ایفون ۱۴ پرومکس به دوربین ۴۸ مگاپیکسل قابلیت های جدیدی نیز به آن اضافه شده که حالت سینمایی با رزولوشن ۴k یکی از آنها است. حالت سینمایی در گوشی آیفون ۱۳ پرو نیز وجود دارد اما با این تفاوت که در ایفون جدید حالت سینمایی از رزولوشن ۱۰۸۰p به ۴K افزایش پیدا کرده است.

حالت سینمایی با رزولوشن 4K

ایفون ۱۴ معمولی و پلاس از لنزهای ۱۲ مگاپیکسلی استفاده می کنند و دوربین ۴۸ مگاپیکسل تنها در مدل های پرو به کار رفته است. بنابراین اگر به عکاسی حرفه ای علاقه مند هستید و یا می خواهید از حالت سینمایی در وضوح ۴K بهره مند شوید بهتر است به فکر تهیه یکی از مدل های پرو یا پرومکس باشید که با توجه به مشخصات و قیمت ایفون ۱۴ پرو مکس ۲۵۶، این مدل بهترین گزینه است.

پیام اضطراری با استفاده از سرویس ماهواره ای

پیام اضطراری با استفاده از اینترنت ماهواره ای

اپل پیام اضطراری از طریق ماهواره را برای همه کاربران ایفون ۱۴ به صورت رایگان تا دو سال فعال کرده است. این سرویس به کاربران اجازه می دهد تا در صورت بروز مشکل حتی در صورت خارج شدن از شبکه نیز با استفاده از اتصال ماهواره به سرویس های اضطراری پیام ارسال کرده و درخواست کمک کنند. این سرویس همچنین به شما امکان می دهد تا با استفاده از برنامه Find My و از طریق اتصال ماهواره موقعیت مکانی خود را با مخاطبین خود به اشتراک بگذارید.

آیا آیفون ۱۴ ارزش خرید دارد

اپل هر سال با معرفی ایفون جدید یک سری قابلیت های جدید نیز معرفی می کند که این قاعده در ایفون ۱۴ نیز تکرار شده است. در سال ۲۰۲۲ همراه با معرفی ایفون ۱۴ از جدیدترین قابلیت های این سری نیز رونمایی شد که در این مقاله ۶ تا از جالب ترین و پرکاربردترین آنها را معرفی کردیم که برخی آنها تنها مختص سری پرو و پرومکس است و برخی نیز در تمامی مدل های سری ایفون ۱۴ قابل دسترس هستند.

البته بیشتر تغییرات در سری پرو و پرومکس صورت گرفته است، بنابراین برای بهره گیری از جدیدترین قابلیت ها باید یکی از مدل های سری pro و یا pro max را تهیه کنید. با توجه به قابلیت های مذکور به نظر شما آیفون ۱۴ ارزش خرید دارد، در قسمت نظرات نظر خود را در این مورد بیان کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. بسیار ممنونم از مطلب بروزتون واقعا واسم سوال بود تغییراتش نسبت به ورژن قبلی چیه آیفون ۱۳ خودم یه مشکل نرم افزاری داشت که بردم کافه آموزشگاه واسه تعمیرش الان دقیقا دنبال ویژگی های آیفون ۱۴ بودم مرسی که ببرسیش رو گذاشتین

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *