چگونه مشکل آپدیت ویندوز را وقتی گیر میکند حل کنم؟

چگونه مشکل آپدیت ویندوز را وقتی گیر میکند حل کنم؟
  • 1402/3/3
  • زهرا معبودی
  • 0

بخش Windows Update که همان بخش به‌روز رسانی ویندوز است طراحی شده تا به صورت بی‌صدا در پس‌زمینه کار کند، اما اگر نتواند یک آپدیت خاص را نصب کند گیر می‌کند.

این مشکل در ویندوز ۷ بسیار متداول است، اما گاهاً در ویندوز ۸ یا ۱۰ هم رخ می‌دهد. بعضی وقت‌ها آپدیت‌ها دچار خطا می‌شوند، اما Windows Update گاهی اوقات در حالت searching for updates گیر می‌کند. با ما در ادامه‌ی مطلب همراه باشید تا روش‌های حل این مشکل را به شما معرفی کنیم.

طولانی شدن زمان آپدیت ویندوز

ویندوز ۷، ۸ و ۱۰: اجرای Windows Update Troubleshooter

خود ویندوز یک برنامه‌ی مشکل‌یاب برای این بخش دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید. استفاده از این روش ساده‌ترین حالت برای حل این مشکل است، پس قبل از به دردسر انداختن خودتان بهتر است امتحانش کنید. این مشکل‌یاب سه کار انجام می‌دهد:

۱. سرویس‌های بخش Windows Update را متوقف می‌کند.

۲. نام پوشه‌ی C:\Windows\SoftwareDistribution را به C:\Windows\SoftwareDistribution.old تغییر می‌دهد تا کش خود را پاک کرده و عملیات به‌روز رسانی را مجدداً شروع کند.

۳. سرویس‌های Windows Update را دوباره راه‌اندازی می‌کند.

این مشکل‌یاب در ویندوز ۷، ۸ و ۱۰ وجود دارد. برای اجرای آن وارد منوی استارت شوید و عبارت troubleshooting را جستجو کنید، سپس گزینه‌ای که در تصویر زیر مشخص است را انتخاب نمایید.

اپدیت ویندوز

در پنجره‌ای که باز می‌شود، از بخش System and Security بر روی گزینه‌ی Fix problems with Windows Update کلیک کنید.

طولانی شدن زمان آپدیت ویندوز

در پنجره‌ی بعدی بر روی Advanced کلیک کنید.

طولانی شدن زمان آپدیت ویندوز

در بخش تنظیمات پیشرفته ابتدا حتماً تیک گزینه‌ی Apply repairs automatically را بزنید، سپس بر روی Run as administrator کلیک کنید، و در نهایت Next را انتخاب نمایید. با اعطای دسترسی‌های مدیریتی به این ابزار، می‌توانید مطمئن باشید که همه‌ی فایل‌های کش به صورت کامل پاک خواهند شد.

طولانی شدن زمان آپدیت ویندوز

اکثر اوقات فرآیندی که در عملیات آپدیت گیر کرده است توسط مشکل‌یاب شناسایی شده و از صف به‌روز رسانی خارج می‌شود. اما اگر اعلام شد که مشکل پیدا نشده هم با توجه به پاک شدن کش‌ها، با قطع و وصل کردن سرویس شاید بتوانید کار را ادامه دهید.

ویندوز ۷، ۸ و ۱۰: حذف دستی کشها

اگر ابزار مشکل‌یاب نتوانست مشکل را حل کند (یا اصلاً دوست داشتید به صورت دستی آن را برطرف کنید)، باید همان کاری که مشکل‌یاب قادر به انجامش نبود را به شکل دستی انجام دهید. منتهی ما برای اطمینان بیشتر ابتدا وارد حالت Safe Mode می‌شویم. در ویندوز ۷ برای وارد شدن به این حالت وارد کامپیوتر را مجدداً راه‌اندازی کرده و همراه با بالا آمدن سیستم کلید F8 را فشار دهید، سپس از منوی بوت گزینه‌ی Safe Mode را انتخاب کنید. در ویندوز ۸ و ۱۰، کلید Shift را نگه داشته و گزینه‌ی Restart را انتخاب کنید. حالا به مسیر Troubleshoot > Advanced Options > Windows Startup Settings > Restart > Safe Mode بروید.

اگرچه دسترسی به این حالت اندکی سخت‌تر شده، اما اگر بخواهید برای سهولت بیشتر می‌توانید این گزینه را به منوی بوت ویندوز اضافه کنید، تا در آینده راحت‌تر بتوانید از آن استفاده کنید.

پاک کردن کش اطلاعات در اینترنت

زمانی که وارد Safe Mode شدید، گام بعدی این است که سرویس Windows Update را متوقف کنید، که ساده‌ترین راه برای انجام این کار از طریق خط فرمان یا Command Prompt است. برای اجرای Command Prompt در ویندوز ۷، منوی استارت را باز کرده و عبارت Command Prompt را جستجو کنید. در ویندوز ۸ یا ۱۰ هم باید بر روی منوی استارت کلیک راست کرده (یا کلیدهای ترکیبی Windows+X را فشار داده)، Command Prompt (Admin) را انتخاب نموده و سپس برای اعطای دسترسی‌های مدیریتی بر روی گزینه‌ی Yes کلیک کنید.

پاک کردن کش اطلاعات در اینترنت

در محیط خط فرمان، دستور زیر را وارد کرده و Enter بزنید. سپس بدون این که پنجره‌ی خط فرمان را ببندید ادامه‌ی کار را دنبال کنید.

net stop wuauserv

پاک کردن کش اطلاعات در اینترنت

سپس پنجره‌ی File Explorer را باز کرده و به مسیر C:\Windows\SoftwareDistribution بروید. همه‌ی فایل‌های موجود در این پوشه را حذف نمایید. نگران نباشید، چیز مهمی در این شاخه وجود ندارد. با اجرای مجدد Windows Update فایل‌های موردنیاز دوباره ساخته خواهد شد.

پاک کردن کش اطلاعات در اینترنت

اکنون باید Windows Update را راه‌اندازی مجدد کنید. پس به پنجره‌ی خط فرمان برگشته، عبارت زیر را تایپ کرده و Enter بزنید:

net start wuauserv

پاک کردن کش اطلاعات در اینترنت

زمانی که این سرویس دوباره راه‌اندازی شد، می‌توانید سیستم را Restart کرده و به حالت معمولی ویندوز برگردید. سپس Windows Update را مجدداً بررسی کرده و ببینید مشکل برطرف شده است یا خیر.

ویندوز ۷: بهروز رسانی سرویس Windows Update

اگر ویندوز ۷ را از صفر نصب کرده باشید، می‌دانید که فرآیند بررسی به‌روز رسانی‌ها توسط Windows Update خیلی طول می‌کشد. خصوصاً اگر مدتی گذشته باشد و هیچ آپدیتی نکرده باشید این مسئله مشهودتر است. این مشکل حتی در ویرایش Service Pack 1 ویندوز ۷ هم وجود دارد.

البته مایکروسافت به طور رسمی دستورالعمل‌هایی برای حل این مشکل ارائه کرده است. بر اساس گفته‌های این شرکت، مشکل مذکور زمانی رخ می‌دهد که خود Windows Update به به‌روز رسانی نیاز داشته باشد. اگر آخرین نسخه‌ی Windows Update را نصب کرده باشید، احتمال وقوع این مشکل کمتر می‌شود.

بر اساس دستورالعمل‌های رسمی مایکروسافت ابتدا بخش Windows Update را از مسیر Control Panel > System and Security > Windows Update باز کنید. از نوار کناری بر روی لینک Change Settings کلیک نمایید. گزینه‌ی Never Check For Updates (Not Recommended) را از نوار کشویی انتخاب کرده و بر روی OK کلیک کنید.

پاک کردن کش اطلاعات در اینترنت

پس از اعمال تغییرات کامپیوتر خود را مجدداً راه‌اندازی کنید.

ه‌روز رسانی سرویس Windows Update

پس از بالا آمدن کامپیوتر باید به صورت دستی دو آپدیت برای ویندوز ۷ نصب کنید. اما قبل از آن مطمئن شوید که نسخه‌ی ویندوز شما ۳۲ بیتی است یا ۶۴ بیتی.

برای ویرایش‌های ۶۴ بیتی ویندوز ۷، آپدیت‌های زیر را دانلود کنید:

KB3020369, April 2015 servicing stack update for Windows 7 (64-bit version)

KB3172605, July 2016 update rollup for Windows 7 SP1 (64-bit version)

برای ویرایش‌های ۳۲ بیتی ویندوز ۷، آپدیت‌های زیر را دانلود کنید:

KB3020369, April 2015 servicing stack update for Windows 7 (32-bit version)

KB3172605, July 2016 update rollup for Windows 7 SP1 (32-bit version)

ه‌روز رسانی سرویس Windows Update

اکنون ابتدا بر روی آپدیت KB3020369 دو بار کلیک کنید تا نصب شود.

بعد از این که نصب اولین آپدیت تمام شد، KB3172605 را نصب کنید. در این فرآیند نصب از شما خواسته می‌شود تا کامپیوتر خود را Restart نمایید. مایکروسافت می‌گوید که پس از راه‌اندازی سیستم باید ۱۰ تا ۱۲ دقیقه منتظر بمانید تا فرآیند کامل شود.

ه‌روز رسانی سرویس Windows Update

سپس به بخش Windows Update رفته، بر روی گزینه‌ی Change Settings کلیک نموده و آن را به حالت خودکار برگردانید (یا گزینه‌ی موردنظر خود را انتخاب کنید).

برای بررسی مجدد به‌روز رسانی‌ها بر روی Check for Updates کلیک کنید. بر اساس گفته‌های مایکروسافت اکنون دیگر نباید مشکلی داشته باشید، و اوضاع باید به حالت عادی برگشته باشد.

ه‌روز رسانی سرویس Windows Update

ویندوز ۷: دریافت بستهی Convenience Rollup

مایکروسافت بسته‌ای به نام Convenience Rollup هم برای ویندوز ۷ تدارک دیده است. این بسته در واقع همان Service Pack 2 می‌باشد. این محصول شامل آپدیت‌هایی است که نصب آن مدت زمانی زیادی طول می‌کشد. این مجموعه همه‌ی آپدیت‌های منتشر شده از فوریه‌ی ۲۰۱۱ تا ۱۶ مه ۲۰۱۶ را در خود دارد.

برای تسریع فرآیند به‌روز رسانی ویندوز ۷، بهتر است به جای استفاده از Windows Update بسته‌ی Convenience Rollup را نصب کنید. متاسفانه این بسته از طریق خود Windows Update ارائه نمی‌شود، اما به طور کلی دریافت و نصب آن ساده است.

پس از نصب Convenience Rollup تعداد کمی آپدیت باقی خواهد ماند، پس عملکرد Windows Update سریع‌تر خواهد بود.

Convenience Rollup

ویندوز ۷، ۸ یا ۱۰: دانلود آپدیتها از طریق WSUS Offline Update

اگر هیچ‌کدام از روش‌های قبلی مشکل شما را حل نکرد، راه‌حلی برایتان داریم که در گذشته مشکل ما را برطرف نموده است. این راه‌حل از طریق استفاده از WSUS Offline Update اجرا می‌شود.

این ابزار بسته‌های Windows Update را از سرورهای مایکروسافت دانلود و نصب می‌کند. یکبار آن را اجرا کرده و آپدیت‌ها را با آن دانلود و نصب کنید. در دفعات بعدی دیگر نباید مشکلی وجود داشته باشد. این راه‌حل قبلاً در زمانی که هیچ‌کدام از راه‌حل‌های دیگر کار نمی‌کرد برای ما جواب داد.

WSUS Offline Update را دانلود کرده، آن را درون یک پوشه استخراج نموده و فایل UpdateGenerator.exe را اجرا کنید.

 WSUS Offline Update

نسخه‌ی ویندوز خود را از میان گزینه‌های موجود (x86 همان ۳۲ بیتی است) انتخاب کنید. سپس بر روی گزینه‌ی Start کلیک کنید تا آپدیت‌ها دانلود شوند.

 WSUS Offline Update

منتظر بمانید تا دانلودها تمام شود. اگر به تازگی ویندوز را نصب کرده باشید، ممکن است این فرآیند مدتی طول بکشد. مدت زمان عملیات علاوه بر این به سرعت اینترنت و سرورهای مایکروسافت هم بستگی دارد.

 WSUS Offline Update

بعد از این که دانلود آپدیت‌ها تمام شد، پوشه‌ی Client را از WSUS Offline folder باز کرده و فایل UpdateInstaller.exe را اجرا کنید.

 WSUS Offline Update

برای شروع کردن دانلود بر روی دکمه‌ی Start کلیک کنید. با این کار Windows Update باید به حالت عادی برگردد.

 WSUS Offline Update

مایکروسافت در اکتبر ۲۰۱۶ اعلام کرد که روش خدمت‌رسانی یا به‌روز رسانی ویندوز ۷ و ۸.۱ را تغییر داده است. این شرکت به دنبال این است تا با افزایش تعداد آپدیت‌های کوچک‌تر، آپدیت‌های بزرگ را به بسته‌های جداگانه منتقل کند. همچنین آپدیت‌های ماه قبل همگی در یک Rollup ماهانه جمع می‌شود. این یعنی، با کمتر شدن آپدیت‌های پیشفرض ویندوز ۷، فرآیند نصب آن هم کوتاه‌تر خواهد شد.

نظر خود را و مشکلاتتان را با ما در میان بگذارید و با اشتراک گذاری این مطلب آموزشی مفید روی شبکه های اجتماعی، تلاشی در جهت حل مشکلات هم نوعان خود داشته باشید.

منبع : howtogeek

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *