توکن های حاکمیتی چیست؟ معرفی بهترین توکن های حاکمیتی

توکن های حاکمیتی چیست؟ معرفی بهترین توکن های حاکمیتی
  • 1401/9/27
  • گویا آی تی
  • 0

چکیده : به زبان ساده، توکن های حاکمیتی ارزهای دیجیتالی هستند که به یک پروژه خاص غیرمتمرکز گره خورده اند و از آنها برای رای گیری ها و تغییرات در شبکه استفاده می شود. به همین دلیل است که به آنها حاکمیتی گفته می شود، زیرا به دارندگان این حق را می دهند تا به عنوان مالک بخش کوچکی از یک اکوسیستم بسیار بزرگ، حق رای و تغییر در شبکه را داشته باشند.

 

در پروتکل ها و برنامه های غیرمتمرکز، فرد یا شرکتی کنترل کاملی بر پروژه ندارد و با قانون کد فعالیت می کنند؛ به این معنی که تقریبا تمامی فعالیت ها با شرایط و قوانین نوشته و اجرا شده به صورت کد انجام می شوند. به همین دلیل هر برنامه غیرمتمرکز دیفای نوع متفاوتی از مالکیت و شرایط را به کاربران خود ارائه می دهد زیرا قوانین و کدهای هرکدام متفاوت است.

برخی پروتکل ها به گونه ای نوشته شده اند که به سادگی براساس قوانین و کدهای اولیه خود عمل می کنند و جامعه طرفداران یا سازندگان آن، قوانین و کدهای اولیه آنها را تغییر نمی دهند.

با این حال، بسیاری از پروژه های غیرمتمرکز این امکان را برای جامعه خود فراهم می کنند تا در شبکه مشارکت داشته باشند و در صورت نیاز، کدها و شرایط شبکه و ارز دیجیتال را تغییر دهند. در اینجا است که توکن های حاکمیتی کاربرد پیدا می کنند.

توکن حاکمیتی چیست؟

به زبان ساده، توکن های حاکمیتی ارزهای دیجیتالی هستند که به یک پروژه خاص غیرمتمرکز گره خورده اند و از آنها برای رای گیری ها و تغییرات در شبکه استفاده می شود. به همین دلیل است که به آنها حاکمیتی گفته می شود، زیرا به دارندگان این حق را می دهند تا به عنوان مالک بخش کوچکی از یک اکوسیستم بسیار بزرگ، حق رای و تغییر در شبکه را داشته باشند.

هرچند مهم است بدانیم که توکن های حاکمیتی منجر به کنترل تمام و کمال یک شبکه نمی شود، دارندگان این توکن ها تنها این حق را دارند تا در پارامترهای انتخابی و مشخص شده در زمان راه اندازی پروژه تغییر ایجاد کنند.

همچنین هر پروژه شرایط و ویژگی های مخصوص به خود را دارد، اینکه افراد در چه صورتی برای حق رای و تغییر در شبکه واجد شرایط هستند به پروژه و قوانین مشخص شده آن بستگی خواهد داشت.

از توکن های حاکمیتی برای چه تغییراتی استفاده می شود؟

همانطور که گفته شد توکن های حاکمیتی کنترل کاملی بر شبکه ایجاد نمی کنند و تنها در برخی پارامترها کاربرد دارند. برخی از مهم ترین آنها را در ادامه توضیح می دهیم.

جریان مالی: پروتکل های غیرمتمرکز معمولا برای فعالیت و پاداش به فعالان شبکه، از تراکنش ها و کاربران کارمزد دریافت می کنند. کاربران جامعه این پروتکل ها معمولا می توانند تصمیم بگیرند که این کارمزد بین چه کسانی و به چه میزانی تقسیم و توزیع شود.

تغییرات پروتکل: دارندگان توکن های حاکمیتی همچنین برای روند آینده پروتکل حق رای پیدا می کنند. اکثر پروژه ها به دارندگان توکن های حاکمیتی اجازه می دهند تا در مورد تغییرات کد قراردادهای هوشمند و یا نحوه مدیریت خزانه مالی پروژه تصمیم گیری کنند.

توزیع توکن های آینده: برخی پروژه ها امکان تولید توکن های جدید را برای کاربران پروتکل و از طریق ییلد فارمینگ فراهم می کنند. هدف این است که کاربران جامعه به پروتکل وفادار شوند و تعامل بیشتری با پروژه ایجاد شود. معمولا برای تنظیم پارامترها و تغییرات در این بخش از توکن های حاکمیتی استفاده می شود.

 

بهترین توکن های حاکمیتی برای سرمایه گذاری کدامند؟

اگر به مشارکت در پلتفرم های غیرمتمرکز علاقه مند هستید و یا به سادگی می خواهید در این بازار سرمایه گذاری کنید، خرید توکن های حاکمیتی پروژه های محبوب و بزرگ غیرمتمرکز جهانی می تواند شروع خوبی برای شما باشد. برخی از محبوب ترین این توکن ها متعلق به آوه (AAVE)، میکر (MKR)، پنکیک سواپ (CAKE) و یونی سواپ (UNI) هستند.

خرید توکن میکر (MKR) از سرمایکس

توکن های حاکمیتی تنوع بالایی دارند و پیشنهاد می کنیم یک صرافی داخلی و امن را برای معاملات آنها انتخاب کنید. یکی از بهترین صرافی های داخلی، سرمایکس نام دارد که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۶ آغاز کرده است.

در این صرافی خرید و فروش بیش از ۶۳۰ ارز دیجیتال متنوع از جمله ده ها توکن حاکمیتی با بهترین قیمت و کمترین کارمزد امکان پذیر است. شما علاوه بر معاملات این توکن ها، می توانید ارز دیجیتال را بدون کارمزد شبکه از سرمایکس (حتی با ۵۰ هزار تومان) بخرید و دارایی های خود را در کیف پول امن سرمایکس نگهداری کنید.

از دیگر خدمات این صرافی می توانیم به اپلیکیشن موبایل، باشگاه مشتریان، تبادل ارز با ارز و پشتیبانی ۲۴ ساعته در هفت روز هفته اشاره کنیم. برای خرید و فروش ارز دیجیتال (بدون کارمزد شبکه) روی تصویر زیر کلیک کنید.

 

برچسب ها : سرمایکس,توکن حاکمیتی,پنکیک سواپ,یونی سواپ,میکر

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *