هر چیزی که لازم است درباره Chat GPT 4 بدانید

هر چیزی که لازم است درباره Chat GPT 4 بدانید
  • 1402/3/3
  • منیره سواعدی
  • 0

 با ادامه تکامل فناوری، دنیای هوش مصنوعی قدم های مهمی در توسعه مدل های پیچیده و هوشمند پردازش زبان طبیعی برداشته است که قادر به تولید متن منسجم و روان هستند. Chat GPT-4 یکی از جدیدترین مدل های پیچیده در این زمینه است که بر اساس موفقیت نسل قبلی خودش، یعنی  Chat GPT-3ارتقا یافته است. البته، اگر در دنیای هوش مصنوعی فعال باشید احتمالا می دانید که مدل Chat GPT-3 به دلیل قابلیت های زبانی چشمگیرش در اوایل سال ۲۰۲۳ بسیار خبرساز شد.

Chat GPT-4 یک مدل پیشرفته پردازش زبان طبیعی است که توسط OpenAI، یک آزمایشگاه تحقیقاتی پیشرو که به پیشرفت هوش مصنوعی اختصاص دارد، توسعه یافته است. Chat GPT-4 برای تولید متنی شبیه به انسان طراحی شده است که جواب های منسجم، روان و مرتبط با زمینه ای که می خواهید را به شما تحویل می دهد.

در این مقاله گویا آی تی، عمیقاً به دنیای Chat GPT-4 می پردازیم و ویژگی های کلیدی، قابلیت ها و برنامه های کاربردی بالقوه آن را بررسی می کنیم. چه یک برنامه نویس، یک دیتاساینتیست، یا صرفاً علاقه ‌مند به آخرین پیشرفت ‌های هوش مصنوعی باشید، این مقاله مطمئناً مطالب ارزشمندی در مورد آخرین پیشرفت‌ ها در پردازش زبان طبیعی در اختیار شما قرار می ‌دهد. بنابراین، توصیه می کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

GPT4 چیست؟

GPT چیست؟

GPT مخفف Generative Pre-trained Transformer است. جی پی تی یک مدل یادگیری ماشین شبکه عصبی است که با استفاده از داده های موجود در اینترنت برای تولید هر نوع متن آموزش داده شده است. این شبکه عصبی پیچیده برای آموزش مدل های زبان بزرگ (LLM)  برای شبیه سازی ارتباطات انسانی استفاده می شود.

این مدل، کلمات را در یک دنباله دنبال می کند و به آن امکان می دهد هم زمینه و هم معنای زبان را یاد بگیرد. مدل GPT فقط بر روی متن تمرکز می‌ کند و به آن اجازه می ‌دهد از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل خواسته‌ های کاربر و تولید متن موثر استفاده کند.

این مدل با با توانایی‌ های مکالمه‌ ای، اطلاعات مختلف و موارد دیگر، دنیای هوش مصنوعی را تحت تأثیر قرار داده است. همچنین، جی پی تی می‌ تواند کارهایی مانند خلاصه ‌کردن متن، تولید کد برنامه نویسی و… را در عرض چند ثانیه انجام دهد.

ما قبلا در سایت گویا آی تی، به طور تخصصی در مقالات « Chat GPT چیست و چگونه می توانیم از آن استفاده کنیم؟» و « نکاتی که باید درباره  Chat GPT بدانید» درباره چت جی پی تی صحبت کرده ایم و با مطالعه آن ها می توانید درک مناسبی از نحوه کار چت جی پی تی پیدا کنید.

تفاوت Chat GPT4 با Chat GPT3 چیست؟

 Chat GPT-4 چیست؟

Chat GPT-4 یک مدل زبان در مقیاسی بزرگتر و پیشرفته تر از Chat GPT-3است که توسط مجموعه Open AI توسعه یافته است. GPT-4  مخفف Generative Pre-trained Transformer 4 است. این مدل نیز از یک شبکه عصبی عمیق تشکیل شده است که از تکنیکی به نام خود توجهی برای یادگیری از مقادیر زیادی داده و تولید متن بر اساس ورودی داده شده استفاده می کند.

GPT-4  دارای ۱٫۸ تریلیون پارامتر است که ۱۰ برابر بیشتر از مدل مورد استفاده درChat GPT-3  است. همچنین به مجموعه داده‌ های بزرگتر و متنوع‌ تر ۱ پتابایتی دسترسی دارد که شامل متون وب، کتاب ‌ها، مقالات خبری، پست‌ های شبکه های اجتماعی، قطعه کدها و موارد دیگر است.

GPT-4  از یک معماری ترانسفورماتور با لایه های خودنگرشی استفاده می کند که به آن امکان می دهد متعلقات دوربرد و اطلاعات زمینه ای را از متون ورودی یاد بگیرد. همچنین، از تکنیک هایی مانند «توجه پراکنده» ( Space Attention )، لایه های برگشت پذیر، و چک پوینت فعال سازی برای کاهش میزان مصرف حافظه و هزینه محاسبات می تواند استفاده می کند.

همچنین این مدل مبتنی بر هوش مصنوعی می تواند وظایف مختلف زبان طبیعی مانند خلاصه سازی متن، پاسخ به سؤال، تولید متن جدید، تجزیه و تحلیل احساسات، ترجمه ماشینی و … را انجام دهد. البته باید اشاره کنیم که این ورژن از GPT می تواند چندین کار را در یک متن با استفاده از دستورات طبیعی انجام دهد.

قابلیت پردازش تصویر  Chat GPT-4 چگونه است؟

شاید برای شما جالب باشد که بدانید Chat GPT-4 قابلیت پذیرش دستورات و متن های ورودی را علاوه بر متن به صورت تصویری هم می تواند پردازش کند و به آن ها جواب صحیح بدهد و در نتیجه قادر است که خروجی هایی که می دهد را بر اساس روش ورودی ترکیبی دریافت کند. برای مثال می توانید با فرستادن عکس برج ایفل برای Chat GPT-4 و درخواست ارتفاع آن، پاسخی به طور دقیق از طرف   Chat GPT-4 دریافت کنید که در آن با جزئیات توضیح داده است که برج ایفل ۳۲۴ متر ارتفاع دارد.

عملکرد تصویری چت جی پی تی

اگر چه عملکرد پردازش تصویر آن در حال حاضر در مرحله تحقیق است، اما قابلیت های قابل توجهی در مقایسه با ورودی متنی از خود نشان داده است. GPT-4 به عنوان یک “داوطلب مجازی” برای افراد کم بینا در یکی از برنامه های اولیه خود استفاده شده است. همچنین، اپلیکیشنی به نام «Be My Eyes  » به افراد نابینا این امکان را می ‌دهد تا برای توصیف محتوای بصری از داوطلبان بینا کمک درخواست کنند. با ادغام فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی، اکنون این برنامه قابلیتی به نام« داوطلب مجازی» را اضافه کرده است که بتواند پشتیبانی بدون محدودیت ارائه کند.

تفاوت Chat GPT-3و Chat GPT-4 چیست؟

تفاوت  Chat GPT-3و Chat GPT-4 چیست؟

GPT-4 و GPT-3 دو تا از پیشرفته ترین مدل های زبان هوش مصنوعی هستند که می توانند متون زبان طبیعی را بر اساس ورودی های داده شده تولید کنند. با این حال، آنها از نظر اندازه، داده ها، معماری، آموزش، عملکرد و کاربردها تفاوت های قابل توجهی دارند. در ادامه به مقایسه این دو مدل هوش مصنوعی می پردازیم.

اندازه: شاید برای شما جالب باشد بدانید که Chat GPT-4 با ۱٫۸ تریلیون پارامتر بسیار بزرگتر از Chat GPT-3 از لحاظ اندازه است. در حالی که Chat GPT-3 دارای ۱۷۸ میلیارد پارامتر است.

داده ها: GPT-4 از مجموعه داده های متنوع تر و بزرگ تر ۱ پتابایتی استفاده می کند، در حالی که GPT-3 از مجموعه داده کوچک تر ۴۵ ترابایتی استفاده می کند.

معماری: GPT-4  از یک سیستم آموزشی ترکیبی استفاده می کند که «یادگیری خود نظارتی» و «یادگیری تحت نظارت» را ترکیب می کند، در حالی که GPT-3 فقط از یادگیری خود نظارتی استفاده می کند.

عملکرد: براساس داده‌ های ارائه شده توسط  Open AI، GPT-4  ادعا می‌کند که در برخی از معیارها و تست‌ های زبان طبیعی مانند GLUE، SuperGLUE، SQuAD  و… به «عملکرد در سطح انسان» دست پیدا کرده است. همچنین، در زمینه بسیازی از شاخص های «درک زبان طبیعی» (  Natural Language Understanding = NLU)  و «تولید زبان طبیعی» (  Natural Language Generation = NLG ) مانند  BLEU و  ROUGE و… عملکرد بهتری نسبت به GPT-3 از خود نشان داده است.

تفاوت در کاربردها: GPT-4 می تواند وظایف مختلف زبان طبیعی مانند خلاصه سازی متن، پاسخ به سؤالات مختلف، تولید متن، تجزیه و تحلیل احساسات، ترجمه ماشینی و سایر موارد را انجام دهد. همچنین، می تواند چندین کار در یک متن را بااستفاده از دستورات زبان انجام دهد.  GPT-3هم می تواند برخی از وظایف زبان طبیعی را انجام دهد اما کار آن با دقت و تنوع کمتری همراه است.

GPT-4 سرویسی ابری و پلتفرمی چند وجهی

GPT-4به عنوان یک سرویس ابری استقرار یافته است که به کاربران و توسعه دهندگان (برنامه نویسان) اجازه می دهد تا از طریق یک API یا یک رابط وب به قابلیت های تولید زبان طبیعی آن دسترسی داشته باشند. APL یک راه ساده و انعطاف پذیر برای ارسال ورودی های متن به GPT-4 و دریافت خروجی های متن در قالب های مختلف مانند JSON، XML یا متن خام ساده در اختیار دیگران قرار می دهد. رابط وب، یک راه کاربر پسند و تعاملی برای جست و جو در ویژگی ‌ها و عملکردهای GPT-4 با استفاده از دستورات زبان طبیعی فراهم می کند.

مدل زبان همه کاره GPT-4 به طور یکپارچه با مجموعه محصولات Open AI ترکیب می شود و پتانسیل آن را برای دامنه ها و برنامه های مختلف تقویت می کند. به طور مثال،  Codex از قدرت GPT-4 برای ترجمه توضیحات یا تصاویر زبان طبیعی به کد استفاده می کند.   DALL-Eاز مدل زبان GPT-4 برای تولید تصاویر بر اساس پرس و جوها یا زیرنویس های زبان طبیعی استفاده می کند. در همین حال، CLIP از توانایی GPT-4 برای یادگیری مفاهیم بصری از برچسب‌ها یا توصیف های زبان طبیعی بهره خواهد برد.

بهبود نرخ رفتار نادرست و میان داری فعال سازی های  APL در نسخه جدید  GPT-4 نسبت به نسخه های قبلی

نرخ رفتار نادرست GPT-4 درصد دفعاتی است که  GPT-4متنی تولید می کند که خط مشی محتوای  Open AIیا تنظیمات برگزیده کاربر را نقض می کند. سند مربوطه ای که منتشر شده است، گزارش می ‌دهد که راه‌ا ندازی  GPT-4نسبت به مدل‌ های قبلی مانند  GPT-3.5 و GPT-3، نرخ رفتار نادرست بسیار پایین ‌تری دارد.

همچنین اسناد ارائه شده توسط کمپانی Open AI به طور دقیق نشان می دهد که راه اندازی GPT-4 دارای نرخ رفتار نادرست ۰٫۰۲٪ است که بسیار کمتر  GPT-3.5 0.07%و GPT-3 11% است. این آمارها به این معنا است که راه ‌اندازی GPT-4 متنی را تولید می‌ کند که خط ‌مشی محتوای تعیین شده توسط  Open AIیا تمایلات کاربران را تنها ۲ بار از ۱۰۰۰۰ بار، نقض می کند. در حالی که GPT-3.5 این کار را ۷ بار و GPT-3 11 بار انجام می‌ دهد. این آمارها نشان می دهد که GPT-4 توانایی خود را برای جلوگیری از تولید متن نامناسب ارتقا داده است.

مزایا و خطرات بالقوه  Chat GPT-4 برای جامعه و اقدامات پیشنهادی تعدیل کننده آن

کمپانی  Open AI ادعا می کند که این نسخه از چت جی پی تی به نتایج بسیار مدرن و فناوری های جدیدی در بسیاری از سنجش ها و… دست یافته است. از این فناوری ها می توانیم به شرح تصاویر، پاسخ به سوالات دارای تصویر، تولید کدهای برنامه نویسی و استدلال قانونی اشاره کنیم.

در هر حال  Chat GPT-4 می تواند خطرات و چالش های قابل توجهی را برای جامعه از لحاظ اخلاقی نیز به وجود بیاورد. از Chat GPT-4 به عنوان یک مدل قدرتمند هوش مصنوعی می توان برای نوشتن متن اخبار جعلی، هرزنامه یا محتوای مضر استفاده کرد.

همچنین می تواند سوگیری یا حقایق نادرست تولید کند که همین موضوع ممکن است کاربران را گمراه کند یا به آنها آسیب برساند. علاوه بر این، GPT-4 به مقدار زیادی از منابع محاسباتی و داده‌ها برای یادگیری و اجرا نیاز دارد، که نگرانی‌ های زیست‌ محیطی و اقتصادی را افزایش می ‌دهد.

سازندگان GPT-4 اقدامات متعددی را برای کاهش خطرات و چالش های مدل هوش مصنوعی خود پیشنهاد کرده اند که آنها شامل توسعه ابزارها و روش هایی برای شناسایی و جلوگیری از سوء استفاده از GPT-4 هستند. این پیشنهادات عبارتند از:

  • تعامل با ذینفعان و کارشناسان برای راهنمایی اخلاقی
  • انجام ارزیابی و آزمایشهای سختگیرانه برای عملکرد آن
  • ارائه کنترل دسترسی و قیمت گذاری برای کاربران GPT-4
  • تضمین شفافیت و مسئولیت پذیری برای خروجی های آن

کاربردهای GPT4

کاربردهای GPT-4 چیست؟

GPT-4 یک مدل هوش مصنوعی پیشگامانه است که می تواند متن، تصاویر و کد را از پرسمان های زبان طبیعی تولید کند. این مدل یک پیشرفت نسبت به چت جی پی تی است که به طور گسترده برای کارهای مکالمه محور، تولید محتوا و درک زبان طبیعی مورد استفاده قرار گرفته است.

مدل هوشمند دارای ویژگی های بالقوه ای است که آن را برای کاربرد در حوزه ها و صنایع مربوط به پردازش و تولید زبان طبیعی توانا می کند. این کاربردها عبارتند از:

کاربرد GPT-4 آموزش: GPT-4 می تواند به عنوان یک معلم یا مربی برای دانش آموزانی که می خواهند مهارت ها یا موضوعات جدیدی را یاد بگیرند، استفاده شود. همچنین، GPT-4 می تواند بازخورد و راهنمایی شخصی را برای دانش آموزان بر اساس اهداف یادگیری و پیشرفت آنها ارائه دهد.

کاربرد GPT-4 سرگرمی: از GPT-4 می توان به عنوان داستان نویس یا ترانه سرا برای تولید محتوای اصلی و جذاب برای مخاطبان و پلتفرم های مختلف استفاده کرد. همچنین، GPT-4 می تواند به عنوان یک طراح بازی یا شخصیتی برای خلق تجربه ای تعاملی برای گیمرها استفاده شود.

کاربرد GPT-4 در کسب و کار: GPT-4  می تواند به عنوان یک بازاریاب یا یک فروشنده برای نوشتن پیام های موثر و متقاعد کننده برای ارسال به مشتریان استفاده شود. همچنین، می تواند به عنوان یک ربات چت برای ارائه پاسخ های سریع و دقیق به سوالات و شکایات مشتریان استفاده شود و به صورت شبانه روزی پشتبانی ارائه دهد.

کاربرد GPT-4 در حوزه خبرنگاری: از  GPT-4 می توان به عنوان یک دستیار برای تولید یا ویرایش مقالات خبری با کیفیت بالا و واقعی در مورد موضوعات و رویدادهای مختلف استفاده کرد. همچنین می ‌توان از آن به ‌عنوان یک هوش مصنوعی حقیقت سنج یا تصحیح کننده اطلاعات نادرست و اخبار جعلی استفاده کرد.

کاربرد GPT-4 در حوزه پزشکی و سلامت: GPT-4 می تواند توسط پزشک یا پرستار برای تشخیص و درمان بیماران با شرایط مختلف پزشکی استفاده شود. همچنین، می توان از آن به عنوان یک درمانگر آماتور یا یک مشاور برای ارائه مشاوره سلامت روان استفاده کرد.

کاربرد  GPT-4 در حوزه قانون: از  GPT-4می توان به عنوان وکیل یا قاضی برای تنظیم و بررسی اسناد و قراردادهای قانونی استفاده کرد.

به طور کلی از  GPT-4 می توان برای کارهای مختلفی استفاده کرد. اگر چه تمام کاربرانی که از آن استفاده می کنند  باید از خطرات این هوش مصنوعی استفاده کنند و از این ابزار به طور اخلاقی و با مسئولیت خودشان استفاده کنند. کاربران GPT-4 همچنین باید صحت و اعتبار متن تولید شده را قبل از استفاده از آن برای هر منظوری بررسی کنند.

چگونه می توانیم به GPT-4 دسترسی داشته باشیم؟

اگر علاقه مند به دسترسی به GPT-4 هستید، « Chat GPT Plus » یک سرویس اشتراک جدید است که دسترسی به GPT-4  را از طریق این آدرس «chat.openai.com» فراهم می کند. برای استفاده از این سرویس باید اشتراک تهیه کنید و با این حال استفاده از آن نیز محدودیت هایی دارد که بر اساس تقاضا و عملکرد سیستم تنظیم می شود. علاوه بر این، ممکن است اشتراکی با ظرفیت بالاتری در آینده معرفی شود و استفاده از GPT-4 رایگان شود.

برنامه نویسان و توسعه ‌دهندگان می‌توانند برای دسترسی به GPT-4 API  در فهرست انتظار ثبت ‌نام کنند. همچنین، دسترسی یارانه ای  برای محققانی که درباره مسائل مربوط به هم ‌ترازی هوش مصنوعی مطالعه می ‌کنند، وجود دارد.

API GPT-4 هزینه ‌ای معادل ۰٫۰۳ تا ۰٫۰۶ دلار به ازای هر هزار توکن تکمیل شده دارد و حد نرخ و طول زمینه نیز ۸۱۹۲ توکن است. همچنین، نسخه زمینه ‌ای ۳۲ هزار و ۷۶۸ تایی نیز با قیمت بالاتر در دسترس قرار داده شده است. این مدل‌ ها در طول زمان به صورت خودکار به ‌روزرسانی خواهند شد.

در انتها برای جایگزین می توانید از  Bing AI استفاده کنید، زیرا این سرویس بدون سر و صدا GPT-4 را با موتور جست و جوی خود ادغام کرده است. همچنین شرکت میاکروسافت اعلام کرده است که بسیاری از افرادی که بینگ دسترسی داشته اند، بدون اینکه مطلع باشند برای مدتی از چت جی پی تی ۴ استفاده کرده اند.

جمع بندی

در این مقاله از وب سایت گویا آی تی، به بررسی GPT-4 و مزایا و کاربردهای آن پرداختیم. همچنین، نگاهی به تفاوت های اساسی دو مدل هوش مصنوعی GPT4 و GPT3 داشتیم. با توجه به تمام نکاتی که گفته شد، احتمالا متوجه شدید که GP4 در حال حاضر پیشرفته ترین و قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی متنی است که قابلیت های بسیار بالایی دارد.

در آینده احتمالا این مدل ارتقا خواهد یافت که در مقالات دیگر به طور مفصل درباره آن ها گفت و گو خواهیم کرد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *