وبینار چیست ؟ + نکات طلایی برگزاری یک وبینار موفق

وبینار چیست ؟ + نکات طلایی برگزاری یک وبینار موفق
  • 1396/7/1
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

بازار برپایی وبینار این روزها حسابی گرم است. کافی است عبارت وبینار را در گوگل جستجو کنید تا ببینید اوضاع از چه قرار است. اما چرا وبینارها اینقدر محبوب شده اند؟
پاسخ این سوال ساده است: وبینارها انتظارات شخص برگزارکننده را برآورده می کنند. در ادامه به بررسی شیوه های برگزاری وبینارهای موفق می پردازیم.

گویا آی تی – هر چند وبینارها اگر به شیوه‌ درست انجام شوند نتیجه خواهند داد و البته موفقیت در این امر کار ساده ای نیست. در ادامه به روش های برگزاری یک وبینار موفق و نکات مهم در برگزاری وبینارها می پردازیم. با ما همراه باشید.

 

وبینار چیست؟

در ابتدا شاید بد نباشد، مفهوم وبینار را برای افرادی که با وبینار آشنا نیستند توضیح مختصری ارائه دهیم.وبینار مخفف اصطلاح Web-based seminar است که به معنی یک ارائه، سخنرانی، کارگاه یا سمینار مبتنی بر وب است. وبینارها به صورت مجازی از طریق نرم‌افزارهای ویدیوکنفرانس اجرا می‌شوند، بنابراین یکی از روش‌های فوق‌العاده جذاب و پویا برای انتقال اطلاعات به مخاطبانی هستند که از لحاظ جغرافیایی در مناطق مختلف پراکنده هستند.

نکات طلایی برگزاری یک وبینار موفق
۱- مهم ترین مساله تولید محتوای با کیفیت است

یکی از بزرگ ترین اشتباهاتی که مشتریان ما انجام می دهند تمرکز افراطی روی فروش نهایی و عدم توجه ویژه به ارائه محتوای با کیفیت است. اگر میزبان یک وبینار هستید قطعا به دنبال فروش بیشتر هستید؛ هر چه باشد به خودت زحمت نداده اید که یک عده بدون هیچ دلیل خاصی شما را تماشا کرده و از دانش شما به صورت رایگان استفاده کنند. اما نمی توانید و نباید کیفیت را قربانی کنید. این قانونی است که باید همیشه آن را به خاطر داشت. هرگز کیفیت را فدای کمیت، سرعت یا احتمال فروش بالقوه نکنید که هرگز آن جوابی که باید را نخواهید گرفت.
وقتی صحبت از محتوا می‌کنیم این سه مولفه کلیدی را باید مد نظر داشت:

۱- اولین مورد نحوه‌ ارائه است

آیا وبینار شما حرفه ای به نظر می رسد؟ اتصال اینترنتی در چه وضعیتی قرار دارد؟ در پس زمینه صحنه چه تصویری قرار دارد؟ آیا قبل از شروع به اندازه کافی تمرین داشته اید؟ بسیاری از کاربران ابتدا از روی جاذبه های گرافیکی وبینار شما را قضاوت می کنند.
به این معنی که اگر جامعه هدف شما افرادی معمولی هستند پس بهتر است محتوایی متوسط و نه پیچیده (چیزی که در حد نیاز آنها باشد) ارائه کنید. در واقع بهتر است هنگام طراحی و ساخت محتوا، مشتریان را در ذهن داشته باشید. برای مثال ارائه های حرفه ای پاورپوینت مناسب جامعه کارآفرینان است و در مقابل نسل جوانان کم سن و سال امروزی که به دنبال پیدا کردن شغل هستند با ارائه های ساده تر احساس راحتی بیشتری می کنند.

۲- مورد بعدی شیوه داستان گویی است

آیا در تعریف داستان شور و هیجان لازم را دارید؟ آیا در ارائه شفاف و دقیق محتوای خود توانمند هستید؟ البته برای تعریف یک داستان زیبا و جذاب نیاز نیست همانند چهره های مشهور یوتیوب باشید. اگر در این زمینه با مشکل مواجه هستید هیچ اشکالی ندارد که یک نویسنده، کپی رایتر یا تولید کننده ناشناس برای یاری رساندن در زمینه طراحی و ساخت وبینار، استخدام کنید.

۳- مورد آخر تعامل است

شما باید با مخاطب خود تعامل داشته باشید. به سوالات آنها پاسخ دهید. فیدبک های آنی ارائه دهید. مخاطب شما به این منظور در وبینار ثبت نام کرده که چیزهایی یاد بگیرد. پس هر آن چه که در زمینه دانش و تجربه در توان دارید را همان لحظه در اختیارشان قرار دهید.
بهتر است تا زمانی که به پایان وبینار نزدیک نشده اید درباره محصول خودتان صحبت نکنید. اگر برای معرفی محصول عجله به خرج دهید حس بدی در مخاطب ایجاد کرده و او را از دست داده اید. البته اشکالی ندارد به صورت گذرا چند باری در طول ارائه نام محصول خودتان را به زبان بیاورید (قطعا این کار فروش را بیشتر خواهد کرد). ابتدا محتوایی فاخر تهیه کنید و در پایان وبینار آن را به فروش برسانید.

۲- زمان بندی

همان گونه که می دانید زمان بندی همه چیز است. زمانی که صحبت از وبینارها می شود، زمان از جنبه های گوناگون اهمیت پیدا می کند.
ابتدا دقیقا مشخص کنید که وبینار را قرار است کی انجام دهید (مثلا سعی کنید وبینارهایتان با رخدادهای بزرگ مثلا مسابقات ورزشی و … همزمان نباشد). تاریخی انتخاب کنید که هم برای شما و هم برای مخاطب تان مناسب باشد.
نکته بعدی در این زمینه برنامه ریزی قبلی است. تبلیغات را از روز قبل از برگزاری وبینار انجام ندهید. توصیه می شود زمان شروع تبلیغات حداقل یک ماه قبل از برگزاری آن باشد. با نزدیک شدن زمان برگزاری برای مخاطب در قالب ایمیل، پیامک و … یادآور بفرستید؛ ارسال آخرین ایمیل یادآوری حتما باید یک روز قبل از برگزاری انجام شود. پیشنهاد می شود ابزار شمارش معکوس در رسانه های اجتماعی تان قرار دهید.
سعی کنید با استفاده از جمله های جذاب حس و حال مثبتی نسبت به برگزاری وبینار ایجاد کنید، مثلا این جمله:
”تنها ۳ ساعت تا شروع این وبینار منحصر به فرد باقی مانده است.“
نکته آخر در این زمینه مدت زمان در نظر گرفته شده برای وبینار است. قطعا تمام مخاطبان سمینار گرفتار کار و زندگی خود هستند اما با این وجود قصد دارند بخش قابل توجهی از زمان خود را به شما اختصاص دهند. ۳۰ تا ۶۰ دقیقه زمان کافی برای ارائه محتوا بدون از دست دادن مخاطبان است. ضمنا توصیه می کنیم در معرفی وبینار از عباراتی مثل ”فرصتی محدود“ یا ”فقط برای یک بار“ استفاده کنید؛ احتمال این که مخاطبان شما برای شرکت در وبینار ثبت نام کنند بیشتر خواهد شد. زمانی که مخاطب بداند که فرصت استفاده از یک وبینار محدود است برای از دست ندادن آن همت بیشتری به خرج خواهد داد.

۳- آماده سازی

احتمالا این گزینه مهم ترین کلید یک وبینار موفق است. این مورد را نمی توان دست کم گرفت: آماده سازی، آماده سازی و آماده سازی.
حتما تیتر مناسبی برای وبینار انتخاب کنید. یک ویدئوی کوتاه ضبط کنید یا در وب سایت خود مطلبی بنویسید و دقیقا توضیح دهید که مخاطبان در این وبینار چه چیزهایی فرا خواهند گرفت و کلا اهمیت برگزاری را برای آنها توضیح دهید. بعد از این تبلیغات را شروع کنید! در تمام کانال های رسانه ای تان تبلیغ کرده و روی رایگان بودن یا فرصت محدود شرکت در آن، تاکید ویژه کنید.
مهارت های ارائه را تمرین کنید. اگر اولین بار است که یک وبینار برگزار می کنید بهترین راه برای انجام این کار ضبط قسمتی از ارائه و گوش دادن به آن است؛ البته می توانید در برابر دوستان یا اعضای خانواده هم تمرین کنید. به خاطر داشته باشید منظور ما از آماده سازی صرفا تمرین برای انجام یک نطق یکنواخت نیست. نحوه صحبت کردن شما باید کاملا طبیعی به نظر رسیده و حالت گفتگو داشته باشد. تا زمان رسیدن به چنین حالتی باید به تمرین کردن ادامه دهید. در صورت نیاز می توان از متخصصان یا دوستانی که در این زمینه مهارت دارند، کمک بگیرید.
با رعایت کردن این توصیه ها مطمئن باشید هیچ مشکلی در ارائه وبینار برای شما پیش نخواهد آمد. آیا تجربه ای در این زمینه دارید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *