بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ چیست؟

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ چیست؟
  • 1395/11/17
  • مهدی پیوندی
  • 0

سرعت تحولات و تعداد منابعی که امروزه در دسترس بازاریاب ها قرار دارد شگفت انگیز است. بر طبق گزارشات مختلف، شرکت های بیشماری در ۴۳ طبقه مختلف بازاریابی، من جمله SEO، بازاریابی رسانه های اجتماعی، ویدیویی، محتوایی و ده ها مورد دیگر مشغول به کار هستند. جالب اینجاست که بسیاری از این دسته ها در گزارش های یک سال قبل به چشم نمی خورند. اما تنها یک دسته از انواع بازاریابی است که در طول زمان پابرجا باقی مانده است: بازاریابی ایمیلی. دلیل آن واضح است: برای دهمین سال پیاپی، ایمیل تنها طبقه بندی است که بیشترین بازگشت سرمایه را برای بازاریاب ها داشته است. به ازای هر یک دلاری که در بازاریابی ایمیلی هزینه می شود، ۳۸ دلار بازگشت سرمایه ایجاد می شود. بازاریابی ایمیلی از میان همه کانال های موجود، گسترده ترین دسترسی را در اختیار بازاریاب قرار می دهد. با وجود حجم انبوه ابزارهایی که در دسترس بازاریاب ها قرار دارد، مطمئن ترین گزینه برای رشد کسب و کار، استفاده از بازاریابی ایمیلی است.

 

بازاریابی ایمیلی روشی برای دسترسی و ارتباط مستقیم با مشتریان از طریق پست الکترونیک است. بازاریابی ایمیلی مستقیم، بر خلاف هرزنامه (اسپم) برای افرادی ارسال می شود که به حوزه تخصص کسب و کار شما علاقمند هستند. فارغ از نوع چیزی که برای فروش آن تلاش می کنید، بازاریابی ایمیلی در مقایسه با تبلیغات یا سایر انواع مواجهه رسانه ای، راهی نسبتا کم هزینه برای دسترسی مستقیم به هزاران مشتری بالقوه است. از این طریق، پیام کسب و کار شما از طریق ترکیب جذابی از آیتم های گرافیکی، متنی و لینک، مستقیما به افرادی مخابره می شود که شاید تاکنون هیچگاه نام کسب و کار شما یا محصول یا خدمات تان به گوششان نخورده است، اما مطلع و علاقمند به حوزه تخصص کسب و کار شما هستند.

بازاریابی ایمیلی روش آسانی نیز برای نظارت بر میزان تاثیر خود ارائه می کند. با نظارت بر میزان ترافیکی که وبسایت شما پس از یک ارسال گروهی ایمیل دریافت می کند، به آسانی می توانید متوجه شوید که آیا این تکنیک موثر واقع شده است یا خیر. بازاریابی ایمیلی روش خوبی برای بازگرداندن مشتریان فعلی به کسب وکارتان نیز هست. بسیاری از کسب و کارها در تلاش برای تمرکز بر مشتریان بالقوه علاقمند، یک گزینه “لغو اشتراک” نیز در ایمیل های خود قرار می دهند. همچنین، شرکت شما می تواند از این طریق یک سازوکار دریافت بازخورد نیز راه بیندازد که به واسطه آن، مشتریان می توانند مستقیما نظرات خود را به شما انتقال بدهند. بازاریابی ایمیلی روش محبوبی برای دسترسی و ارتباط با مشتریان است.

شما در بازاریابی ایمیلی توجه تمام و کمال مشتری بالقوه خود را در اختیار دارید. اغلب، تبلیغات پاپ آپ یا سایر تبلیغات اینترنتی مزاحم دسترسی مشتری بالقوه به آن چیزی هستند که او در حقیقت به دنبال آن است: محتوا. اما در بازاریابی ایمیلی مستقیم، تبلیغات همان محتوا است.

اینترنت، رایج ترین راه مردم برای کسب اطلاعات راجع به محصولات و خدمات مورد علاقه شان است. به حداکثر رساندن توان کسب و کارتان برای ظاهر شدن در نتایج جستجوهای اینترنتی از طریق توزیع آگهی های خبری و بازاریابی ایمیلی، روش موثری برای دسترسی و ارتباط با مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه ای است که دارای اطلاعات ابتدایی درباره محصولات یا خدمات شما هستند. این تکنیکی است که توسط کسب و کارهای سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند به رشد کسب و کار شما و ایجاد یک حضور قوی در پهنه اینترنت کمک کند.

یکی از موثرترین ابزارها برای مطلع نگاه داشتن مشتریان از محصولات و خدماتی که شرکت شما ارائه می کند خبرنامه های ایمیلی هستند. خبرنامه ایمیلی می تواند در قالب یک آگهی خبری یا اینکه حاوی تصاویر گرافیکی و اطلاعاتی درباره خرید یک محصول باشد. برخی از خبرنامه های ایمیلی حاوی یک کوپن تخفیف هستند تا مشتری را به رجوع به سایت و استفاده از پیشنهاد ویژه ارائه شده ترغیب کند. استفاده از خبرنامه های ایمیلی می تواند یک روش منظم برای کسب و کار شما جهت حفظ ارتباط با مشتریان باشد.

نظرسنجی های ایمیلی نیز روش فوق العاده ای هستند برای اینکه به مشتری نشان دهید که به نظرات ایشان اهمیت می دهید و مایل به همکاری با آنها هستید. استفاده از اینگونه ایمیل ها یک راه بسیار خوب برای ارزیابی یک محصول، سرویس یا ایده جدید است.

دن اوشینسکی (Dan Oshinsky) که مدیر خبرنامه های بازفید است درباره بازاریابی ایمیلی چنین می گوید:

dan-oshinsky“بازاریابی ایمیلی یک ابزار حیاتی در جعبه ابزار هر بازاریاب باهوش است. هیچ وسیله دیگری برای دسترسی به مشتری در همان جایی که هست به این خوبی عمل نمی کند، و هیچ چیز به اندازه آن در ایجاد روابط فردی با مشتریان موثر واقع نمی شود. اگر می خواهید شاهد موفقیت کسب و کار خود باشید، همان روز اول، تهیه فهرست ایمیل خود را آغاز کنید.”


 

نظر شما درباره بازاریابی ایمیلی چیست؟ آیا به روش صحیح استفاده از این نوع از بازاریابی واقف هستید؟ در حال حاضر شما چه نوع ایمیل هایی به مشتریان خود ارسال می کنید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *