مقایسه OnePlus 5 با گلکسی اس ۸ سامسونگ؛ کدام‌یک برنده است؟

مقایسه OnePlus 5 با گلکسی اس ۸ سامسونگ؛ کدام‌یک برنده است؟
  • 1396/4/2
  • مقدم
  • 0

شرکت چینی وان‌پلاس، به‌تازگی از جدیدترین پرچم‎دار خود با نام OnePlus 5 رونمایی کرده است که از یک نمایشگر ۵٫۵ اینچی استفاده می‌کند و با سیستم‌عامل اندروید نوقا ۷٫۱٫۱ به صورت پیش‌فرض عرضه خواهد شد. در ادامه، این گوشی با گلکسی اس ۸ سامسونگ مقایسه شده است. برای جزئیات بیشتر در ادامه مطلب با وب‌سایت گویا آی‌تی همراه باشید.

OnePlus 5 به عنوان جدیدترین شرکت وان‌پلاس، از یک شاسی فلزی استفاده می‌کند که ضخامت آن، تنها ۷٫۲۵ میلی‌متر است و نمایشگر ۵٫۵ اینچی Full HD که برای این گوشی درنظر گرفته شده؛ آن‎را به یکی از بهترین گوشی‌های امسال مبدل می‎سازد.

پرچم‏دار ۲۰۱۷ شرکت وان‌پلاس با یک نمایشگر ۵٫۵ اینچی Full HD همراه شده است اما این موضوع، دلیل نمی‎شود که OnePlus 5 در مقایسه با رقبا ضعیف‎تر باشد. مانند نسل قبل، پنل Optic AMOLED برای پرچم‏دار شرکت وان‌‏پلاس درنظر گرفته شده است که البته، گزارش‌های جدید نشان می‌دهد تفاوت چندانی میان نمایشگر فول اچ‌دی OnePlus 5 و OnePlus 3T وجود ندارد.

از آنجایی‌که اندازه نمایشگر وان‌پلاس ۵ تنها ۵٫۵ اینچ است، لزومی به افزایش رزولوشن نمایشگر به Quad HD یا ۴K وجود ندارد. افزایش رزولوشن، بدین معنی خواهد بود که در هر اینچ از صفحه‎‌نمایش، تراکم پیکسل‌ها بیشتر باشد. با این وجود در یک نمایشگر ۵٫۵ اینچی فول اچ‎دی با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل، تشخیص پیکسل‎ها به هیچ وجه ممکن نیست و چشم کاربر، تفاوت میان رزولوشن Quad HD و Full HD را تشخیص نمی‏دهد؛ البته در صورتی‌که اندازه صفحه‌نمایش کوچک باشد.

OnePlus 5 به چیپ‌ست اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام با پردازنده هشت هسته‎ای مجهز شده است و از شش گیگابایت رم استفاده می‎کند. تراشه اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام که با شماره مدل MSM8998 شناخته می‌شود؛ از هشت هسته پردازشی Kryo 260 با فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز استفاده می‌کند و واحد پردازشگر گرافیکی آدرنو ۵۴۰ آن‎را به انتخابی ارزشمند مبدل نموده است.

وان‎پلاس در اقدامی هم‌سو با تغییرات گوشی‎های پرچم‎دار جدید، تصمیم گرفته است تا وان‎پلاس ۵ را به دوربین دوگانه مجهز نماید. همان‎طور که می‌دانید، OnePlus 3T و OnePlus 3 به یک دوربین ۱۶ مگاپیکسلی مجهز شده بود. در وان‎پلاس ۵ اما قضیه متفاوت است؛ شرکت وان‌پلاس، از ترکیب دو سنسور ۱۶ مگاپیکسلی و ۲۰ مگاپیکسلی استفاده کرده است که سنسور اول، لنزی رنگی دارد و لنز سنسور دوم نیز مونوکروم است. دوربین اصلی، هم‌چنین از فوکوس خودکار تشخیص فازی بهره می‎برد و می‌تواند با رزولوشن UHD (یا ۲۱۶۰p) به فیلم‎برداری بپردازد. البته با فیلم‌برداری با رزولوشن UHD، نرخ فریم به ۳۰ fps کاهش می‌یابد. حال آنکه با فیلم‌برداری با رزولوشن Full HD، می‎توانید فیلم‎هایی با نرخ فریم ۶۰ fps ثبت نمایید.

برای ثبت تصاویر سلفی نیز، یک دوربین ۸ مگاپیکسلی برای پرچم‎دار جدید شرکت وان‌پلاس درنظر گرفته شده است که مانند بسیاری از محصولات دیگر، حداکثر می‌تواند با رزولوشن ۱۰۸۰p فیلم‌برداری نماید. از نظر ارتباطی، OnePlus 5 از Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac پشتیبانی می‌کند و از قابلیت DLNA نیز بهره می‌گیرد. هم‌چنین، این گوشی از درگاه یواس‌بی Type-C استفاده می‎کند تا هم‌چنان رقیب مناسبی برای گوشی‌های پرچم‎دار دیگر باشد.

خرید یک گوشی با قیمت بالا، کاربران را به هیچ‌وجه مجاب نخواهد کرد تا به سمت محصولاتی چینی بروند؛ در واقع نقطه تمایز محصولات چینی با هم‌تایان کره‎ای و آمریکایی خود، قیمت مناسب آن‎ها است و شرکت وان‎پلاس با تأکید بر روی این موضوع، قیمت بسیار مناسبی را برای OnePlus 5 درنظر گرفته است.

پرچم‎دار جدید شرکت وان‎پلاس در دو نسخه با ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت حافظه وارد بازار خواهد شد تا بدین شکل، رقابت برای گلکسی اس ۸ و الجی جی ۶ دشوارتر شود. البته، همان‎طور که احتمالاً انتظار دارید؛ مدل ۱۲۸ گیگابایتی از هشت گیگابایت رم استفاده می‌کند که دو برابر ظرفیت درنظر گرفته شده برای رم گلکسی اس ۸، ال‌جی جی ۶ و البته، هوآوی پی ۱۰ است.

مدل پایه وان‌پلاس با قیمت ۴۷۹ دلار به فروش می‌رسد و عرضه آن از ۲۷ ژوئن (۶ تیر ماه) آغاز خواهد شد. برخلاف مدل‌های قبل، نیازی به دریافت دعوت‌نامه وجود دارد؛ سیستمی که شرکت وان‌پلاس برای  فروش OnePlus 2 درنظر گرفته بود و البته تکرار آن، غیرمنطقی به‌نظر می‌رسد!

اکنون که با مشخصات OnePlus 5 آشنا شدیم، بهتر است پرچم‎دار جدید شرکت وان‌پلاس را در مقایسه با پرچم‎داران مطرح ۲۰۱۷ و البته، گوشی Flagship شرکت اپل در سال ۲۰۱۶ به چالش بکشیم. بهتر است با گلکسی اس ۸ سامسونگ به عنوان یکی از بهترین و البته، گران‎قیمت‎ترین گوشی‌های پرچم‎دار در سال ۲۰۱۷ شروع کنیم.

گلکسی S8

گلکسی اس ۸ به یک نمایشگر ۵٫۷ اینچی بدون حاشیه مجهز شده است که شرکت سامسونگ، آن‎را Infinity Display می‌نامد. در گوشی پرچم‎دار ۲۰۱۷ شرکت سامسونگ، حاشیه‌های اطراف نمایشگر با حذف دکمه فیزیکی Home، کاهش یافته است و گلکسی اس ۸ اکنون کم‌حاشیه‌ترین گوشی پرچم‎دار ۲۰۱۷ به شمار می‎رود. این گوشی برخلاف وان‌پلاس ۵، به یک نمایشگر کشیده نیز مجهز شده که نسبت ابعاد صفحه‌نمایش، ۱۸٫۵ به ۹ است.

سامسونگ، رقابت بر روی کاغذ را مهم‌ترین وجه پرچم‌داران خود می‌داند و در این رابطه، گلکسی اس ۸ و برادر بزرگ‏تر آن یعنی گلکسی اس ۸ پلاس مستثنی نیست. هر دو گوشی از یک نمایشگر با رزولوشن Quad HD استفاده می‌کند؛ با این‎حال، رزولوشن نمایشگر به صوت پیش‌فرض بر روی Full HD تنظیم شده است و در صورت تمایل، می‌توانید آن‎را به Quad HD افزایش دهید.

گلکسی اس ۸ در دو نسخه عرضه می‌شود و یک مدل که تنها برای ارائه در بازار ایالات متحده آمریکا درنظر گرفته شده است؛ از تراشه اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام استفاده می‌کند. این مدل، به صورت جهانی عرضه نمی‎شود و برای خرید مدل جهانی گلکسی اس ۸، سامسونگ از تراشه اگزینوس ۸۸۹۵ استفاده نموده است که البته، عملکرد به مراتب بهتری در مقایسه با اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام دارد؛ هر دو تراشه، هشت هسته است.

گلکسی اس ۸ به صورت پیش‌فرض از ۶۴ گیگابایت حافظه بهره می‌برد که برای ذخیره‌سازی محتوای مدنظر کاربر، فضای قابل‎توجهی محسوب می‎شود. با این وجود، این گوشی از چهار گیگابایت رم استفاده می‌کند که در مقایسه با بسیاری از پرچم‎داران ۲۰۱۷ کم‎تر است؛ گلکسی اس ۸ تنها چهار گیگابایت رم عرضه می‎شود اما هوآوی پی ۱۰ (در نسخه پلاس) به شش گیگابایت رم مجهز شده است و پرچم‎دار جدید شیائومی یعنی Mi 6 نیز از شش گیگابایت رم استفاده می‎کند.

برای تصویربرداری، گلکسی اس ۸ سامسونگ بهترین نیست؛ این گوشی از یک دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f1.7 استفاده می‌کند که آن‌را یک سر و گردن پایین‌تر از HTC U11 و گوشی‎های پیکسل شرکت گوگل قرار می‌دهد. لازم به‎ذکر است که در حال‎حاضر، بهترین دوربین را گوشی پرچم‎دار جدید شرکت اچ‎تی‎سی یعنی HTC U 11 دارد و به دنبال آن، گوشی‎های پیکسل در رتبه دوم است.

گلکسی اس 8

دوربین اصلی، می‌تواند با رزولوشن UHD به فیلم‌برداری بپردازد که نرخ فریم آن، ۳۰ fps است. با این وجود، اگر به رزولوشن Full HD بسنده نمایید، نرخ فریم به ۶۰ fps افزایش می‌یابد. شرکت سامسونگ برای دوربین اصلی از فناوری به نام فوکوس خودکار Dual Pixel استفاده نموده است که جزئیات تصاویر را در هنگام عکس‎برداری افزایش می‎دهد. با اینکه گلکسی اس ۸ سامسونگ، بهترین گوشی در زمینه عکس‎برداری نیست؛ عملکرد به مراتب بهتری در مقایسه با وان پلاس ۵ دارد. البته توجه داشته باشید که پرچم‎دار جدید شرکت سامسونگ، در حدود ۲۷۰ دلار از OnePlus 5 گران‎قیمت‎تر است.

برای ثبت تصاویر سلفی، گلکسی اس ۸ از یک دوربین ثانویه ۸ مگاپیکسلی استفاده می‌کند که به فوکوس خودکار مجهز شده است و می‌تواند با رزولوشن ۱۴۴۰p به فیلم‌برداری بپردازد. هم‎چنین، قابلیتی در این گوشی وجود دارد که امکان استفاده هم‎زمان از دوربین سلفی و دوربین اصلی را فراهم می‌کند؛ این افزونه، برای گلکسی اس ۷ اج و گلکسی اس ۷ نیز قابل استفاده است.

گلکسی اس ۸ سامسونگ با اینکه قیمت بیشتری دارد، از سیستم تشخیص عنبیه چشم بهره می‌برد که سرعت آن برای احراز هویت کاربران بسیار بالا است. این گوشی پرچم‎دار، هم‌چنین با استفاده از دوربین سلفی از قابلیت تشخیص چهره نیز بهره می‎برد؛ با این وجود، بسیاری اعتقاد دارند که سیستم تشخیص چهره از عملکرد خوبی برخوردار نیست و نباید به عنوان روشی برای شناسایی احراز هویت به کاربران گرفته شود. حسگر اثرانگشت نیز از زیر نمایشگر به بدنه پشتی منتقل شده است و اکنون، از ژست‎های حرکتی پشتیبانی می‎کند؛ با این وجود، محل جای‎گیری آن در بدنه پشتی بسیار بد است و کاربران را به دردسر می‌اندازند زیرا به علت جای‌گیری حسگر اثرانگشت در کنار دوربین اصلی، برخی مواقع، شیشه محافظ دوربین را به جای سنسور اثرانگشت فشار می‎دهید.

گلکسی اس ۸

پرچم‌دار ۲۰۱۷ سامسونگ، هم‎چنین به قابلیت دیگری به نام DeX مجهز شده است که امکان اتصال گلکسی اس ۸ را به یک نمایشگر بزرگ‌تر ممکن می‌سازد. در این حالت، عملکرد این گوشی مانند یک مینی پی‌سی خواهد بود؛ برای آشنایی بیشتر، نقد و بررسی مینی‌ پی‌سی اندرویدی را بخوانید.

گلکسی اس ۸ سامسونگ از بدنه‌ای از جنس شیشه استفاده می‎کند و همین موضوع باعث شده است تا حمل این گوشی به مراقبت احتیاج داشته باشد؛ در غیر این صورت، شیشه بدنه می‌شکند و البته تعمیر آن، به هیچ عنوان ارزان نیست! با این وجود، وان پلاس ۵ به بدنه‌ای از جنس فلز مجهز شده است که آسیب‌پذیری کم‎تری در مقایسه با بدنه شیشه‎ای گلکسی اس ۸ دارد.

لازم به‏ذکر است که پرچم‏دار جدید سامسونگ از دستیار صوتی اختصاصی بیکسبی بهره می‌گیرد؛ این در حالی است که در OnePlus 5 به Google Now محدود شده‎اید. البته روش‌هایی برای فعال نمودن دستیار صوتی Google Assisstant وجود دارد.

پرچم‏دار ۲۰۱۷ شرکت سامسونگ، در رنگ‎های آبی، مشکی، خاکستری، نقره‎ای و طلایی عرضه می‎شود و تنوع رنگ‎بندی در وان‌پلاس ۵ تنها به دو رنگ مشکی و خاکستری محدود شده است. ضمن اینکه، طراحی وان‌پلاس ۵ شما را به یاد آیفون ۷ پلاس می‌اندازد؛ در واقع، OnePlus 5 را باید یک کلون ارزان‌قیمت از پرچم‎دار ۲۰۱۶ اپل به شمار آورد.

در رابطه با باتری نیز، گلکسی اس ۸ سامسونگ از بک باتری با ظرفیت ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت استفاده می‎کند و ظرفیت باتری در وان‌پلاس ۵ به ۳۳۰۰ میلی‎آمپر می‎رسد. با این وجود، ماندگاری شارژ در هر دو گوشی تقریباً یکسان است؛ البته، در صورتی‎که رزولوشن نمایشگر را در گلکسی اس ۸ سامسونگ بر روی Quad HD تنظیم نکنید.

اگر به دنبال بهترین تجربه ممکن هستید، بهتر است بدون درنظر گرفتن حافظه رم پایین گلکسی اس ۸، پرچم‎دار ۲۰۱۷ سامسونگ را خریداری نمایید؛ در غیر این‌صورت با پرداخت ۵۰۰ دلار، به جرئت می‌توان گفت که بهتر است وان‎پلاس ۵ وجود ندارد!

تهیه شده در گویا آی‌تی

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *