۱۰ دلیل که باید از دستگاه‌های WiFi 6 استفاده کنیم

۱۰ دلیل که باید از دستگاه‌های WiFi 6 استفاده کنیم
  • 1402/2/20
  • گویا آی تی
  • 0

وای فای ۶ چیست؟

WiFi 6  که بیشتر با استاندارد AX یا ۸۰۲٫۱۱ax در دستگاه‌های نسل جدید شناخته می‌شود. آخرین نسل و استاندارد موجود برای شبکه‌های وایرلس است که جایگزین استاندارد ac یا به اصطلاح WiFi 5 می‌باشد. قبل از رونمایی از WiFi 6 استاندارد‌های WiFi با نسخه‌های b802.11 تا ac802.11 شناخته می‌شدند اما در حال حاضر و با ورود تجهیزات شبکه و دستگاه هایی که از فناوری WiFi    ۶  پشتیبانی می‌کنند، افراد زیادی می خواهند از تجهیزاتی با این استاندارد استفاده کنند. دلایل بسیاری برای انتخاب این استاندارد وجود دارد که می‌خواهیم همه آنها را با یکدیگر بررسی کنیم پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

معرفی وای فای ۶ به دنیای تکنولوژی

برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ بحث ارائه WiFi 6  توسط تولید کنندگان قطعات و تجهیزات IT بر سر زبان ها افتاد و کمی بعد با ارائه تلفن همراه S10  به عنوان اولین گوشی با قابلیت پشتیبانی از وای فای ۶ شدت گرفت. رفته رفته تولید کنندگان مودم-روترها و لپ تاپ‌ها محصولات خود را با این فناوری به بازار عرضه کردند. هرچند داشتن یک دستگاهWiFi 6  به تنهایی کافی نیست و ارائه دهنده خدمات اینترنت شما نیز باید سرعت مناسب با این تکنولوژی را در دسترس شما قرار دهد تا قادر به استفاده از آن باشید. با این حال این فناوری رو به رشد است و به زودی به صورت فراگیر در بیشتر کشورها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

اینترنت اشیا و WiFi 6

وای فای ۶ یک گزینه بسیار عالی برای خانه‌های هوشمند به حساب می‌آید زیرا دارای ویژگی‌هایی است که اجازه می‌دهد تا چندین دستگاه IoT بدون تاخیر و قطعی اتصال به خوبی کار کنند. از طرفی با پیشرفت روز افزون اینترنت اشیاء و همه گیری این موضوع در کشورهای پیشرفته تقاضا برای استفاده از دستگاه‌های بهینه تر روز به روز بیشتر خواهد بود. از همین رو می‌توان وای فای ۶ را یک پیشرفت قابل توجه در حوزه شبکه‌های وایرلس در سال‌های اخیر دانست.

بهبود عملکرد کسب و کارها با وای فای ۶

یکی از اساسی ترین مزیت‌های وای فای ۶ رشد چشمگیر کسب و کارها خواهد بود. استاندارد ۸۰۲٫۱۱ax به دلیل سرعت بالا و تاخیر کمتر در انتقال بسته‌ها یک گزینه عالی برای بیشتر شرکت‌ها و کسب و کارهای بزرگ به حساب می آید. از آنجایی که سرعت اینترنت در بسیاری از مشاغل حرف اول را می‌زند و ذره ای تاخیر در عملکرد دستگاه ها می‌تواند منجر به خسارات جبران ناپذیری شود، پس پیشرفت استانداردهای وایرلس یک تحول بزرگ برای این مشاغل به شمار می‌آید. هر چند تعداد زیادی از مشاغل همچنان از کابل و اتصالات سیمی برای اداره امور خود استفاده می‌کنند. با این حال اتصالات سیمی به دلیل مشکلات نصب و کابل کشی به مرور زمان جای خود را به دستگاه‌های وایرلس پرقدرت می‌دهد تا کاربران تاخیر کمتر و سرعت بیشتری را تجربه کنند.

۱۰ دلیل که باید از دستگاه های WiFi 6 استفاده کنیم

۱- افزایش سرعت با وای فای بسیار سریع تا ۹٫۶ گیگابیت بر ثانیه

WiFi 6 برای ارائه یک سیگانال قوی تر و همینطور یک شبکه گسترده تر از تراشه ۱۰۲۴-QAM و کانال ۱۶۰ مگاهرتز استفاده می‌کند. پس اگر می‌خواهید یک تجربه فوق العاده از تماشای ویدیو با کیفت ۴K و ۸K و بازی‌های آنلاین، بدون قطعی و کندی داشته باشید وای فای ۶ یک انتخاب بی نقص است.

۲- ایده آل برای شبکه‌های شلوغ با ۴ برابر ظرفیت بیشتر

از آنجایی که WiFi 6  از قابلیت uplink/downlink ، ۸*۸  MU-MIMO و BSS Color استفاده می‌کند قادر است ظرفیتی تا ۴ برابر بیشتر را به کاربران خود ارائه ‌کند. با این توصیف شما می‌توانید یک خانه هوشمند تقریبا بی‌عیب و نقص را حتی از راه دور اداره کنید.

۳- دریافت و ارسال داده‌های بیشتر با تراشه ۱۰۲۴-QAM

باQAM-1024  شما تقریبا ۲۵ درصد سرعت بیشتری را نسبت به نسل قبلی اش یعنی  ۲۵۶-QAM در ارسال و دریافت داده‌ها تجربه خواهید کرد. در واقع با تراشه ۱۰۲۴-QAM، هر نماد به جای ۸ بیت، ۱۰ بیت را حمل می‌کند که سرعت خام را ۲۵٪ در مقایسه با استاندارد ac 802.11 تراشه ۲۵۶-QAM بهبود می‌بخشد. با وای فای نسل ۶  شما می توانید به راحتی از تماشای نتفلیکس در خانه و پخش زنده بازی‌های آنلاین و ویدیوهای با کیفیت در رایانه خانگی خود نهایت لذت را ببرید.

۴- سرعت و ثبات بیشتر با OFDM طولانی تر تا ۴ برابر

از آنجایی که OFDM وظیفه  انتقال داده‌ها را بر عهده دارد برای پایداری و پوشش بیشتر، داده‌های خود را بین حامل‌های فرعی کوچکتر تقسیم می‌کند. استاندارد AX وای فای ۶ از ODFM چهار برابر طولانی تر، برای ایجاد بیشتر حامل‌های فرعی استفاده می‌کند. از همین رو WiFi 6  پوشش دهی بیشتری را ارائه کرده و WiFi را حدود ۱۱ درصد نسبت به نسل قبلی خود سریع تر می‌کند. پس با داشتن دستگاه های WiFi 6 از پوشش دهی گسترده از پارکینگ تا طبقه دوم لذت برده و اتصلات فوق العاده پر سرعت را برای تمام خانه های هوشمند، تلفن همراه، بازی و دستگاه‌های دسکتاپ خود به ارمغان بیاورید.

۵- پهنای باند بیشتر در کانال ۱۶۰ مگاهرتز

WiFi 6 قادر است باند وای فای را از ۸۰ مگاهرتز به ۱۶۰ مگاهرتز افزایش دهد، با این عمل عرض کانال را دو برابر کرده و اتصال سریع تری را از روتر شما به دستگاه ایجاد می‌کند. با این توصیف شما با استفاده از WiFi 6 می‌توانید از فیلم های ۸K، بارگیری و آپلود فایل‌های حجیم و پاسخگویی بدون تاخیر لوازم خانگی هوشمند لذت ببرید.

۶- افزایش کارایی با قلبلیت OFDMA

استاندارد ax802.11 یا همان وای فای ۶ از ODFMA برای افزایش کارایی و بازدهی بیشتر استفاده می‌کند. اتصال WiFi  خود را به صورت چندین کامیون که وظیفه تحویل بسته به دستگاه شما را دارند در نظر بگیرید. با WiFi 5 هر کامیون فقط می‌تواند یک بسته را تحویل دهد این در حالی است که فناوری ODFMA می‌تواند چندین بسته را به طور همزمان به چندین دستگاه مختلف تحویل دهد. این بهبود گسترده در کارایی، کیفیت آپلود و دانلود را به طور چشمگیری افزایش داده است.

۷- اتصال به دستگاه‌های بیشتر به طور همزمان با فناوری ۸×۸ MU-MIMO

با MU-MIMO سنتی، کاربران می‌توانستند به طور همزمان و بدون اینکه پهنای باند کاهش یابد به روتر دسترسی داشته باشند. با این حال با فناوری x8 MU-MIMO8 بیش از ۸ استریم برای انتخاب کاربران در دسترس است. و یک نقطه قوت دیگر x8 MU-MIMO8 این است که هم برای آپلود کار می‌کند و هم دانلود در حالی که در WiFi 5 یا استاندارد AC این گزینه تنها برای دانلود جواب می‌داد. این به این معناست که چه در حال دانلود باشید و چه در حال پخش استریم یا بازی VR/AR و  MMOوجود ۸ استریم WiFi 6 پهنای باند مناسب و بیش از نیاز را در اختیارتان قرار می‌دهد.

۸- به حداقل رساندن تداخل WiFi با همسایه

تداخل شبکه‌های بی‌سیم همسایه می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در سیگنال بی‌سیم شما شود. قابلیت BSS Color (Base Service Station)، فریم‌های شبکه‌ همسایه ها را علامت گذاری می‌کند تا روتر شما بتواند آنها را نادیده بگیرد. پس اگر تا به حال در آپارتمان و یا نزدیک همسایگان خود زندگی می‌کردید و دچار تداخل نشده اید این یعنی روتر شما کارآمد تر شده است و نیاز به کار اضافی دیگری ندارید. در غیر این صورت WiFi 6 می‌تواند مشکل تداخل شما را حل کند.

۹- کاهش مصرف برق با قابلیت Target Wake Time

قابلیت Target Wake Time یا به اصطلاح TWT به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد تا هر چند وقت یکبار برای ارسال یا دریافت داده‌ها از خواب بیدار شوند یا به عبارتی دیگر دستگاه را در زمان هایی که از آن استفاده نمی‌شود به حالت خواب می برد. این امر منجر به افزایش زمان بیکاری دستگاه‌ها و بهبود قابل ملاحظه عمر باتری تلفن‌های همراه و اشیای هوشمند (IOT) می‌شود.

۱۰- سازگاری با نسل های قبل تر

WiFi 6 و اکسس پوینت هایی که از آن پشتیبانی می کنند، همگی با نسل های قبلی خود سازگار هستند و شما می‌توانید به راحتی از آنها استفاده کنید. هر چند به دلیل استفاده ازWiFi  نسل قبل تر دیگر خبری از سرعت و پهنای باند بالای وای فای ۶ نخواهد بود.

نتیجه گیری

همانطور که می‌دانید با پیشرفت روزافزون تکنولوژی در زمینه IOT بسیاری از تولید کنندگان کالاهای دیجیتال در حال مجهز شدن به WiFi 6 هستند و در آینده ای نه چندان دور وجود وای فای ۶ در ادارات و منازل به امری ضروری تبدیل می‌شود. پس اگر شما هم قصد ارتقاء مودم-روتر خود را دارید و می‌خواهید از سرعت و ثبات بالا لذت ببرید، برای تهیه انواع تجهیزات شبکه مجهز به آخرین نسل وای فای و دریافت مشاوره رایگان با مجموعه شبکه دیده بان تماس بگیرید و یا به آدرس سایت netdrco.com مراجعه نمایید.

جهت اطلاع از مراحل ثبت سفارش و تعمیرات تجهیزات شبکه با شبکه دیده‌بان تماس بگیرید : ۲۰ ۲۱ ۹۱۰۰ –۰۲۱

شبکه دیده بان وارد کننده و ارائه کننده انواع تجهیزات شبکه در برند‌های معروف می باشد. از جمله خدمات این مجموعه:

  • ۴۸ ساعت مهلت تست
  • یک سال گارانتی
  • ارسال در اسرع وقت به تمام نقاط ایران
  • مشاوره رایگان قبل از خرید محصول
  • امکان کانفیگ و راه اندازی بعد از خرید محصول
  • تعمیر تجهیزات شبکه

برای دریافت مشاوره رایگان و یا استعلام قیمت از طریق سایت و یا شماره‌های زیر با کارشاناسان شبکه دیده بان در ارتباط باشید:

۰۹۱۲۸۰۰۵۰۳۸

۰۲۱-۹۱۰۰۲۱۲۰

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *