آشنایی با ماینر M3 و نحوه اتصال آن به استخر ViaBTC

آشنایی با ماینر M3 و نحوه اتصال آن به استخر ViaBTC
  • 1401/6/30
  • گویا آی تی
  • 0

مقدمه ای بر ماینینگ و دستگاههای استخراج

سرمایه گذاری در صنعت ماینینگ، انتخاب هوشمندانه ای است. همین موضوع باعث شده است که افراد زیادی با دنیای بلاکچین آشنا شوند. در چنین شرایطی، ماینرهای خصوصی برای به دست آوردن سود پایدار از استخراج  ، باید یک استخر مناسب و ایمن را انتخاب کنند.استخر ViaBTC با خدمات بی نظیری که ارایه میدهد میتواند ، انتخاب مناسبی برای استخراج کنندگان باشد.استخر ViaBTC که فعالیت خود را از سال ۲۰۱۶ شروع کرده است ، هم اکنون با ارایه ۱۲ رمز ارز قابل استخراج ، متنوع ترین استخر استخراج،  بین رقبای خود محسوب میشود.این استخر در حال حاضر رتبه اول هش ریت بیت کوین کش و لایت کوین را به خود اختصاص داده است.

ماینینگ چیست؟

به فرایند تولید ارزهای دیجیتال ماینینگ و یا استخراج ارزهای دیجیتال میگویند . انقلاب ارزهای دیجیتال با پیدایش بیت کوین شروع شد که هم اکنون به عنوان بزرگترین ارز دیجیتال در رتبه اول این صنعت قرار دارد. ارزش این کوین در دسامبر ۲۰۲۱ نزدیک به ۴۷ هزار دلار رسید و در ماه نوامبر ۲۰۲۱ به بیشترین ارزش خود یعنی به ۶۷ هزار دلار رسیده بود. طبق لیست سایت CoinMarketCap که یکی از سایتهای معروف بررسی و تجزیه و تحلیل ارزهای دیجیتال است،  تاکنون پرطرفدارترین ارز بین دیگر کوین ها ، بیت کوین بوده  است.

استخراج ،ثبت تراکنش ها ، و در کل ، مدیریت بیت کوین که به عنوان شاه ارزهای دیجیتال شناخته میشود  در یک دفتر کل دیجیتال انجام می شوند که این وظیفه را ماینرها به عهده دارند.یکی از ویژگی اصلی بلاکچین غیر متمرکز بودن آن است که بدون نیاز به نهاد و یا ارگان متمرکزی مانند بانک ها یا دیگر موسسات مالی اداره می شود.بنابراین ثبت بلاک جدید ،حل معادلات ، تراکنش ها و تمام امور مربوط به این ارز در شبکه بیت کوین در این دفتر کل انجام می شود.

بیت کوین یک ارز مردم نهاد است که افراد عادی تحت عنوان Miner مسئول تولید، انتشار و مدیریت آن هستند. فناوری بلاک چین بسیار قدرتمند است و انجام تراکنش ها را به صورت ایمن و پایدار ضمانت می کند. تراکنش ها به صورت دائمی و غیر قابل تغییر، در بلاک چین که مانند یک مرکز دیجیتالی غیر متمرکز است، ذخیره می شوند.

همچنین یکی دیگر از فرایند های تکمیلی ماینینگ عملیات تایید تراکنش ها میباشد که توسط الگوریتم اجماع اثبات کار یا Proof-Of-Work توسط ماینرهای شبکه انجام می گیرد. ماینرهای موجود در بلاکچین هر کدام حکم یک گره و یا تایید کننده در شبکه را دارند. این گره ها مسئول تولید و یا تایید تراکنش ها می باشند. با تایید تراکنش ها و حل بلاک ، بیت کوین های جدیدی در شبکه Mine و یا استخراج می شوند.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین نوعی پول الکترونیک است که در شبکه مختص خودش در حال چرخش میباشد که به وسیله این شبکه و با تایید دیگر گره ها و یا ماینرها می‌توانید به هر شخصی ارسال کنید یا از آن برای خرید کالا و خدمات استفاده کنید.

دو ویژگی اصلی بیت کوین یعنی غیرمتمرکز بودن و غیر تورمی بودن است که در مقایسه با دیگر ارزها و پولهای رایج ، دستاورد مهمی در برابر پول‌های امروزی به حساب می‌آیند که مسیر را برای شکل جدیدی از نظام اقتصادی در آینده باز کرده است. همچنین بیت کوین را می‌توانید به عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری در نظر گرفت،و یا به وسیله آن انتقالات ارزی خود را انجام دهید . همین کارکردهای مختلف و پتانسیل بالای این ارز است که آن را به  یک ابزاری قدرتمند در دست عموم و حتی دولت ها تبدیل کرده است.

ماینر چیست؟

در ابتدا فرایند تولید بلاک بیت کوین با کامپیوترهای خانگی صورت میگرفت و نیاز به سخت افزار قدرتمندی نداشت .همچنان که بعد از سال ۲۰۰۸ بیت کوین به وجود آمد و در میان جوامع و مردم پذیرفته شد ، پتانسیل باالقوه آن به یک پتانسیل باالفعل تبدیل شد و همین امر موجب شد تا شرکتهای بزرگ برای بدست آوردن و تولید بیشتر بلاک بیت کوین و همچنین کم کردن زمان تولید آن ،دستگاهی به نام ماینر (Asic) را اختراع و به دنیا معرفی کنند. ماینرها را با قدرتی که دارند تقسیم بندی میکنند که واحد این قدرت ، تراهش نام دارد. این دستگاهها به نحوی طراحی شده است که بتوانند با اتصال به شبکه بلاکچین بیت کوین با حل معادلات و همچنین ثبت تراکنش ها ، بیت کوین های بیشتری را در زمان کمتری بدست آورند. هر چه پیشتر آمدیم این دستگاهها دستخوش تغییر و تحولاتی عظیم شدند که همین امر باعث شد ، فرایند حل بلاک و تولید بیت کوین سخت تر شود.

در این مقاله یکی از ماینرهایی موجود به نام ماینر میکرو بی تی Whatsminer M3 مورد بررسی قرار داده ایم.این ماینر با توان ۱۲٫۵ تراهش بر ثانیه یکی از ماینرهای موجود بازار است که در سال ۲۰۱۶ وارد بازار شده است.برق مصرفی این دستگاه ۲۲۰ ولت و توان مصرفی آن نزدیک به ۱۲ آمپر میباشد.

متعلقات یک ماینر  M3 چیست؟

هر دستگاه ماینر از یک سری اجزایی تشکیل شد است که تمام قطعات آن را در زیر شرح خواهیم داد.

 

 

کنترل برد:

اصلی ترین قطعه ای که وظیفه کنترل دیگر قطعات و همچنین وظیفه اتصال به استخر استخراج را به عهده دارد ، کنترل برد نامیده میشود.کنترل برد خود از اجزایی تشکیل شده است که این اجزا هر کدام وظیفه ای بر عهده دارند.

 

نمای کلی کنترل برد

 

CPU : سی پی یو یا واحد مرکزی به عنوان مغز متفکر این برد محسوب میشود ک همانند واحد پردازشگر یک کامپیوتر خانگی عمل میکند. واحد پردازشگر وظیفه برنامه ریزی و هدایت تمام قطعات را به عهده دارد که معمولا با یک هدسینک (خنک کننده فلزی) پوشانده شده است.

سوکت هش برد : محلی اتصال کابل دیتای هش برد

سوکت شبکه : محل اتصال کابل شبکه

دکمه ریست : دکمه تنظیمات مجدد کنترل برد به حالت اولیه یا کارخانه

دکمه ریست آی پی : دکمه تنظیم و تجدید مجدد آی پی

LED وضعیت : چراغ نشان دهنده وضعیت ماینر که با رنگ قرمز و سبز مشخص شده است. در ماینرها ،چشمک زدن این چراغ ها، به صورتهای مختلف ، صورت میگیرد که هرکدام با یک توالی مشخص صورت میگیرد و بیان کننده نوع خاصی از وضعیت دستگاه میباشد. وضعیت های موجود میتواند نشان دهنده عملکرد صحیح یا ناصحیح قطعات و یا ماینر باشد.

شیار کارت حافظه : از این شیار میتوان با استفاده از یک کارت مموری ، ماینر را برنامه ریزی و یا حتی بروزرسانی کرد.

منبع تغذیه:

منبع تغذیه همان پاور دستگاه میباشد که وظیفه تامین انرژی کل قطعات را به عهده دارد . در یک ماینر معمولا ولتاژ ۱۲ ولت DC مورد نیاز میباشد که این ولتاژ از طریق پاور با تبدیل برق شهری از ۲۲۰ ولت AC  به ۱۲ ولت DC تامین میشود.

منبع تغذیه

 

هش برد:

هش برد یا هشتبرد به عنوان واحد پردازشگر بلاکچین محسوب میشود.تمام معادلات یک شبکه و یا تایید تراکنش ها توسط این قطعه صورت میگیرد.به نحوی میتوان گفت نیروی قلب تپنده یک بلاچین ، توسط این قطعات در کل یک شبکه تامین میشود.هرچه قدرت این هش برد ها بیشتر باشد ، فرایند حل معادلات و تایید تراکنش ها با سرعت بیشتری صورت میگیرد.در هر ماینر M3 سه عدد هش برد وجود دارد.

 

هش برد

 

فن هش برد:

مادامی که یک دستگاه ماینر در شبکه مشغول به حل معادلات و تایید تراکنش ها میباشد ، بدلیل صرف انرزی زیاد ، هش برد ها با بالا رفتن دما مواجه میشوند که وظیفه پایین نگه داشتن این دما به عهده این فن ها میباشد. در هر ماینز معمولا دو یا چهار فن وجود دارد ، که یکی به صورت دمنده و دیگیری به صورت مکنده عمل میکنند تا از بالا رفتن دما و آسیب رسیدن به هش برد جلوگیری کنند.در یک مثالی میتوان گفت این فن ها همانند فن خودرو که وظیفه خنک کردن موتور را به عهده دارند ،این فن ها وظیفه ای مشابه را دارند.فن های ماینر با سرعت بسیاز زیادی که دارند جز فن های صنعتی محسوب میشوند.در بعضی از این فن ها سرعت به حدود ۷۰۰۰ دور در دقیقه میرسند

 

فن هش برد

 

 

نحوه اتصال ماینر   M3 به استخر ViaBTC

برای این کار کافی است آدرس ارزی که با دستگاه ماینر شما تطابق دارد و میخواهید آن را استخراج نمایید از سایت ViaBTC دریاف کنید و طبق عکس زیر ،آدرسها را در قسمت Pool در منوی ماینر خود جایگذاری کنید.

بعد از اینکه آدرسهای ارز مورد نظر خود را از سایت دریافت کردید ، (طبق عکس بالا) کافی است این آدرسها را با عملیات Copy And Paste  در قسمت Pool  در ماینر خود درج کنید.برای این کار بعد از اینکه ماینر خود را به مودم وصل کردید کافی است با باز کردن یک مرورگر و وارد کردن آی پی دستگاه خود که معمولا شماره ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱۰۰ میباشد ، وارد منوی ماینر خود شوید.اگر در زمان ورود با نام کاربری و رمز عبور مواجه شدید کافی است عبارت Root  و Root و یا Admin  و Admin را در هر دو فیلد وارد کنید.سپس از منو های بالا گزینه Configuration را انتخاب کنید تا وارد تنظیمات استخر در ماینر خود شوید.

 

 

نحوه تنظیمات آدرسهای فوق در ماینر M3 را می توان در تصور زیر مشاهده کرد

برای آموزش نحوه اتصال ماینر به استخر ViaBTC لطفا اینجا را کلیک کنید

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *