فناوری ردیاب خودرو و استفاده از آن در مدیریت ناوگان

فناوری ردیاب خودرو و استفاده از آن در مدیریت ناوگان
  • 1402/2/16
  • گویا آی تی
  • 0

فناوری ردیابی و استفاده از ماژول GPS مخصوصا در دستگاه‌های ردیاب خودرو مدتی است که توسط مردم عادی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و عمدتاً برای اهداف ناوبری بسیار کاربردی و مفید است. با این حال باید بدانید که استفاده از فناوری جی پی اس تنها به ناوبری محدود نمی شود. این تکنولوژی کاربردهای گسترده‌‎ای در صنایع مختلف از جمله صنعت خودرو پیدا کرده است. سخت افزارهای ردیابی به طور خاص برای اتومبیل‌ها تولید شده و توسعه یافته اند. این سخت افزارها در افزایش امنیت خودرو و سرنشینان وسایل نقلیه بسیار مفید هستند.

در این مقاله به بررسی فناوری انواع ردیاب خودرو کاربردهای مختلفی که این دستگاه‌های حرفه‌ای که یک سخت افزار کامپیوتری جذاب هستند، در صنعت خودرو دارند خواهیم پرداخت.

فناوری ردیابی با استفاده از GPS

کلمه GPS به صورت کلی مخفف عبارت Global Positioning System است و در واقع فناوری است که از ماهواره‌های مکان یابی موجود در آسمان برای به دست آوردن موقعیت مکانی دستگاه ردیاب استفاده می‌کند. ردیاب خودرو به صورت کلی به این صورت عمل می کند که در ابتدا دستگاه ردیاب جی پی اس در خودرو نصب می شود و این دستگاه با شبکه ای از ماهواره های جی پی اس ارتباط برقرار می کند تا مکان خودرو را مشخص کند. اطلاعات به دست آمده توسط دستگاه ردیاب GPS با استفاده از یک سیم کارت و ماژول GSM به سرور مرکزی ارسال می شود که توسط مالک وسیله نقلیه یا شخص تعیین شده قابل دسترس است.

انواع ردیاب خودرو در اندازه ها و شکل های مختلفی تولید می شوند. برخی از ردیاب های خودرویی بسیار کوچک هستند و با استفاده از یک آهنربا نصب می‌شوند که به ردیاب‌های آهنربایی یا مگنتی نیز مشهوراند ، در حالی که برخی دیگر بزرگتر و قابل مشاهده تر هستند و با استفاده از سیم به صورت مستقیم به برق خودرو متصل می‌شوند و با استفاده از آن و باتری داخلی روشن می‌مانند. اندازه و شکل ردیاب GPS به کاربرد مورد نظر کاربر بستگی دارد و یکی از مهم‌ترین نکات در زمان خرید است که باید مدنظر قرار بگیرد.

از ردیاب خودرو در چه مواردی استفاده می‌شود؟

مدیریت ناوگان

یکی از مهمترین کاربردهای ردیاب خودرو، استفاده از آن در سیستم‌های مدیریت ناوگان است. دستگاه‌های ردیاب را می‌توان در انواع وسیله نقلیه نصب کرد و به مدیران ناوگان این مجوز را داد که موقعیت مکانی وسایل نقلیه سازمان یا کسب و کار خود را در زمان واقعی نظارت کنند. از اطلاعات به دست آمده از ردیاب خودرو می توان برای بهینه سازی مسیر حرکتی رانندگان، مسیریابی، بهبود بهره وری سوخت و کاهش زمان بیکاری استفاده کرد که منجر به صرفه جویی قابل توجهی در هزینه برای رانندگان و اپراتورهای موجود در سیستم مدیریت ناوگان می شود.

علاوه بر ردیابی با استفاده از نمایش موقعیت مکانی، ردیاب های GPS خودرویی می توانند برای نظارت بر سایر جنبه های عملکرد خودرو مانند سرعت خودرو، رانندگی مطمئن، امنیت خودرو و … مورد استفاده قرار گیرند. این داده ها را می توان برای شناسایی عادات رانندگی ناکارآمد و ارائه بازخورد به رانندگان استفاده کرد که منجر به بهبود عملکرد رانندگی و افزایش ایمنی در سیستم می شود. معمولا اکثر کسب و کارهای امروزی که مخصوصا در زمینه حمل و نقل فعالیت می‌کنند از ردیاب خودرو برای افزایش امنیت استفاده می‌کنند.

پیشگیری از سرقت و افزایش امنیت خودرو

یکی از مهم ترین کاربردهای ردیاب، ویژگی‌های ضد سرقت آن و جلوگیری از سرقت خودرو در برابر سارقین است. اگر وسیله نقلیه مجهز به ردیاب جی پی اس به سرقت رفته باشد، مالک می تواند به سرعت آن را با استفاده از سیستم ردیابی GPS پیدا کند. این مسئله می تواند به سازمان های مجری قانون کمک کند تا وسایل نقلیه دزدیده شده را به سرعت بازیابی کنند. همچنین معمولا ردیاب خودرو دارای هشدارهای مهمی همچون هشدار خاموش و روشن شدن خودرو، هشدار حرکت دادن و بکسل شدن خودرو، هشدار قطع شدن سیم ها و … نیز است که این هشدارها در برابر سرقت از خودروی شما مراقبت می‌کند.

همانطور که گفته شد از ردیاب خودرو می‌‍توان برای تشخیص حرکت غیرمجاز وسیله نقلیه استفاده کرد. به عنوان مثال، اگر وسیله نقلیه به خارج از یک منطقه جغرافیایی از پیش تعریف شده منتقل شود، می توان یک هشدار برای مالک وسیله نقلیه ارسال کرد و آنها را قادر می سازد تا اقدامات مناسب را انجام دهند. به این ویژگی معمولا تعریف محدوده جغرافیایی برای ردیاب می‌گویند و یکی از امکانات بسیار جذاب برای هر ردیاب خودرویی است.

اهداف بیمه

شرکت های بیمه با استفاده از ردیاب‌های جی‌پی‌اس می‌توانند برای تأیید مکان و زمان حادثه استفاده کنند و رسیدگی به خسارت را برای شرکت‌های بیمه آسان‌تر می‌کند. یعنی شما اگر ردیاب داشته باشید می‌توانید بهتر مسائل را برای شرکت بیمه توضیح دهید همچنین شاید بتوانید در زمان خرید بیمه تخفیف بیشتری بگیرید.

نظارت والدین

والدین می توانند از خودرو برای نظارت بر وضعیت رانندگان تازه گواهینامه گرفته، یعنی فرزندان نوجوان خود که در حال یادگیری رانندگی هستند استفاده کنند. این مسئله می تواند به والدین کمک کند تا اطمینان حاصل کنند که فرزندانشان ایمن و با سرعت مجاز رانندگی می کنند. همچنین دیگر ویژ‌گی‌های ردیاب خودرو به خانواده کمک می‌کنند که با خیالی آسوده تر خودرو را به جوانان بسپارند زیرا امنیت فرزند و خودرو به مراتب بالاتر می‌رود.

امداد جاده ای

از ردیاب خودرو می‌توان برای ارائه کمک در کنار جاده نیز استفاده کرد. اگر وسیله نقلیه یا خودرویی که ردیاب بر روی آن نصب شده است خراب شود، مالک می تواند به سرعت موقعیت مکانی وسیله نقلیه را شناسایی کند و این اطلاعات را در اختیار یک خدمات دهنده امداد جاده‌ای قرار دهد. استفاده از ردیاب می‌تواند به کاهش زمان پاسخ و افزایش شانس تعمیر موفقیت آمیز خودرو کمک کند. همچنین برخی از ردیاب‌ها مستقیما به پورت دیاگ خودرو متصل می‌شوند و اطلاعات ارزشمندی را در زمینه فنی خودرو نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

نتیجه گیری نهایی مقاله

فناوری ردیاب خودرو به صورت کلی امنیت خودرو و مدیریت را وارد مرحله جدیدی کرده است. بهترین جی پی اس ماشین در حال حاضر در صنایع متفاوتی از خودروها مورد استفاده اکثر کاربران قرار گرفته می‌‍شود. مدیریت ناوگان، پیشگیری از سرقت خودرو، استفاده از ردیاب برای بیمه، نظارت والدین، کمک های کنار جاده ای و حفاظت از محیط زیست. این مسائل پس از خرید ردیاب خودرو رانندگی را ایمن تر و کارآمدتر کرده است و همچنین مکان یابی وسایل نقلیه دزدیده شده را برای صاحبین خودرو آسان تر کرده اند.

هر چه پیش رفتیم ردیاب‌های خودرویی در طول سال‌ها تکامل یافته‌اند و اکنون دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که امکان ردیابی و نظارت دقیق‌تر را برای کاربران فراهم می‌کنند. به عنوان مثال، برخی از ردیاب های جی پی اس ماشین می‌‎توانند اطلاعاتی در مورد سرعت خودرو، مصرف سوخت و عملکرد موتور نیز ارائه دهند. از این اطلاعات می توان برای بهینه سازی برنامه های نگهداری خودرو و بهبود عملکرد کلی خودرو استفاده کرد. با حضور هوش مصنوعی و پیشرفت بیشتر سیستم‌های ردیابی خودرو در آینده شاهد موارد ارزشمند تری نیز در سیستم های ردیابی و مدیریت ناوگان خواهیم بود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *