مقیاس‌پذیری فانتوم چگونه است؟

مقیاس‌پذیری فانتوم چگونه است؟
  • 1401/11/20
  • گویا آی تی
  • 0

مقیاس‌پذیری پاسخ به میزان تقاضا از سمت کاربران است که دارای پارامترهای مختلف مانند تعدد تراکنش‌ها، حجم به جهت ذخیره و از همه مهم‌تر سرعت انتقال است. به بیان دیگر، توانایی پردازش شبکه برای تأیید و بخصوص ثبت تراکنش‌ها، همان مقیاس‌پذیری است که ارز فانتوم پروژه‌ای برای این منظور بوده که راه‌اندازی شده‌است. ضمناً گفتنی است که تمرکززدایی، سرعت و امنیت نیز از مهم‌ترین مواردی است که در بحث مقیاس‌پذیری به آن‌ها پرداخته می‌شود و یا در کنار این مهم، برای بهبود شبکه در نظر گرفته خواهد شد. حال در این مقاله قصد داریم دربارهٔ ارز دیجیتال فانتوم اطلاعات بیشتری به شما عزیزان ارائه دهیم که مقیاس‌پذیری از مهم‌ترین آن‌هاست.

 

دلیل راه‌اندازی مقیاس‌پذیری شبکهٔ فانتوم

ارزهایی مانند اتریوم و حتی بیت‌کوین برای این‌که مالکیت ارز برای کاربران را ثبت کنند، از ترفندهایی استفاده می‌کنند که اگر با افزایش کاربر روبه‌رو شوند، انجام کار فوق‌العاده دشوار می‌شود. دلیل این اتفاق وابسته بودن این نوع ارزها به شبکهٔ گره‌هاست که البته با توجه به این‌که این گره‌ها قراردادها را ذخیره‌سازی می‌کنند، نیاز مبرم به پروژه‌هایی مانند ارز فانتوم دارند، به همین دلیل تیم توسعه‌دهندهٔ fantom این پلتفرم را راه‌اندازی کرده‌است تا امکان بهبود مقیاس‌پذیری را افزایش دهد.

همچنین اتریوم دارای جایگزین‌های زیادی است که هرکدام برای مقیاس‌پذیری شبکه تلاش کرده اما فانتوم توانسته است با سیستم اجماع گواه اثبات سهام بهبودی نسبی را برای وضعیت اتریوم به‌وجود آورد. درواقع ساختار این پلتفرم طوری طراحی شده‌است که در کنار امنیت، سرعت تراکنش‌ها را نیز افزایش داده‌است، لذا اکثر مجموعه‌ها می‌توانند شبکهٔ fantom را برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز لحاظ کنند.

نحوهٔ کمک فانتوم به مقیاس‌پذیری

اتریوم یا بعضی از ارزها در ثانیه تعداد تراکنش پایینی پردازش می‌کنند که توسعه‌دهندگان این پلتفرم در تلاش هستند تا در آینده بتوانند این مشکل را رفع کنند. اما به‌کارگیری از پروژه‌هایی مانند fantom سبب شده‌است که قراردادهای هوشمند بتوانند به اجرای بهتر این سیستم بپردازد. درواقع فانتوم توانسته است پردازش تراکنش‌ها را در چند ثانیه در اختیار اتریوم و ارزهای مشابه قرار دهد و الگوریتم اجماع این شبکه هسته اصلی این عملکرد است. توجه داشته باشید که ویژگی‌های مهم این پلتفرم به شرح زیر است:

  • غیرهمزمانی

این عملکرد به این صورت است که دستورات در زمان‌های مختلف پردازش می‌شود.

  • بدون رهبر

کاربران در این شبکه برتری نسبت به یکدیگر و همچنین نقش خاصی ندارند.

  • تحمل خطای بیزانس

با وجود نودهای مخرب، شبکه به کار ادامه می‌دهد.

  • نهایی‌سازی

بدون نیاز به زمان و البته صبر بلاک‌ها بلافاصله تأیید می‌شوند.

به همین دلایل است که خرید فانتوم بسیار ارزشمند بوده و توسعه‌دهندگان این پلتفرم در تلاش هستند که با پروژه‌های مناسب‌تر به اهداف‌شان دست یابند.

مهم‌ترین ویژگی‌‌های شبکهٔ fantom

شبکهٔ فانتوم دارای خصوصیات منحصربه‌فردی است که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

  • امنیت شبکه

از مهم‌ترین ویژگی‌های این شبکه امنیت است که از اجماع اثبات سهام و پروتکل Lachesis است که با افزایش نودها و سپس نظارت جمعی روی دیتابیس‌ها ترکنش‌ها غیرقابل برگشت بوده و این می‌تواند امنیت موجود در شبکه را فراهم کند.

  • سازگاری با محیط زیست

این شبکه برخلاف روش اثبات کار که اتریم یا بیت‌کوین از آن برای تأیید بلاک‌ها استفاده می‌کنند، هش مورد استفاده چندان زیاد ایجاد نشود و این موضوع می‌تواند به کاهش میزان مصرف برق منجر شود. همچنین آلودگی که از ایجاد هش ناشی است، در پلتفرم فانتوم نخواهد بود.

  • سرعت فانتوم

شبکهٔ بلاکین fantom از سرعت قابل قبولی برخوردار است و با توجه به سازوکار Lachesis، سرعت تأیید بلاک‌ها فوق‌العاده کاهش یافته‌است. این موضوع حتی به بهبود مقیاس‌پذیری نیز منجر شده‌است. به‌طوکلی ویژگی سرعت این شبکه به موضوع قابل توجهی برای کاربران تبدیل شده‌است که حتی در آینده می‌تواند بهبود یابد.

گفتنی است که از دیگر ویژگی‌های این شبکه که حتی بر قیمت FTM نیز اثرگذار است عبارت‌اند از:

  1. متن‌باز بودن فانتوم؛
  2. انعطاف‌پذیر بودن این شبکه.

لایه‌های مختلف شبکهٔ فانتوم

این شبکه دارای لایه‌های مختلف است که عبارت‌اند از:

  • لایهٔ اصلی اپرا که لایهٔ زیرین نام دارد و برای حفظ اجماع میان نودها از طریق پروتکل تلاش می‌کند. گفتنی است که اپرا شبکهٔ اصلی این ارز نیز به‌شمار می‌رود که وظیفهٔ اصلی آن ایجاد بلاک جدید در زنجیره است.
  • لایهٔ افزار اپرا؛ لایه میانی فانتوم است که عملیات‌هایی مانند ایجاد پاداش، نوشتن داده‌ها و پرداخت‌ها را برعهده دارد. این می‌توان سرعت شبکه و مقیاس‌پذیری را نیز دربر داشته باشد.
  • لایهٔ اپلیکشن؛ این لایه به توسعه‌دهندگان اپرا کمک می‌کند تا با استفاده از API عمومی و البته متن‌باز، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در بسته لایهٔ دوم تولید شود.

گفتنی است که هرکدام از این لایه‌ها به‌طورکامل در خدمت شبکهٔ بلاکچین فانتوم بوده تا در مسیر بهبود شبکه‌های مختلف استفاده شوند.

آیا خرید fantom برای آینده ارزشمند است؟

ممکن است با این سوال روبه‌رو شده باشید که خرید FTM چقدر می‌تواند سرمایه‌گذاری مناسبی در آینده باشد که در پاسخ به این سوال باید عرض کنیم که با توجه به پروژه‌هایی که این پلتفرم دارد، می‌توان امیدوار بود که رشد قیمتی قابل توجهی را تجربه کند. همان‌طور که می‌دانید، بهبود مقیاس‌پذیری شبکه‌هایی مانند اتریوم فوق‌العاده دارای اهمیت است که اگر تیم توسعه‌دهندهٔ fantom بتواند به بهترین وجه ممکن این کار را پیش ببرد، در آینده نوسان قیمت فانتوم را به بهترین شکل ممکن خواهیم داشت، بنابراین توصیه می‌کنیم در سبد ارزهای دیجیتال‌تان حتماً از این ارز نیز داشته باشید که البته می‌توانید از صرافی‌های مختلف آن را تهیه کنید.

جمع‌بندی

فانتوم ارز قابل توجهی است که اگر در مسیر پیشرفت این شبکه گام برداشته شود، به‌طور حتم می‌تواند اشکالات دیگر شبکه‌ها مانند اتریوم و بیت‌کوین را برطرف کند. در حال حاضر مقیاس‌پذیری‌ای که این پلتفرم در نظر گرفته است، شبکهٔ اتریوم را اصلاح کرده و در آینده نیز توانایی بهبود وضعیت این شبکه خواهد داشت. حال به دلیل این‌که این پلتفرم دارای بهترین برنامه‌هاست، در صورتی که قصد خرید و نگه‌داری این ارز را دارید، توصیه می‌کنیم با استفاده از صرافی‌های معتبر مانند والکس، اقدام به خرید و فروش فانتوم کنید. البته در صورتی که اطلاعات بیشتری در این خصوص نیاز دارید، کافی است به دیگر مقالات سایت والکس مراجعه کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *