کیف پول‌های ارز دیجیتال به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

کیف پول‌های ارز دیجیتال به چند دسته تقسیم می‌شوند؟
  • 1402/2/16
  • گویا آی تی
  • 0

کیف پول ارز دیجیتال یک برنامهٔ کامپیوتری یا دستگاه الکترونیکی است که برای نگه‌داری ارزهای دیجیتالی مختلف طراحی شده‌است. این کیف‌ها از طریق یک کد که کلید خصوصی نامیده می‌شود، به کاربر اجازه می‌دهند تا به ارزهای دیجیتال خود دسترسی داشته باشند و تراکنش‌های مختلف انجام دهند. برخی از کیف پول‌های ارز دیجیتال به‌صورت آنلاین در دسترس هستند و برخی دیگر به‌صورت فیزیکی. در ادامه انواع ولت ارز دیجیتال مورد بررسی قرار می‌گیرد.

انواع ولت ارز دیجیتال

ولت‌های مربوط به نگه‌داری رمزارزها در حالت کلی به دو دستهٔ سرد و گرم تقسیم می‌شوند. هریک از این نوع ولت‌ها مزایای و معایب خاص خود را دارند و بسته به شرایط نگه‌داری ارز و امنیتی که کاربران دارند، باید نوع مناسب را انتخاب کنند. در ادامه هریک از انواع کیف پول‌های ارز دیجیتال را توضیح می‌دهیم.

  • کیف پول سرد (Cold Wallet)

ولت یا کیف پول ارز دیجیتال سرد به یک دستگاه ذخیره‌ساز دیجیتال یا فیزیکی اطلاق می‌شود که تمام اطلاعات رمزگذاری (کلید خصوصی) را در خود ذخیره می‌کند و ارتباط شبکه با ارزها تنها از طریق دستگاه برقرار می‌شود. به دلیل ذخیره‌سازی کلید‌های خصوصی در خود دستگاه، بسیار ایمن‌تر از کیف پول‌های گرم است. از کیف پول‌های سرد می‌توان Trezor و Ledger را نام برد.

این دستگاه که بر روی یک چیپ مجزا و از پیش تعریف‌شده مبتنی بر امنیت فیزیکی ساخته شده‌است، امکان ذخیره‌سازی کلیدهای خصوصی و عمومی را که برای امضای تراکنش‌های ارز دیجیتال استفاده می‌شوند، فراهم می‌کند. برای استفاده از این نوع کیف پول، کاربران از طریق یک نرم‌افزار مربوطه با کیف پول سخت‌افزاری ارتباط برقرار می‌کنند و تراکنش‌های موردنظر خود را انجام می‌دهند. کیف پول سخت‌افزاری مزیت بزرگی در مقایسه با کیف پول‌های دیگری دارد. به دلیل استفاده از یک چیپ امن، این دستگاه از حملات نرم‌افزاری، ویروسی و دیگر نوع حملات سایبری محافظت می‌کند.

  • کیف پول گرم (Hot Wallet)

ولت ارز دیجیتال گرم به کیف پول برنامه کامپیوتری یا تلفن همراه گفته می‌شود که برای دسترسی سریع به ارز دیجیتال به شبکه متصل می‌شود. این والت‌ها به دلیل این‌که به شبکه متصل هستند، در مقایسه با کیف پول‌های سرد کمی آسیب‌پذیرتر هستند. کیف پول‌های گرم به سه نوع دسکتاپ، تحت وب و موبایل تقسیم می‌شوند که در ادامه هر یک توضیح داده می‌شود.

  • کیف پول دسکتاپ

کیف پول دسکتاپ یک نوع والت ارز دیجیتال است که به کاربران اجازه می‌دهد تا بر روی سیستم PC خود اطلاعات کیف پول ارز دیجیتال را نگه‌داری کنند. برای انجام تراکنش‌های ارز دیجیتال، کاربران معمولا از یک نرم‌افزار و یا برنامه‌ای استفاده می‌کنند که بسیاری از این نرم‌افزار‌ها متناسب با سیستم عامل‌های ویندوز، مک، لینوکس و ….عرضه می‌شوند. کیف پول دسکتاپ مزیت بزرگی در مقایسه با کیف پول‌های سرور دارد. کاربران کنترل کاملی بر روی کیف پول خود دارند و به‌طور مستقل از هرگونه سرویس‌دهنده یا سروری می‌توانند از کیف پول خود استفاده کنند.

همچنین کیف پول دسکتاپ دارای سطح امنیتی بالایی هم دارد، زیرا کاربران می‌توانند کلید خصوصی خود را روی سیستم خود نگه‌داری کنند و بدون نگرانی از سرقت پسورد، ارز دیجیتال خود را مدیریت کنند.

  • کیف پول ارز دیجیتال تحت وب

کیف پول ارز دیجیتال تحت وب بر روی یک وب‌سایت قرار دارد و به کاربران امکان مدیریت ارزهای دیجیتال خود را از هر جایی که دسترسی به اینترنت داشته باشند، می‌دهد. این نوع کیف پول‌های ارز دیجیتال بدون نیاز به نصب نرم‌افزار یا اتصال سخت‌افزاری خاصی در دسترس همه قرار دارد. امنیت کیف پول ارز دیجیتال تحت وب بستگی دارد به شرایط امنیتی وب سایتی که کیف پول بر روی آن قرار دارد. قابل ذکر است که به دلیل آسیب‌پذیر بودن سایت‌ها در مقابل حملات سایبری، استفاده از این نوع از کیف پول برای ذخیرهٔ ارزهای دیجیتال برای بلند مدت توصیه نمی‌شود.

  • ولت ارز دیجیتال موبایل

اپلیکیشن‌های موبایل والت ارز دیجیتال نوع دیگری از ولت‌ها هستند که بر روی دستگاه‌های هوشمند (موبایل یا تبلت) نصب می‌شوند. این نوع کیف پول قابلیت دسترسی آسان و مداوم به انواع ارزهای دیجیتال را به کاربران می‌دهد و به‌راحتی می‌توان آن را برای پرداخت‌های روزانه و یا تراکنش‌های دیگر استفاده کرد. اپلیکیشن‌های موبایل ولت دارای سطح امنیتی بالایی هستند و بسیاری از آن‌ها از تکنولوژی رمزنگاری برای حفاظت از اطلاعات کاربران استفاده می کنند.

جمع‌بندی؛ کدام کیف برای نگه‌داری ارز دیجیتال مناسب‌تر است؟

برای انتخاب نوعی کیف پول برای نگه‌داری ارزهای دیجیتال، باید در نظر داشت که هر یک از انواع کیف پول به دلیل ویژگی‌های خود، برای کاربر خاص خودش بهترین راه‌حل را ارائه می‌دهد. با توجه به آنچه بیان شد، در حالت کلی می‌توان موارد زیر را در این‌باره بیان کرد:

  • کیف پول سخت افزاری بالاترین سطح امنیت را برای نگه‌داری ارزهای دیجیتال فراهم می‌کند. اگر شما برای نگه‌داری ارزهای دیجیتال خود به دنبال امنیت بیشتری هستید، می‌توانید از کیف پول‌های سخت افزاری مانند Ledger، Trezor و KeepKey استفاده کنید. این کیف پول‌ها هرچند امنیت بالایی دارند، اما هزینهٔ بالایی نیز برای خرید آن‌ها لازم است.
  • در کیف پول نرم افزاری که بر روی کامپیوتر، تلفن همراه و دستگاه‌های دیگر نصب می‌شود و به‌صورت الکترونیکی عملیات تراکنش ارز دیجیتال را انجام می‌دهد، کلید خصوصی شما در دستگاه ذخیره می‌شود. بنابراین در صورتی که دستگاه شما موردحمله قرار گیرد، این کلید خصوصی نیز در خطر قرار می‌گیرد. نمونه‌هایی از کیف پول نرم افزاری عبارتند از: Electrum، Exodus و Jaxx Liberty..
  • کیف پول‌های آنلاین برای نگه‌داری مقادیر کوچک از ارزهای دیجیتال مناسب‌تر هستند و امکان انتقال سریع آن‌ها را در بین وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف فراهم می‌کنند. همچنین این نوع کیف پول‌ها معمولاً به‌صورت رایگان عرضه می‌شوند، اما امنیت آن‌ها قابل بحث است، چراکه وب‌سایت‌ها به تمام اطلاعات کاربر می‌توانند دسترسی داشته باشند! Coinbase، MyEtherWallet و Blockchain Wallet از نمونه‌های این نوع والت ارز دیجیتال هستند.

در حالت کلی باید بسته به نیاز‌ها، سطح گردش شما و میزان امنیتی که نیاز دارید، کیف پول ارز دیجیتال مناسب را برای نگه‌داری و انجام تراکنش‌های ارزی خود انتخاب کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *