معایب هولد در بازار ارز دیجیتال چیست؟

معایب هولد در بازار ارز دیجیتال چیست؟
  • 1401/8/15
  • گویا آی تی
  • 0

در میان تمام افرادی که یک صرافی آنلاین ارز دیجیتال انتخاب می‌کنند و در صرافی آنلاین ارز دیجیتال خود به خرید و فروش ارز دیجیتال مشغول می‌شوند، اصطلاحات رایجی وجود دارد. یکی از این اصطلاحات هولد (HOLD) به معنای نگه‌داشتن است. وقتی یک سرمایه‌گذار، به معامله خرید و فروش ارز دیجیتال وارد می‌شود و پس از خروج از صرافی ارز دیجیتال پول خود را به کریپتو تبدیل کرده‌ است، معمولاً دو گزینه در پیش روی خود دارد. اول اینکه هر زمان تصمیم به فروش گرفت، به صرافی آنلاین ارز دیجیتال بازگردد، وارد معامله خرید و فروش ارز دیجیتال شود و دارایی خود را بفروشد. گزینه دوم این است که بازگشت به صرافی ارز دیجیتال بگذارد برای بعد، فعلاً درگیر خرید و فروش ارز دیجیتال نشود و دارایی خود را نگه‌دارد. اگر سرمایه‌گذار بر اساس تصمیم دوم عمل کند، یعنی فعلاً صرافی ارز دیجیتال را باز نکند و وارد معاملات خرید و فروش ارز دیجیتال نشود، یا به عبارتی دیگر دارایی خود را در کیف پول خود نگه‌دارد، به این عمل او هولد گفته می‌شود.

خرید ارز دیجیتال از یک صرافی آنلاین ارز دیجیتال و نگه‌داری آن، همان سرمایه‌گذاری بلندمدت است. اما اگر سرمایه‌گذاری بلند مدت خود را از طریق خرید و فروش ارز دیجیتال انجام داده باشید و یک سرمایه‌گذار ارز دیجیتال به حساب بیایید، دیگر نباید بگویید که روی یک ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کردم. بلکه باید بگویید ارز دیجیتال هولد می‌کنم.

چرا هولد؟

هولد ارز دیجیتال به‌طورکلی برای دو هدف به کار می‌رود. هدف اول، سرمایه‌گذاری بلندمدت و هدف دیگر، جلوگیری از ضرر و زیان در بازار پرنوسان کریپتو است. برای مثال، افراد که در سال ۲۰۱۱ بیت کوین خریدند تا سال ۲۰۱۳ توانستند نسبت به دلار بیش از ۵۰۰ برابر سود کنند. در آن زمان استراتژی هولد کردن برای کسب درآمد از بازار کریپتو واقعاً سودآور بود. اوایل سال ۲۰۱۴ خیلی معادلات تغییر کرد؛ قیمت بیت کوین و سایر رمزارزها ریزش شدیدی را تجربه کرد و برای مدت‌زمان طولانی شرایط رکودی بر این بازار حاکم شد. با این وجود ارزش بیت کوین باز هم بیش از ۱۷ برابر مقدار سال ۲۰۱۱ بود. این نکته را همیشه باید به یاد داشته باشید که هر سکه روی دیگری هم دارد. اواسط سال ۲۰۲۲ ارز دیجیتال لونا (LUNA) که در سال‌های گذشته هزاران درصد سود داشت و بسیاری از افراد در جهان را ثروتمند کرده بود، کاملاً سقوط کرد و بسیاری از صرافی‌ها این رمزارز را از لیست خود حذف کردند.

معایب و ریسک هولد کردن در بازار ارز دیجیتال

با وجود این واقعیت که اخیراً نرخ بازده سرمایه‌گذاری در هنگام خرید ارز دیجیتال بسیار بالا بوده‌ است، اما با توجه به مثالی که درباره لونا زده شد، سرمایه‌گذاران محتاط و کمتر ریسک‌پذیر باید ریسک‌های نگه‌داری پس از خرید ارز دیجیتال را در نظر بگیرند. قیمت خرید ارز دیجیتال بسیار متغیر و همواره در نوسان است. سرمایه‌گذاران ممکن است مجبور شوند فراز و نشیب‌های شدیدی را در ارزش دارایی‌های خود را تجربه کنند. به این معنی که آنها باید ریسک پذیری بسیار بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاران دارایی‌های معمولی مانند سهام، اوراق قرضه، اوراق مشارکت، طلا، نقره و… داشته باشند. آنها باید ظرفیت سرمایه‌ای کافی برای اجتناب از فروش اجباری یا رفع نیازهای غیرمنتظره به نقدینگی را داشته باشند. همچنین، باید از کشش روانی بالایی داشته باشند و به اصطلاح غیر رسمی، بیدی نباشند که با کوچک‌ترین باد بلرزد.

خرید ارز دیجیتال با توجه با تاریخچه نسبتاً کوتاهی که در مقایسه با سایر انواع دارایی‌ها و ارزهای فیات دارد، با آینده‌ای مملو از ناشناخته‌های متعدد و مختلف روبرو هست. سیاست جامعی در مورد خرید ارز دیجیتال، آنچنان که باید و شاید تثبیت نشده است. با توجه به این که ماهیت ارزهای دیجیتال نامتمرکز بودن است، بدون نظارت یک مقام مرکزی، آنها می‌توانند برای فعالیت‌های کلاهبرداری مانند معاملات غیرقانونی و پولشویی استفاده شوند.

کشورها و احزاب مختلف، نگرش‌های متفاوتی نسبت به خرید ارز دیجیتال دارند و از آن مهم‌تر یا شاید بدتر، نگرش‌های خود را به آسانی از طریق رسانه‌های رسمی و غیررسمی به اشتراک می‌گذارند. بدتر از این بابت که معمولاً افراد تاثیرگذاری هستند و خب، هر کدام نیز پیروانی دارند. با توجه به این موضوع، هیچ ذهنیت ثابتی نسبت به خرید ارز دیجیتال در جامعه وجود ندارد. عده‌ای عاشق خرید ارز دیجیتال هستند و عده‌ای از آنها متنفرند.

نظرات بزرگان سرمایه گذاری

دوست‌داران خرید ارز دیجیتال پیروان افرادی مانند ایلان ماسک با جک دورسی هستند و مخالفان، پیرو افرادی مانند وارن بافت یا بیل گیتس. کدام درست می‌گویند؟ نظریه کدام آنها باید بر جامعه حاکم شود؟ همه آنها افرادی قدرتمند و معتبر هستند. همه آنها در صدر ثروتمندترین افراد جهان قرار دارند. همه آنها اسطوره‌های سرمایه‌گذاری هستند. نظر کدام بر دیگری ارجح است؟ این پراکندگی ذهنیت در جامعه و مهم‌تر از آن پراکندگی نظرات در میان افراد تاثیر‌گذار، می‌تواند نقش آنها را در حمایت از تراکنش‌های بین‌المللی و خرید ارز دیجیتال به طور قابل توجهی مختل کند و بر ارزش آنها تأثیر بگذارد. سیاست‌گذاری نامطلوب احتمالی و پراکندگی دیدگاه‌های عمومی نسبت به خرید ارز دیجیتال، ممکن است ارزش این دارایی را در بلندمدت کاهش دهد.

انتخاب استراتژی خرید و فروش ارز دیجیتال

البته با توجه به همه این نظریه‌ها، قرار نیست گفته شود که خرید ارز دیجیتال بد هستند و از آنها دوری کنید. با نگاهی به «آخر پاییز» افرادی می‌بینیم که سود کردند، ثروتمند شدند، به رویاهای خود رسیدند. زیرا سرمایه آنها در بازار ارزهای ده‌ها، صدها و هزاران درصد رشد کرد. البته این بدان معنا نیست که هر که وارد بازار شود یک دلارش به یک میلیون دلار تبدیل می‌شود. این موضوعی نیست که بتوان به قطعیت گفت. اما با وجود پراکندگی نظرات در بازار خرید ارز دیجیتال، یک باور وجود دارد که همه در مورد آن متحد هستند: هر کسی که بدون آموزش، مطالعه، تحقیق و بررسی وارد بازار خرید ارز دیجیتال شود، در آخر پاییز فقط چند جوجه مرده در دست خواهد داشت.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *