اهمیت طراحی رابط کاربری در ساخت اپلیکیشن

اهمیت طراحی رابط کاربری در ساخت اپلیکیشن
  • 1400/6/7
  • سینا اشتری
  • 0

اگر شما یکی از میلیون ها نفری هستید که در طول فعالیت های روزمره خود به اینترنت وابسته هستید، می‌دانید که طراحی رابط کاربری چقدر در ساخت اپلیکیشن و سایت اهمیت دارد. اگر برای توسعه کسب و کار خود به اینترنت متکی هستید، بهتر است از فناوری‌های موجود به بهترین نحو استفاده کنید. هر چه اپلیکیشن و سایت شما قوی تر و زیباتر باشد، موفقیت بیشتری نسبت به رقبا کسب خواهید کرد. یکی از موارد مهم در موفقیت و جذب بیشتر کاربران اپلیکیشن، طراحی UI/UX است. آیا تابحال چیزی در این مورد شنیده اید؟

اگرچه ممکن است زیاد در مورد UI/UX شنیده باشید اما احتمالا در عمل از اهمیت استفاده از آن آگاه نیستید. UI به معنی رابط کاربری و مخفف User Interface است که در واقع ظاهر و تعامل کاربر با اپلیکیشن یا سایت را مشخص می‌کند. در حالی که UX یا همان تجربه کاربری (User Experience)، احساس کاربر را در هنگام استفاده از اپلیکیشن یا سایت بیان می‌کند. برای اینکه یک اپلیکیشن به طور موثر و کارآمد کار کند بهتر است از بهترین طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری استفاده کنید. اگر می‌پرسید که طراحی UI/UX چه اهمیتی دارد در جواب از شما می‌پرسم که آیا احساس شما در استفاده از همه اپلیکیشن‌ها یکسان است؟

احتمالا بارها از اپلیکیشن‌های مختلفی استفاده کرده اید. دقت کرده که چرا به طور ناخودآگاه بعضی از اپلیکیشن ها را بیشتر دوست دارید؟ این حس نتیجه همان تجربه کاربری است که با طراحی رابط کاربری عالی بدست آمده است. اپلیکیشن‌هایی که بدون توجه به UI/UX طراحی می‌شوند کاربران زیادی را از دست می‌دهند. امروزه کاربران تنها از اپلیکیشن‌هایی استفاده می‌کنند که ظاهر بسیار جذاب و منحصر به فردی داشته باشند. به همین دلیل، درک مفهوم UI/UX بسیار مهم و حیاتی است. یک طراح UX خوب قبل از شروع ساخت اپلیکیشن، نیاز کاربر و بازار هدف را به خوبی بررسی می‌کند. حال به تفصیل توضیح می‌دهیم که طراحی UI/UX چقدر بر موفقیت اپلیکیشن شما تاثیرگذار است؟

تأثیر طراحی خوب UI/UX بر موفقیت اپلیکیشن شما

اگر برای توسعه کسب و کار خود نیاز به طراحی اپلیکیشن موبایل دارید باید بدانید که یکی از اصول مهم موفقیت در طراحی اپ، طراحی منحصر به فرد رابط کاربری و تجربه کاربری است. تا جایی که ممکن است باید تجربه ای لذت بخش را برای کاربران نهایی اپلیکیشن خود فراهم کنید. برای دستیابی به تجربه کاربری لذتبخش، باید رابط کاربری بسیار خوبی را طراحی کنید. با طراحی عالی UI/UX می‌توانید به اهداف عالی همچون شهرت نام تجاری، جذب کاربران بیشتر و سود بیشتر دست یابید.

یکی از نمونه‌های خوب طراحی رابط و تجربه کاربری، اپلیکیشن Flipboard است که برای هردو پلتفرم iOS و Android طراحی شده است. این اپلیکیشن، یک مجله دیجیتال است که اخبار سایت‌ها و سایر شبکه‌های اجتماعی را جمع آوری کرده و آنها را در قالب یک مجله نمایش می‌دهد. این اپلیکیشن طوری طراحی شده است که هنگام خواندن اخبار و ورق زدن صفحات، حس واقعی به کاربران منتقل می‌کند. بنابراین با طراحی منحصر به فرد رابط و تجربه کاربری می‌توانید ترافیک زیادی را برای اپلیکیشن خود جذب کرده و همچنین تجربه ای جذاب را در اختیار کاربران خود قرار دهید. در ادامه مزایای یک طراحی رابط و تجربه کاربری عالی را شرح خواهیم داد.

مزایای طراحی عالی رابط و تجربه کاربری اپلیکیشن

ارائه یک طراحی کارآمد Ul/UX در طراحی اپلیکیشن همیشه در اولویت است. این کار نیاز به تحقیق و برنامه ریزی دقیق برای درک نیاز بازار و کاربران دارد. در زیر به برخی از مزایای طراحی خوب UI/UX می‌پردازیم و همچنین بیان می‌کنیم چرا اپلیکیشن شما نیاز به طراحی عالی دارد؟

  • طراحی UI/UX رضایت مشتری را افزایش می‌دهد

یک طراحی عالی، محتوای جذاب و ناوبری آسان را برای مشتریان شما فراهم می‌کند. اینکار باعث رضایت مشتری از خدمات اپلیکیشن شما می‌شود. مشتریان راضی همیشه اپلیکیشن شما را به دیگران معرفی می‌کنند که این امر منجر به افزایش مشتریان می‌شود. علاوه بر این، کاربران به نام تجاری شما وفادار می‌شوند و به خریداران بازگشتی (افرادی که برای خرید باز به سراغ شما می‌آیند) تبدیل می‌شوند و بنابراین ROI یا همان نرخ بازگشت سرمایه کسب و کار شما افزایش می‌یابد.

  • طراحی UI/UX به درک مخاطب کمک می‌کند

قبل از طراحی Ul/UX، باید نیازهای مشتریان خود را درک کنید. این بدان معناست که طراحی شما باید با تمرکز بر مخاطبان مورد نظر شما ایجاد شود. اپلیکیشن شما مخاطبی را جذب می‌کند که برای آن اپلیکیشن را ایجاد کرده اید. همچنین، Ul/UX به شما امکان می‌دهد مخاطبان خود را دسته بندی کنید که اینکار در درک خواسته‌های هر مخاطب بسیار اهمیت دارد. درک مخاطب باعث می‌شود که مشتریان احتمالی را به مشتریان وفادار خود تبدیل کنید و در نتیجه فروش واقعی خود را افزایش دهید.

  • طراحی UI/UX برند شما را معتبر می‌سازد

سرمایه گذاری در طراحی کارآمد Ul/UX به افزایش رضایت مشتری کمک می‌کند. مردم دوست دارند با برندهایی کار کنند که آنها را خوشحال می‌کند. آنها تمایل زیادی به ارتقا ویژگی‌های مورد علاقه خود دارند. در نتیجه شما در بهبود اپلیکیشن خود سرمایه گذری می‌کنید که این امر اعتبار کسب و کار شما را افزایش می‌دهد. زیرا کاربران روابط خوبی با شرکت و نام تجاری شما برقرار می‌کنند که نتیجه اینکار، افزایش ارزش کسب و کار و برند تجاری شما است.

  • در وقت و هزینه خود صرفه جویی می‌کند

اگر روی یک طراحی عالی Ul/UX سرمایه گذاری کنید، احتمال کمی وجود دارد که مشتریان در اپلیکیشن شما مشکلی پیدا کنند. یک اپلیکیشن کامل و بی نقص، نیازی به ارتقاء مکرر نخواهد داشت و بنابراین یک طراحی عالی در هزینه و زمان شما صرفه جویی می‌کند. ارتقاء و حل مشکلات اپلیکیشن، نیاز به سرمایه گذاری از نظر پول و زمان دارد که این امر باعث ضرر و زیان برای تجارت شما می‌شود. حال که با مزایای طراحی UI/UX آشنا شده اید، در ادامه با برخی از جنبه ها طراحی آشنا می‌شویم که می‌تواند به شما در طراحی اپلیکیشن کاربردی کمک کند.

 

جنبه های مهم طراحی UI و UX:

  • سعی کنید از رنگ‌ها، نمادها، دکمه‌ها و فونت‌هایی استفاده کنید که باعث می‌شود استفاده از اپلیکیشن برای کاربران آسان شود. می‌توانید یک رابط کاربری خاص و برجسته در اپلیکیشن تلفن همراه خود ارائه دهید. توصیه ما این است که طراحان وب باتجربه استخدام کنید زیرا آنها در بازی با رنگ‌ها و فونت‌ها مهارت دارند و می‌توانند به شما حس شگفت انگیزی از اپلیکیشن بدهند.
  • مطمئن شوید از عناصری استفاده ‌می‌کنید که ساده و جذاب هستند، به ویژه زبان و تصاویر بصری. با ساده کردن عناصر برای اپلیکیشن خود، دیگر نیازی به یک دفترچه راهنما برای نشان دادن نحوه عملکرد اپلیکیشن خود ندارید.
  • یک طراح UI/UX ماهر از طریق اعلان‌ها (یا همان نوتیفیکیشن) به کاربران در مورد هر فرآیند جاری در اپلیکیشن اطلاع می‌دهد، به عنوان مثال، هنگام دانلود محتوا، کاربر باید روی صفحه نمایش خود مشاهده کند که چیزی در حال دانلود شدن است. طراحان مجرب، هنگام طراحی UI/UX زمان کاربران را در نظر گرفته و برای آنها ارزش قائل می‌شوند.
  • یکی از نکات مهم دیگر درک جریان کاربری است که به محتوا و عملکردها مربوط می‌شود. این بدان معناست که برنامه شما نباید فقط شامل طرح های جذاب باشد. یکی از نکات بسیار مهم که اپلیکیشن شما باید بر آن تمرکز کند، سهولتی است که کاربران در هنگام تعامل با اپلیکیشن احساس می‌کنند.
  • UI کلی طراحی اپلیکیشن تلفن همراه شما باید یکنواخت باشد. با این کار کاربران می‌توانند الگوی استفاده از عناصر اپلیکیشن را شناسایی کنند. به عنوان مثال رنگ دکمه تماس با ما در همه صفحات اپلیکیشن به یک رنگ (مثلا سبز) باشد که کاربر در هر قسمتی از اپلیکیشن، دکمه سبز رنگ را دید بداند این دکمه‌ی تماس با ما است.

چگونه طراحی Ul/UX باعث می‌شود اپلیکیشن شما موفق شود؟

همانطور که گفتیم کاربران اپلیکیشن‌های تلفن همراه، برنامه هایی را که استفاده از آنها آسان‌تر و جذاب‌تر است دوست دارند. یکی از موفق‌ترین اپلیکیشن‌های کاربردی WhatsApp است که ناوبری یکپارچه و رابط کاربری جذاب را به کاربران خود ارائه کرده است. اپلیکیشنی که دارای طراحی کارآمد Ul/UX باشد، نقطه شروع داشتن یک اپلیکیشن موفق است. این به این دلیل است که اکثر کاربران، اپلیکیشنی که از نظر بصری، جذاب و کاربرپسند است به اپلیکیشنی که دارای عملکرد عالی اما ظاهر بدی است ترجیح می‌دهند. بنابراین حتما طراحی UI/UX را جدی بگیرید. اگر تخصصی در این زمینه ندارید پیشنهاد ما به شما، همکاری با یک تیم طراح متخصص است.

شرکت ویستا یکی از شرکت های مطرح در زمینه طراحی اپلیکیشن است که از مجموعه ای از افراد مجرب و باتجربه UI/UX تشکیل شده است. این شرکت با استفاده از رویکرد مبتنی بر تحقیق، به شما این اطمینان را می‌دهد که موثرترین راه‌حل‌ها را برای انواع نیازهای تجاری ارائه دهد. این راه حل‌ها متناسب با بودجه و نیاز هر شرکت ارائه می شود. بنابراین می‌توانید مطمئن شوید که این شرکت مناسب‌ترین هزینه ساخت اپلیکیشن را متناسب با کیفیت به شما ارائه می‌دهد. طراحی اپلیکیشن بسیار تعاملی و کاربرپسند از ویژگی‌های منحصر به فرد شرکت ویستا اپ است. برای اطلاعات بیشتر و یا سفارش طراحی اپلیکیشن خود می‌توانید با شماره‌ ۰۲۱۸۸۵۵۱۴۷۰ در ارتباط باشید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *