پروفیل و لوله مبلی اصفهان، باکیفیت ترین برای تولید

پروفیل و لوله مبلی اصفهان، باکیفیت ترین برای تولید
  • 1402/2/23
  • گویا آی تی
  • 0

امروزه مقاطع فولادی از جمله مهم‌ترین مواد اولیه‌ای هستند که برای تولید، چه در صنعت و چه در تجارت به شکل عمده مورد استفاده قرار می‌گیرند به همین خاطر کیفیت آن‌ها بسیار حائز اهمیت و تعیین‌کننده است. این موارد به طور مستقیم بر کیفیت نهایی تولید سایر محصولات اثر می‌گذارد. در ادامه مراحل تولید این مقاطع و به طور خاص پروفیل و لوله مبلی اصفهان را بررسی می‌کنیم. توضیح خواهیم داد کیفیت تولید و کارخانه تولیدکننده تا چه حد می‌تواند بر کیفیت نهایی و محصول تولیدی اثرگذار باشد.

پروفیل و لوله مبلی اصفهان چگونه تولید می شوند؟

فولاد یکی از انواع آلیاژهای آهن است که به واسطه‌ی قیمت و ویژگی‌های مناسبی که دارد امروز در صنعت بسیار کاربردی است. مقاطع فولادی با توجه به ورق مصرفی در فرآیندتولیدشان، به دو نوع سبک و سنگین تقسیم می‌شوند. پروفیل و لوله مبلی از ورق روغنی و مقاطع سنگین از ورق سیاه تولید می‌شوند.

این ورق‌ها به شکل کلاف با طول و عرض‌های متفاوت تولید می‌شوند. در کارخانه‌های تولید لوله و پروفیل در قدم اول به عرض مورد نظر با توجه به ابعاد مقطع تولیدی برش می‌خورند. مرحله‌ی بعد نوار در یک خط تولید طولانی به کمک مجموعه‌ای از قالب‌ها و غلتک‌ها کم‌کم به‌شکل مقطع مورد نظر درمیایند. در این مرحله مقطعی با درزباز تولید شده که برای ایجاد اتصال بین دو لبه‌ی آن باید از روشی مستحکم و کاربردی استفاده کرد. بی‌شک بهترین و مقاوم‌ترین اتصال در فولاد به واسطه‌ی جوشکاری ایجاد می‌شود اما مشکلی که جوشکاری ایجاد می‌کند زائده‌هایی است که درمحل به‌جا می‌گذارد. این زائده‌ها به‌شدت کیفیت سطحی مقطع را پایین می‌آورند. به همین خاطر در مرحله‌ی بعد این زائده‌ها را از روی سطح می‌تراشند و نهایتا مقاطع را به طول مورد نظر برش می‌دهند.

فارغ از این که چه نوع ورقی برای تولید لوله و پروفیل استفاده می‌کنند فرآیند تولید یکسان است و نوع ورق برقیمت مقطع اثر می‌گذارد. ورق روغنی فرآیند تولید طولانی‌تر و پیچیده‌تری به نسبت ورق سیاه دارد که به لطف آن کیفیت مطلوب‌تری هم دارد. این دو مورد درکنار هم باعث شده قیمت ورق روغنی درصدی بیشتر از ورق سیاه باشد. به طبع انتظار می‌رود اختلاف قیمت مقاطع تولید شده از آن‌ها نیز به همین شکل باشد اما این طور نیست. قیمت ورق پروفیل سنگین شاید به ازای هر کیلو کمتر باشد اما به‌خاطر ضخامت و وزن بیشتری که دارد قیمت نهایی یک شاخه از آن بیشتر از قیمت لوله مبلی است.

کارخانه تولید کننده به چه شکل تعیین کننده ی کیفیت نهایی است؟

رابطه‌ی کارخانه تولیدکننده با کیفیت لوله و پروفیل انکارنشدنی است چرا که کیفیت را ورق مصرفی و از آن مهم‌تر دستگاه‌های تولید تعیین می‌کند. اصفهان یکی از استان‌های صنعتی کشور و فعال در زمینه‌ی تولید فولاد و محصولات فولادی تقریبا در تمامی رده‌ها است. همین موضوع باعث شده محصولات فولادی کارخانه‌های این استان از کیفیت بالایی برخوردار باشد. گرچه سایر استان‌ها چون تهران به لطف مجموعه‌های حرفه‌ای و معتبری چون گروه صنعتی صبا در این زمینه عملکرد بسیار خوبی دارند. به طور کلی اما همان طور که پیشتر هم توضیح دادیم ورق و دستگاه‌های تولید تعیین‌کننده‌ی کیفیت نهایی هستند.

عموما لوله و پروفیل اصفهان از ورق فولاد مبارکه تولید می‌شوند که هم کیفیت بالایی دارد و هم به واسطه‌ی نزدیکی کارخانه قیمت مناسبی دارد. این نهایتا باعث می‌شود قیمت لوله مبلی اصفهان با وجود کیفیت بالا ورق، مناسب و به‌صرفه باشد. کیفیت دستگاه تولید بر دقت شکل و ابعاد مقطع، استحکام و کیفیت درزجوش اثر مستقیم دارد. با توجه به کاربرد گسترده لوله و پروفیل مبلی در قطعه‌سازی دقت پایین ابعاد و شکل مقطع برای تولیدکنندگان قطعات می‌تواند مشکلات اساسی ایجاد کند. کیفیت درزجوش نیز زمانی اهمیت پیدا می‌کند که مقطع برای تولید محصولات تزئینی استفاده بشود، نیاز به آبکاری داشته باشد و یا تحت فرآیندهای تخصصی چون خمکاری قرار بگیرد. پایین بودن کیفیت درزجوش در تمامی این موارد می‌تواند برای تولیدکننده مشکلات بزرگی ایجاد کند.

کیفیت لوله و پروفیل اصفهان به چه شکل بر کیفیت محصول تولیدی اثر می‌گذارد؟

لوله و پروفیل مبلی در اکثر مواقع به عنوان ماده‌ی اولیه‌ی تولید مورد استفاده قرار می‌گیرند. به این ترتیب کیفیت آن‌ها به طور مستقیم بر کیفیت محصول تولید شده اثر خواهد داشت. درصورتی که مقطع نیاز به آبکاری داشته باشد و زائده‌های درزجوش در فرآیند تولید به درستی برداشته نشده باشد بی‌شک باعث می‌شود آبکاری هم کیفیت خوبی نداشته باشد. در مورد خمکاری هم که یکی از متداول‌ترین فرآیندها تخصصی برای مقاطع است اگر درزجوش با استحکام بالایی جوشکاری نشده باشد حین خمکاری لوله و پروفیل از هم باز شده و مقطع به طور کامل از بین می‌رود. کیفیت ورق مصرفی برای تولید نیز به همین شکل نه در یک یا دو مورد بلکه به طور کلی بر همه‌ی فرآیندها و موارد مصرف اثرگذار است.

جمع‌بندی

همیشه استان اصفهان یکی از خوش‌نام‌ترین و پیشروترین استان‌ها در صنعت بوده تا جایی که برای فعالین این عرصه پسوند اصفهان در ادامه‌ی نام یک محصول صنعتی، خود تضمینی برای کیفیت محسوب می‌شود. در مورد پروفیل و لوله مبلی نیز به همین شکل است و مقاطع اصفهان یکی از با کیفیت‌ترین‌ها در صنعت تولید لوله و پروفیل است.  قیمت پروفیل سبک اصفهان با وجود کیفیت بالایی که دارد بسیار مناسب و مقرون به صرفه است.  بی‌شک این دو ویژگی مثبت به واسطه‌ی فعالیت گسترده‌ی این استان در این زمینه و نزدیکی کارخانه‌های تولیدکننده به هم و به معادن ایجاد شده است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *