در سال ۱۳۹۹ شمسی، ۱۲۲ میلیارد تومان وزارت ارتباطات به کسب‌وکارها وام داد

در سال ۱۳۹۹ شمسی، ۱۲۲ میلیارد تومان وزارت ارتباطات به کسب‌وکارها وام داد
  • 1402/3/3
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

طی سال ۱۳۹۹ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، حدود ۱۲۲ میلیارد و ۸۸ میلیون تومان وام به ۲۶۲ کسب‌وکار نوپا اختصاص داد. در اردیبهشت ۱۴۰۰ سامانه جامع تسهیلات وجوه اداره شده وزارت ارتباطات با نام «توان آفرین» رونمایی شد.

در همین راستا باید گفت که سامانه ی جدید عملکرد بسیار متفاوتی با تلاش‌های قبلی دولت در حوزه اعطای تسهیلات به کسب‌وکارها ندارد؛ اما می توان گفت سامانه جامع توان‌آفرین، نسخه جدید سامانه‌ی ایران کارفا و نمونه‌ی بهبودیافته و جامع‌تری است که امکان درج قابلیت‌های بسیار را برای کسب و کارهای نوپا فراهم می‌کند.

در این سامانه یکسری مزایا و بهبودهایی برای کسب و کارها فراهم شده که شامل؛ افزایش سهولت دسترسی کاربران، ارزیابان و مصرف‌کنندگان و افزایش شفافیت استفاده و فرایند دریافت تسهیلات برای کاربران می‌شود.

طبق آخرین گزارش رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، در راستا ویژگی‌های سامانه جدید توان آفرین به مواردی همچون امکان درج درخواست برای دریافت تسهیلات، منبع اطلاعاتی تسهیلگر در کنار متقاضیان و امکان ردیابی و پیگیری فرایند درخواست اشاره کرد.

در سال گذشته ۱۲۲ میلیارد تومان وزارت ارتباطات به کسب‌وکارها وام داد

ناظمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران؛ در گفته های خود تأکید بسیاری بر تلاش دولت برای حمایت هوشمند از استارتاپ‌ها داشته است و طبق گفته ایشان راه‌اندازی این سامانه نیز گامی بلند در همین راستا است. معاون وزیر ارتباطات افزود:

یکی از تلاش‌های ما این بوده که کار سرمایه‌گذاری را بر عهده صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه بگذاریم و خودمان رقیب بخش خصوصی نشویم. این موجب می‌شود ریسک‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه کاهش یابد. حمایت ما به این صورت است که بخشی از سرمایه‌گذاری را در قالب وام‌ ارزان‌قیمت با بهره پایین و دارای تنفس در اختیار صندوق جسورانه قرار دهیم.
اقدام دیگر وزارت ارتباطات در همین راستا، راه‌اندازی سامانه بوم‌واره است. بوم‌واره در کنار سامانه ایران نوآفرین و توان آفرین قرار می‌گیرد و با ارائه خدمات شرکت‌های بزرگ‌تر حوزه سرمایه‌گذاری، محیط مناسبی را برای حمایت از کسب‌وکارهای نوپا ایجاد می‌کند. گفتنی است، سامانه بوم‌واره در سال گذشته، ۱۶ درصد تسهیلات از محل وام وجوه اداره شده وزارت ارتباطات دریافت کرده است.

براساس گزارشی که در مراسم امروز در مورد اعطای تسهیلات به کسب‌وکارها داده شد، در سال گذشته ۱۲۲/۶۳۲ میلیارد تومان تسهیلات به ۲۶۲ کسب‌وکار نوپا تخصیص یافته که در حوزه‌های مختلف ازجمله محتوای دیجیتال، اصناف، سرمایه در گردش، بازی‌های موبایل، اپلیکیشن‌ها، کسب‌وکارهای نوپا، غر نوپا، پلتفرم، شتاب‌دهنده، وام کرونا، صندوق کارآفرینی امید، بوم‌واره، اقتصاد دیجیتال، صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، طرح‌های ویژه ملی فعالیت می‌کنند.

در سال گذشته ۱۲۲ میلیارد تومان وزارت ارتباطات به کسب‌وکارها وام داد

البته بخشی از این مبالغ با همکاری صندوق کارآفرینی امید فراهم شده که رقمی معادل ۱۲ میلیارد تومان است؛ در همکاری با صندوق نوآوری و شکوفایی نیز، تسهیلاتی برای طرح‌های کلان ملی مانند تولید مودم، تلفن‌ همراه، تجهیزات دیتاسنتر، پروژه‌های ابری و وام کرونا تأمین شده.

در ادامه مقدار وام پرداختی به گروه‌های مختلف را مشاهده می‌کنید:

در سال گذشته ۱۲۲ میلیارد تومان وزارت ارتباطات به کسب‌وکارها وام داد

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران؛ در این مراسم تأکید کرد که اسامی شرکت‌های وام‌گیرنده به‌صورت شفاف روی سامانه جدید قرار خواهد گرفت.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *