گویا آی‌تی چه نقشی در حمایت از گونه‌های جانوری در حال انقراض دارد؟

گویا آی‌تی چه نقشی در حمایت از گونه‌های جانوری در حال انقراض دارد؟
  • 1393/3/1
  • محسن پاك نيت
  • 2

جام جهانی؛ 32 کشور؛ 32 جانور در معرض خطر انقراض 

و مسئولیت گویا آي‌تی در حمایت از این گونه‌های نادر حیوانی

سلام؛

شاید هیچ‌یک از خوانندگان محترم مجله اینترنتی گویا آی‌تی از ما انتظار نداشته باشند که در این وب‌سایت، درباره سوسک‌ها، وزغ‌ها یا گوریل‌ها مطلب بنویسیم. ممکن است برخی دوستان، از خواندن تیتر این پست تعجب کنند و احتمالا تعدادی نیز به خاطر این نوشته، ما را سرزنش خواهند کرد. اما مسئولیت گویا آی‌تی به عنوان یک رسانه‌ی اینترنتی پربیننده، ایجاب می‌کند که در برابر نگرانی‌های جامعه بین‌المللی سکوت نکرده، موضوعاتی را که باید عموم مردم از آنها مطلع باشند اطلاع‌رسانی نماید و با مخاطبان خود درباره برخی مسائل که مستقیماً ارتباطی به فناوری اطلاعات ندارند اما به آینده ما و فرزندان ما گره خورده‌اند، گفتگو کند.

یکی از موضوعات روز دنیا در حوزه‌ی مسائل زیست‌محیطی، نگرانی جامعه بین‌المللی درباره انقراض گونه‌های جانوری ِ نادر است. موضوعی که باعث شده مهم‌ترین رویداد ورزشی آتی یعنی جام جهانی فوتبال نیز تحت تأثیر آن قرار گیرد.

همانطور که می‌دانید، پس از تلاش‌های فراوان فعالان حوزه گردشگری و محیط زیست ایران، در نهایت فیفا با قرار گرفتن تصویر زیبای یوزپلنگ ایرانی بر روی پیراهن تیم ملی کشورمان موافقت کرد تا شاید این جانور زیبا و بی‌نظیر، مورد توجه درصد کوچکی از 2 میلیارد نفری که در سراسر دنیا این بازی‌ها را تماشا خواهند کرد قرار بگیرد و احتمالا انقراضش چند سالی به تأخیر بیفتد.

حال یک گروه خوش‌ذوق و فعال ایرانی، از محبوبیت بازی‌ فوتبال و تقارن زمان حال با برگزاری بازی‌های جام جهانی فوتبال برزیل استفاده کرده‌اند و پروژه‌ای به نام «زیستوپ» را رونمایی کرده‌اند که ایران و ایرانی را در دنیا روسفید خواهد کرد. پروژه‌ای که تنها به اندازه‌ی یک توپ فوتبال حجم دارد، اما می‌تواند دروازه تجارت شکارچیان غیرمجاز و آسیب‌آورندگان به محیط زیست را گلباران کرده و شکست‌های فراوانی را به آنها تحمیل کند.

mohammad-kebriya-zistoop-project

پروژه «زیستوپ» که توسط محمد کبریا، هانیه باقرزاده، احسان بشیرگنجی، ویدا ولی‌زاده و آرش نورآقایی به انجام رسیده است، در واقع از نقاشی 32 گونه جانور در حال انقراض ِ ساکن در هر یک از 32 کشور حاضر در جام جهانی 2014 برزیل بر روی یک توپ فوتبال حاصل شده و اسم این پروژه نیز از ترکیب دو واژه «زیست» و «توپ» به دست آمده است.

به عنوان مثال، تصویر فیل به عنوان جانور در حال انقراض در کشور غنا، آرمادیلو به عنوان گونه نادر در برزیل و یوز ایرانی به عنوان گربه‌سان کمیاب در ایران بر روی این توپ نقش بسته است.

اگر برایتان سوال شده که آن چیتای زرد رنگی که در تصویر بالا در دست آقای کبریا جا خوش کرده چیست، کافی است عبارت «چیتبال» را در گوگل جستجو کنید تا با پروژه جالب دیگری در این زمینه آشنا شوید که مدت‌هاست در دنیا رسانه‌ای شده و ما ایرانی‌ها هنوز از آن بی‌خبر یا کم‌خبریم!

تصویر زیر، 32 جانور نقاشی‌شده بر روی زیستوپ را نشان می‌دهد که برای مشاهده آن در سایز بزرگتر، لازم است بر روی تصویر کلیک کنید.

zistoop

و این هم از پیراهنی با طرح زیستوپ:

zistoop-tshirt

امیدوارم مجله اینترنتی گویا آی‌تی بتواند با این مطلب از پروژه زیستوپ حمایت کرده و مهمتر از آن، به ادامه حیات این 32 جانور در حال انقراض کمک نماید.

منبع: وبلاگ شخصی آرش نور آقایی

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. بسم الله الرحمن الرحیم
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

    سلام خیلی ممنون
    انشاءالله سربلند باشید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *