هفت عادت خوب که هر کاربر مک باید به آن عادت کند

هفت عادت خوب که هر کاربر مک باید به آن عادت کند
  • 1393/12/26
  • حکیمی‌
  • 0

بعد از اینکه شما مدتی از یک سیستم عامل استفاده کردید، ناخودآگاه بدون اینکه متوجه شوید شروع به انجام خیلی از کارهای تکراری میکنید.

پس از انجام دادن عمل یکسان برای سالها می توان آموخت که ذخیره کردن یک یا دو ثانیه در این موقعیت می تواند تفاوتی در جریان کار شما داشته باشد.

شما اساسا به یک ماشین کارآمد و خوب روغن کاری شده تبدیل می شوید و هرچند تعدادی از این تمرین های خوب ممکن است واضح بنظر برسد اما انها بطور ضروری در طول شب اموخته نمی شوند. حداقل نه برای همه ما.

امروز قصد دارم با شما عادات خوب و برگزیده ام از مک را به اشتراک بگذارم، در حالی که بشدت تلاش میکنم برای فراموش کردن آنهایی که بد است.

همیشه از spotlight استفاده کنید

آیا نیاز به بازکردن یک برنامه دارید؟ و یا نیاز به تغییر چیزی در پنل تنظیمات دارید؟ می خواهید یک فایل پیدا کنید؟ به دنبال یک مخاطب بگردید؟ به یک موسیقی گوش دهید؟ تمام این اعمال و بیشتر می توانند در زمان خیلی کوتاهی با استفاده از اسپات لایت با زدن دکمه ی کامند+اسپیس بار و سپس تایپ کردن مورد جستجوتان و زدن دکمه اینتر انجام شود.

اسپات لایت هوشمند می باشد، این برنامه در می یابد که از کدام برنامه ها بصورت متداول استفاده می کنید بنابراین بازکردن ترنسمیشن نیاز من تایپ کردن “TR” قبل از اینکه انتخابات ظاهر شوند ، بجای انکه تعداد زیادی از نتایج جستجو برای ان مورد نمایش داده شود می باشد. این روش خیلی سریعتر از روشهای دیگر بازکردن یک برنامه، پوشه و یا فایل در روی مک شما می باشد.

usespotlight

اکنون که اسپات لایت با قابلیت های جدیدی تغییر یافته است(شامل دسترسی به اینترنت) و می توان با کمک فلش لایت به ان قدرت های برتری داد، شما باید از آن بیشتر از هر موقع دیگر استفاده کنید.

بازکردن فایلها با Dock

از انجایی که دیگر برنامه ها را با استفاده از کلیک کردن ایکنی که بر روی داک پین شده می باشد، استفاده نمی کنید شما نیازمند یافتن استفاده ی بهتری از این ویژگی آیکنی سیستم عامل او اس ایکس هستید. خوشبختانه داک نیازمندی به باز کردن برنامه ها هنگامی که از انها برای باز کردن فایلها بصورت مستقیم استفاده میکنید را بطور کامل از بین می برد.

opendock

کلیک کنید و هر فایلی را به یک ایکن داک جهت باز کردن ان در ان برنامه ی خاص درگ کنید. آن فایل می تواند یک فایل با فرمت PNG که شما میخواهید در فتوشاپ ادیت کنید تا اینکه پیش نمایش آنرا بصورت خودکار باز کنید می باشد و یا شما ممکن است بخواهید که تعدادی موسیقی جدید به کتابخانه آیتیونس خود اضافه کنید. آیا به ایمیل کردن یک فایل نیاز دارید ؟ انرا بر روی ایکن میل درگ کنید و ان فایل بصورت خودکار به پیام Mail شما پیوست می شود. قابلی نداشت!

یادگیری و استفاده از میانبر های صفحه کلید

یک اصل برای هر سیستم عامل، کلید های میانبر صفحه کلید می باشد. میانبر های صفحه کلید می توانند مقدار زیادی زمان برای شما ذخیره کنند و پس از ان که به استفاده از انها عادت کردید انها به طبیعت دوم شما تبدیل می شوند.

ما یک لیست بلند از میانبر های کاربردی و متداول کیبرد مک برای سرعت بخشیدن به شما داریم.

تعدادی از میانبر های متداول صفحه کلید مک شامل :

command+tab : درست همانند Alt+Tab در ویندوز، این میانبر نیز بین برنامه های فعال ویندوز می چرخد.

command+` : دکمه ی بالای تب، این میانبر در یک نرم افزار بین پنجره های می چرخد.

command+w : بستن پنجره یا Tab(سربرگ) جاری

command+h : پنهان کردن پنجره جاری

command+shift+3 یا command+shift+4 : ابتدا یک تصویر تمام صفحه میگیرد، دوم اجازه میدهد به شما برای یک محدوده جهت عکسبرداری(فشار دادن spacebar برای تصویر برداری یک پنجره)، سپس شما فایل را روی دسکتاپ می توانید پیدا کنید.

command+left or right : معادل ” home” و “end” در صفحه کلید ویندوز، استفاده با shift برای انتخاب محدوده بزرگ از متن یا فایل.

شما می توانید هرگونه عکس، پی دی اف و حتی فایل های زیپ را با استفاده از کلید اسپیس بار زمانی که یک فایل هایلایت می باشد بصورت پیشنمایش مشاهده کنید. برای بازنویسی نام یک فایل ابتدا انرا هایلایت کنید سپس کلید اینتر را فشار دهید.

accents

برای دسترسی به کارکترهای لهجه ای بر روی صفحه کلید شما می توانید بطور مناسب کلماتی مانند کافه یا یوبر تایپ کنید، بطور ساده حرفی را که شما می خواهید به ان لهجه دهید تا زمانی که اپشن ظاهر شود نگهدارید، سپس شماره ای را که با لهجه ای که می خواهید از ان استفاده کنید را فشار دهید.

استفاده از کلید option

این کلید تا حدودی یک دکمه جادویی است در منو ها و دیگر مکان هایی که انتظار می رود شما از لیست آیتم های منو انتخاب کنید. بطور کلی صحبت میکنیم، در داخل نوار منو(بالای صفحه نمایش) و بسیاری از منو های اصلی (با دو انگشت یا کنترل+کلیک)، با فشار دادن و نگه داشتن این کلید گزینه هایی که قبلا پنهان شده نمایش داده خواهد شد.

accesslibrary

برای باز کردن یک پنجره جستجوگر، روی Go در نوار منو کلیک کنید و option را نگهدارید قادر به دیدن کتابخانه (پنهان)کابر خواهید بود.

یک برنامه مشکل دارد و بسته نمی شود؟ با دو انگشت روی آیکن آن در dock کلیک کنید(یا کنترل + کلیک)، سپس option را نگهدارید، Force Quit ظاهر خواهد شد.

forcequit

شما همچنین از کلید option هنگام تایپ می توانید برای دسترسی به تمام کاراکتر های ویژه و دیگر کاراکتر ها استفاده کنید که بیشتر کاربران ویندوز باید از یک پنجره کوچک انتخاب کنند. برخی از نمونه هایی که بیشتر استفاده شده مثل درجه º (کلید اپشن+۰) و علامت یورو € (کلید اپشن+۲).

همچنین کلید option میتواند استفاده شود برای پرش بین تمام کلمات در هنگامی که تایپ میکنید.

استفاده بیشتر از یک دسکتاپ

زیاد طول نمی کشد که عادت کنید به کار کردن با بیش از یک دسکتاپ، اما همان در جهت عکس درست نیست.

هنگامی که شما دریافتید گسترش فضاهای مختلف کار چقدر می تواند مفید باشد، نمی خواهید به صفحه نمایش محدود و تنگ قبلی برگردید!

missioncontrol

برای افزودن یک دسکتاپ دیگر Mission Control را باز کنید( دکمه F3 را روی مک های مدرن فشار دهید، یا سه انگشت را به سمت بالا حرکت دهید همچنین میتوانید از اسپات لایت استفاده کنید) شما مشاهده خواهید کرد دسکتاپ های جاری در طول لبه بالا صفحه نمایش لیست شده اند. اشاره گر ماوس را به بالا گوشه سمت راست ببرید و دکمه “+” را برای افزودن یکی دیگر فشار دهید.

شما هم اکنون با حرکت دادن افقی سه انگشت یا کنترل+کلید های جهت نما می توانید بین آنها جابجا شوید.

multipledesktop

من معمولا از پنج دسکتاب استفاده میکنم، یکی برای کار (Chrome)، یکی برای پخش کردن (Safari)، یکی برای سازماندهی اپلیکیشن ها مانند Evernote، دیگری برای پیام رسانی و ایمیل و دیگری نیز برای رادیو.

من از System Preferences > Mission Control داشبورد را بعنوان یک دسکتاپ جداگانه غیرفعال کرده ام.

یادگیری و استفاد از حرکات تاچ پد

مک شما سعی کرد که از روز اول که آنرا روشن کرد اید، شما را به انجام اینکار وا دارد(بسیار خوب اگر یک مک بوک بود به هر حال این کار را انجام داد) اما تعدادی از مردم هنوز بزرگترین اجرای این کنترل او اس مبتنی بر حرکات را نادیده میگیرند.

یک دلیل وجود دارد که اپل سهوا با اختراع مالتی تاچ شناخته می شوند. این به این دلیل است که انها در ان ناحیه خوب عمل می کنند.

gestures

برای یادگیری و سفارشی کردن حرکت ها به System Preferences > Trackpad مراجعه کنید. در اینجا تعدادی پیشنهاد وجود دارد که به عقیده من بسیار ضروری می باشد، خواه من بطور نامتعارف مقالات را تایپ میکنم و یا بطور ساد در حال جستجو فیس بوک می باشم:

دو انگشت به سمت چپ یا راست : می توانیم به عقب یا جلو در صفحات در مرورگر وب و دیگر برنامه ها مانند iTunes حرکت کنیم.

سه انگشت به سمت چپ یا راست : برای جابجایی دسکتاپ ها،

چهار انگشت : برای زوم کردن روی تصاویر

سه انگشت در جهت حرکت رو به بالا: Mission Control باز می شود، به شما امکان مدیریت دسکتاپ ها، پنجره ها و جابجایی سریع بین برنامه ها را میدهد.

توجه داشته باشید که اگر شما شروع به تغییر دادن تنظیمات بکنید، حرکت ایی که در لیست بالا اورده شد نیز ممکن است تغییر کند.

 

گرفتن پشتیبانی از ماشین زمان

بطور کاملا ممکن مهمترین عادت برای شکل دهی پشتیبانی های منظم ماشین زمان تفاوت بین توانایی برای بازیابی مک شما بطور راحت و از دست رفتن تمام فایلای شما می باشد.ماشین زمان همراه با او اس ایکس می باشد و بصورت خودکار تقریبا با هر درایو قابل حمل که شما به مک خود متصل می کنید کارمی کند.(و انهایی که کار نخواهند کرد بنابراین می توانند فرمت شوند)

timemachinebackup

اگر یک درایو اضافی همراه خود دارید و تمام کاری که می خواهید انجام دهید پشتیبانی گرفتن از اطلاعات خود با استفاده از ان است، بطور ساده انرا متصل کنید و برنامه ماشین زمان را اجرا کنید. شما مجبور خواهید بود که درایو موردنظر را تعیین کنید و برای پشتیبانی اولیه برای کامل شدن قبل از اینکه پوشش دهی شوید منتظر بمانید. سپس شما مجبور خواهید بود که با پیوست دادن منظم درایو پشتیبانی خود به مک خود عادت کنید. بنابراین آن می تواند اطلاعات شما را بر مبنای منظمی محافظت کند.

گرچه شما مجبور به صرف تمام دیسک برای پشتیبانی از فایل خود نیستید و احتمالا شما لذت بیشتری از پارتیشن بندی حجم ماشین زمان خود خواهید داشت. بنابراین شما می توانید از آن برای ذخیره سازی چیزای دیگری نیز استفاده کنید.شما حتی می توانید از مک خود بر روی یک درایو NAS یا پوشه اشتراکی ویندوز با صرف زمان کمی جهت تنظیم آن پشتیبانی بگیرید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *