مهارتهای شغلی که در مدرسه و دانشگاه به ما نمی‌آموزند!

مهارتهای شغلی که در مدرسه و دانشگاه به ما نمی‌آموزند!
  • 1399/9/12
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

تفاوتی ندارد که در کدام زمینه بخواهید وارد بازار کار شوید. به هر حال اگر می‌خواهید موفق به استخدام شوید و شغل دلخواهتان را بیابید، باید برای به دست آوردن آن بجنگید و همواره به دنبال کسب مهارتهای شغلی و دانش مورد نیاز بازار کار باشند.

مهارتهای شغلی که در مدرسه و دانشگاه به ما نمی‌آموزند!

هزاران آگهی استخدام در اینترنت را برای یافتن شغل دلخواهتان زیر و رو می‌کنید. اما باز هم به نتیجه نمی‌رسید. حتما در چنین مواقعی با خودتان می‌گویید که علت کار پیدا نکردن من بدشانسی است. اما این یک باور کاملاً اشتباه است و همیشه شانس چنین مشکلاتی دخیل نیست. شما در هنگام جستجوی شغلی خود مرتکب اشتباهاتی شده‌اید و یا به موارد مهمی اصلاً توجه نکرده‌اید تا بتوانید مدیران و یا متولیان امر استخدام را تحت تاثیر قرار دهید. یکی از مواردی که مهم‌ترین تاثیر را در استخدام نشدن شما خواهد داشت این است که صلاحیت کافی برای به دست آوردن موقعیت شغلی مناسب را ندارید. اگر فکر می‌کنید که صرفاً داشتن مدرک برای استخدام شدن در یک جایگاه شغلی مناسب کافی می‌باشد، باید بگوییم که حالا حالاها شغل دلخواهتان را نخواهید یافت. باور کنید یا نه این روزها کارفرمایان به چیزهای دیگری برای استخدام نیرو توجه می‌کنند.

برخورداری از دانش و مهارت‌های شغلی کافی برای انجام یک کار، مهم‌ترین آیتمی است که کارفرمایان برای استخدام نیرو به آن توجه می‌کنند. این موضوع حتی بیش‌تر از داشتن سابقه‌ی کاری طولانی برای آن‌ها حائز اهمیت می‌باشد. پس تا می‌توانید مهارت‌ها و توانای‌های فردی و تخصصی را در خودتان ارتقا دهید. قطعاً نیازی هم نیست که تمام مهارت‌ها و صلاحیت‌های شغلی که در آگهی استخدام آمده است را داشته باشید. اما لااقل باید درصد بالایی از این مهارت‌ها را کسب نمایید. این را هم بدانید که چنین مهارت‌هایی را در هیچ مدرسه و دانشگاهی به شما آموزش نخواهند داد. شما می‌توانید این مهارت‌ها را از طریق شرکت در کلاس‌های حضوری، دوره آموزش آنلاین، سمینارها و وبینارها بیاموزید. پس تا دیر نشده برای کسب مهارت‌ها روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید و آموزش ببینید. یادتان باشد بهای سرمایه‌گذاری روی دانش در ازای درآمد و سودی که بعدها نصیبتان می‌شود، بسیار ناچیز است.

مهارتهای شغلی مورد نیاز بازار کار چه هستند؟

مهارتهای شغلی مورد نیاز بازار کار در دو دسته‌ی مهارت‌های نرم و مهارت‌های سخت تقسیم‌بندی می‌شوند. اما منظور از مهارت‌های نرم و سخت چیست؟ مهارت‌های نرم یا Soft Skills همان مهارت‌هایی هستند که در کلیه‌ی مشاغل به طور مشترک وجود دارند. این مهارت‌ها شامل مواردی همچون انعطاف‌پذیری، فن بیان، کار تیمی، مدیریت زمان، رهبری، برقراری ارتباط، حل مسئله و مواردی از این قبیل می‌باشند. در مقابل این مهارتها، مهارت‌های سخت قرار دارند که مهارت‌هایی هستند که افراد برای پذیرش در یک جایگاه شغلی خاص به آن‌ها نیاز دارند؛ یعنی مهارت‌هایی که برای دستیابی به موفقیت و حرفه‌ای شدن در کار باید فرا گرفته شوند. این مهارت‌ها به تناسب هر شغل متفاوت هستند. کافی است چرخی در میان سایت‌های کاریابی مختلف بزنید و با بررسی آگهی‌های استخدامی، این مهارت‌ها که بخش اصلی آگهی را در بر گرفته‌اند، به چشمتان ببینید.

یادگیری مهارتهای شغلی نرم و سخت در کنار هم برای پیشرفت در هر کسب و کاری ضروری می‌باشد. اما شاید بپرسید که کدام یک از این مهارت‌ها بر دیگری ارجحیت دارد؟ پاسخ اینکه در واقع اهمیت این مهارت‌ها به نوع شغل و کسب و کار شما بستگی دارد. مثلا وقتی از کارکنان مختلف سازمان در این زمینه سوال کنید، پاسخ‌های متفاوتی را دریافت خواهید کرد. پرسنل بخش‌های مالی، فنی، حقوقی و دفتری در سازمان بر داشتن مهارت‌های سخت تأکید دارند. حال آنکه کارکنان بخش تبلیغات، مارکتینگ و یا روابط عمومی همان مجموعه، مهارت‌های نرم را در اولویت قرار می‌دهند. به بیان دیگر، گروهی از افراد در مدیریت، سازمان‌دهی و ایجاد ارتباط توانایی کافی دارند. گروهی هم از تفکرات نوآورانه، ایده‌های تازه و پیشرو برای پیشرفت فنی و تخصصی در کار برخوردار هستند. اما مدیران هوشمند برای ایجاد تعادل سازنده هر دو مهارت را با هم در نظر می‌گیرند.

آموزش مهارت‌های شغلی در چراغ

چراغ، نام نسل جدیدی از پلتفرم‌های استخدامی و کاریابی در کشور می‌باشد که با وارد کردن آموزش به پروسه‌ی کاریابی، مسیر را برای ارتقای جایگاه شغلی افراد جویای کار هموار ساخته است. در بخش دوره‌ آموزش آنلاین سامانه، موضوعات متنوعی با هدف توسعه‌ی مهارت‌ های شغلی فردی و حرفه‌ای برای استفاده‌ی بازدیدکنندگان و اعضای سایت، عرضه شده است. این دوره‌ها با محوریت فن بیان، ارتباطات و مذاکره، زبان بدن، هوش هیجانی، مصاحبه‌ی استخدامی و همچنین دورهای آموزشی کارآمدی در حوزه‌های تخصصی مانند بازاریابی و فروش، حسابداری، برنامه‌نویسی، روابط عمومی، کارآفرینی و بسیاری حوزه‌های دیگر ارائه شده است. ویدیوهای آموزشی متنوع و کاربردی متناسب با نیاز بازار کار در چراغ این امکان را برای کاربران فراهم خواهد آورد تا بتوانند به راحتی در هر مکانی و زمانی که می‌خواهند، دوره‌ی آموزشی دلخواهشان را فرا گیرند.

آموزش آنلاین بورس در چراغ و آموزش‌هایی که در زمینه‌ی راه‌اندازی کسب و کارهای جدید در چراغ به کاربران برای سرمایه‌گذاری صحیح و اصولی نیز کمک خواهد کرد. همین حالا می‌توانید با ورود و ثبت‌نام در چراغ، از خدمات منحصر به فرد آن بهره‌مند شوید و با یادگیری مهارتهای شغلی، خودتان را برای ورود به بازار کار و دستیابی به بهترین جایگاه‌های شغلی و همچنین سرمایه‌گذاری حرفه‌ای و اصولی آماده نمایید.

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *