معرفی هوش مصنوعی چت جی پی تی

معرفی هوش مصنوعی چت جی پی تی
  • 1402/1/27
  • گویا آی تی
  • 0

احتمالا شما نیز در چند ماه اخیر آوازه رباتی به نام چت جی پی تی را به فراوانی شنیده‌اید. رباتی که در کمتر از دوماه توانسته به بیش از ۱۰۰ میلیون مخاطب در کل دنیا برسد و صحبت آن در تمام محافل شنیده شود. همچنین حتما شنیده‌اید که بسیاری از مشاغل نیز با استفاده از همین ربات در مدت زمان کوتاهی فعالیت خود را تسهیل و تسریع کرده‌اند. حال اگر اطلاعات کاملی درباره Chat GPT ندارید، در این مقاله می‌خواهیم اطلاعات مفید و مختصری را درباره آن ارائه کنیم. اگر از علاقمندان به دنیای تکنولوژی و هوش مصنوعی هستید، این مسئله می‌تواند جذابیت زیادی برایتان داشته باشد.

چت جی پی تی چیست و چه کاربردی در زندگی امروزی دارد؟

چت جی بی تی یک ربات هوش مصنوعی است که توسط شرکت OpenAl توسعه یافته و مورد توجه جهانیان قرار گرفته است. شرکت OpenAl در سال ۲۰۱۵ توسط ایلان ماسک و سم آلتمن تاسیس شد. از همان سال تا به حال این شرکت توسط بسیاری از کمپانی‌های بزرگ از جمله مایکروسافت حمایت و پشتیبانی شده است. حال در سال ۲۰۲۳ یک ربات هوش مصنوعی مبتنی بر متن از تولیدات این کمپانی به شهرت جهانی رسیده است.

اگر بخواهیم توضیحی درباره چیستی این ربات داشته باشیم، باید بگوییم که هنگام چت کردن با این ربات پاسخ‌هایی مشابه انسان دریافت می‌کنید. در واقع می‌توانید پرسشی را مطرح کنید و منتظر یک جواب معقول و منطقی از جانب ربات باشید. کمپانی OpenAl پیش‌تر هم محصولاتی مبتنی بر هوش مصنوعی تولید کرده بود؛ اما چت جی پی تی به دلیل آن که در اختیار عموم مردم قرار گرفت و نام‌های سرشناسی نظیر مایکروسافت و ایلان ماسک نیز پشت آن قرار داشتند، توانست در مدت زمان کوتاهی ترند شود. از دیگر دلایل محبوبیت این ربات می‌توان به همه فن حریف بودن آن اشاره کرد. چت جی بی تی برای تمام سوالات شما پاسخی ارائه خواهد کرد.

کاربرد Chat GPT

همه ما همواره این ایده را در ذهن داشته‌ایم که ربات‌ها روزی می‌توانند جایگاه انسان را تصاحب کنند و تمام فعالیت‌ها را بدون نیاز به دخالت انسان انجام دهند. با این وجود شاید فکر نمی‌کردیم که آن دوران به این زودی فرا برسد. رباتی مثل Chat GPT در همین مدت کوتاهی که از ظهور آن می‌گذرد توانسته است بسیاری از مشاغل را تسهیل کند. چنانچه این ربات پیشرفت‌هایی داشته باشد، در آینده نه چندان دور دیگر به برخی مشاغل نیاز نخواهیم داشت؛ چرا که ربات‌ها می‌توانند عملکرد آن‌ها را به راحتی انجام دهند. به عنوان مثال چت جی پی تی می‌تواند در صورت توسعه، فرایند تولید و ویرایش محتوا را انجام دهد. از سوی دیگر پیشرفت هوش مصنوعی و صنعت رباتیک می‌تواند تا آنجا پیش رود که بسیاری از مشاغل نظیر پزشکی و پرستاری نیز به واسطه ربات‌ها انجام شوند. همچنین ربات ترند Chat GPT می‌تواند شما را به پاسخ پرسش‌هایتان برساند. چند مورد از دیگر کاربردهای چت جیبیتی به شرح زیر هستند:

  • تولید متن برای مقالات خبری، داستانی و شعر
  • خلاصه اسناد یا مقالات طولانی
  • پاسخ به سوالات مختلف
  • خلق ایده‌های جدید
  • شرح‌ محصول‌نویسی
  • پاسخ به مسائل ریاضی

مزایا و معایب چت جی پی تی

این تکنولوژی نیز همچون سایر موارد دارای مزایا و معایبی است که بررسی آن‌ها می‌تواند به شما در استفاده یا عدم استفاده از آن کمک کند. برای اینکه بفهمید این تکنولوژی تا چه اندازه برای شما مناسب است، می‌توانید مزیت‌ها، همچنین عیوب آن را در نظر بگیرید. در ابتدا به بررسی مزایای آن بپردازیم:

  • از جمله مزایای Chat GPT رایگان بودن آن در نسخه‌های پایه است. به همین دلیل نه تنها افراد، بلکه شرکت‌های بزرگ نیز می‌توانند به صورت گسترده از این ربات استفاده کنند. حتی نسخه‌های پولی آن نیز بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند.
  • چت جی بی تی کاملا برای استفاده بی دردسر طراحی شده است. این ربات اطلاعاتی از پیش تعیین شده دارد و به مرور زمان نیز می‌تواند با خودآموزی عملکرد خود را بهبود ببخشد. شما بلافاصله بعد از ثبت‌نام در ربات می‌توانید به آسانی از آن استفاده کنید.
  • این ربات از پردازش زبان طبیعی استفاده می‌کند؛ در نتیجه هر فردی در هر جای دنیا می‌تواند به زبان‌های غیر انگلیسی با ربات ارتباط برقرار کند.
  • این ربات به معنای واقعی یک ربات همه کاره است که می‌تواند فعالیت‌های متعددی را بسته به نیاز شما انجام دهد.

با این حال در کنار مزایای متعددی که برای ربات چت جی پی تی قید کردیم، معایبی نیز وجود دارند که باید به آن‌ها توجه داشته باشید. از جمله این معایب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نخستین مورد از معایب چت جی بی تی دانش محدود آن است. همچنین این ربات هنوز به اطلاعات بعد از سال ۲۰۲۱ مجهز نشده است و به همین دلیل ممکن است پاسخ‌های به‌روزی ارائه نکند. باید توجه داشته باشید که از آن به عنوان مرجع علمی استفاده نکنید.
  • از سوی دیگر باید بدانید که مدت زمان پاسخگویی به سوالات شما ممکن است طولانی باشد.
  • جالب است بدانید که Chat GPT پاسخ برخی از سوالات شما را با جهت‌گیری بر اساس پرسش و پاسخ‌های پیشین ارائه می‌کند؛ به همین دلیل ممکن است که پاسخ درستی از جانب ربات دریافت نکنید.

 

استفاده از چت جی پی تی برای تریدینگ

همان طور که گفتیم Chat GPT یک ربات همه کاره است؛ در حدی که می‌توان از آن برای تریدینگ نیز کمک گرفت. این ربات می‌تواند داده‌های مختلف را در بازار کریپتو تجزیه و تحلیل کند و در نهایت اطلاعات دقیقی را به شما ارائه کند. همچنین می‌تواند با دسترسی به منابع متعدد، احساسات بازارهای مالی را در وضعیت کنونی بسنجد و نهایتا تحلیل درستی از وضعیت بازارها داشته باشد. البته باید بدانید که این سرآغاز ورود هوش مصنوعی به زندگی انسان است و رفته رفته کاربرد آن بیشتر و بیشتر خواهد شد.

کلام آخر

هوش مصنوعی برای داشتن زندگی راحت‌تر و تسهیل موارد مختلف زندگی در حال گسترش است. طولی نمی‌کشد که هوش مصنوعی در جای‌جای زندگی نقش پررنگ و موثری خواهد داشت؛ به طوری که به عنصری جدایی‌ناپذیر تبدیل می‌شود. اطلاع از روند این پیشرفت شما را برای ورود به دنیایی مبتنی بر تکنولوژی آماده خواهد کرد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *