بلک فرایدی چیست؟ معرفی جمعه سیاه و روزهای مشابه آن

بلک فرایدی چیست؟ معرفی جمعه سیاه و روزهای مشابه آن
  • 1400/8/30
  • مجید جعفری
  • 0

اگر شما هم زیاد درمورد بلک فرایدی یا همان جمعه سیاه شنیدید و می خواهید بدانید که داستان چیست حتما مطلب زیر را که توسط تیم نویسندگان آژانس تبلیغاتی آسابرندینگ، آماده شده است مطالعه بفرمایید. شرکت تبلیغاتی آسابرندینگ، علاوه بر اینکه یک شرکت مشاوره کسب و کار در مشهد است، تبلیغات شما را از صفر تا ۱۰۰ نیز برعهده می گیرد و می تواند کسب و کار شما را به شکل خاصی رونق بخشد!

Schluss mit den vielen Aktionstagen“ - Marktcheck - SWR Fernsehen

جمعه سیاه چیست؟

جمعه سیاه به روز بعد از تعطیلات شکرگزاری ایالات متحده گفته می شود که به طور سنتی خود تعطیلات بسیاری از کارمندان بوده است. معمولاً روزی پر از معاملات ویژه خرید و تخفیف های بزرگ است و آغاز فصل خرید تعطیلات در نظر گرفته می شود.

فروش های انجام شده در جمعه سیاه اغلب به عنوان یک آزمون تورنسل برای وضعیت کلی اقتصادی کشور و راهی برای اقتصاددانان در نظر گرفته می شود تا اعتماد یک آمریکایی معمولی را در مورد هزینه های اختیاری اندازه گیری کنند . کسانی که با این فرض کینزی موافقند که مخارج باعث فعالیت اقتصادی می شود، ارقام پایین فروش جمعه سیاه را به عنوان منادی رشد کندتر می دانند.

جمعه سیاه به روز بعد از روز شکرگزاری اشاره دارد و به طور نمادین به عنوان شروع فصل خرید تعطیلات مهم در نظر گرفته می شود.

فروشگاه ها تخفیف های بزرگی را برای وسایل الکترونیکی، اسباب بازی ها و سایر هدایا ارائه می دهند.

معمولاً خرده فروشان در جمعه سیاه تبلیغات ویژه را به صورت آنلاین و درون فروشگاهی ارائه می دهند. بسیاری از آنها در ساعات قبل از سحر در جمعه سیاه برای جذب مشتری درهای خود را باز می کنند. برای عقب نماندن از رقابت، برخی از خرده فروشان تا آنجا پیش رفته اند که فعالیت های خود را در تعطیلات شکرگزاری ادامه می دهند، در حالی که برخی دیگر شروع به ارائه معاملات زودتر در ماه نوامبر می کنند.

شکارچیان واقعا مشتاق معامله شناخته شده اند که یک شبه در روز شکرگزاری کمپ می زنند تا در صف فروشگاه مورد علاقه خود قرار بگیرند. متعصب ترین ها به طور کامل از شام روز شکرگزاری صرف نظر می کنند و برای روزها یا حتی هفته ها در پارکینگ ها کمپ می زنند تا معاملات عالی دریافت کنند. معمولاً تبلیغات تا یکشنبه ادامه دارد و هم  فروشگاه‌های آجر و ملات و هم خرده‌فروشان آنلاین شاهد افزایش فروش هستند.

بلک فرایدی همچنین به فاجعه ای در بازار سهام اشاره دارد  که در ۲۴ سپتامبر ۱۸۶۹ روی داد. در آن روز، پس از یک دوره گمانه زنی بی  رویه ، قیمت طلا به شدت سقوط کرد و بازارها سقوط کردند.

جمعه سیاه و مخارج خرده فروشی

خرده فروشان ممکن است یک سال تمام را صرف برنامه ریزی فروش جمعه سیاه خود کنند. آنها با استفاده از روز به عنوان یک فرصت به عرضه سنگ قیمت پایین در موجودی بیش از حد اندوختن و به عرضه doorbusters و تخفیف بر روی آیتم های فصلی، مانند دکوراسیون تعطیلات و هدیه تعطیلات معمولی است.

خرده‌فروشان همچنین تخفیف‌های قابل‌توجهی را بر روی اقلام پرفروش و برندهای پرفروش تلویزیون، دستگاه‌های هوشمند و سایر لوازم الکترونیکی ارائه می‌کنند و مشتریان را به این امید جذب می‌کنند که وقتی در داخل هستند، کالاهایی با سود بالاتر خریداری کنند . محتوای آگهی‌های جمعه سیاه اغلب آنقدر مورد انتظار است که خرده‌فروشان تمام تلاش خود را می‌کنند تا مطمئن شوند که از قبل به‌صورت عمومی درز نمی‌کنند.

مصرف کنندگان اغلب در جمعه سیاه برای خرید داغ ترین اقلام پرطرفدار خرید می کنند که در غیاب امنیت کافی می تواند منجر به ازدحام و خشونت شود. به عنوان مثال، در جمعه سیاه در سال ۱۹۸۳، مشتریان در فروشگاه‌های سراسر ایالات متحده برای خرید عروسک‌های Cabbage Patch Kids، اسباب‌بازی‌های ضروری آن سال، که گمان می‌رود عرضه آن نیز کم است، درگیری، مشت و ازدحام و ازدحام در فروشگاه‌ها شرکت کردند.  به طرز وحشتناکی، یک کارگر در یک فروشگاه بزرگ حتی در جمعه سیاه سال ۲۰۰۸ تا حد مرگ زیر پا گذاشته شد، زیرا انبوهی از خریداران با باز شدن درها وارد فروشگاه شدند.

ریشه های شگفت انگیز جمعه سیاه

مفهوم فروش خرده فروشان پس از روز ترکیه خیلی قبل از ابداع «جمعه سیاه» آغاز شد. در تلاش برای شروع فصل خرید تعطیلات با صدای بلند و جذب انبوهی از خریداران، فروشگاه‌ها برای دهه‌ها معاملات بزرگی را در روز پس از عید شکرگزاری تبلیغ می‌کنند و این واقعیت را متکی به این واقعیت می‌دانند که بسیاری از شرکت‌ها و کسب‌وکارها آن جمعه را به کارمندان خود تعطیل کردند.

پس چرا اسم؟ برخی می گویند این روز به عنوان ادای احترام به اصطلاح “سیاه” که به سودآوری اشاره دارد، نامیده می شود، که از رویه قدیمی حسابداری ثبت سود با  جوهر سیاه و زیان با جوهر قرمز ناشی می شود. ایده این است که کسب و کار خرده فروشی فروش به اندازه کافی در این روز جمعه (و آخر هفته متعاقب آن) به خود قرار داده “در سیاه” برای بقیه سال.

با این حال، مدت‌ها قبل از اینکه در تبلیغات و آگهی‌های بازرگانی ظاهر شود، این اصطلاح در واقع توسط افسران پلیس فیلادلفیا بیش از حد کار شده ابداع شد. در دهه ۱۹۵۰، انبوهی از خریداران و بازدیدکنندگان، روز بعد از روز شکرگزاری، شهر عشق برادرانه را هجوم آوردند. نه تنها فروشگاه های فیلادلفیا فروش عمده و رونمایی از تزئینات تعطیلات را در این روز خاص تبلیغ کردند، بلکه این شهر میزبان بازی فوتبال ارتش و نیروی دریایی در روز شنبه همان آخر هفته بود.

در نتیجه، پلیس راهنمایی و رانندگی موظف شد برای مقابله با ازدحام رانندگان و عابران پیاده در شیفت های ۱۲ ساعته کار کند و آنها اجازه نداشتند روز مرخصی بگیرند. با گذشت زمان، افسران آزرده – با استفاده از توصیفی که دیگر قابل قبول نیست – شروع به توصیف این روز کاری مخوف به عنوان جمعه سیاه کردند.

این اصطلاح به فروشندگان فروشگاه ها که از «جمعه سیاه» برای توصیف صف های طولانی و هرج و مرج عمومی که در آن روز با آن دست و پنجه نرم می کردند، استفاده می کردند، سرایت کرد. این زبان برای چند دهه به عنوان زبان عامیانه فیلادلفیا باقی ماند و در چند شهر مجاور مانند ترنتون، نیوجرسی گسترش یافت.

در نهایت، در اواسط ۱۹۹۰s-جشن مفهوم مثبت از ink- سیاه و سفید “جمعه سیاه” جاروب ملت و آغاز به نظر می رسد در چاپ و تبلیغات تلویزیونی کمپین ها را در ایالات متحده است.

Kaufrausch von Thanksgiving bis Cyber Monday: So viel kauften die  US-Shopper zur Black Week ein

تکامل جمعه سیاه

جایی در طول مسیر، جمعه سیاه جهشی بزرگ از خیابان‌های شلوغ و فروشگاه‌های شلوغ به خریداران تب‌آلود داشت که بر سر جای پارک با هم دعوا می‌کردند و بر سر جدیدترین اسباب‌بازی ضروری در حال کشمکش بودند. چه زمانی بلک فرایدی به رویداد خرید دیوانه‌وار و فوق‌العاده امروزی تبدیل شد؟

این در دهه ۲۰۰۰ بود که جمعه سیاه رسماً بزرگترین روز خرید سال نامگذاری شد. تا آن زمان، آن عنوان به شنبه قبل از کریسمس رفته بود. با این حال، به عنوان خرده فروشان بیشتر آغاز شده شعار “نمی توانید از دست” فروش پس از شکرگزاری، و سیاه تخفیف جمعه عمیق تر شد و عمیق تر، مصرف کنندگان آمریکایی دیگر تواند مقاومت در برابر کشش این روز خرید بزرگ.

در سال ۲۰۱۱، والمارت اعلام کرد که به جای باز کردن درهای خود در صبح جمعه، فروش خود را در عصر روز شکرگزاری آغاز خواهد کرد. این امر باعث ایجاد یک جنون در میان سایر خرده فروشان بزرگ شد که به سرعت از آن پیروی کردند. امروز جمعه سیاه یک رویداد طولانی‌تر است – یک آخر هفته سیاه.

جمعه سیاه در مقابل دوشنبه سایبری

برای خرده فروشان آنلاین، سنت مشابهی در دوشنبه پس از روز شکرگزاری – دوشنبه سایبری – بوجود آمده است . ایده این است که مصرف کنندگان پس از تعطیلات آخر هفته شکرگزاری به سر کار بازگردند و آماده شروع خرید باشند. خرده فروشان آنلاین اغلب تبلیغات و فروش خود را قبل از روز واقعی اعلام می کنند تا با پیشنهادات جمعه سیاه در فروشگاه های آجری رقابت کنند.

در نتیجه، از نظر فروش، سایبر دوشنبه در بین خریداران موفق شده است. اگرچه سایبر دوشنبه به طور سنتی بزرگترین روز خرید آنلاین از سال بوده است، آن را با جمعه سیاه در ۲۰۱۹٫ پیشی گرفته بود

طبق گزارش فدراسیون ملی خرده فروشی (NRF) ، حدود ۱۸۶٫۴ میلیون مصرف کننده در ایالات متحده در تعطیلات آخر هفته پنج روزه ۲۰۲۰ بین روز شکرگزاری و دوشنبه سایبری خرید کردند که نسبت به سال ۲۰۱۹ اندکی کاهش یافته است، اما همچنان بالاتر از ۱۶۵٫۹ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ است. میانگین مبلغی که در تعطیلات آخر هفته خرج شده بود ۳۱۱٫۷۵ دلار بود که ۱۳٫۹ درصد نسبت به میانگین ۳۶۱٫۹۰ دلار در سال ۲۰۱۹ کاهش داشت. از مجموع ۲۲۴٫۴۸ دلار برای هدایا هزینه شد. ۶

در سال ۲۰۲۰، برای اولین بار، بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در جمعه سیاه به صورت آنلاین خرید کردند و تعداد خریداران فقط آنلاین در کل دوره ۴۴ درصد افزایش یافت. با این حال، به دلیل همه‌گیری COVID-19، بسیاری از خرده‌فروشان در روز شکرگزاری ۲۰۲۰ بسته ماندند و به‌جای آن، معاملات جمعه سیاه را به صورت آنلاین ارائه کردند. ۶

همچنین بخشی از جشن شکرگزاری تعطیلات آخر هفته ، شنبه تجارت کوچک است که برای تشویق مصرف کنندگان به خرید محلی از مشاغل کوچک ایجاد شده است.

اهمیت جمعه سیاه

برخی از سرمایه گذاران و تحلیلگران به اعداد جمعه سیاه به عنوان راهی برای سنجش سلامت کلی کل صنعت خرده فروشی نگاه می کنند . دیگران این تصور را که جمعه سیاه دارای قابلیت پیش بینی واقعی سه ماهه چهارم برای کل بازارهای سهام است، مسخره می کنند. در عوض، آنها پیشنهاد می کنند که این فقط باعث سود یا زیان بسیار کوتاه مدت می شود .

با این حال، به طور کلی، بازار سهام می تواند با داشتن روزهای تعطیل اضافی برای روز شکرگزاری یا کریسمس تحت تأثیر قرار گیرد. تمایل به افزایش فعالیت معاملاتی و بازدهی بالاتر روز قبل از تعطیلات یا آخر هفته طولانی دارد، پدیده ای که به عنوان اثر تعطیلات یا اثر آخر هفته شناخته می شود . بسیاری از معامله گران به دنبال سرمایه گذاری از این دست اندازهای فصلی هستند.

جمعه سیاه کی است؟

جمعه سیاه روز بعد از روز شکرگزاری رخ می دهد. در سال ۲۰۲۱، جمعه سیاه در ۲۶ نوامبر برگزار می شود.

2018 Black Friday + Cyber Monday Deals for Graphic & Web Designers

چرا جمعه سیاه برای اقتصاددانان مهم است؟

پولی که مصرف کنندگان در جمعه سیاه خرج می کنند به عنوان معیاری برای اقتصاد در نظر گرفته می شود. این به اقتصاددانان راهی برای سنجش اعتماد مصرف کننده و مخارج اختیاری می دهد.

سایبر دوشنبه چیست؟

دوشنبه سایبری در دوشنبه پس از آخر هفته شکرگزاری برگزار می شود. خرده فروشان آنلاین در این روز فروش ارائه می دهند و خرده فروشان سنتی معاملات منحصر به فرد و فقط وب سایت ارائه می دهند.

دوشنبه سایبری

سایبر دوشنبه، دوشنبه پس از روز شکرگزاری آمریکا است، که نشان دهنده روزی است که خرده فروشان آنلاین تخفیف های عمیق ارائه می دهند. بیشتر

دوشنبه سبز

دوشنبه سبز به یکی از سودآورترین روزهای صنعت خرده فروشی اشاره دارد که در دومین دوشنبه ماه دسامبر اتفاق می افتد. بیشتر

پنجشنبه سیاه چیست؟

پنجشنبه سیاه به پنجشنبه ۲۴ اکتبر ۱۹۲۹ اطلاق می شود، زمانی که فروش وحشتناک اولین روز سقوط بازار سهام در سال ۱۹۲۹ را آغاز کرد.

درب شکن

Doorbuster یک استراتژی است که خرده فروشان برای جذب حجم بالایی از مشتریان به فروشگاه های خود با ارائه تخفیف های بزرگ برای مدت زمان محدود استفاده می کنند.

روز مجردها چیست و آیا آمریکایی ها نیز آن را جشن خواهند گرفت؟

روز مجردها تعطیلاتی است که توسط افراد مجرد در چین جشن گرفته می شود و به عنوان بزرگترین رویداد خرید آنلاین در جهان شناخته می شود.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *