مشکلات عمومی لپتاپ و ۱۱ راه برای تعمیر لپتاپ شما

مشکلات عمومی لپتاپ و ۱۱ راه برای تعمیر لپتاپ شما
  • 1402/3/3
  • گویا آی تی
  • 0

همانطور که میدانید لپتاپ ها نسبت به کامپیوتر های رومیزی ظریف تر هستند و خطرات بیشتری آنهارا تحدید میکند. برای مثال هنگام جابه جایی ممکن روی آنان خط بیوفتد یا از دست شما بیوفتد و صدمه ببیند. و این صدمات باعث میشود که شما مجبور شید برای آنها هزینه کنید، زیرا ممکن است بر پایه ی این ضربه ها سخت افزار لپتاب شما هم صدمه دیده و تقریبا بلااستفاده شود. خب طبق اطلاعاتی که ما از کارمندان ارشد پشتیبانی فنی شرکت های Alienware, Dell, Lenovo, and Toshiba داشته ایم چند مشکل اساسی را پیدا کرده  و راه حل آن هارا نیز بررسی نموده ایم، در ادامه با ما همراه باشید…

۱-گرما

وقتی لپتاپ داغ میکند چه کار کنم؟

علائم: کند شدن کامپیوتر، سوختن قطعات، گرمای بیش از حد بدنه

راه حل: تمیز کردن دریچه های هوا، قرار دادن فیلتر، بروزرسانی BIOS

گرمای بیش از حد یکی از دلایلی است که موجب خفگی و کند شدن سیستم شما می شود، و آن هم به دلیل کوچک بودن لپتاب و فضای کم برای تهویه هوا می باشد. همانطور که می دانید گرم شدن بیش از حد CPU   موجب کند شدن یا حتی سوختن آن می شود! تنها راه حل هم تمیز کردن قسمت تهویه و استفاده از فن های خنک کننده است.

حتی شما می توانید برای ورود کمتر گرد و خاک به داخل فن از پارچه هایی به عنوان فیلتر استفاده کنید که کمک شایانی به خنک شدن لپتاپ شما می کند. اما اگر تمام این کار هارو کردید ولی تغییری ندید و گرما به همان شدت بود، احتمال زیاد BIOS  شما اپدیت نیست. BIOS  کنترل کننده سخت افزار شما می باشد که قدیمی بودن آن موجب کندی و داغ کردن می شود و بهتر است به آخرین نسخه آپدیت شود.

۲-کند شدن هارد

خرابی هارد لپتاپ

علائم: طولانی شدن زمان بارگذاری برنامه ها، انتقال آهسته فایل ها

راه حل: Disk defragmentation

اطلاعات اضافه و هرزی که به مرور زمان روی هارد شما به وجود می آید دلیل اصلی کند شدن سیستم شما می باشد، زیرا زمان بیشتری طول می کشد که CPU و RAM شما می بایست آنهارو نیز بررسی کنند.      اما شما می توانید با یکپارچه سازی دیسک خود از شر این سرعت کم خلاص شوید.

برای انجام این کار کافیست در منوی برنامه ها به پوشه Accessories  یا System Tools بروید و از آنجا Disk defragment را انتخاب کنید، حال در پنجره باز شده بر روی دکمه Analyze کلیک کنید تا ببینید دیسک شما نیاز به یکپارچه سازی دارد یا خیر، اگر نیاز داشت  بر روی گزینه Defragment کلیک کنید و کمی صبر کنید تا عملیات به پایان برسد.

این برنامه رایگان خود ویندوز بود که امکانات کمی هم داشت، ولی شما می توانید برنامه های جانبی با امکانات بیشتر رو با قیمت ۲۹ الی ۹۹ دلار تهیه کنید!

 

۳-باتری شارژ نگه نمی دارد!

باتری لپتاپم شارژ نگه نمیدارد

علائم: لپتاب شما چند دقیقه بعد از جدا سازی از برق خاموش می شود.

راه حل: جایگزینی باتری

تمامی باتری های  لیتیوم یونی بعد از مدتی کار با آن ها مثل روز اول نمی شوند و باتری رو خوب نگه نمی دارند وچاره اش هم تعویض آنهاست.

شما می توانید انهارا از سایت های معروف با قیمیتی حلوحوش ۴۵ الی ۱۲۰ دلار تهیه کنید که دارای ضمانت ۴۵ روزه نیز هستند.

۴- نیاز به RAM  بیشتر

بلو اسکرین رم لپتاپ

علائم: عملکرد ضعیف هنگام استفاده از برنامه ها، زمان بوت بیش از حد.

راه حل: افزایش تعداد رم ها یا استفاده از ظرفیت بیشتر، استفاده از Drive USB هایی که مجهز به فناوری ReadyBoost هستند.

اگر طول میکشد که سیستم شما بالا بیاید یا به اصطلاح بوت شود دلیل اصلی آن ناکافی بودن فضای رم شما میباشد، کی در طی استفاده از برنامه ها و نصب آنها فضای بیشتری اشغال میشود. برای اینکه کمی آنرا بهینه سازی کنید میتوانید برنامه System Suite 7 Professional را خریداری کنید و نهایتا به سراغ تعویض رم و ارتقا آن باشید.

وهمچنین میتوانید از یو اس بی های Ready Boost  شرکت های Corsair, Kingston, Lexar, SanDisk استفاده کنید که تقریبا و به صورت موقت مشکل شما را حل میکند.

۵-خراب شدن و شکستن هارد دیسک

علائم: هر بار که رایانه به داده ها از هارد دیسک دسترسی پیدا می کند، صدای فراخواندن آنها بسیار زیاد است.

راه حل: سایت های پشتیبان آنلاین، دیسک سخت را جایگزین کنید.

یکی از مشکلاتی که پس ضربه خوردن به لپتاپ ممکن است به وجود آیند شکستن هارد آن میباشد، که یا کلا از کار میوفته و دیگه نمیشه باهاش کار کرد که تنها راهش تعویضه یا اینکه هنگام کار باهاش بسیار صدا های ناهنجار تولید میکند.

برای تعویض هارد نیز میتوانید ار فیلم های اموزشی داخل سایت خود هر برند استفاده کنید، البته اگه به انجام این کار مجبور شدید وگرنه بهتره که اونو دست یک تکنیسین حرفه ای بسپارید.

۶-صفحه کلید نامناسب

علائم: گمشدن دکمه ها یا کار نکردن آن ها

راه حل: تعویض کیبورد J

ممکن است هنگام کار با لپتاب خود باشید و در حال خوردن قهوه نیز باشید، که ناگهان قهوه روی لپتاپ سرازیر شود و کیبورد شما معیوب شود!  چاره ای جز تعویض آن وجود ندارد که برای تعویض نیز فیلم های آموزشی خوبی داخل اینترنت وجود دارد.

شما میتوانید صفحه کلید های جایگزین  را با قیمت پایه ۲۵ الی ۴۰ دلار تهیه کنید، البته با توجه به نوع کیبورد و لپتاب قیمت بالا نیز می رود. بهتر است که کاوری برای پوشاندن کیبورد خود تهیه کنید که قیمتی حلوحوش ۱۰ الی ۱۵ دلار و بسیار با ارزش است.

۷-نمیتوانم به شبکه های WI-FI  متصل شوم!

حل مشکل wifi لپتاپ

علائم: نبود اینترنت، ارور دادن مرورگر

راه حل: مطمعن شوید وای فای شما و همچنین روتر روشن باشد، مطمعن شوید تنظیمات شبکه شما درست باشد، درایور کارت شبکه خود را آپدیت کنید

خب قطعا یکی از قابلیت های لپتاب ها قابلیت جا به جایی آنها و اتصال به شبکه های بیسیم موقعی که در هر جایی هستید میباشد.

بعضی از لپتاب ها دکمه سخت افزاری برای روشن کردن وای فای دارند و برخی نرم افزاری، مطمعن شوید که هر دو روشن باشند. برنامه هایی نیز وجود دارند که اینترنت شما را چک میکنند و معمولا مشکل را پیدا کرده و به شما نمایش میدهند.

یکی از دلایل دیگری که لپتاپ شما به هیچ شبکه ای وصل نمیشه، اپدیت نبودن یا حتی نصب نبودن درایور کارت شبکه لپتاب شماست، که میتوانید آنرا از سایت شرکت سازنده لپتاب خود دانلود و نصب کنید.

۸-خاموشی پیکسل ها!

خرابی پیکسلهای مانیتور لپتاپ

علائم: نقاط سبز یا قرمز روی نوت بوک شما.

راه حل: ماساژ دادن اطراف پیکسل سوختگی.

خب این یک مشکل شایع بین لپتاپ هاست که پیش پا افتاده ترین راه نیز تعویض  صفحه نمایش است، ولی تا زمانی که ۱۵ تا از پیکسل های شما خاموش نشده است ارزش ندارد آن را تعویض کنید.

اما راهی وجود دارد که شما میتوانید خودتان پیکسل هارو تعمییر کنید! کافیست دستمالی نرم را به صورت دایره ای در اطراف پیکسل به ارامی بکشید و آن را ماساژ دهید بعد از چند دقیقه پیکسل روشن میشودJ

۹-خرابی سیستم

علائم: نوت بوک بوت نمی شود.

راه حل: فرمت کردن دیسک، تعویض هارد

وقتی که لپتاپ بوت نمیشود مردم معمولا وحشت زده میشوند، در حالی که ممکن است یک فایل سیستم خراب و معیوب داخل هارد شما باشد. که راهی جز فرمت هارد خود ندارید.

اگر فایل های داخل هارد برایتان بسیار مهم است میتوانید ویندوز های قابل حمل را داخل فلش خود بریزید یا یکی از آنها تهیه کنید، و در نهایت فایل های داخل هارد رو به یکی فضای ذخیره سازی خارجی انتقال دهید. به همین سادگیJ

ولی اگر بعد فرمت هارد و هنگام نصب ویندوز با ارور هایی مواجه شدید، راهی جز تعویض هارد دیسک خود ندارید.

۱۰-ویروسی شدن یا آلوده شدن لپتاپ شما به نرم افزار های جاسوسی

ویروسی شدن یا آلوده شدن لپتاب به نرم افزار های جاسوسی

علائم: تبلیغات پاپ آپ زیاد بر روی پنجره شما، دانلود کند

راه حل: نصب آنتی ویروس، استفاده از انتی ویروس رایگان

هیچ چیز نمی تواند سیستم شما را مانند نرم افزارهای مخرب فلج کند. بهترین راه پیشگیری است، و بهتر است شما پکیج های انتی ویروس هایی مانند نود۳۲، نوترون ، ۳۶۰ و… را تهیه کنید. این آنتی ویروس ها با دیواره آتش هوشمندی که دارند اگر سیستم شما در یک قدمی ویروسی شدن باشد به شما اطلاع میدهند.

اگر دوست ندارید هزینه کنید نسخه های رایگان بسیاری وجود دارد مانند Ad-Aware و یا Spybot و خیلی انتی ویروس دیگه، ویا حتی میتوانید از انتی ویروس های آنلاین نیز استفاده کنید.

درضمن این برنامه ها میتوانند به خوبی ویروس های سیستم شما رو پیدا کنند و اقدام به پاک سازی اونها کنند و اگر هم ویروسی وجود داشت که توسط برنامه قابل پاک سازی نبود چاره ای جز فرمت کرد هارد خود و تعویض ویندوز ندارید.

۱۱-قدیمی بودن درایور ویدیویی و مشکل پخش فیلم

عدم پخش ویدیو در ویندوز لپتاپ

علائم: مشکل در پخش ویدیو

راه حل: اخرین نسخه Driver  آن را دانلود و نصب کنید

اگر شما نیز هنگام پخش ویدیو و یا بازی به مشکل برخورده اید، باید درایور ویدیویی یا به اصطلاح کارت گرافیک خود را آپدیت کنید. بعضی وقتا به آپدیت درایور کارت صدا و شبکه نیز نیاز است.

این مشکل معمولا هنگامی که ویندوز خود را بروزرسانی میکنید و یا آن را دوباره نصب میکنید پیش

می آید مگر مشکل خاصی وجود داشته باشد.

شما میتوانید از درایور هایی که هنگام خرید لپتاپ به شما تحویل داده میشود استفاده کنید که بهترین کار است، ولی اگر آن را گم کرده اید میتوانید از سایت شرکت سازنده دانلود کنید.

امیدواریم که این مطلب بتواند مشکلات مهم شما با سیستم های کامپیوتری تان را حل کند. در صورتی که برای مسائل کامپیوتری با مشکلاتی برخورد داشته اید و آن ها را حل کرده اید، تجربیات خود را با گویا آی تی در میان بگذارید.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *