معرفی انواع سبک‌های پرایس اکشن و بهترین آن

معرفی انواع سبک‌های پرایس اکشن و بهترین آن
  • 1402/2/19
  • گویا آی تی
  • 0

 اگر به حوزه معامله‌گری در بازارهای مالی؛ مانند بازار ارز دیجیتال، بورس و موارد دیگر علاقه‌مند هستید، احتمالاً می‌دانید که برای موفقیت در این راه لازم است تا با روش‌های تحلیل مالی آشنا باشید. یکی از جدیدترین روش‌های معامله‌گری در این بازارها، تحلیل پرایس اکشن است که برای پیش‌بینی آینده بازارهای مالی از استراتژی‌های آن استفاده می‌کنند. آموزش پرایس اکشن به عنوان یکی از مهم‌ترین مباحث در تحلیل تکنیکال شناخته می‌شود که سبک‌های مختلفی را برای آن تعریف کرده‌اند. هر کدام از روش‌های معاملاتی پرایس اکشن دارای مزایا و معایبی هستند که شما برای افزایش قدرت معامله‌گری خود باید با هر کدام از آن‌ها آشنا شوید. در ادامه این مقاله از آموزش پرایس اکشن با ما همراه باشید تا شما را با بهترین سبک این تحلیل تکنیکال آشنا کنیم.

پرایس اکشن چیست؟

قبل از آن که با روش‌های پرایس اکشن و سبک‌های مختلف آن آشنا شویم بهتر است تا به طور مختصر در مورد این روش تحلیلی توضیح دهیم و آن را معرفی کنیم. شاید شما با شرکت در دوره‌های آموزشی با هر کدام از سبک‌های پرایس آشنا شده باشید، اما با این حال بهتر است تا معرفی کوتاهی از این شیوه تحلیلی بازارهای مالی را به طور دقیق مطالعه کنید. در روش تحلیلی پرایس اکشن بر اساس الگوهایی که نمودار قیمت نشان می‌دهد و با بررسی نوسانات قیمت اصلی بازار در تایم فریم‌های مشخص به تحلیل و آنالیز رفتار آن در آینده می‌پردازند.

در صورتی که تجزیه و تحلیل پرایس، افزایش قیمت را پیش‌بینی کند، شما به عنوان معامله‌گر به دنبال یک موقعیت مناسب برای خرید می‌روید و یا در صورت مواجهه با کاهش قیمت، معامله دیگری را انتخاب می‌کنید. از مزایای این روش آنالیزی می‌توان تنها به استفاده از داده‌های قیمت و بررسی نمودار کندل‌استیک اشاره کرد. شاید برای درک بهتر شما لازم است بگوییم که شما به عنوان یک تحلیل‌گر دیگر سبک‌های تکنیکال، نمودار اصلی قیمت را بررسی نمی‌کنید و تنها به آنالیز تغییرات یک اندیکاتور می‌پردازید. در واقع به بررسی شاخصی که خود تابع قیمت است، می‌پردازید و مدل‌سازی خود را با کمی تأخیر انجام خواهید داد، اما با استفاده از سبک‌های پرایس اکشن، به طور مستقیم سراغ تجزیه و تحلیل نمودار قیمت می‌رویم و میزان تأخیر نسبت به پیش‌بینی آینده را کاهش خواهیم داد. در روش پرایس اکشن در اصطلاح الگوهای معاملاتی را با نام ستاپ معاملاتی یا سیگنال می‌شناسند و کاربران با کمک این الگوها می‌توانند به پیش‌بینی قیمت‌های بعدی بپردازند. در ادامه هر یک از این سبک‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

آشنایی با دسته‌بندی سبک‌های پرایس اکشن

روش پرایس اکشن یکی از روش‌های تحلیلی قدیمی و باسابقه در بازارهای مالی مختلف است که همواره تحلیل‌گران، سبک‌های جدیدی را برای بررسی رفتار قیمت معرفی کرده و آن‌ها را توسعه داده‌اند. پس اگر به تازگی دوره‌های آموزش پرایس اکشن را گذرانده‌اید، بدانید که در حال استفاده از یک روش تحلیلی قدیمی اما مؤثر هستید. البته از گذشته تا به امروز سبک‌های معاملاتی دچار تغییرات و تحولات شده‌اند.

به عنوان‌مثال شما برای انجام معاملات خود در بازار ارز دیجیتال یا فارکس دیگر نمی‌توانید از سبک‌های سی‌سال پیش استفاده کنید؛ زیرا رفتار قیمت بازارهای مالی همواره در حال تغییر هستند و سبک‌های معاملاتی آن‌ها نیاز به بهینه‌شدن دارند. برای آشنایی با بهترین سبک پرایس ابتدا لازم است تا با دسته‌بندی آن‌ها آشنا شوید. به طورکلی تمام ستاپ‌های پرایس اکشن را در دو دسته پرایس اکشن کلاسیک و مدرن قرار می‌دهند. به منظور درک بهتر تفاوت سبک‌ها ابتدا لازم است تا این دو دسته را معرفی کنیم:

پرایس اکشن کلاسیک

در ابتدا از یک سری روش تحلیلی برای بررسی رفتار لحظه‌ای قیمت استفاده می‌کردند که تحلیل‌گران به آن‌ها اصطلاح پرایس اکشن را داده بودند. به دلیل ایجاد تغییرات در رفتار قیمت بازارهای مالی، سبک‌های جدیدی در این روش تحلیلی به وجود آمد. از این رو نام کلاسیک را روی روش‌های قبلی گذاشتند. روش‌های تحلیلی در پرایس اکشن کلاسیک هنوز هم می‌توانند قدرت کافی را برای موفقیت شما در انجام معاملات داشته باشند. البته استراتژی‌های پرایس کلاسیک در طول سالیان برای اثرگذاری بهتر دچار تغییراتی شده‌اند.

پرایس اکشن مدرن

دسته دیگری از سبک‌های پرایس اکشن در گروه مدرن قرار می‌گیرند. در روش مدرن دیگر الگوهای مختلفی که در پرایس اکشن کلاسیک وجود دارد، دیده نمی‌شود و شما از داده‌هایی که به واقعیت تغییرات قیمت بازار نزدیک‌تر هستند، استفاده می‌کنید. برای آموزش پرایس اکشن مدرن باید وقت زیادی را صرف کنید تا در آن حرفه‌ای شوید.

معرفی بهترین سبک‌های پرایس اکشن کلاسیک

تمام سبک‌هایی که در این بخش گفته می‌شود، جزء بهترین‌ها هستند که شما با استفاده صحیح از آن‌ها می‌توانید سرمایه خود را چندین برابر کنید. سبک‌های پرایس اکشن کلاسیک عبارت‌اند از:

الگوهای هندسی

در این روش تحلیلی شما الگوهای هندسی مختلف را تشکیل می‌دهید و از آن‌ها برای آنالیز قیمت و پیش‌بینی آینده استفاده می‌کنید. این الگوها در دودسته کلی الگوهای هندسی ادامه‌دهنده روند و الگوهای هندسی معکوس‌کننده روند قرار می‌گیرند.

الگوهای هندسی ادامه‌دهنده روند شامل موارد زیر می‌شوند:

  • الگوی کنج
  • الگوی پرچم
  • الگوی مثلث
  • الگوی مستطیل

الگوهای هندسی معکوس‌کننده روند عبارت‌اند از:

  • الگوی مثلث
  • الگوی سه‌قلو
  • الگوی سر و شانه
  • الگوی دوقلو

الگوی کندل استیک

الگوهای کندل استیک یکی دیگر از روش‌های تحلیلی پرایس اکشن کلاسیک هستند که از گذشته تا به امروز برای معاملات بازار سرمایه و بورس از آن استفاه می‌کنند. این الگوها برای تحلیل قیمت بازارهای مالی به اندازه کافی قدرتمند هستند و ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چکش
  • پین بار
  • ستاره شامگاهی
  • ستاره صبحگاهی
  • مارابزو
  • الگوهای کندل‌استیک دوجی
  • سه سرباز سفید
  • ستاره ثاقب
  • سه کلاغ سیاه

از دیگر سبک‌های پرایس اکشن کلاسیک که با استفاده درست از هرکدام می‌توانید تحلیل‌های درستی را از آینده بازار داشته باشید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. شما برای یادگیری این سبک‌ها می‌توانید در دوره‌های آموزش پرایس اکشن شرکت کرده و از کتاب‌ها و مقالات تخصصی در این باره استفاده کنید. دیگر سبک‌های کلاسیک عبارتند از:

  • هارمونیک تریدینگ
  • فیبوناچی
  • سطوح حمایت و مقاومت
  • واگرایی
  • کانال و خطوط روند
  • محدوده رنج
  • مومنتم
  • پیوت تریدینگ

معرفی بهترین سبک‌های پرایس اکشن مدرن

این روزها سبک‌های پرایس اکشن مدرن برای معامله‌گران جذابیت‌های زیادی پیدا کرده است و بسیاری از آن‌ها سرمایه‌گذاری‌های خود را با کمک این سبک‌های معاملاتی انجام می‌دهند. بهترین سبک‌های پرایس اکشن مدرن را در ادامه معرفی می‌کنیم:

پرایس اکشن ال بروکس

سبک ال بروکس که توسط شخصی به همین نام تعریف شده است به عنوان یکی از بهترین سبک‌های معامله‌گری پرایس اکشن شناخته می‌شود. ال بروکس از معامله‌گران موفق بازارهای مالی است که افراد زیادی از آموزش‌های آن برای انجام معاملات خود استفاده می‌کنند. تحقیقاتی که او روی رفتارهای قیمت انجام داده است باعث ایجاد روش معاملاتی ال بروکس شد. در این روش برای ورود به معاملات از حد ضررهای بسیار کوچک استفاده می‌کنید که نتیجه آن به دست‌آوردن سود قابل‌توجهی می‌شود. با کمک این سبک شما در یک نقطه بسیار بهینه وارد معامله می‌شوید که حتی در صورت ضرر، شرایط چندان پیچیده‌ای نخواهید داشت.

پرایس اکشن لنس بگز

آقای لنس بگز یکی از تریدرهای مشهور بازارهای مالی است که با انجام تحقیقات گسترده روی معاملات بازار بورس و فارکس توانست پرایس اکشن لنس را معرفی کند. شما با تهیه مجموعه چهارتایی کتاب‌های او می‌توانید از نتایج تحقیقاتش برای انجام معاملات پربازده کمک بگیرید. بیشتر آموزش‌های این تحلیل‌گر بزرگ به روانشناسی مربوط به معاملات در بازارهای مالی مربوط می‌شود؛ بنابراین شما با مطالعه روش‌های لنس یاد می‌گیرید که چگونه با ذهنیت یک شخص برنده وارد معامله شوید و شانس موفقیت خود را بالا ببرید. همچنین لنس بگز، ستاپ‌های معاملاتی موفقیت‌آمیزی را معرفی کرده است که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ستاپ معاملاتی پولبک ساده در روند
  • ستاپ معاملاتی پولبک پیچیده در روند
  • ستاپ معاملاتی تست حمایت و مقاومت
  • ستاپ معاملاتی پولبک بعد از شکست حمایت و مقاومت
  • ستاپ معاملاتی شکست فیک یا ناموفق

تمام این ستاپ‌های معاملاتی به شما کمک می‌کنند تا از استراتژی‌های قدرتمند برای انجام معاملات خود استفاده کنید و بدون ترس و با شانس بالای موفقیت به تمام بازارهای مالی وارد شوید.

پرایس اکشن عرضه و تقاضا

در این سبک از پرایس اکشن، شخص معامله‌گر نواحی مربوط به عرضه و تقاضا که روی نمودار قیمت وجود دارد را پیدا می‌کند و بر اساس آن‌ها به دنبال انجام معاملات جدید است. با کمک این روش تحلیلی شما می‌توانید به یک معامله‌گر قدرتمند در بازارهای مالی تبدیل شوید و تنها لازم است تا تمام اصول و نکات مربوط به این روش معاملاتی را در آموزش پرایس اکشن یاد بگیرید. از مزیت‌های روش عرضه و تقاضا می‌توان به ساده بودن آن اشاره کرد. تنها لازم است که شما به دنبال به دست آوردن مهارت‌های بیشتر و کسب تجربه در این راستا باشید تا احتمال موفقیت خود را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهید.

پرایس اکشن rtm

پرایس اکشن rtm یکی از روش‌های معاملاتی پیچیده است که شما با به کارگیری صحیح آن می‌توانید شانس موفقیت خود را تا حد زیادی افزایش دهید. این روش معاملاتی موفق برای بازار ارز دیجیتال و فارکس بسیار مناسب است. در سبک RTM تحلیل‌گر از تکنیک‌هایی برای مدل‌سازی رفتار بازیگران اصلی بازارهای مالی روی نمودار قیمت استفاده می‌کند و در تلاش است تا نقاطی فوق‌العاده را به منظور ورود معامله در اختیار معامله‌گر قرار دهد. در این تحلیل از الگوهای ادامه‌دهنده روند و الگوهای بازگشتی استفاده می‌کنند. شما برای کسب مهارت در این سبک تحلیلی باید زمان زیادی را اختصاص دهید، زیرا پیچیدگی‌های زیادی در تحلیل نمودارهای آن وجود دارد که یادگیری تمام الگوهای مرتبط با آن‌ها برای موفقیت شما الزامی است. ستاپ‌های معاملاتی روش RTM به اندازه‌ای قدرتمند هستند که به شما اجازه می‌دهد تا هم در جهت روند و هم در خلاف جهت آن برای واردشدن به یک معامله اقدامات لازم را انجام دهید.

پرایس اکشن وودز

از دیگر بهترین سبک‌های پرایس اکشن می‌توان به سبک وودز اشاره کرد که شخصی به همین نام به عنوان یکی از معامله‌گران حرفه‌ای، این سبک تحلیلی را تعریف کرده است. شما با یادگیری سبک معاملاتی وودز می‌توانید احتمال موفقیت خود را در بازارهای مالی بالا ببرید. لازم به ذکر است که تمام این سبک‌های معاملاتی در جنبه های زیادی با یکدیگر شباهت دارند و شما با شرکت در یک دوره آموزش پرایس اکشن می‌توانید با تمام این تفاوت‌ها و شباهت‌ها آشنا شوید.

از دیگر سبک‌های پرایس اکشن مدرن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرایس اکشن سم سیدن
  • پرایس اکشن نایل فولر
  • پرایس اکشن پول هوشمند
  • پرایس اکشن ICT
  • پرایس اکشن ریچارد وایکوف
  • پرایس اکشن آلفونسو مورنو
  • پرایس اکشن بولکوفسکی

بهترین سبک پرایس اکشن

تا این جای کار با بهترین سبک‌های پرایس اکشن آشنا شدیم. حال شاید از خود بپرسید که آیا تمام این سبک‌های معرفی شده جزء بهترین‌ها هستند؟ لازم است بدانید که برای انجام معاملات پر بازده در بازارهای مالی و پیدا کردن بهترین سبک پرایس اکشن باید موارد مختلفی را در نظر بگیرید. برای یافتن بهترین سبک با توجه به بازار مالی موردنظر خود، تمام جزئیات آن را بررسی کنید. برای مثال در بازار مالی با نوسانات بسیار شدید لازم است تا سبک‌هایی را استفاده کنید که یک حد ضرر معقول داشته باشند. در بازارهایی که نوسانات شدید قیمت وجود ندارد، استفاده از سبک‌هایی با روند قدرتمند و بزرگ مناسب خواهد بود.

جمع‌ بندی

بازارهای مالی نوعی صرافی هستند که سرمایه‌گذاری در آن‌ها جذابیت‌های زیادی را برای شما ایجاد می‌کند البته در صورتی که توانایی استفاده از استراتژی‌های قدرتمند را داشته باشید و بتوانید از سبک‌های مختلف تحلیل تکنیکال به درستی استفاده کنید. تحلیل پرایس اکشن یکی از قدرتمندترین تحلیل‌های موجود است که سبک‌های مختلفی را برای آن تعریف کرده‌اند. ما تمام این سبک‌ها را در بالا معرفی کردیم و گفتیم برای انتخاب بهترین آن باید به جزئیات بازار مالی موردنظر خود دقت کنید.

بر اساس آن چه که گفته شد می‌توان نتیجه گرفت که بهترین سبک معاملاتی، سبکی است که حتی در صورت وارد شدن معاملات شما به مرحله زیان، ریسک حساب معاملاتی را خیلی بالا نبرد و حد ضرر بسیار کوچکی را ایجاد کند. توجه داشته باشید که موفقیت شما مستلزم سپری‌کردن دوره‌های آموزش پرایس اکشن و اختصاص دادن وقت کافی برای یادگیری تمام جنبه های آن است. انتظار نداشته باشید که با سپری کردن یک دوره سه‌ماهه به یک معامله‌گر حرفه‌ای تبدیل شوید که سود زیادی را از معاملات خود دریافت می‌کند.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *