همه ی اطلاعاتی که قبل از خریدن PSP لازم است بدانید ؟!

همه ی اطلاعاتی که قبل از خریدن PSP لازم است بدانید ؟!
  • 1389/6/3
  • زهرا معبودی
  • 178
محتوا پنهان

معمولا برای تجربه یک بازی حرفه ای، کنسول های بازی بیش از هر ابزار دیگری، مورد توجه کاربران قرار می گیرد. فرقی ندارد که شما در چه بازه سنی زندگی می کنید! وقتی دلتان هوای بازی پر سر و صدا می کند، جز کنسول های بازی، نمی توان برای شما چیزی تجویز کرد. امروز تصمیم دارم، یک راهنمای کامل خرید پی اس پی برایتان بنویسم و شرح دهم چرا که در مقاله ای به نام ‌می خوام Xbox 360 ‌بخرم حسابی از من سوال کردید و برای پاسخ به شما و برای این که بتوانید کنسول مورد نیاز و مورد نظر خود را خریداری کنید، این مقاله را می نویسم.

 

پی اس پی
در این تصویر می توانید کنسول های پی اس پی در طرح و رنگ های مختلف را مشاهده کنید. تنوع رنگ روی دسته ها و کنسول هایی که سونی تولید می کند از مزیت های آن به شمار می آید
اجزای کنسول پی اس پی
اگر یک دستگاه پی اس پی خریداری کرده اید اما نمی دانید که چگونه باید با آن کار کنید و با بخش های ان آشنایی ندارید، می توانید به کمک این نمودار تصویری و اینفوگرافیک، از بخش های مختلف کنسول پی اس پی خود سر در بیاورید

اگر دوست دارید قبل از مطالعه این راهنمای خرید پی اس پی می توانید لینک قبلی را مطالعه کنید تا با دید شفاف تر و یک زمینه سازی ابتدایی، با این مقاله برخورد کنید.

کنسول ایکس باکس 360 و مقایسه با پی اس پی
در مقابل کنسول پی اس پی، مایکروسافت نیز کنسول بازی خود را به نام ایکس باکس در مدل های مختلف ارائه کرده، که علاقمندان می توانند هر دو را تست کرده و نسبت به خرید آن ها اقدام کنند. هر کدام از این کنسول ها خاصیت خود را دارند و به تناسب سلیقه افراد، و نیازهای آنان طراحی شده اند

 

وقتی که صحبت از پی اس پی می شود، و به شما پیشنهاد می شود برای کنسول بازی، پی اس پی را تست کنید، ممکن است از خودتان سوال بپرسید که:

پی اس پی چیست؟

قابلیت های پی اس پی چیست؟

چرا مردم بیشتر به سراغ کنسول بازی پی اس پی می روند؟

و این که

شیوه انتخاب کنسول پی اس پی چیست؟

من در ادامه سعی می کنم که تمام این ویژگی ها و سوالات را پاسخ دهم.

 

پی اس پی چیست؟

کلمه پی اس پی در حقیقت به صورت PSP نوشته می شود و این کلمه مخفف عبارت Play Station Portable   است. این عبارت به معنی پلی استیشن قابل حمل است. اگر دقیق تر معنی آن را بخواهید به معنی ” ایستگاه بازی قابل حمل ” است.

پی اس پی از جمله کنسول های بازی دستی است، که سازنده آن شرکت مشهور سونی است. SONY در ساخت وسایل دیجیتالی با کیفیت و ارزشمند شهرت دارد که در میان تمام این وسایل، کنسول های بازی نیز امتحان خود را پس داده اند.

بنابراین اگر شما نیز مانند من سونی باز هستید و به دنبال کنسول بازی سونی هستید باید یک پی اس پی خریدای کنید.

 

تاریخچه پی اس پی PSP

پی اس پی، توسط شرکت سونی برای اولین بار در نمایشگاهی به نام E3 معرفی شد. حدود یک سال طول کشید تا این کنسول در ژاپن عرضه شود.

بعد از گذشت یک سال از انتشار این محصول در ژاپن، و سنجش سلامت این کنسول و البته تجربه کاربران، این دستگاه در سال ۲۰۰۵ در کشور های اروپایی، آمریکای شمالی و خاورمیانه منتشر شد.

اگر از اهالی دهه شست باشید و متولد سال های اولیه این دهه باشید، قطعا به یاد دارید که نوجوانی و کودکی تان با کنسول های بازی Nintendo   سپری شده است.

وقتی که پی اس پی سونی به بازار آمد، در حقیقت اولین رقیب اصلی نینتندو، وارد بازار شده بود و توانست به خوبی در کمتر از چند سال جای این کنسول را بگیرد.

در حقیقت، نینتندو که در ساخت کنسول بازی شهرت جهانی پیدا کرده بود، حالا با دستگاهی قوی روبرو بود، که زیر نظر خودش ساخته نشده بود و توانست او را نابود کند.

آماری که در مورد فروش پی اس پی سونی، در دست است این است که تا ۸ سال پیش، یعنی در سال ۲۰۱۰، توانسته به تعداد، ۶۰ میلیون کنسول در سراسر دنیا به فروش برساند و به نحوی با این موفقیت بزرگ، حسابی جای نینتندو و دستگاه های مشابه را بگثیرد.

 

 مشخصات فنی پی اس پی ( PSP ) در ورژن های مختلف

برای این بخش از معرفی پی اس پی بهتر است که به اشتراکات بین ورژن های مختلف آن در هر تکمیل و بروز رسانی این کنسول، طی سال ها بپردازیم.

  •  CPU: MIPS R4000 که  در بازه  ۱ تا ۳۳۳ مگاهرتز قابل تنظیم است.
  • ظرفیت حافظه: ظرفیت حافظه های این کنسول را می توان به میزان ۱۶ گیگابایت ارتقا داد.
  • حافظه داخلی آن :‌۳۲ مگابایت  در مدل های ۱۰۰۰ و ۶۴ مگابایت در مدل های ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰
  • صفحه نمایش :‌۴۸۰ *۲۷۲ پیکسل
  • قابلیت های اتصلات : Wifi  ,  USB و IrDA (Infrared‌)
ابعاد کنسول پی اس پی
آنچه در این عکس مشاهده می کنید دسته کنسول پی اس پی است، که اندازه آن به تناسب نمایشگر، را مشاهده می کنید.

ویژگی ارزشمند کنسول های پی اس پی این است که به عنوان یک دیوایس مولتی مدیایی شناخته می شود. این بدین معنی است که که پی اس پی صرفا برای اجرای بازی بکار نمی آید و می توان از امکانات دیگر آن نیز بهره مند شد.

از جمله این امکانات مولتی مدیایی می توان به:

  • پخش موسیقی
  • پخش فیلم
  • مشاهده عکس

اشاره داشت. در این باره، خوب است بدانید که کنسول PSP قادر است که از فرمت های  صوتی  MP3,WMA,WMV  و از فرمت  ویدیویی Mpeg4 پشتیبانی کند.

کنسول پی اس پی
انواع فرمت های تصویری قابل پشتیبانی در کنسول پی اس پی، را می توانید در این عکس مشاهده کنید.

این دستگاه قادر است از ۴ فرمت تصویری برای نمایش تصاویر شما پشتیبانی کند که این فرمت ها به صورت زیر می باشند:

  • BMP
  •  ‏PNG
  •  ‏TIFF‏
  •  ‏GIF
کنسول پی اس پی PSP
در این تصویر می توانید بخش های مختلف کنسول پی اس پی، به همراه مدل نمایشی در نمایشگر آن را به وضوح مشاهده کنید.

پی اس پی های اورجینال، بازی های خود را بر روی UMD ها اجرا می کند.

اجرای بازی توسط یو ام دی در کنسول پی اس پی
UMD ها بخش های مهمی از کنسول های پی اس پی هستند که بازی ها به کمک آن ها روی کنسول اجرا می شوند. در آخرین نسل های کنسول پی اس پی برای بهره مندی کاربران و گیمرها از بیشترین بازی ها، این یو ام دی ها حذف شدند و امکان خرید و دانلود آنلاین بازی ها فراهم شد
پی اس پی
در این عکس تصویری از UMD ها را مشاهده می کنید

وسایل جانبی پی اس پی (  PSP )

لوازم جانبی پی اس پی
در این تصویر نیز می توانید انواع مختلفی از وسایل جانبی کنسول پی اس پی را مشاهده کنید که معمولا گیمرها برای بازی حرفه ای تر به آن نیاز دارند. یکی از مهم ترین لوازم جانبی برای این کنسول، کیف محافظ است.

قطعا نباید انتظار داشته باشید تا این دستگاه و کنسول بازی، را بدون وسایل جانبی دریافت کنید! در حقیقت درست از سال ۲۰۰۴، که اولین نسخه های این کنسول ارائه شد، وسایل جانبی این دستگاه روز به روز ارتقا پیدا کرده و موجب شده که در این سال، بهترین و ضروری ترین وسایل جانبی را در آن ببینید. از جمله این وسایل جانبی که سال به سال تکمیل تر شده اند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کیف های مختلف
  2. کابل
  3. هدفون USB
  4. کاور یا روکش
  5. LCD
  6. مموری کارت با ظرفیت های متفاوت
کنسول پی اس پی
لوازم جانبی پی اس پی، به شما کمک می کند که بتوانید با امکانات ساده و پیشرفته، تجربه خاصی از بازی با کنسول ها داشته باشید

اما برای کنسول پی اس پی، وسایل خاص دیگری به عنوان مکمل نیز استفاده شده و درست شده و عرضه گردیده که می توان آن ها را در بازارهای ایران نیز مشاهده کرد. این وسایل جانبی به صورت زیر لیست بندی شده اند:

  1. PSP GPS
  2. PSP Camera
  3. UMD Cleaner
  4. شارژر های مختلف پی اس پی

 

معرفی  پی اس پی جی پی اس (PSP GPS )

موقعیت یابی بر روی کنسول پی اس پی
کنسول پی اس پی جی پی اس، در واقع برای موقعیت یابی و استفاده از امکانات توسط جی پی اس بر روی کنسول های پی اس پی مورد استفاده قرار می گیرد.
آدرس یابی با پی اس پی
همان طور که در این عکس مشاهده می کنید جی پی اس روی کنسول پی اس پی نصب می شود ( در بالای آن ) و به شما در موقعیت یابی کمک می کند تا بتوانید مسیرهای لازم را به خوبی پیدا کنید. با این حساب خوب می توان متوجه شد که پی اس پی یک دیوایس برای بازی به صورت صرف نیست.

از نام PSP GPS پیداست که این ابزار، در واقع به عنوان یک جی پی اس برای دستگاه پی اس پی به شمار می آید. قیمت این محصول متفاوت بوده و در اولین فروش ها به صورت ۶۰ دلار عرضه شده است ( دلار سال ۲۰۱۰! )

 

معرفی PSP Camera

پی اس پی و دوربین آن
به بالای این عکس نگاه کنید. همانطور که مشاهده می کنید یک ابزار کوچک بر بالای کنسول مشاهده می کنید که دقیقا همان دوربین پی اس پی است. این ابزار کوچک به وسیله یک پورت به بالای کنسول وصل می شود و پی اس پی شما را به یک ابزار خاص دوربین دار تبدیل می کند.
پی اس پی PSP
آنچه در این تصویر مشاهده می کنید، در واقع دوربین پی اس پی است که با یک سوکت، بر بالای کنسول نصب می شود و می توانید از آن به صورت مختلف استفاده کنید

هر چند دوربین های با کیفیتی برای پی اس پی تا کنون ارائه شده اما اولین دوربین پی اس پی که ما شاهد آن بودیم یک دوربین کوچک با کیفیت ۱٫۳ مگاپیکسل بوده است.

 

UMD Cleaner چیست؟

 پاک کننده UMD
آنچه در این عکس مشاهده می کنید یک پاک کننده UMD است. این پاک کننده بر روی یو ام دی می نشیند و آن را تمیز می کند.

همانطور که گفتیم UMD اساس اجرای بازی های کنسول پی اس پی است. این بخش در واقع یکی از مهم ترین بخش های این کنسول است که باید تمیز نگه داشته شود. به همین منظور، سازندگان، اقدام به تولید پاک کننده های UMD نمودند. استفاده از این وسیله، عمر دستگاه را افزایش می دهد.

 

بررسی شارژر های مختلف PSP

 

 شارژر پی اس پی
این عکس حاوی تصویری از شارژر پی اس پی است
شارژر پی اس پی
شارژر پی اس پی، به گونه های مختلف به شما کمک می کند تا با استفاده از خودرو بتوانید باتری پی اس پی را شارژ کنید. در خودرو برق لازم برای شارژ پی اس پی از باتری خودرو گرفته می شود

یک دستگاه دیجیتالی هر چقدر هم که قوی باشد، قادر نیست، بدون برق و شارژ کار کند به همین دلیل یکی از ملزومات مهم کنسول پی اس پی شارژر هایی بوده که بتوان از آن تحت هر شرایطی برای شارژ کردن کنسول استفاده کرد. برای این منظور، شارژر هایی ارائه شد که به شما اجازه می دهد، تا بتوانید در خودرو نیز، با کمک باتری آن، کنسول را شارژ کنید یا این که بتوانید باتری های درون کنسول را شارژ کنید.

علاوه بر این ۴ ابزار ضروری تکمیلی برای کنسول پی اس پی، دیوایس ها و ابزارهای مختلفی برای بهبود کارایی PSP طراحی و تولید شده اند که مجال صحبت در مورد آن ها نیست. اما حالا می رویم به سراغ مهم ترین راهنمایی برای خرید پی اس پی! و آن هم شناخت انواع پی اس پی ها است.

 

 

معرفی انواع پی اس پی  PSP

 

تفاوت ظاهری و اندازه پی اس پی های سه نسل اول
آنچه در این عس مشاهده می کنید، کنسول های سه نسل پی اس پی است که به نام های PSP-1000 و PSP-2000 و PSP-3000 شناخته می شوند. در این سه مدل به وضوح می توانید تفاوت اندازه ها را مشاهده کنید. اما در هر سه هیچ تفاوتی در اجزا و قرار گیری دکمه ها رخ نداده است.

۴ ورژن متفاوت و پر فروش این محصول، شامل ورژن های زیر می شوند:

  1.   PSP Fat
  2. PSP Slim
  3.  PSP 3000
  4.  PSP GO

 

معرفی PSP FAT و دسته بندی های آن ( پک های پی اس پی فت )

پی اس پی فت
پی اس پی فت، اولین نسل از کنسول های پی اس پی است که می توانید در این عکس، یک نمونه از آن را ببینید

 

اولین مدل کنسول پی اس پی که در سال ۲۰۰۴ ارائه شد، PSP FAT نام داشت که البته با نام پی اس پی ۱۰۰۰ نیز شناخته می شد.

اولین ویژگی متفاوت آن، ابعاد این دستگاه است که در ورژن های بعدی دستخوش تغییر قرار گرفت:

ابعاد این دستگاه به شرح زیر است:

  1. ۱۷۰ میلی متر عرض ( ۱۷ سانتی متر )
  2. ۷۴میلی متر طول ( ۷ سانتی متر و ۴ میلی متر )
  3. ۲۳میلی متر قطر ( ۲ سانتی متر و ۳ میلی متر )

در کنار ابعاد خاص این کنسول می توان به یک LCD نیز اشاره کرد که اندازه آن ۴٫۳ اینچ بوده و وضوح کیفیت تصویر آن ۴۸۰*۲۷۲ پیکسل گزارش شده است.

هر چند این دیوایس، اولین کنسول پی اس پی بوده اما به تناسب ویژگی ها و شرایط مختلف در سه نوع متفاوت ارائه شد:

  1. Giga Pack
  2. Value Pack
  3. Standard Pack

 

معرفی Giga Pack از سری اول کنسول پی اس پی

پی اس پی فت
پک اول از سری اول پی اس پی ها به نام پی اس پی فت دارای بیشترین امکانات جانبی است که البته موجب شده قیمت آن نیز بیشتر باشد

Giga Pack نسخه شماره اول، از کنسول پی اس پی بود که با وسایل جانبی و آن چه که در این بخش مشاهده می کنید، از دو نوع دیگر، مجزا گشته است:

  1. یک عدد هدفون کنترل دار
  2. بند
  3. یک مموری کارت یک گیگابایتی
  4. کیف محافظ
  5. یک عدد UMD
  6. پایه نگه دارنده
  7. کابل USB

البته نا گفته نماند که برای این دستگاه شارژر نیز روی پک قرار داده شده است.

 

معرفی Value Pack از سری اول کنسول پی اس پی

Value Pack در واقع نسخه شماره ۲ از کنسول اولیه پی اس پی است که در آن می توان چند امکان جانبی محدود را مشاهده کرد. مسلما فردی که بین این نسخه و نسخه قبلی مقایسه هایی داشته باشد، اگر هزینه برایش بی اهمیت باشد، نسخه اولیه را خریداری خواهد کرد.

راهنمای خرید پی اس پی
Value Pack نام بسته بندی و پک دوم از سری اول پی اس پی است که بنام فت مشهور است. همانطور که می توانید در این عکس مشاهده کنید و با عکس قبلی مقایسه کنید، Value Pack دارای وسایل جانبی می باشد اما تعداد این وسایل جانبی از پک شماره ۱ کمتر است و قیمت آن نیز کمتر است.
  1. هدفوون کنترل دار
  2. بند
  3. مموری ۳۲ مگابایتی
  4. یک عدد UMD
  5. شارژر

 

معرفی Standard Pack  از سری اول کنسول پی اس پی

خالص ترین نسخه کنسول پی اس پی برای اولین سری تولیدی آن، نسخه Standard Pack است که در بسته بندی آن، یک شارژر وجود دارد و خود کنسول و دیگر هیچ!

البته این کنسول قیمت کمتری نیز دارد.

انواع کنسول های پی اس پی
کم قیمت ترین پک در پی اس پی فت، Standard Pack نام دارد. همانطور که در این بسته بندی مشاهده می کنید جز کنسول مورد نظر، و البته به جز شارژر چیزی پیدا نمی شود

همانطور که در ابتدا اشاره شد، کنسول های پک ۱۰۰۰ یا FAT همه یکسان هستند و تنها تفاوت آن ها، تجهیزات و امکانات جانبی متفاوتی است که در بالا لیست وار به آن ها اشاره کرده ایم.

نکته: این مدل پک بندی ها برای ایکس باکس مایکروسافت نیز در نظر گرفته شده است. در واقع با توجه به نیاز کاربران، و امکاناتی که برخی ممکن است بدان وابسته باشند، این وسایل جانبی ارائه می شود.

 

معرفی نسل دوم کنسول پی اس پی به نام PSP Slim

 

پی اس پی نسل دوم
این تصویر در واقع عکسی از کنسول پی اس پی، مدل ۲۰۰۵ است که به منظور بهینه سازی و ارتقای پی اس پی فت ارائه شد. این دستگاه برای اولین بار در کشورهای اروپایی و امریکا نیز توزیع شد. ( PSP Slim )

بعد از گذشت مدت زمانی خاص، سونی تصمیم گرفت دستگاه کنسول بازی خود را ارتقا دهد به همین منظور، اقدام به بهینه سازی و طراحی کنسول جدید به نام PSP Slim نمود

با توجه به نسخه قبلی که PSP 1000 نام داشت، این کنسول، با نام PSP Slim % lite و با عبارت PSP 2000 شکل گرفت و شناخته شد.

نسل دوم کنسول پی اس پی، حدود ۱۱ سال پیش، یعنی در سال ۲۰۰۷ به بازار عرضه شد.

اولین تغییر محسوس در کنسول ۲۰۰۷ ، نسبت به کنسول ۲۰۰۴ می توان به ابعاد آن نسبت داد

سونی سعی داشت تا با ایجاد ظرافت هایی هزینه تولید خود را کمتر و البته ظرافت محصول جدید را بالا تر ببرد. چیزهایی که در مقایسه کنسول جدید با کنسول قبلی به چشم دیدیم عبارت است از:

  • کاهش قطر از ۲۳ میلی متر به ۱۹ میلی متر.
  • کاهش وزن از ۲۸۰ گرم به ۱۸۹ گرم!
  • کاهش کیفیت داخلی، نسبت به نسخه اولیه ( در مقابل ضربات و صدمات ).

البته در قسمت درپوش باتری، نیز، کنسو پی اس پی ۲۰۰۷ تغییراتی داشت که به طور نسبی مورد پسند و البته مورد اعتراض گروه های مختلف قرار گرفت.

در کنار این تفاوت ها، نازک تر شدن LCD آن و همچنین وجود پورت WLAN در آن نیز از جمله بهینه کاری هایی بود که روی نسخه جدید صورت داده شده بود.

پی اس پی
همانطور که مشاهده می کنید در نما و ظاهر این کنسول با کنسول قبلی پی اس پی، تغییر خاصی در دکمه ها و اجزای کنسول رخ نداده است

اما یک ویژگی فنی بسیار مهم در نسخه دوم، این بود که حافظه داخلی به ۶۴ گیگابایت ارتقا داده شده بود. علت این تصمیم هم، عدم کارایی مناسب، در کنسول اولیه بود که قادر به لود بازی ها در حافظه ۳۲ گیگابایتی خود نبود.

کاربرانی که علاقه داشتند، از نمایشگر بزرگ تری استفاده کنند، با امکانات جدیدی که روی کنسول پی اس پی ۲۰۰۷ ارائه شده بود، قادر بودند، تا دستگاه را به تلویزیون وصل کنند و محیط بزرگ تری را برای بازی تجربه کنند. همچنین امکان شارژ از طریق USB نیز، ویژگی مهم جدید آن بود.

بنا بر این می توان تغییرات جدید را به صورت لیست وار به صورت زیر بیان کرد:

  1. امکان شارژر شدن توسط یو اس بی
  2. کاهش ضخامت LCD
  3. افزایش حافظه داخلی به ۶۴ گیگابایت
  4. کاهش وزن
  5. کاهش قطر
  6. کاهش کیفیت قطعات داخلی
  7. وجود پورت WLAN

اما این کنسول، از نظر ساختاری و به طور کلی تفاوت خاصی با نسخه فت نداشت. ( نسخه فت همان نسخه اولیه سال ۲۰۰۴ است )

PSP 2000 یا PSP Slim‌  با در نظر گرفتن تجهیزات مختلف به  صورت دو پک جداگانه به قیمت های متفاوت ارائه شد:

  •  Core Pack ‌
  •  Entertainment Pack‌

 

معرفی نسخه Core Pack   از نسل دوم کنسول پی اس پی

Core Pack نسخه معروف از پی اس اپی اسلیم است که دارای امکانات جانبی  تجهیزات زیر می باشد:

  1. کنسول PSP
  2. شارژز
  3. باتری

تمام تجهیزاتی که برای این کنسول درنظر گرفته شده، به صورت همین سه مورد یاد شده است. اما اگر کاربران بخواهند تنوع های دیگری را تجربه کنند می توانند از نسخه بعدی استفاده کنند.

 

Entertainment Pack

یکی از ویژگی مهم پک Entertainment Pack  این است که رنگ کنسول ها، بر اساس دو نوع قابل انتخاب است:

  1.   Ice Silver
  2.  Ceramic White

می توان گفت که از نظر ساختاری، روی پک ها تلاش زیادی نسبت به نسخه اولیه صورت داده نشده بود

اما بعد از مدت زمانی محدود تر، نسخه ۳۰۰۰ آن نیز ارائه شد.

 

معرفی و بررسی نسل سوم پی اس پی به نام PSP 3000

کنسول پی اس پی 3000
این عکس حاوی تصویری از کنسول های PSP 3000 است که در واقع نسل سوم کنسول های پی اس پی است. در این تصویر نیز مشهود است که تغییر ظاهری روی دکمه ها ایجاد نشده اما وضوح، و البته برخی امکانات دیگر به ان اضافه شده است.

سونی در ساخت، PSP 3000 خود، اقدام به افزایش کیفیت خروجی نمایشگر نمود. بدین معنی که با تغییراتی که در ساختار LCD انجام داد، توانست نسبت به نسخه قبلی، که اسلیم بود، قدرت نمایش رنگ ها را تا ۵ برابر افزایش دهد.

از دیگر آپشن های تغییر یافته در این ورژن می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  1. تغییر محل قرار دادن UMD
  2. اضافه کردن میکروفون داخلی
  3. طراحی متفاوت و جدید دکمه های کنسول پی اس پی
  4. قابلیت آنتی رفلکس در نمایشگر

قابلیت آنتی رفلکس به کاربر اجازه می دهد تا بتواند به راحتی زیر نور خورشید و هر نور دیگری به راحتی بازی کند و نمایشگر را بدون هیچ تلاش اضافه ای مشاهده کند.

به طور کلی، نسخه ۳۰۰۰ نسبت به نسخه ۲۰۰۰ ، علاوه بر تغییرات سخت افزاری و داخلی، از یک ال سی دی بهبود یافته نیز بهره مند است.

کنسول پی اس پی 3000
در این تصویر می توانید تفاوت تصویر و دقت تصویر در کنسول پی اس پی ۲۰۰۰ ( عکس اول ) و پی اس پی ۳۰۰۰ یعنی عکس پایین را مشاهده کنید. در تصویر دوم یعنی کنسول نسل سوم، وضوح و کیفیت تصویر ۵ برابر شده است.
کنسول پی اس پی
این عکس نیز به وضوح تفاوت کیفیت تصاویر در کنسول های پی اس پی را نشان می دهد که عکس زیرین، یعنی عکس با کیفیت تر، نمونه ای از افزایش کیفیت نمایشگر را داراست.

 

معرفی نسل چهارم کنسول پی اس پی به نام  PSP GO

 

PSP GO نسل جدید پی اس پی است که همانطور در عکس مشاهده می کنید می توانید تفاوت آن را با سایر کنسول ها به خوبی مشاهده کنید.
PSP GO نسل جدید پی اس پی است که همانطور در عکس مشاهده می کنید می توانید تفاوت آن را با سایر کنسول ها به خوبی مشاهده کنید.

نسل چهارم کنسول های پی اس پی، PSP GO   نام گرفته است.

برای ساختن نسل چهارم پی اس پی، سونی، نکات فنی را نا دیده گرفته و سعی داشته که تنها از نظر ظاهری،  و سخت افزار کنسول را ارتقا دهد.

اما وقتی که شما یک کاربر قدیمی پی اس پی باشید، می توانید با در دست گرفتن این نسل از کنسول های پی اس پی متوجه شوید که از نظر اجرایی و نرم افزاری، تغییر خاصی حاصل نشده است.

در این نسخه، مدل اجرایی بازی ها، و حتی پردازنده کماکان روی مدل قبلی ثابت مانده اند.

اما تفاوت هایی که در نسل چهارم پی اس پی عرضه شده را می توان به صورت زیر لیست بندی کرد:

  1. کاهش قطر نسل چهارم پی اس پی به ۱۶٫۵ میلی متر
  2. کاهش وزن
  3. کاهش طول
  4. کاهش اندازه LCD به ۳٫۸ اینچ
  5. حذف بخش UMD
  6. مموری استیک ۱۶ گیگابایتی

همانطور که گفته شد، پی اس پی از UMD برای اجرای بازی ها بهره می برد اما در نسخه جدید، یعنی در نسل ۴ ام، این دستگاه، UMD را حذف کرد تا بتواند بازی ها را از طریق شبکه PSN به صورت آنلاین در اختیار کاربران قرار دهد.  در حقیقت این تغییر، مستلزم این بود که مموری آن نیز به ۱۶ گیگابایت ارتقا داده شود.

 

جدول مقایسه پی اس پی و نسل های متفاوت آن

 

نام مدل های کنسول PSP 1000 PSP 2000 PSP 3000 PSP N1000
نام دیگر مدل ها PSP FAT PSP Slim نام دیگری ندارد PSP GO
تاریخ عرضه ۲۰۰۴ ۲۰۰۷ ۲۰۰۸ ۲۰۰۹
پردازنده ی کنسول MIPS R4000 با قدرت پردازش ۱ تا ۳۳۳ Mhz که در تمام مدل ها یکسان
مانیتور LCD ۴٫۳”   ۴۸۰*۲۷۲ ۴٫۳”   ۴۸۰*۲۷۲ ۴٫۳”   ۴۸۰*۲۷۲ ۳٫۸” ۴۸۰*۲۷۲
حافظه ی داخلی ۳۲MB ۶۴MB ۶۴MB ۶۴MB
حافظه ی مموری استیک همراه کنسول ۳۲MB ۶۴MB ۶۴MB ۱۶ GB
 

 

 

برای مقایسه تصویری کنسول های پی اس پی در نسل های مختلف می توانید از تصاویر زیر بهره مند شوید.

 

در این عکس نمایی از دو کنسول اولیه و دوم یعنی پی اس پی فت و پی اس پی اسلیم را مشاهده کنید. ( نسل اول - نسل دوم )
در این عکس نمایی از دو کنسول اولیه و دوم یعنی پی اس پی فت و پی اس پی اسلیم را مشاهده کنید. ( نسل اول – نسل دوم )
این تصویر نیز تنها به دلیل، نشان دادن تفاوت ضخامت ها در نسل جدید تر کنسول پی اس پی ارائه شده است
این تصویر نیز تنها به دلیل، نشان دادن تفاوت ضخامت ها در نسل جدید تر کنسول پی اس پی ارائه شده است
تفاوت ظاهری پی اس پی ها، از نسل دوم و سوم، را در این عکس مشاهده می کنید. با این عکس به راحتی می توان ظرافت های بکار گرفته شده در نسل سوم را مشاهده کرد
تفاوت ظاهری پی اس پی ها، از نسل دوم و سوم، را در این عکس مشاهده می کنید. با این عکس به راحتی می توان ظرافت های بکار گرفته شده در نسل سوم را مشاهده کرد
در کنسول پی اس پی 3000 که نسل سوم کنسول های PSP است، کیفیت تصویر را به وضوح بتر از مدل قبلی یعنی 2000 ببینید.
در کنسول پی اس پی ۳۰۰۰ که نسل سوم کنسول های PSP است، کیفیت تصویر را به وضوح بتر از مدل قبلی یعنی ۲۰۰۰ ببینید.

 

اوضاع کرک شدن این PSP ‌ها در ایران چطور است ؟

وقتی که دستگاهی خارجی وارد ایران می شود، باید بتواند از تمام منابعی که برای آن در نظر گرفته شده نیز بهره مند شود که متاسفانه در بسیاری از موارد، این همگام سازی و همراهی امکان پذیر نیست.

در واقع دور زدن قانون های خاصی که برای کنسول PSP وجود داشته، موجب شده که کاربران ایرانی بتوانند با روش های متقلبانه، دستگاه خود را مورد استفاده قرار دهند.

به تناسب این ویژگی ها، کنسول های پی اس پی کنونی در بازار ایران سه حالت دارند:

  1. کرک شده
  2. نیمه کرک شده
  3. کرک نشده

 

کرک شدن کنسول پی اس پی یعنی چه

وقتی که شما از نسل چهارم کنسول پی اس پی استفاده کنید، برای تجربه و تنوع بازی ها، نیاز دارید تا بازی های مختلفی را با قیمت گران خریداری کنید اما امکان این خرید برای ایرانی ها به جهات مختلفی فراهم نیست.

بدین ترتیب کاربران اقدام به ایجاد روش های جایگزین کرده اند تا بتوانند از بازی ها بهره مند شوند. به این کار، که در واقع استفاده از بازی ها، در فضایی خارج از مجرای قانونی آن، کرک کردن کنسول پی اس پی می گویند.

دستگاه های کرک نشده به کاربر اجازه نمی دهند تا از بازی های کپی شده استفاده کنند. اما دستگاه های نیمه کرک شده در شرایط مختلف، مثل خاموش شدن یا حالت استند بای، تغییر وضعیت می دهند.

 

مدل های موجود در بازار ایران، تا نسل چهارم کنسول پی اس پی

از میان مدل ها و ۴ نسل اولیه کنسول پی اس پی در بازار ایران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

PSP Fat   ( این مدل در بازار ایران کاملا کرک شده ارائه می شود )

PSP Slim ( برای این کنسول، سه حالت، کرک شد، نیمه کرک و کرک نشده ارائه شده است )

: PSP 3000 ( این نسخه نیز دارای دو حالت، کرک نشده و نیمه کرک می باشد )

 

بریک شدن PSP یعنی چه؟ آیا راه حلی دارد؟

 

بریک شدن پی اس پی ، به معنی این است که دستگاه با مشکلی مواجه می شود که شما نمی توانید با کنسول خود بازی کنید. در واقع هیچ کاری نمی توانید با این دستگاه کنید. البته بریک شدن، برای تمامی دستگاه ها و نسل ها ممکن است اتفاق بیفتد.

در کنار این، بریک شدن، به صورت های مختلفی ممکن است روی کنسول ظاهر شود.

اگر سال ها پیش دستگاه شما بریک می شد، عملا هیچ کاری آن را به حالت اولیه باز نمی گرداند و باید آن را دور می انداختید.

اما در نسخه های جدید ترو با پیشرفت راه حل ها، امروزه می توان روی دستگاه ها کارهایی انجام داد و آن ها را به حالت اولیه بازگرداند:

 

راه حل مشکل بریک پی اس پی

۲ روش تا کنون برای حل مشکل بریک شدن پی اس پی ارائه شده که به شرح زیر می باشند

  • نصب چیپ جدید ( این روش روی برخی کنسول ها جواب می دهد و روی برخی هم نه )
  • روش دوم نیز، بدین صورت است که باید به کمک یک PSP دیگر، توسط یک متخصص اقدام به احیای کنسول خود کنید.

بدین ترتیب می توانید در صورت بروز احتمالی مشکلات، پیرامون دستگاه و کنسول پی اس پی خود اقدام به رفع مشکل و احیای پی اس پی کنید. البته قبل از این که دیوایس شما به مشکل برخورد کند، بهتر است هنگام خرید توصیه های لازم را از متخصص دریافت کنید تا بتوانید در حفظ و نگهداری و افزایش طول عمر کنسول پی اس پی خود، موفق تر باشید.

در صورتی که تجربه استفاده، نگهداری و خرید کنسول پی اس پی در نسل های مختلف دارید، آن را با ما در میان بگذارید.

.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 178 دیدگاه
    1. خیر در ضمن اسم اونی که میگید کنسول پرتابل مارشا هست پی اس پی مال سونی هست شما میتونید مثلا psp1000بخرید یا psp Streets 1008بخرید البته ps go هم خوبه ولی از UMDیا همون بازی های توی دیسک فشرده بهره نمی برید

  1. سلام….پسرمن دستگاهی برای بازی میخواد وهدفش خریدن pspهست. ولی من میگم که تبلت بخر …موندیم چکار کنیم. لطفا اگه کسی میدونه راهنمایی کنه. ممنون.

    1. صد در صد به نظر من psp بیشتر به دردش میخوره چون متمرکز روی بازیه ولی تبلت اگر بخواین در حدی هزینه کنید که بتونه بازیهای جدیدو ساپورت کنه خیلی یاید بپردازید. در حد ۵میلیون یا بیشتر

  2. سلام میخواستم بدونم درحال حاضر بهترین مدل psp که هم کرک خور باشه هم کپی خور دائم باشه چیه ودر حال حاضر در ایران چقدره قیمتش؟

  3. از نظر من بهترین psp همون psp go هستش
    و بقیه همه خیلی قدیمی شدن
    و پی اس پی گو دیگه نیازی به خرید رم ندارین
    و به دلیل جدید بودن این پی اس پی خدمات پس از فروش هم داره

  4. بچه ها سلام. کسی هست psp نسل دو به بالا داشته باشه و معاوضه کنه با یه گوشی k750 sony ericsson و یه ساندویچ ساز بزرگ فلر نو . مدل SM275 که در دبجیکالا قیمتش ۲میلیون و دویست هست.
    گوشی هم حدود ۴۰۰ هزار تو بازار.

  5. سلام دنبال اینم که پابجی یا کال اف رو انلاین بازی کنم کدوم مدل پی اس پی جواب میده؟

  6. سلام ببخشید میخواستم ببینم پی اس پی ۳۰۰۴ مدل فت بهتر یا اسلیم اخه من میخوام پی اس پی بخرم

    1. صد درصد اسلیم، فت هم قدیمیه هم سنگین و ضعیف تر

    1. سلام بهترین پی اس پی ک انلاینم بشه کدومه همه چیش خوب باشه؟

    1. ببخشید یک سوال داشتم
      آیا منی که خشاب PSP ام دو جا برای مموری کارت دارد آیا میتوان دو مموری ۶۴ گیگ بر روی آن بیندازم؟

  7. سلام ببخشید من می خوام psp بگیرم ولی نمیدونم که کدوم مدل رو بگیرم که بتونم بازی های زیادی رو بازی کنم اگه می شه به من کمک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *