انواع روش های کلاهبرداری در ارزهای دیجیتال

انواع روش های کلاهبرداری در ارزهای دیجیتال
  • 1401/11/6
  • گویا آی تی
  • 0

کلاهبرداری در ارزهای دیجیتال به چه معناست؟ در سالی که گذشت پلتفرم مبادله ارزهای دیجیتال Wormhole پس از یک حمله سایبری، ۳۲۰ میلیون دلار دارایی از دست داد.  طبق گزارش کمیسیون تجارت فدرال علاوه بر این حمله، کلاهبرداران ارزهای دیجیتال از سال ۲۰۲۱ بیش از ۱ میلیارد دلار از ارزهای دیجیتال سرقت کرده‌اند. همانطور که می‌دانید ارز‌های دیجیتال نوعی دارایی آنلاین هستند که در کیف پول دیجیتال ذخیره می‌شوند و مالک آن‌ها می‌تواند با انتقال ارزهای دیجیتال به حساب بانکی، آن‌ها را به پول نقد تبدیل کند.  ارزهای دیجیتال از بلاک چین برای تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کنند و از آنجایی که از طریق مؤسسات مالی اجرا نمی‌شوند، بازیابی سرقت آن‌ها دشوارتر است. کلاهبرداران کریپتو از بسیاری از تاکتیک‌های مشابهی که در جرایم مالی دیگر استفاده می‌شود، استفاده می‌کنند و با نفوذ به کیف پول رمزنگاری اشخاص یا ترغیب سرمایه‌گذار به ارسال دارایی دیجیتال به عنوان نوعی پرداخت برای یک تراکنش، اقدام به هک و سرقت دارایی‌های دیجیتال می‌کنند. در این راهنما از صرافی تتر قصد داریم به معرفی انواع روش‌های کلاهبرداری در ارزهای دیجیتال و همچنین روش‌های جلوگیری از هک و سرقت دارایی‌ها بپردازیم.

 کلاهبرداری در ارزهای دیجیتال

کلاهبرداران همیشه به دنبال روش‌های جدیدی برای سرقت دارایی‌های شما هستند و رشد گسترده ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر فرصت های زیادی برای کلاهبرداری ایجاد کرده است.  جرایم ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱ رکوردشکنی داشته است و طبق گزارش شرکت داده بلاک چین Chainalysis، کلاهبرداران در آن سال ۱۴ میلیارد دلار از دارایی‌های دیجیتال را سرقت کردند.  اگر شما نیز در این حوزه فعالیت دارید و جزو سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال هستید، براس آشنایی با روش‌های رایج کلاهبرداری در ارزهای دیجیتال و نحوه جلوگیری از آنها در این راهنما همراه ما باشید.

 

۱.  کلاهبرداری‌های سرمایه گذاری

کلاهبرداری‌های سرمایه‌گذاری یکی از روش‌های کلاهبرداری از ارزهای دیجیتال است که کاربران رمزنگاری را با وعده‌ سودهای کلان برای ارسال ارز دیجیتال خود به کلاهبرداران ترغیب می‌کند. کلاهبرداران در این روش نقش‌های متعددی ایفا می‌کنند و به شما قول می دهند که اگر ارز دیجیتال خود را به آنها انتقال دهید، سرمایه شما را تا چندین برابر افزایش می‌دهند.

در این روش کلاهبرداران همچنین شما را وسوسه می‌کنند که یک ارز دیجیتال ناشناس را با قیمت پایین بخرید، با این وعده که ارزش دارایی به زودی از افزایش خواهد یافت. هنگامی که شما اقدام به خرید این دارایی می‌کنید، قیمت آن افزایش می‌یابد، در این مرحله کلاهبردار دارایی‌های خود را با ارزش‌گذاری بالاتری در بازار به فروش می‌گذار‌د و‌موجب سقوط قیمت دارایی می‌شود.

 

۲. طرح های پونزی

طرح‌های پونزی یکی دیگر از روش‌های کلاهبرداری در ارزهای دیجیتال است که با درآمد حاصل از سرمایه‌گذاران جدید بدهی سرمایه‌گذاران قدیمی‌تر را پرداخت می‌کنند.  کلاهبرداران ارزهای دیجیتال در طرح‌های پونزی سرمایه‌گذاران جدید را با بیت کوین جذب می‌کنند.  این طرحی است که به صورت دایره‌ای اجرا می شود، زیرا هیچ سرمایه گذاری قانونی در آن وجود ندارد. هدف اصلی یک طرح پونزی وعده سودهای کلان با ریسک کم است.  با این حال، همیشه خطراتی با این سرمایه‌گذاری‌ها وجود دارد و هیچ بازده تضمینی برای آن وجود ندارد.

 

۳. کلاهبرداری فیشینگ

کلاهبرداری‌های فیشینگ یکی از روش‌های رایج کلاهبرداری در دارایی‌های دیجتال است.  هدف کلاهبرداران در این روش دسترسی به جزئیات حساب شما از جمله کلیدهای رمزنگاری شماست. کلاهبرداران فیشینگ اغلب شما را فریب می‌دهند تا روی لینک یک وب سایت جعلی کلیک کنید، تا آن‌ها بتوانند به جزئیات حساب شما دسترسی داشته باشند و از این طریق دارایی‌های دیجیتال شما را سرقت کنند.

 

۴. کلاهبرداری از طریق آپدیت نرم‌افزارها

نرم افزارها و پلتفرم‌های ارزهای دیجیتال دائما در حال به روز رسانی هستند و کلاهبرداران از این طریق می‌توانند به راحتی کاربران را فریب دهند تا کلیدهای خصوصی خود را به عنوان بخشی از بروزرسانی برنامه در اختیار آن‌ها بگذارند. این دسته از کلاهبرداران همچنین می‌توانند در مهاجرت‌های قانونی، مانند ادغام اخیر اتریوم، اقدام به سرقت دارایی‌های کاربران نمایند.

۵. کلاهبرداری هدایای ارز دیجیتال در رسانه های اجتماعی

پست‌های تقلبی زیادی در رسانه‌های اجتماعی وجود دارد که نوید بخش بیت کوین رابه کاربران می‌دهد.  برخی از این کلاهبرداری‌ها همچنین شامل حساب‌های  جعلی هستند که این هدایا را برای جذب افراد تبلیغ می‌کنند.  با این حال، زمانی که شخصی روی لینک هدیه کلیک می‌کند، به یک سایت جعلی منتقل می‌شود و درخواست تأیید برای دریافت بیت‌کوین می‌کند.  فرآیند تأیید شامل پرداختی برای اثبات قانونی بودن حساب است. اطلاعات شخصی کاربران از این طریق در اختیار کلاهبرداران قرار گرفته و دارایی‌های آن‌ها به سرقت می‌رود.

 

۶. سرقت اطلاعات در محیط‌های عمومی

هنگامی که کاربران در یک مکان عمومی وارد حساب کاربری ارز دیجیتال خود می‌شوند، کلاهبرداران می‌توانند اطلاعات خصوصی آنها را سرقت کنند.  هکرها می‌توانند هرگونه اطلاعات ارسال شده از طریق یک شبکه عمومی، از جمله رمز عبور، کلیدهای کیف پول ارزهای دیجیتال و اطلاعات حساب را رهگیری کند. و هر زمان که کاربری وارد سیستم شود، هکرها می‌توانند این اطلاعات حساس را جمع آوری کنند.  این کار با رهگیری سیگنال‌های Wi-Fi در شبکه‌های قابل اعتماد در صورتی که در نزدیکی افراد باشند، انجام می‌شود.

بهترین راه برای جلوگیری از این حملات، مسدود کردن حمله هک با استفاده از یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) است.  VPN تمام داده‌های در حال انتقال را رمزگذاری می‌کند، بنابراین سارقان نمی‌توانند به اطلاعات شخصی دسترسی پیدا کنند و ارزهای دیجیتال را سرقت کنند.

 

۷. کلاهبرداری با تعویض سیم کارت

کلاهبرداری در ارزهای دیجیتال با استفاده از تعویض سیم کارت یکی از جدیدترین روش‌های کلاهبرداری رمزنگاری است که امروزه اتفاق می‌افتد. هنگامی‌ که یک هکر به یک نسخه از سیم کارت شما دسترسی پیدا می‌کند، می‌تواند به تمام داد‌ه‌های تلفن شما دسترسی داشته باشد و دارایی‌های شما را به سرقت ببرد.

 

۸. پیشنهادهای استخدامی و کارمندان متقلب

هکرها همچنین با جعل هویت و پیشنهاد کاری جعلی، به حساب‌های ارزهای دیجیتال دسترسی پیدا می‌کنند.  هنگام استخدام کارمندان دورکار کلاهبرداری‌هایی وجود دارد.  به عنوان مثال، فریلنسرهای فناوری اطلاعات کره شمالی با ارائه رزومه‌های چشمگیر و ادعای اینکه مستقر در ایالات متحده هستند، در تلاش هستند تا از فرصت‌های شغلی استفاده کنند.  وزارت خزانه داری ایالات متحده در مورد این کلاهبرداری کره شمالی که شرکت‌های ارزهای دیجیتال را هدف قرار می‌دهد، هشدار داده است. این فریلنسرهای فناوری اطلاعات به دنبال پروژه‌هایی با ارز مجازی هستند و از دسترسی برای مبادلات ارزی استفاده می‌کنند.  آنها سپس سیستم‌ها را برای جمع آوری پول یا سرقت اطلاعات برای جمهوری دموکراتیک خلق کره (DPRK) هک می‌کنند.  این افراد همچنین در دیگر کارهای ماهر فناوری اطلاعات شرکت می‌کنند و از دانش خود برای دستیابی به دسترسی داخلی برای فعال کردن حملات سایبری مخرب کره شمالی استفاده می‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با جلوگیری از کلاهبرداری ارزهای دیجیتال و نحوه خرید تتر و سرمایه گذاری امن روی ارزهای دیجیتال می‌توانید به صرافی تتر مراجعه کنید.

چگونه از کلاهبرداری های رمزنگاری جلوگیری کنیم؟

 

برای جلوگیری از کلاهبرداری ارزهای دیجیتال خود، بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • وعده سودهای کلان یا دوبرابر سرمایه گذاری
  • پذیرش ارز دیجیتال به عنوان کارت پرداخت
  • غلط املایی و اشتباهات گرامری در ایمیل‌ها یا پست‌های رسانه‌های اجتماعی
  • تاکتیک‌هایی مانند اخاذی یا باج گیری
  • وعده پاداش و ارز رایگان
  • اینفلوئنسرهای جعلی یا تأییدیه‌های افراد مشهور که به نظر نامناسب به نظر می‌رسد.
  • حداقل جزئیات در مورد نحوه سرمایه گذاری
  • چندین تراکنش در یک روز

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *