فارکس به زبان ساده از ۰ تا ۱۰۰

فارکس به زبان ساده از ۰ تا ۱۰۰
  • 1401/9/14
  • گویا آی تی
  • 0

از آنجایی که فارکس به عنوان یک بازار بین‌المللی قادر است درآمد سرمایه‌گذاران را به رقم میلیارد دلار برساند، آموزش فارکس می‌تواند یکی از بهترین فرآیندهای یادگیری به شمار آید.

فارکس یک بازار جهانی بی‌نظیر است که روزانه تیلیاردها دلار در آن معامله می‌شود. موفقیت‌های بسیاری از این بازار نشأت گرفته که همگی در اثر وجود علم و آگاهی پیش‌زمینه‌ای حاصل شده‌اند؛ بنابراین نشر یک مقاله آموزشی فارکس برای آموزش صفر تا صد فارکس یکی از گزینه‌هایی است که شاید موجب تحول زندگی و کسب‌و‌کار شما شود. در همین راستا قصد داریم در ادامه این مطلب به نقد و بررسی اصطلاحات فارکس و آموزش این بازار به زبان ساده بپردازیم.

 

بازار فارکس

واژه فارکس کوتاه‌ شده عبارت Foreign exchange market است که در معنای تبادل ارز خارجی تعریف می‌شود و یک بازار غیرمتمرکز و یا خارج از بورس جهانی به اصطلاح over-the-counter است که برای تجارت ارز بنا شده است. واژه فارکس در زبان لاتین به صورت Forex نوشته می‌شود. در بازار قدرتمند فارکس می‌توان برابری ارزهای گوناگون را در برابر یکدیگر به میدان معامله دعوت کرد.

از جمله قابلیت‌های آموزش فارکس که به معنای مزایای آن نیز تلقی می‌شود، می‌توان به استفاده از ضریب اهرمی اشاره کرد. بازار فارکس محدودیت زمانی ندارد و می‌توان در تمام ساعات شبانه‌روز در این بازار وسیع به معامله و کسب درآمد پرداخت.

نکته حائز اهمیت در رابطه با بازار فارکس این است که معامله دوطرفه در این بازار همچنان در جریان است. به گونه‌ای که می‌توان از صعود یا نزول قیمت ارزها، نفت، طلا و.. سود کرد. لازم به ذکر است که این نکته در رابطه با بورس ایران صدق نمی‌کند.

به کار بردن ابزار معاملاتی همچون اندیکاتورها و اکسپرت‌ها به همراه استفاده و اجرای مدیریت سرمایه صحیح بر روی معاملات نیز می‌تواند از دیگر امکاناتی باشد که پس از آموزش فارکس در اختیار شما قرار می‌گیرد.

موضوع جالب و قابل توجهی که وجود دارد این است که بازار فارکس محدود نیست و بسیاری از منابع ارزشمند جهانی مانند نفت، طلا، شاخص‌های بورس بزرگ دنیا و آمریکا مانند نزدک، داوجونز و…، ارزهای دیجیتال بسیار مهم، خاص و بسیار محبوب مردم و هزاران سهام و اوراق قرضه و دارایی‌های دیگر، کالاهای معاملاتی مانند روی، مس، نیکل، گندم، ذرت، آب پرتقال، برنج و… را معامله کرد.

 

آموزش فارکس، سهل یا سخت؟

حقیقت امر این است که بازار فارکس می‌تواند موفقیت سرمایه‌گذارانی که در این حوزه در حال فعالیت هستند را تضمین کند، اما متاسفانه یا خوشبختانه تعداد افرادی که می‌توانند در جریان این بازار قرار بگیرند و به آن ورود کنند بسیار کم است.

متدهای علمی و تجربه کافی، دو مولفه مهم برای موفقیت در این راه به شمار می‌آیند که به همراه وجود یک مربی معاملاتی حاذق و باتجربه در حیطه معامله‌گری امکان تحقق یافتن رویای صعود از قله‌های موفقیت را به وجود می‌آورند.

مصادف با بدو شروع فعالیت در این بازار، باید یک حساب آزمایشی در یک بروکر باز کنید. در بروکرهای معتبر می‌توان به عنوان اولین تجربه کاری با استفاده از پول فرضی که در اختیار معامله‌گر قرار می‌گیرد، تجربه کافی برای ورود به این محیط را به دست آورد.

با توجه به تمام آنچه که تا کنون گفته شد، آموزش فارکس سهل است یا سخت؟.. شاید در وهله اول پاسخ به این سوال کمی دشوار به نظر برسد، اما حقیقت این است که در صورت عدم وجود انتظارات و توقعات غیرمنطقی، آموزش فارکس می‌تواند سهل باشد. بالطبع در این مسیر سختی‌هایی وجود دارند که گاهی حتی معامله‌گران حرفه‌ای نیز مجبور به پذیرش ریسک بالا و قرارگیری در شرایط مخاطره‌آمیز می‌شوند؛ لذا اینکه مبتدیان این حرفه توقع داشته باشند اولین معامله به معنای پیروزی باشد، کمی دور از انتظار خواهد بود.

 

اصطلاحات فارکس

یکی از عناصر آموزش گام به گام بازار جهانی فارکس، اشاره به اصطلاحات رایج این عرصه است که مبحث گسترده‌ای را شامل می‌شود. البته باید بدانید که برای قرارگیری در مسیر آموزش صحیح و کاربردی، دانستن اصطلاحات فارکس از نمونه ملزومات است.

CFDها

اصطلاح CFD اختصار یافته عبارت Contract for Difference است که در معنای قرارداد برای تفاوت کاربرد دارد. در بیان کلی، CDF یک نوع قرارداد است که جهت نمایش نوسان قیمت ابزارهای مالی به کار گرفته می‌شود. در اصطلاحات فارکس CDF در تلاش است تا تغییرات قیمت ارزها را جایگزین معامله مقادیر بسیار ارز سازد. با این حساب می‌توان از تغییرات قیمت ارزها بدون هیچ‌گونه مالکیتی سود کرد.

معاملات اسپات (spot trading)

معاملات اسپات یا به بیانی spot trading یکی از انواع معاملات فارکس به شمار می‌آید که خرید و فروش ارز واقعی را به دنبال دارد. به طور مثال می‌توان مقداری یورو را خریداری کرده و آن را به پوند تبدیل کنید. در ادامه با افزایش قیمت یورو مجددا پوند را با یورو تعویض کنید و در نهایت سود حاصل از یورویی که در ابتدا خریداری کرده بودید متولد شده است.

پیپ (Pip)

اصطلاح پیپ به معنای واحد پایه در قیمت جفت ارز currency pair و یا ۰٫۰۰۰۱ قیمت، در جفت ارزهای غیر JPY تلقی می‌شود. به عنوان مثال هنگامی که قیمت پیشنهادی برای جفت ارز یورو/دلار از ۱٫۱۷۷۷۸ به ۱٫۱۷۷۸۸ برسد، تفاوت ۱ پیپ در جریان است.

ارز کوت (Quote currency)

ارز کوت یا همان Quote currency که به عنوان counter currency نیز شهرت دارد، دومین ارز در جفت ارزها به حساب می‌آید.

مارجین (margin)

مارجین یا به عبارتی margin در معنای حاشیه، به پولی اطلاق می‌شود که در حین افتتاح یک معامله در حساب معاملاتی باقی می‌ماند.

اسپرد (spread)

اسپرد یا spread در راستای تعریف تفاوت بین قیمت خرید و فروش یک جفت ارز کاربرد دارد.

بید (Bid)

بید یا همان Bid به پیشنهاد قیمتی گفته می‌شود که معامله‌گران تمایل دارند هر سهم آن را پرداخت کنند. با توجه به قیمت درخواستی، تنظیم این قیمت نیز اجرایی می‌شود. در مقابل قیمت درخواستی در راستای قیمت سهامی است که فروشندگان تمایل به فروش آن دارند.

بتا (Beta)

بتا یا Beta، ملاک یا معیاری است که رابطه میان قیمت سهام را نسبت به حرکت یا نوسان کل بازار به نمایش می‌گذارد. به طور مثال اگر یک سهم دارای بتای ۲ باشد، هنگامی که بازار در ۱٫۵ امتیاز حرکت می‌کند، سهم در ۲ امتیاز حرکت می‌کند.

کارگزار (Broker)

به شخص یا شرکتی که به تسهیل فرآیند خرید و فروش یک ابزار از طریق پلتفرم خود اقدام کند، کارگزار یا Broker گفته می‌شود. PCM Broker از جمله مشهور‌ترین و موفق‌ترین شرکت‌های کارگزاری در بازار فارکس به شمار می‌آید. از نمونه ویژگی‌های یک پلتفرم کارگزاری مناسب نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

امنیت بالا

قابل اعتماد بودن

مدیریت مستقل حساب

بهره بردن از عملکرد معاملاتی خودکار

بهره بردن از ابزارهای انجام تحلیل و بررسی

اهرم (Leverage)

اهرم یا به بیانی Leverage یکی از اساسی‌ترین مفاهیم بازار فارکس به شمار می‌آید که آگاهی در رابطه با آن جزء ملزومات دانش معامله‌گران مبتدی و به اصطلاح آماتور  است. اهرم سرمایه‌ای است که یک کارگزاری در جهت افزایش حجم معاملاتی که مشتریانش قادر به انجام آن هستند، ارائه می‌کند.

مراحل انجام‌گیری آموزش فارکس

با توجه به تعاریفی که از چیستی فارکس و نحوه شروع آن به همراه اصطلاحات این بازار بیان شد، اکنون برای اینکه این آموزش از صفر تا صد صورت بگیرد، خود را ملزم می‌دانیم تا مراحل انجام‌گیری آموزش فارکس را به صورت گام به گام شرح دهیم. البته کاملا واضح است که توضیح این مراحل تنها شما را با کلیتی از مبنای روند فارکس آشنا می‌سازد، لذا اگر می‌خواهید وارد بازار فارکس شوید، باید اطلاعات جامع و کامل این مقاله را با تمرین و تجربه تطبیق دهید تا در نهایت بتوانید دانش خود را به مرحله تکامل برسانید.

نحوه انجام معامله

مجموعه‌ای از عوامل حضور دارند که پیش از انجام معامله باید در نظر گرفته شوند. نوع معامله یعنی کوتاه مدت یا بلند مدت بودن آن، مقدار هزینه قابل پرداخت، اسپرد و.. از جمله این عوامل را تشکیل می‌دهند.

نحوه خواندن نمودارهای فارکس

اینکه شما بتوانید نمودارهای فارکس را بخوانید و تحلیل کنید، مسئله بسیار مهمی است. در پلتفرم متاتریدر که در ادامه در رابطه با آن بیشتر صحبت خواهید کرد، در نمودارهای Live فارکس هنگام مشاهده نرخ ارز، سه نمودار در دسترس است: نمودار خطی، نمودار میله‌ای و نمودار شمعی. پس از اینکه نحوه خوانش هرکدام از این نمودارها را آموختید، می‌توانید با انتخاب ترتیبی view، toolbar و Standard، نمودار مورد نظر خود را گزینش کنید.

  • نمودار خطی linear
  • نمودار میله‌ای OHLC
  • نمودار شمعی Candlestick

آشنایی با سیستم‌های معاملاتی فارکس

هم اکنون طیف وسیعی از سیستم‌های معاملاتی به سبب معامله‌ی بانک‌ها، شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران و… در دهه‌های گذشته، در بازار فارکس وجود دارد. با توجه به کسب آگاهی در حیطه اصطلاحات فارکس، نحوه انجام معامله و نمودارهای فارکس، موظف هستیم در مقاله آموزش فارکس به ذکر سه نوع از سیستم‌های حائز اهمیت این عرصه بپردازیم.

معاملات درون روزی (Intraday Trades)

سیستم اسکالپینگ ارزی (Currency Scalping)

معاملات نوسانی (Swing Trading)

آشنایی با استراتژی‌های معاملاتی فارکس

آخرین مرحله آموزش فارکس، پرداختن به استراتژی‌های آن است که تعریف کوتاهی از هرکدام ارائه می‌دهیم.

استراتژی بریک اوت (Breakout)

استراتژی بریک اوت زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بازار از محدودیت‌های تثبیتی خود فراتر رود. در واقع این استراتژی، نوعی استراتژی بلند مدت است که از وقفه‌ها (breakها) در جایگاه سیگنال معاملاتی بهره می‌برد.

استراتژی کانال‌های Donchian (Donchian channels)

ریچارد دانچیان کانال‌های Donchian را اختراع کرد که اندیکاتورهایی هستند که با گرفتن بالاترین بالا و پایین‌ترین پایین دوره‌ موجود توسط کاربر تشکیل می‌شوند. لازم به ذکر است که پارامترهای کانال های Donchian قابل تغییر هستند.

استراتژی متحرک میانگین متقاطع (Moving average cross)

در حالت کلی میانگین‌های متحرک، اندیکاتورهای lagging‌ی می‌باشند که از داده‌های تاریخی قیمت، به نسبت بیشتر استراتژی‌ها، استفاده می‌کنند. البته که این‌ موارد کندتر از قیمت فعلی بازار حرکت می‌کنند. در بیان کلی، متحرک‌های میانگین، صرفاً برای تولید سیگنال‌های معاملاتی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و اغلب به عنوان تأییدیه‌ روند کلی محسوب می‌شوند.

 

متاتریدر چیست؟

تقریبا همه بروکرها یا کارگزاران، برای ایجاد دسترسی مشتریان به بازار، در راستای انجام معاملات، از فضایی با عنوان پلتفرم یا پایانه معاملاتی بهره می‌برند. این پلتفرم‌ها توسط شرکت‌های متفاوتی طراحی و ارائه می‌‌شوند. هر نمونه از این پلتفرم‌ها قابلیت‌ها و ویژگی‌های انحصاری خود را دارند؛ به طور مثال یک پلتفرم تنها برای انجام معامله است اما پلتفرم دیگر امکان تحلیل و آنالیز را نیز فراهم می‌آورد. نرم افزار متاتریدر که از طریق شرکتی با عنوان MetaQuotes معرفی شده است، یکی از شناخته‌شده‌ترین و کاربردی‌ترین نرم‌ افزارهای معاملاتی که بروکرها به شمار می‌آید.

شایان ذکر است که متاتریدر یک نرم افزار همه جانبه به حساب می‌آید که پلتفرم‌های ترید را در یک مجموعه گرد هم آورده و به یکدیگر متصل می‌‌کند. متاتریدر در دو نسخه متاتریدر ۴ در سال ۲۰۰۵ و متاتریدر ۵ در سال ۲۰۱۰ به بازار مالی فارکس عرضه شده است.

تفاوت‌های متاتریدر ۴ و متاتریدر ۵

متاتریدر ۴ و متاتریدر ۵ تفاوت‌هایی را شامل می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

زبان برنامه نویسی متاتریدر ۴: MQL4 و متاتریدر ۵: MQL5

متاتریدر ۴ تقویم اقتصادی ندارد و متاتریدر ۵ دارد

رویه اجرای سفارشات متاتریدر ۴: Fill or Kill و متاتریدر ۵: Fill or Kill – Immediate or cancel

تعداد اندیکاتورهای تکنیکال متاتریدر ۴: ۳۰ و متاتریدر ۵: ۳۸

متاتریدر ۴ عمق بازار ندارد و متاتریدر ۵ دارد

تعداد سفارشات در انتظار (Pending Order) متاتریدر ۴: ۴ و متاتریدر ۵: ۶

ابزارهای تحلیل گرافیکی متاتریدر ۴: ۳۱ و متاتریدر ۵: ۴۴

سیستم ایمیل متاتریدر ۴: بدون پیوست و متاتریدر ۵: همراه با قابلیت پیوست

متاتریدر ۴ قابلیت تبادل داده‌ها ندارد و متاتریدر ۵ دارد

متاتریدر ۴ امکان انتقال وجه بین حساب‌ها ندارد و متاتریدر ۵ دارد

تعداد تایم فریم‌ها متاتریدر ۴: ۹ و متاتریدر ۵: ۲۱

ظرفیت نمادها متاتریدر ۴: ۱۰۲۴ و متاتریدر ۵: نامحدود

بک تست استراتژی متاتریدر ۴: تست تکی و متاتریدر ۵: تست چندتایی و در عین حال سریع

هردو قابلیت هج دارند

متاتریدر ۴ قابلیت Netting ندارد و متاتریدر ۵ دارد

پشتیبانی بازارها متاتریدر ۴: فارکس و متاتریدر ۵: فارکس، فیوچرز، آپشن، سهام، اوراق قرضه

متاتریدر ۴ امکان انتقال وجه بین حساب‌ها ندارد و متاتریدر ۵ دارد

در پایان، امیدواریم مقاله آموزشی فارکس مورد رضایت و استفاده مبتدیان این حوزه قرار بگیرد تا روز‌به‌روز به تعداد سودآوران این عرصه افزوده شود.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *