بررسی و مقایسه‌ی Samsung Galaxy Alpha و iPhone 5s (بخش اول)

بررسی و مقایسه‌ی Samsung Galaxy Alpha و iPhone 5s (بخش اول)
  • 1393/6/4
  • مهدی صمصامی
  • 0

Samsung_Galaxy_Alpha_vs_Apple_iPhone_5S

با اینکه اکنون به معرفی اسمارت فون جدید اپل یعنی iPhone 6 نزدیک هستیم، اما باز هم دلیل نمی شود که محصول جذاب قبلی آن یعنی iPhone 5s را از یاد ببریم. همانطور که می‌دانید این گوشی یکی از بهترین‌های بازار است و با ویژگی‌های خاص خود هر محصول دیگری را به چالش می‌کشاند.

با معرفی گوشی جدید سامسونگ با طراحی فلزی، یعنی Samsung Galaxy Alpha، تصمیم گرفتیم که آن را در مقابل iPhone 5s قرار دهیم و مقایسه‌ای بین این دو تلفن همراه فوق‌العاده انجام دهیم.

در این مطلب (که بخش اول از بررسی و مقایسه‌ی این دو گوشی می‌باشد) به مقایسه‌ی دو گوشی از لحاظ قیمت، طراحی، پردازنده و حافظه‌ی RAM و حافظه‌ی ذخیره سازی می‌پردازیم. در بخش دوم (آخر)، این دو گوشی هوشمند را از لحاظ صفحه‌ی نمایش، کیفیت دوربین، نرم‌افزار و سخت افزارهای دیگر مقایسه خواهیم کرد.

قیمت

طبق اخبار اعلام شده، گوشی Galaxy Alpha با قیمت حدودی 500 پوند عرضه می‌شود (که برخلاف سخت افزار ضعیف‌تر و ویژگی‌های کمتر نسبت به Galaxy S5، قیمتش از آن بیشتر است). با این حال می‌توانیم نتیجه بگیریم که Galaxy Alpha از iPhone 5s – که از زمان عرضه‌ی خود تغییر قیمتی نداشته – ارزان‌تر است. برای خرید یک iPhone 5s باید چیزی بین 549 تا 709 پوند هزینه کنید.

طراحی

یکی از ویژگی‌های کلیدی Galaxy Alpha که باعث شد آن را با پرچمدار اپل یعنی iPhone 5s مقایسه کنیم، استفاده از فلز در ساختار و طراحی خارجی این گوشی بود. بالاخره سامسونگ دل را به دریا زد و از فلز در طراحی گوشی خود استفاده کرد. ناگفته نماند که هر دستگاه Galaxy S می‌تواند یک رقیب جدی برای iPhone به حساب بیاید، اما به خاطر داشتن این ویژگی، Galaxy Alpha می‌تواند بیش از هر گوشی دیگر سامسونگ با iPhone رقابت کند.

Galaxy Alpha به دلیل داشتن قاب فلزی خود که در گوشه‌ی بیرونی دستگاه به کار برده شده، اندکی از لحاظ ظاهری شبیه به iPhone 5s است. این گوشی (همانند iPhone 5s) دارای یک سطح جانبی صاف و یک لبه‌ی بسیار براق و دوست داشتنی می‌باشد. با این حال، سامسونگ در پوشش پشت گوشی خود تغییری ایجاد نکرده و آن را از جنس پلاستیک ساخته است.

Samsung_Galaxy_Alpha_specs

در خصوص اندازه‌ها، Galaxy Alpha با ضخامت 6.7 میلیمتر از iPhone 5s که ضخامتی برابر با 7.6 میلیمتر دارد، نازک‌تر است. با این حال، Galaxy Alpha از اسمارت فون اپل بزرگ‌تر بوده و با وزن 115 گرمی خود، 3 گرم از آن سنگین‌تر می‌باشد (وزن iPhone 5s برابر با 112 گرم است). در نتیجه می‌توان گفت هر دو گوشی بسیار نازک و سبک هستند.

پردازنده و حافظه‌ی RAM

هر دوی این گوشی‌ها از لحاظ سخت افزاری و قدرت پردازشی به خوبی کار شده اند و عملکرد فوق‌العاده و همچنین مشابهی دارند، پس اگر به دنبال مقایسه و انتخاب یکی از آن‌ها هستید، بهتر است آن‌ها را از جنبه‌های دیگری مقایسه کنید. iPhone 5s مجهز به پردازنده‌ی A7 اپل به همراه پردازنده‌ی جانبی M7 می‌باشد. در واقع این iPhone دارای یک پردازنده‌ی دو هسته‌ای ARM با سرعت 1.3 گیگاهرتز و همچنین 1 گیگابایت RAM می‌باشد.

پردازنده‌ی سامسونگ نیز از نوع Exynos 5 5430 است. این مدل، یک پردازنده‌ی 8 هسته‌ای با 4 هسته‌ی Cortex-A15 با سرعت 1.8 گیگاهرتز و 4 هسته‌ی Cortex-A7 با سرعت 1.3 گیگاهرتز است. Galaxy Alpha دارای 2 گیگابایت حافظه‌ی RAM است. گرچه سخت‌افزار iPhone از Galaxy Alpha ضعیف‌تر به نظر می‌رسد، اما این گوشی به خوبی برای کار با این سخت افزار بهیه شده است.

2013-iphone5s-gold

حافظه‌ی ذخیره سازی

گوشی Galaxy Alpha فقط در یک مدل 32 گیگابایتی ارائه می‌شود. شاید گمان کنید که چون این گوشی محصول شرکت سامسونگ است، از کارت حافظه‌ی microSD پشتیبانی می‌کند، اما در واقع اینطور نیست و نمی توان به آن کارت حافظه‌ی جانبی اضافه کرد.

طبق معمول، iPhone 5s در 3 ظرفیت حافظه‌ی مختلف عرضه می‌شود : نسخه‌های 16، 32 و 64 گیگابایتی. می‌توانید طبق نیاز خود هر یک از این مدل‌ها را تهیه کنید. اپل هنوز هم مانند قبل از حافظه‌های جانبی برای ارتقاء حافظه‌ی داخلی دستگاه پشتیبانی نمی کند، اما ممکن است این ویژگی به iPhone 6 اضافه شود.

در این بخش از مطلب، اندکی با این دو گوشی آشنا شدید. برای آگاهی از اطلاعات بیشتر درباره‌ی این دو محصول منتظر بخش بعدی (آخر) این مطلب باشید.

منبع : PCAdvisor.co.uk

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *