زبان برنامه نویسی پایتون چه کاربردهایی دارد؟

زبان برنامه نویسی پایتون چه کاربردهایی دارد؟
  • 1402/2/10
  • گویا آی تی
  • 0

درباره پایتون چقدر اطلاعات دارید؟ با ترند ­شدن بحث هوش مصنوعی و محصولات پیرامون آن، زبانی که بیشتر هوش­های مصنوعی برای برنامه ­نویسی از آن استفاده می­کردند نیز ترند شد.  پایتون به­ عنوان یک زبان محبوب و همه­ کاره خیلی زود در دل افراد زیادی جا باز کرد و برنامه­ نویسان زیادی را به­ سمت خود کشاند.

یادگیری این زبان امروز کار سختی نیست؛ چرا که به­ دلیل محبوبیت بالا منابع زیادی برای یادگیری آن وجود دارد. در این مقاله همراه ما باشید تا ببینیم این زبان چه کاربردی دارد و در چه حوزه ­هایی می­توان از آن استفاده کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر همراه ما بمانید.

زبان پایتون چیست؟

این زبان برنامه دارای ۴ ویژگی است که به­ عنوان شناسنامه آن نام برده می­شود. این زبان شئ‌ گرا، سطح بالا، تفسیری و همه‌ منظوره است. ۳ ویژگی اصلی را برنامه ­نویس­ها و افرادی که علاقه­مند به این حوزه هستند بهتر می­شناسند.

اما ویژگی چهارم یعنی همه‌ منظوره­ بودن موضوع مورد بحث مقاله ماست. همه‌ منظوره­ بودن در برنامه­نویسی یعنی که یک زبان ساختار خاصی برای نرم ­افزار خاصی نداشته باشد و بتواند در زمینه ­های متنوع مورد استفاده قرار بگیرد.

برای نمونه؛ زبان­های جاوا و سی­ شارپ نیز چنین وضعیتی دارند. این زبان برای اولین ­بار در کشور هلند و در سال ۱۹۸۰ میلادی توسعه داده شد.

از زبان پایتون برای چه اهدافی استفاده می­شود؟

باتوجه به همه­ منظوره ­بودن این زبان نمی­توان حیطه خاصی برای استفاده­ از آن مشخص کرد. اما در ادامه مقاله، ما حوزه­ هایی که در آنها بیشتر از این زبان استفاده می­شود را معرفی خواهیم کرد.

هوش مصنوعی

چند ویژگی باعث می­شود که پایتون بهترین زبان برای حوزه هوش مصنوعی باشد. در حوزه هوش مصنوعی ما به زبانی نیاز داریم که پیچیدگی زیادی نداشته باشد و سادگی آن توجه ما را جلب کند.

نیاز داریم که این زبان کتابخانه­ ها و فریم‌ورک­های متعددی داشته باشد تا از مدت زمان توسعه کاسته شود. ما در این زبان نیاز به آزادی پلتفرم داریم. یعنی به­ دنبال زبانی هستیم که به پلتفرم خاصی وابستگی نداشته باشد.

در آخر نیز محبوبیت این زبان و پذیرش بالای آن به­ همراه تمام ویژگی­هایی که گفتیم آن را برای حوزه هوش مصنوعی تبدیل به یک زبان خاص کرده است.

یادگیری ماشینی

ماشین لرنینگ یا یادگیری ماشینی مطالعه الگوریتم­ ها و مدل­های آماری مورد استفاده در سیستم­های کامپیوتری است.

یادگیری ماشینی خود زیرمجموعه­ ای از هوش مصنوعی و بخش جدایی­ ناپذیری از آن است. در این حوزه نیز باتوجه به ویژگی­های زبان پایتون بهترین گزینه همین مورد است. علاقه­ مندان به این حوزه python را نسبت به هر زبان دیگری ترجیح می­دهند.

توسعه وب

اگر بخواهیم توسعه وب را به­ طور خلاصه توضیح دهیم باید بگوییم: ایجاد و نگه­داری از یک وبسایت اینترنتی. البته که در این پروسه، به‌روز رسانی، خود یک نگهداری محسوب می­شود.

فریم‌ ورک در توسعه وب اهمیت زیادی دارد. برای درک این مفهوم کافی­ است زبان پایتون را ابزار در نظر بگیرید و فریم‌ ورک را جعبه ابزار بدانید.

فریم‌ ورک­ ها مجموعه­ ای از کتابخانه­ ها و ماژول­های از پیش نوشته­ شده هستند که کار کدنویسی را سریع­تر و راحت­تر می­کنند. برنامه­ نویسان زیادی python را انتخاب اول و آخر در حوزه توسعه وب می­دانند.

توسعه اپلیکیشن

یکی از حوزه­ های اصلی برنامه­ نویسی توسعه اپلیکیشن است. در کدنویسی اپلیکیشن، برای برنامه­ نویس­ها تمیزی کد­ها و سهولت استفاده از آن بسیار اهمیت دارد. python برای رسیدن به یک هدف، ساده ­ترین مسیر را در نظر می­گیرد و به­ همین دلیل با استفاده از آن برای توسعه یک اپلیکیشن به کدنویسی کمتری احتیاج خواهید داشت.

از طرفی این زبان به نرم­ افزار خاصی محدود نیست و می­توان از طریق آن هر نوع اپلیکیشنی را ایجاد کرد. از آنجایی که این زبان برای توسعه بلاکچین نیز کاربردی است، می­توان با استفاده از python اپلیکیشن­ هایی بر روی بستر بلاکچین کدنویسی کرد.

طراحی گرافیکی

دستورات مختلفی در این زبان وجود دارد که می­توان از آنها برای ترسیم خطوط، نقش­ها، نقاط و کمان­های مختلف استفاده کرد. python این امکان را به ما می­دهد که رنگ­ آمیزی دقیقی داشته باشیم.

با تمامی این قابلیت­ها می­توان گفت که پایتون یک گزینه عالی برای طراحی گرافیکی محیطی است. نرم­ افزار­های ۲بعدی و ۳بعدی زیادی هستند که از این زبان برای طراحی پشتیبانی می­کنند.

طراحان می­توانند از این زبان برنامه ­نویسی قدرتمند برای طراحی هر چه بهتر طرح­های خود کمک گرفته و سطح طرح­های خود را بالا ببرند.

ایجاد و توسعه بلاکچین

با استفاده از python می­توان در ۵۰ خط کدنویسی یک بلاکچین ساخت. با استفاده از این زبان می­توان پیوند بین بلوک­ها را راحت­ تر برقرار کرد. سادگی و تمیزی کد­ها در این زبان دلیل استفاده از پایتون در بلاکچین است.

برای اینکه یک زنجیره بلوکی قابل اطمینان داشته باشیم تنها فاکتور سادگی کافی نیست. زنجیره ما باید از زبانی امن استفاده کند.

Python در رابطه با امنیت زنجیره نیز گزینه قابل اتکایی است. این زبان به­ دلیل محبوبیت از منابع مختلفی برای آموزش برخوردار است.

بسیاری از توسعه ­دهندگان حوزه بلاکچین امروز ترجیح می­دهند که از این زبان برای زنجیره بلوکی خود استفاده کنند.

با استفاده از این زبان بسیاری از اموری که در گذشته با چندین کد انجام می­شد، حالا با یک دستور قبل دسترسی است.

جمع­ بندی

پایتون یک زبان برنامه ­نویسی قدرتمند و همه ­کاره است. با استفاده از این زبان می­توانید در حوزه­ های مختلفی مشغول به­ کار شوید.

یکی از مهم­ترین حوزه­ ها برای این زبان هوش مصنوعی و بلاکچین است. بلاکچین به­ دلیل ماهیت خود به امنیت بالایی نیاز دارد. چیزی که در پایتون به­ خوبی تامین می­شود. در مقابل ما به سهولت نیز نیازمندیم.

ما نیاز داریم که کد­نویسی تمیزی داشته باشیم و در کمترین زمان ممکن نتیجه بگیریم.

این زبان به ­دلیل قابلیت­های فوق­ العاده در محافل علمی بسیار پرطرفدار است و کمتر برنامه­ نویسی در جهان است که آن را نشناسد. ممنونیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. در پایان پیشنهاد می‌کنیم که مقاله کاربرد پایتون در بلاکچین را نیز برای اطلاعات بیشتر مطالعه کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *