وظایف BTC Full Nodes چیست؟

وظایف BTC Full Nodes چیست؟
  • 1401/10/8
  • گویا آی تی
  • 0

بیت‌کوین (BTC) یک شبکه همتا به همتای غیر متمرکز است که از رایانه‌ها یا گره‌هایی (‌نود بیت کوین) ساخته شده است که نرم‌افزار بیت کوین را اجرا می‌کنند و مجموعه‌ای از قوانین اجماع اثبات کار (PoW) را برای اعتبارسنجی و پخش تراکنش‌ها در بلاک چین می‌پذیرند. این فرآیند بدون وساطت شخص ثالث اتفاق می‌افتد و باعث می‌شود بلاک چین‌ها مکانیزم‌های بدون نیاز به اعتماد باشند.

در روش‌های پرداخت سنتی، تراکنش‌ها توسط طرف‌های متمرکز مانند بانک‌ها و پردازشگرهای پرداخت تأیید می‌شوند که بررسی می‌کنند که مصرف‌کننده پول کافی برای انجام آن خرید در دسترس دارد یا خیر. در بلاک چین بیت کوین، سیستم‌های پرداخت شخص ثالث سنتی با شبکه توزیع شده‌ای از اپراتورها و ماینرها جایگزین می‌شوند که تراکنش‌ها را بدون سانسور یا اجازه تایید می‌کنند. در این جهت قصد داریم تا به بررسی انواع نود بیت کوین بپردازیم تا درک بهتری از روند تقسیم وظایف در این رمزارز محبوب را داشته باشیم.

نود بیت کوین چیست؟

گره‌ها ستون‌های شبکه بیت کوین هستند؛ این گره‌ها به طور مداوم زنجیره بلوکی و تاریخچه کامل تراکنش‌های آن را کنترل می‌کنند تا از خطر دو بار خرج شدن (double-spending)، جلوگیری کنند. هر رایانه‌ای که نرم افزار بیت کوین را دانلود می‌کند و به شبکه بیت کوین می‌پیوندد، گره نامیده می‌شود و تبدیل به یک نود بیت کوین می‌شود. محبوب‌ترین مشتری و نرم افزار پیاده‌سازی گره‌های کامل BTC Core است.

یک نود بیت کوین تاریخچه و ترتیب کامل بلاک چین بیت کوین را که مانند یک دفتر کل است، در اختیار دارد و از طریق مکانیسم اجماع به امنیت شبکه بیت کوین کمک می‌کند زیرا گره‌ها هر تراکنشی را که قوانین اجماع را زیر پا می‌گذارد، نمی‌پذیرند.

چند نود بیت کوین وجود دارد؟

ارزیابی تعداد دقیق گره‌های بیت‌کوین فعال دشوار است، زیرا کاربران می‌توانند به‌صورت خصوصی متصل شوند تا اطلاعات آنها را فاش یا شمارش نکنند. ارقام بسیار متناقضی بین یک منبع و منبع دیگر وجود دارد؛ برخی منابع فقط محاسبه می‌کنند که بیش از ۱۳۰۰۰ نود بیت کوین وجود دارد. از سوی دیگر، لوک دش جونیور (Luke Dashjr)، توسعه‌دهنده محبوب اپلیکیشن بیت کوین کور (Bitcoin Core) تخمین زد که حدود ۸۳۰۰۰ نود بیت کوین در ژانویه ۲۰۲۱ فعال بودند در حالی که در سال ۲۰۲۲ کاهش شدیدی را ثبت کرد و به حدود ۵۰۰۰۰ رسید.

با در نظر گرفتن بیش از ۲۰۰۰۰۰ گره بیت کوین در اوج بازار صعودی سال ۲۰۱۷، داده‌ها حتی نگران‌کننده‌تر هستند. هر چه گره‌های فعال و متصل به شبکه بیت کوین بیشتر باشد، این شبکه قوی‌تر و غیر متمرکزتر می‌شود.

گره‌ها در بلاک چین چیست؟

مفهوم نود برای اولین بار توسط شبکه بلاک چین شبکه‌های بلاک چین پایه گذاری شد. بنابراین، درک اصول گره‌های بیت کوین به درک نحوه عملکرد بیشتر بلاک چین‌ها کمک می‌کند. آنها فقط پروتکل‌های مختلف با قوانین متفاوت دارند، اما جنبه عملکردی یکسان باقی می‌ماند. عملکرد اصلی گره‌های بلاک چین اطمینان از قانونی بودن تراکنش‌ها و بلوک‌های شبکه و پیروی از قوانین پروتکل است. آنها باید تضمین کنند که داده‌ها و شبکه قابل اعتماد هستند.

گره‌های معمولی که زیرساخت یک بلاک چین را حفظ می‌کنند، گره‌های اصلی و گره‌های ماینر هستند. آن‌ها پاداش‌های بلوک بزرگ‌تری دریافت می‌کنند زیرا از منابع بالاتری برای توانمندسازی شبکه استفاده می‌کنند. با این حال، گره‌های اصلی (نود بیت کوین) مانند گره‌های معمولی یا ماینر، تراکنش‌ها یا بلوک‌های جدیدی را به بلاک چین اضافه نمی‌کنند.

گره‌های بلاک چین چگونه کار می‌کنند؟

به نقل از حرف تازه یک فول نود بیت کوین تراکنش‌ها را اعتبارسنجی و در شبکه پخش می‌کند. این تراکنش‌ها که به‌عنوان «در انتظار – Pending» نشان داده می‌شوند، توسط یک استخر یا ماینر استخراج می‌شوند. استخر یا ماینر آنها را به دفتر کل بلاک‌چین اضافه می‌کند.

ماینرها به جای تایید جداگانه هر تراکنش، چندین تراکنش در انتظار را در بلوک‌ها دسته‌بندی می‌کنند. بلوک تایید شده، در سراسر شبکه پخش می‌شود و برای اطمینان از اعتبار آن و رعایت قوانین شبکه توسط آن، برای همه نودها ارسال می‌شود.

گره‌ها تراکنش‌ها را برای شبکه اعتبارسنجی و پخش می‌کنند. این تراکنش‌ها که به‌عنوان «در انتظار» نشان داده می‌شوند توسط یک ماینر یا یک استخر استخراج می‌شوند که آنها را به دفتر کل بلاک چین اضافه می‌کند. ماینرها به جای تایید هر تراکنش جداگانه، تراکنش‌های معلق را در بلوک‌ها دسته‌بندی می‌کنند. بلوک تایید شده در سراسر شبکه پخش می‌شود و برای اطمینان از معتبر بودن بلوک و اتخاذ قوانین شبکه به همه گره‌ها ارسال می‌شود.

پس از تأیید اعتبار، گره‌ها بلوک جدید را به سری قبلی بلوک‌ها اضافه می‌کنند، بنابراین یک زنجیره بلوکی تشکیل می‌شود و به تسویه نهایی تراکنش‌ها می‌رسند.

 

انواع گره‌های بلاک چین

از آنجایی که تأیید تراکنش و پخش آن یک عملکرد زمانبر است، گره‌ها به دو دسته سبک (Light) و کامل (Full) تقسیم می‌شوند تا به سرعت بخشیدن به فرآیند اعتبارسنجی کمک کنند. گره‌های کامل یا فول نودها همه تراکنش‌ها را با دانلود تاریخچه کامل بلاک چین تأیید می‌کنند، در حالی که گره‌های سبک فقط داده‌های هدر اصلی را دانلود می‌کنند. انواع اصلی گره های بیت کوین گره‌های فول، سبک و ماینینگ هستند.

وظایف فول نود بیت کوین

علت نام گذاری آنها این است که تمام قوانین پروتکل بیت کوین رعایت شده را تایید می‌کنند. فول نودهای بیت کوین باید تأیید کنند که تمام تراکنش‌های انجام‌شده در شبکه بیت‌کوین قانونی هستند و از مسئله دوبار خرج شدن جلوگیری می‌کنند، به این معنی که بیت‌کوین‌های پردازش‌شده نباید قبلاً در جای دیگری خرج شوند.

یک گره کامل باید هر تراکنشی را که تاکنون اجرا شده است، همه تراکنش‌های جدید و همه سربرگ‌های بلوک را دانلود کند و در عین حال داده‌ها را روی هر خروجی تراکنش مصرف‌نشده ذخیره کند تا زمانی که خرج شود. به همین دلیل است که نودهای کامل باید کل تاریخچه بلاک چین، هر بلوک و تراکنش را دانلود کنند و بررسی کنند که قوانین اجماع بیت کوین را دنبال می کنند.

به عنوان مثال، قانونی که آنها بررسی خواهند کرد این است که بلاک‌ها فقط تعداد معینی بیت کوین ایجاد می‌کنند (در حال حاضر ۶٫۲۵ در هر بلوک، تا نیمه بعدی سال ۲۰۲۴). آنها می‌توانند اطمینان حاصل کنند که تراکنش‌ها و بلوک‎ها در قالب صحیحی هستند یا اینکه خروجی تراکنش نمی‌تواند دوبار در یک بلاک چین خرج شود و در واقع تراکنش یا بلوکی که قوانین اجماع را نقض کند، پذیرفته نمی‌شود.

انواع فول نود بیت کوین

نود آرشیوگر (Archival): یا همان گره‌ای که تمام داده‌ها را دانلود و ذخیره می‌کند. این گره‌ها معمولاً از منابع داده شناخته شده و داده‌های خود جهت کمک به تریدرها و فروش ‌آنها جهت تحلیل بازار استفاده می‌کنند.

نود سرشاخه (Pruned): این نود نسبت به نود آرشیوگر داده کمتری را ذخیره می‌کند و فقط به جمع‌آوری داده‌های اخیر در تراکنش‌‌ها می‌پردازد و داده‌های قدیمی‌تر را حذف می‌کند.

جمع بندی

به طور کلی نود بیت کوین وظیفه اعتبارسنجی، پخش و تایید تراکنش‌ها را برعهده دارد. این نود‌ها امنیت شبکه را نیز با استفاده از مکانیزم اثبات کار تامین می‌کنند. به فول نود بیت کوین مانند سرورها فکر کنید. اگر گره خود را اجرا می‌کنید، برای پخش تراکنش‌ها به شبکه به سرور خود متکی هستید. اگر این کار را نکنید، برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها به گره (سرور) شخص دیگری متکی هستید. از نظر بیت کوین، اجرای گره خود به معنای دستیابی به حاکمیت و کنترل کامل بر پول خود است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *