دیگ بخار – قیمت دیگ بخار – دیگ بخار زاگرس

دیگ بخار – قیمت دیگ بخار – دیگ بخار زاگرس
  • 1401/1/15
  • گویا آی تی
  • 0

دیگ بخار یا همان بویلر کاربرد زیادی در صنایع مختلف دارد. دیگ بخار یک محفظه استوانه‌ای شکل است که داخل آن آب قرار می‌گیرد و تحت گرما به بخار آب تبدیل می‌شود. سپس بخار آب تولید شده برای کاربردهای مختلف مثل تولید برق، گرما و فرایندهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صنایع مختلف برای انجام فرآیندهای گوناگون از جمله تولید گرما، ذوب کردن و به حرکت درآوردن نیاز به گرما، حرارت و انرژی است. به دلیل مزیت‌های استفاده از روش‌های حرارت‌دهی غیرمستقیم، طراحان ترجیح می‌دهد که تأمین انرژی حرارتی از طریق سیالات از جمله گاز، آب و روغن صورت بگیرد. به همین جهت بخار آب به دلیل حرارت و انرژی جنبشی بالا موردتوجه قرار گرفته است. امروزه انرژی بخار آب در صنایع مختلف بسیار کاربرد دارد. در این مقاله قصد داریم شما را با کاربرد بویلر در صنایع مختلف آشنا کنیم.

 

دیگ بخار با بویلر چیست؟

قبل از اینکه به کاربرد بویلر در صنایع مختلف بپردازیم، بهتر است با چگونگی عملکرد آن بیشتر آشنا شوید. بویلر یک محفظه استوانه‌ای به‌ صورت عمودی و افقی است که آب داخل آن، بر اثر حرارت سوخت مصرفی گرم شده و در آخر به بخار آب تبدیل می‌شود. بویلر انواع مختلفی دارد که هرکدام با توجه ‌به مشخصات منحصربه‌فردی که دارند برای گرم‌کردن ساختمان، موتورهای تأمین انرژی و موارد دیگر مورداستفاده قرار می‌گیرند.

موارد استفاده از دیگ بخار

  • کاربرد دیگ بخار در صنایع غذایی

دیگ بخار در صنایع غذایی در انجام فرایندهای مختلف از جمله کنسرو کردن، پخت غذا، خشک‌کردن، تخمیر و انواع بسته‌بندی مواد غذایی کاربرد دارد. همچنین انجام تمام فرایندهای موجود در صنایع غذایی به‌صورت بیست‌ و چهار ساعته هستند و به همین دلیل به دستگاه‌هایی با راندمان بالا نیاز دارند. بویلر برای تأمین حرارت موردنیاز در فرآیندهای مختلف در صنایع غذایی کاربرد دارد.

  • کاربرد دیگ بخار در صنعت چاپ

برای انجام کارهای چاپی که به دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد و کنترل دما نیاز است، دیگ بخار کارایی دارد.

  • کاربرد دیگ بخار در صنعت نوشیدنی

در صنایع نوشیدنی، بویلر بسیار پرکاربرد است. از موارد استفاده از این دستگاه در این صنعت می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  1. برای فعالیت‌هایی که نیاز به گرما و حرارت قابل تنظیم دارند
  2. برای نظافت و شستشو

جالب است بدانید در فرایند تولید انواع نوشیدنی به گرما نیاز است؛ اما این گرما باید قابل تنظیم و بالا باشد و به همین دلیل استفاده از بویلر بهترین گزینه است. همچنین تجهیزات و وسایل مورداستفاده در فرایند تولید نوشیدنی باید مدام شسته شوند. استفاده از دیگ بخار علاوه بر شستشو، باعث ضدعفونی نیز می‌شود.

 

  • کاربرد دیگ بخار در فرایند آماده‌سازی قیر

یکی دیگر از موارد استفاده از دیگ‌های بخار، در فرآیند آماده‌سازی مصالح ساختمانی است. یکی از مصالح پرکاربرد و مهم در صنعت ساخت ‌و ساز، قیر به حساب می‌آید. برای آماده کردن قیر باید از منبع حرارتی دقیق و قابل تنظیم استفاده کرد؛ وگرنه پمپاژ آن غیرممکن می‌شود.

  • کاربرد دیگ بخار در صنایع شیمیایی و داروسازی

تولید انواع دارو، مواد آرایشی و بهداشتی، پلاستیک، رنگ و غیره نیاز به حرارت و گرما دارد. معمولاً دمای موردنیاز در صنایع شیمیایی و داروسازی به ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. بویلر یک منبع حرارتی مطمئن برای این صنایع محسوب می‌شود.

  • کاربرد دیگ بخار در صنایع لبنی و فرآورده‌های شیری

اکثر تولید محصولات در این صنایع به دما و حرارت بالایی نیازی دارند. استریلیزاسیون شیر یکی از فرایندهای مهم است که حتماً به حرارت بالایی نیاز دارد. از موارد استفاده دیگ بخار در فرایندهای موجود در صنایع لبنی می‌توان به تبخیر، خشک‌کردن، تخمیر و شستشوی دستگاه‌ها اشاره کرد.

  • کاربرد دیگ بخار در دریانوردی

در صنعت دریانوردی در بخش‌های مختلف، از جمله موتورخانه به گرما و حرارت نیاز است. بویلر برای تأمین حرارت در بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • کاربرد دیگ بخار برای صنایع پتروشیمی و نیروگاه‌ها

در تولید انواع محصولات شیمیایی به حرارت و دمای بسیاری نیاز است. دیگ بخار می‌تواند حرارت موردنیاز فرایندهای گرمایشی صنایع پتروشیمی را تأمین کند. البته دیگ‌های مورداستفاده در این صنایع ظرفیت بالایی دارند.

  • کاربرد دیگ بخار در صنعت پارچه و خشک‌شویی

دیگ بخار حرارت موردنیاز برای شستشو باکیفیت لباس‌ها و همچنین رنگ‌آمیزی پارچه‌ها را تولید می‌کند. به‌علاوه در بسته‌بندی لباس و اتو کردن هم به گرما و حرارت نیاز است.

  • کاربرد دیگ بخار در کارواش

در کارواش های بروز از سیستم بخار به جای آب استفاده میکننده چرا که قدرت پاک کنندگی بالا و کاهش مصرف آب را به همراه دارد این سیستم اصطلاحا کارواش نانو بخار نام دارد . امروزه اکثر کارواش های سنتی با توجه به اینکه سیستم سنتی به صرفه نمی باشد به سیستم جدید یعنی کارواش بخار روی آورده اند .

  • کاربرد دیگ بخار در صنعت پلاستیک و بسته‌بندی سخت

در صنعت پلاستیک به حرارت قابل‌کنترل نیاز است؛ یعنی در حین انجام فرایندها باید گرما خیلی سریع کم شده و سرد شود. بویلر می‌تواند گرمای انعطاف‌پذیری را برای این صنعت تولید کند.

 قیمت دیگ بخار

دیگ بخار باقیمت‌های مختلفی در بازار عرضه می‌گردد. عوامل مختلفی بر قیمت این محصول تأثیرگذار است. یکی از فاکتور مهم در قیمت دیگ بخار، ظرفیت آن است. همچنین کیفیت و مواد مورد استفاده در تولید این محصول در قیمت نهایی آن مؤثر است.

 

نکات مهم در زمان خرید دیگ بخار

در زمان خرید بویلر به نشان استاندارد آن دقت کنید‌. تولیدکنندگان این محصول باید تمام اصول فنی و استانداردهای لازم را در زمان ساخت این محصول رعایت کنند. توجه داشته باشید که استفاده از دیگ‌های غیراستاندارد موجب خسارت‌های جبران‌ناپذیری می‌شود. همچنین در زمان خرید از فروشنده درخواست پروانه استاندارد کنید. متأسفانه برخی از افراد سودجو به دلیل نداشتن تخصص کافی، اقدام به تولید انواع دیگ‌های غیراستاندارد می‌کنند. به همین جهت در زمان خرید به پروانه استاندارد محصول توجه کنید.

همان‌طور که در این مقاله مطالعه کردید، دیگ بخار انواع گوناگونی دارد و در صنایع مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد. گروه صنعتی زاگرس به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان برتر در زمینه تولید انواع دیگ بخار فعالیت دارد‌. جهت خرید انواع بویلر با ظرفیت‌های مختلف می‌توانید به سایت گروه صنعتی زاگرس مراجعه کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *