از کجا بفهمیم که مودم وای فای شخصی مان هک شده است؟

از کجا بفهمیم که مودم وای فای شخصی مان هک شده است؟
  • 1402/3/3
  • زهرا معبودی
  • 0

در حال حاضر هک کردن مودم های وای فای به عنوان یک سرگرمی و سو استفاده از کاربران تبدیل شده است. این مشکل نیاز به فرهنگ سازی دارد اما تا این فرهنگ جا بیفتد باید بتوانیم این مشکلات احتمالی را تشخیص دهیم و جلوی آن را بگیریم. پیش از این در گویا آی تی مقاله ای منتشر شد که به شما یاد می دهد، که چگونه جلوی هک مودم وای فای تان را بگیرید. پیش از هر چیز این مقاله را بخوانید و تنظیمات لازم را اجرا کنید تا دچار سو استفاده نشوید. اما اگر دوست دارید بدانید که آیا مودم شما هک شده یا نه، می توانید با ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

آیا مودم من‌ هک شده است؟

شاید برای شما این اتفاق افتاده که گاها در روز با کندی شدید سرعت اینترنت مواجه شوید یا حتی حجم اینترنت خود را بدون اینکه مصرف کنید از دست بدهید. شاید در ابتدا از سرویس ارائه دهنده خود گله کنید اما شاید مقصر اصلی خود شما هستید که امنیت مودم خود را به خوبی پیکربندی نکرده اید.

شما می توانید با استفاده از نرم افزارهایی که برای مدیریت دریافت و ارسال اطلاعات برای اینترنت طراحی شده است استفاده کنید و آن ها را روی گوشی همراه و یا کامپیوتر خود نصب کنید تا متوجه شوید چه تعداد دستگاه به مودم شما متصل شده اند و در صورت نیاز دسترسی آن ها را محدود کنید.

بر روی کامپیوتر خود نرم افزارهایی از قبیل مدیریت داده نصب کنید تا به صورت کاملا دقیق میزان مصرف داده شما را محاسبه کند. در واقع با این گونه نرم افزارها می توانید محدودیت حجم ایجاد کنید و به راحتی کاری کنید که از میزان مصارف خود مطمئن شوید. چنانچه میزان مصرف داده توسط شما از میزان حجمی که خریداری کرده اید بسیار پایین تر باشد احتمال دارد که هک شده باشید.

چگونه میتوانیم جلوی هک شدن وای فای را بگیریم ؟

  • هنگام انتخاب رمز بر روی Interface وایرلس مودم خود حتما از حروف کوچک و بزرگ و همچنین کاراکترها استفاده کنید، زیرا این کار باعث می شود پسورد وای فای سخت تر پیدا شود و هکر بی خیال آن شود. در چنین شرایطی هکر ها ممکن است تا چند سال هم نتوانند رمز شما را پیدا کنند اما با یک رمز ساده، به راحتی می توان طی چند دقیقه، دسترسی مودمتان را به هکر ها تقدیم کنید!
  • چنانچه الگوریتم رمزنگاری پسورد شما WPS است یعنی به هکر این اجازه را داده اید که براحتی به اینترنت شما نفوذ کند، چراکه این الگوریتم سالهاست شکسته شده و نرم افزارهایی بسیار وجود دارند که می توانند پسورد را در چند دقیقه پیدا کنند. اما مودم ها نیز از سیستم رمزگذاری WPA2-PSK نیز پشتیبانی می کنند که از الگوریتم RSA تشکیل شده است و همچنان این الگوریتم پابرجاست و شکسته نشده است، به همین دلیل است که این الگوریتم در سیستم های بانکی و پروتکل https استفاده می شود. اما یافتن پسورد در این سیستم رمزگذاری نیز امکان پذیر است. هکرها با استفاده از حمله Brute Force یا به معنای دیگر تست پسورد میتوانند پسورد را پیدا کنند که البته زمان بیشتری را باتوجه به سختی رمز عبور طلب میکند.
  • از تنظیمات مک آدرس نیز بهره بگیرید : شما در تنظیمات MAC Address مودم خود میتوانید تعیین کنید که فقط چه دستگاه هایی به اینترنت وصل شوند. برای اینکار میتوانید Mac address دستگاه خود را پیدا کرده و در مودم خود تنظیم کرده تا فقط خودتان اجازه دسترسی به اینترنت داشته باشید.

جمع بندی

چنانچه اقداماتی که در بالا ذکر شد را انجام دادید میتوانید تا حد زیادی از هک وای فای خود جلوگیری کنید اما علم هک به‌قدری گسترده است که همچنان راه هایی برای گذر از این سد نیز وجود دارد، اما با توجه به زمان زیادی که هکر باید برای موذم شما بگذارد منصرف شده و به سراغ قربانی دیگری میرود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *