بررسی گذشته طرح‌های کلاهبرداری پانزی

بررسی گذشته طرح‌های کلاهبرداری پانزی
  • 1402/1/26
  • گویا آی تی
  • 0

دنیای کریپتوکارنسی بسیار وسیع است و افرادی که وارد آن می‌شوند، معمولاً در ابتدا کمی سردرگم می‌شوند، اما اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، حفاظت از دارایی کاربر است. هر فردی باید بتواند از دارایی خود در مقابل افراد سودجو و کلاه‌بردار محافظت کند تا دچار ضرروزیان‌های مشکل‌ساز نشود. دراین‌بین افرادی وجود دارند که کل بازار رمز ارزها را نیز طرح پانزی می‌دانند و عقیده دارند که ارزهای دیجیتال خودشان می‌توانند قربانی داشته باشند و افرادی را به نابودی بکشانند. برای این‌که بتوانید ریسک کمتری را در این بازار تحمل کنید، بهتر است دانش و اطلاعات خود را بالا ببرید. طرح پانزی را بشناسید و بدانید افراد کلاه‌بردار و سودجو چگونه می‌توانند امنیت دارایی شما را به خطر بیندازند. شرط اولیهٔ پیشرفت و سودآوری در این بازار، داشتن امنیت کافی است، در غیر این صورت، ادامهٔ کار شما را به ضررهای زیادی می‌رساند.

طرح پانزی چه مفهومی دارد؟

برای این‌که با گذشتهٔ طرح پانزی آشنا شوید، ابتدا باید مفهوم آن را به‌درستی بدانید تا بتوانید در ذهن خود چرایی آن را تحلیل کنید. این طرح نوعی سرمایه‌گذاری است که وعدهٔ بازگشت سرمایهٔ افراد را با سرعت بیشتری می‌دهد و مقدار آن نیز بیشتر از سرمایه است، یعنی سرمایه‌گذاران اولیه با سرعت و مقدار بیشتری به برگشت سرمایهٔ خود می‌رسند. این طرح خود نوعی کلاهبرداری است که در آن افراد کلاه‌بردار پول سرمایه‌گذاران را می‌دزدند و با ادامه دادن وعده‌های بازگشت سود و سرمایه، طرح کلاهبرداری خود را ادامه می‌دهند. در Ponzi scheme سود افرادی که در زنجیرهٔ اول سرمایه‌گذاری هستند با سرمایهٔ نسل دوم پرداخت می‌شود. طبق این روش، اعتماد سرمایه‌گذاران جلب می‌شود و خود نوعی تبلیغات برای گسترش این دایره است و آنقدر ادامه پیدا می‌کند که دایرهٔ آخر دیگر به پول نمی‌رسند. در این مرحله کلاهبرداری به مرحلهٔ آخر می‌رسد و دیگر پروژه شکست می‌خورد و پروندهٔ آن بسته می‌شود.

پروژه‌های پانزی که تابه‌حال اتفاق افتاده‌است

طرح پانزی که در گذشته اتفاق افتاده‌است، اگر موردبررسی قرار بگیرد، می‌تواند مزایای بسیاری برای معامله‌گران در این عرصه داشته باشد. در این صورت آگاهی کاربران بالا رفته و دیگر با وعده‌های سود نجومی برای شرکت در این پروژه‌ها به‌آسانی ترغیب نمی‌شوند. در سال ۲۰۱۹، چیزی معادل ۴۰ میلیون دلار در Ponzi scheme از بین رفت و افراد زیادی در این بین متحمل ضررهای زیادی شدند. پس از این‌که این رویداد اتفاق افتاد، افراد نسبت‌به طرح پانزی شناخت بیشتری پیدا کردند. امروزه افراد سعی می‌کنند با افزایش آگاهی نسبت‌به پانزی‌های بازار، به‌صورت هوشمندانه‌تری در آن فعالیت کنند تا در دام نیفتند.

در ادامه برای افزایش آگاهی نسبت‌به این طرح‌ها، مواردی را بررسی می‌کنیم:

  • پروژهٔ بیت کانکت

یکی از طرح‌های پانزی هرمی بیت کانکت بود که در سال ۲۰۱۶ شروع به آغاز فعالیت خود کرد و وعده‌هایی به سرمایه‌گذاران داد. در این Ponzi scheme به افراد وعده داده می‌شد که در صورت سرمایه‌گذاری بیت کوین، بیش از ۴۰ درصد در ماه سود دریافت خواهند کرد. همچنین گفته می‌شد که می‌توانند اصل سرمایهٔ خود را بین ۱۲۰ روز تا ۲۹۹ روز برداشت کنند. از شرط‌های حضور در این پروژه، آوردن حداقل سرمایهٔ ۱۰۰دلاری و معرفی تعدادی سرمایه‌گذار به این مجموعه بود.

در این طرح پانزی تنها سوددهی به افراد اولیه امکان‌پذیر بود، زیرا هرچه تعداد بیشتر می‌شد، مدیریت انتقال پول به افراد سطوح پایین‌تر امکان‌پذیر نبود. سرمایه‌گذاران اولیه در این طرح ۵% را به‌عنوان کارمزد، سطح بعدی ۳% و بعدی نیز ۲% از کارمزد خرید افراد سرمایه‌گذار ردهٔ پایین‌تر را دریافت می‌کردند.

هرچه گروه سرمایه‌گذاران بزرگ‌تر شود، عملاً پروژه به شکست نزدیک‌تر شده و پاداش آن‌ها قطع خواهد شد. همهٔ طرح‌های هرمی مانند طرح بیت کانکت می‌تواند نوعی کلاهبرداری و پانزی باشد که سرمایهٔ افراد را به باد دهد.

برنامه‌ای که برای بیت کانکت طرح شده بود، این‌گونه عمل می‌کرد که اگر فردی هزار دلار سرمایه بیاورد و ۳ سال به آن دست نزند، می‌تواند ۵۰ میلیون دلار سود کسب کند.

  • پروژه بیت کویت ارا

وعدهٔ هیجان‌انگیز دیگری برای یک پروژهٔ پانزی این است: اگر ۲۵۰ دلار پول نقد دارید، می‌توانید در کمتر از یک سال آن را تبدیل به ۱ میلیون دلار کنید. این وعدهٔ هیجان‌انگیز از طرف بیت کوین، برای معامله ارز دیجیتال بیت کوین و غیره ارائه شد. در این پلتفرم وعده داده می‌شود که با روزی ۲۰ دقیقه انجام معامله توسط ربات، می‌توانید تا ۱۱۰۰ دلار دریافت کنید که این مبلغ سود است. می‌توان گفت که این وعده‌ها پرچم قرمز دیگری برای گیر افتادن در دام پروژه‌ای پانزی است. این پروژه همچنان نیز درحال فعالیت است و خود را یک الگوریتم قوی معرفی می‌کند.

  • صرافی QuadrigaCX

در سال ۲۰۲ طبق گزارش کمیسیون اوراق بهادار انتاریو اعلام شد که بزرگ‌ترین صرافی دیجیتال ارز کانادا یک طرح پانزی بزرگ بوده‌است. پس از مرگ بنیان‌گذار این صرافی مشخص شد که او حساب‌هایی کاربری با موجودی غیرواقعی ایجاد کرده‌است تا هنگام سقوط قیمت رمز ارزها، کسری حساب صرافی را توسط سپرده‌های مشتریان پوشش دهد.

  • پروژه پای نتورک

این پروژه نیز یک اپلیکیشن موبایل است که از آن برای استخراج رمز ارز پای استفاده می‌شود و توکن پای تنها از طریق موبایل استخراج می‌شود. این توکن هنوز در لیست صرافی‌ها نیامده‌‌است، اما آیندهٔ خوبی برای آن انتظار می‌رود. براساس آخرین اخبار از این طرح داده‌های بیش از ۶۰ میلیون کاربر از طریق این اپلیکیشن لو رفته و به فروش رسیده است. پرچم‌های قرمز بیشتری نیز برای این پروژه در گذشته رو شده‌است که شک‌هایی را برای Ponzi scheme بودن آن راه انداخت.

سخن نهایی

دنیای کریپتوکارنسی بزرگ و بی‌رحم است و اگر با دانش و اطلاعات کافی درون آن نروید، ممکن است دارایی خود را به باد بدهید، پس باید ابتدا به فکر امنیت دارایی خود باشید و راه‌های کلاه‌برداری را بدانید همچنین طرح‌هایی که در گذشته با شکست مواجه شده را نیز باید بررسی کنید. این کار به شما کمک بزرگی می‌کند تا طرح‌های پانزی را بشناسید و در دام وعده‌های دروغین نیفتید. سعی کنید برای شرکت در هر پروژه‌ای، پرچم‌های قرمز آن را بررسی کنید و اگر وعده‌ای نامتعارف مانند سودهای کلان دیدید، در آن شرکت نکنید. راه‌های داشتن امنیت و انتخاب صرافی امن را بیاموزید و سعی کنید اخبار دنیای رمز ارزها را نیز دنبال کنید تا به پرچم‌های قرمز دسترسی پیدا کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *