Cameyo نرم افزار رایگان جایگزین Thinstall و Xenocode در زمینه مجازی سازی نرم افزاری

  • 1389/6/19
  • محمدرضا ارجمندی
  • 3

Cameyo نرم افزار رایگان، مبتنی بر معماری باز مجازی سازی است که به کاربران اجازه می دهد برنامه های نرم افزاری را در محیط مجازی خود اجرا کنند. برنامه مجازی سازی از منابع سیستم عامل مانند متغیرهای محیطی ، فایل ها و حتی کلیدهای رجیستری ویندوز در داخل لایه مجازی استفاده می کنند. به این ترتیب، نرم افزار مجازی سازی امکان اجرای برنامه ها را در  sandbox مجزا و جدا از سیستم عامل اجرایی روی رایانه فراهم می نماید. دو کاربرد متداول نرم افزارهای مجازی سازی عبارتند از تست برنامه هایی که از صحت عملکردش روی رایانه مطمئن نیستیم و ایجاد برنامه های قابل حمل (portable). خوشبختانه Cameyo هر دو را می تواند انجام دهد.

در حالی که استفاده از تکنولوژی مجازی سازی نرم افزاری چندسالی است که متداول تر شده، محصولات نرم افزاری که بستر مجازی سازی را فارهم می کنند به شدت گران می باشند. یکی از محبوب ترین نرم افزار مجازی سازی نرم افزار ThinApp است، که قبلا به نام Thinstall نامیده می شد، قیمت این نرم افزار 6،000 دلار است!! محصولات مشابه مانند Ceedo و Xenocode هم ارزان نیستند، و بر شما هزینه ای در محدوده 1000-2000 دلار و بیشتر تحمیل می کنند.

Cameyo ،اولین نرم افزار مجازی سازی کاملا رایگان است!

نرم افزار Cameyo با استفاده از فن آوری مجازی سازی، می تواند کل فایلهای نرم افزار را به صورت یک پکیج مستقل قابل اجرا در آورد، که با این عمل نیاز به نصب برنامه را برطرف کرده است. در نتیجه این پکیج تبدیل به یک برنامه قابل حمل شده و به آسانی می تواند آن را در یک حافظه فلش حمل کرد و روی هر رایانه ای بدون نیاز به نصب اجرا نمود!

به منظور ایجاد یک نسخه قابل حمل از یک نرم افزار ، باید ابتدا مطمئن شوید که آن نرم افزار هرگز روی رایانه شما نصب شده است (از زمان نصب سیستم عامل فعلی رایانه شما). بهترین روش، استفاده از نسخه تازه نصب شده ویندوز و یا استفاده از ماشین مجازی (یعنی استفاده از یک سیستم عامل مجازی روی رایانه خود) می باشد.

فرآیند نصب برنامه به این گونه شروع می شود کهCameyo  قبل از پروسه نصب کل رایانه شما را به منظور یافتن  snapshot ها اسکن می کند. شما نیاز است  نرم افزاری را که میخواهید قابل حمل کنید به شیوه معمول نصب کنید.

پس از نصب ، Cameyo یک بار دیگر کامپیوتر شما را اسکن می کند، تا تغییراتی که نرم افزار نصب شده ایجاد کرده را شناسایی  کرده و تمام تغییرات را در یک فایل اجرایی جمع کند.

با این برنامه با موفقیت یک نسخه پرتابل از فایرفاکس ساختم ، اما برنامه های خاصی ممکن است از اجرا در حالت مجازی امتناع کنند به ویژه برنامه های که نیاز به اجازه مدیر سیستم  (administrator) برای اجرا دارند ، و برنامه های بد نوشته شده ای که در طول زمان اجرا در مکان های سیستم نوشته شده اند. توسعه دهنده  Cameyo  می گوید که قابلیت sandboxing کامل است هنوز در نسخه فعلی آماده نشده  و تا زمانی که این قابلیت به برنامه اضافه شود سیستمی که برنامه را روی آن اجرا می کنید نشانه هایی از برنامه بر جای خواهد گذارد.

درضمن سعی در پرتابل کردن نرم افزار استودیوی رایت Ashampoo 2010 کردم  اما این کار شکست خورد.البته با کمی فکر به این نتیجه رسیدم، مورد بدی را انتخاب کردم به  این دلیل که این نرم افزار نیاز به دسترسی به سخت افزار (درایو نوری) دارد و فکر کنم غیر ممکن (؟) باشد این گزینه ها را در بسته ای نرم افزاری ایزوله کنیم. پیش از این، با موفقیت نسخه های قابل حملی از مایکروسافت آفیس 2003 و فتوشاپ با Thinstall ساخته ام. این بار آنها را در Cameyo هنوز امتحان نکردم. خب این کار را برای تمرین به شما واگذار می کنم ببینید می شود برنامه های فوق را با Cameyo به نسخه بدون نیاز به نصب روی فلش تبدیل کرد یا نه… در قسمت نظرات نتیجه کار را به ما و دوستان اطلاع دهید!

منبع:instantfunds

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 3 دیدگاه
  1. من این نرم افزار رو دانلود کردم ولی روی ویندوز 7 کار نمیده اگه ممکنه شما هم امتحان کنید ببینید همین مشکل رو هم دارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *