بیایید پادکست بسازیم (قسمت دوم)

بیایید پادکست بسازیم (قسمت دوم)
  • 1391/7/9
  • رسول رحیمی
  • 3

podcast

در قسمت قبلی این آموزش به کلیاتی در رابطه با پادکست و پیش نیاز ها برای ضبط پادکست پرداختیم. همچنین به عنوان آخرین پیش نیاز نرم افزار Audacity را معرفی کردیم. حالا وقت آن رسیده است تا به صورت عملی با این برنامه کار کنیم. از آنجایی که هدف ما در این آموزش بررسی نرم افزار Audacity نیست؛ بنابراین از بررسی جز به جز قسمت های مختلف آن صرف نظر می کنیم و به کلیاتی در مورد این برنامه و همچنین تکنیک هایی در مورد ضبط پادکست می پردازیم.

بعد از دانلود و نصب برنامه، آن را اجرا کنید. پس از اجرا با چنین محیطی مواجه خواهید شد:

audacity

قسمت کنترل ها در این برنامه کاملا واضح و مشخص هستند و نیازی به توضیح ندارند. پس بلافاصله با زدن دکمه record اقدام به ضبط می کنیم. فقط نکته ای که بهتر است قبل از ضبط کردن به آن توجه کنیم وجود نویز است. مطمئنا کاربران دوست ندارند به پادکست هایی بی کیفیت که مشابه صدای حمام است گوش بدهند. پس بهتر است برای کاهش هر چه بیشتر آن، مواردی را رعایت کنید.

نویز ها و چگونگی کاهش آن

شاید بهترین مورد برای کاهش نویز ها استفاده از میکروفون بهتر و استاندارد تر باشد. اما همانطور که پیش‌تر هم گفتیم فرض من در نگارش این پست، داشتن یک میکروفون قابل قبول (هر چند ابتدایی و ارزان قیمت) است. پس عوامل دیگری مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

  • بهتر است همیشه محیط ساکت و آرامی را برای ضبط پادکست در نظر بگیرید. محیطی که در آن رفت و آمد نباشد و ترجیحا صدایی از بیرون مزاحم کار شما نشود.
  • اگر از لپ تاپ برای ضبط صدا استفاده می کنید بهتر است از کول پد استفاده نکنید و حتی کابل برق را بکشید.
  • تا حد امکان سعی کنید که از میکروفون خود لپ تاپ برای ضبط صدا استفاده نکنید، زیرا این میکروفون برای کارهایی مثل چت مناسب است و کیفیت مناسبی ندارد.
  • در صورتی که میکروفون شما ضعیف تر باشد مطمئنا با نویز بیشتری روبرو خواهید شد. پس بهتر است با انجام کارهایی ضعف میکروفون خود را بپوشانید. به عنوان مثال از یک تکه ابر (اسفنج) یا جوراب زنانه کشیده شد در مقابل دهان خود استفاده کنید. یا ابنکه اگر محدودیت مالی ندارید از یک نویز گیر مخصوص استفاده کنید.
  • میکروفون را کمی از دهان خود فاصله دهید و سعی کنید آن را کمی بالاتر از دهان خود مستقر کنید.
  • بعد از ضبط صدایتان، از طریق برنامه اقدام به نویز گیری کنید.

نویز گیری با برنامه Audacity

بعد از زدن دکمه ضبط، حدود 5 الی 10 ثانیه سکوت کنید و هیچ کاری نکنید و پس از آن شروع به صحبت کردن کنید. این کار باعث می شود تا نویز های موجود در اطراف شما در برنامه ضبط شود. سپس می توانید شروع به ضبط صدای خود کنید. بعد از اتمام کارتان می توانید کار نویز گیری توسط برنامه را انجام دهید. نخست قسمت ابتدایی را که صحبت نکرده اید را select کنید. بعد به Effect/Noise Removal رفته و Get Noise Profile را انتخاب کنید. با این کار نویز محیط اطراف خود را به برنامه شناسانده اید.

Noise-Removal

حالا کل قسمتی را که ضبط کرده اید را انتخاب کنید و دوباره به Effect/Noise Removal بروید و اینبار پنجره را OK کنید. بعد از مدت کوتاهی نویز ها از صدای شما جدا می شوند. حالا شما یک صدای صاف و قابل قبول خواهید داشت.

تکنیک های خوب برای ضبط پادکست خوب

خوب بعد از یادگیری این نکات، بهتر است با تکنیک های دیگری که به شما در ضبط یک پادکست خوب و مناسب کمک می کند، آشنا شوید. برای جلوگیری از طولانی تر شدن پست و جلوگیری از دنباله دار شدن آن به توضیح اجمالی تکنیک ها می پردازیم.

– سعی کنید همیشه با لحنی آرام و شمرده صحبت کنید و همچنین تا حد امکان با صدای بلند صحبت کنید (ولی داد نزنید!)

– گاهی از آهنگ های لایت و مناسب به عنوان پس زمینه استفاده کنید. ولی هیچ وقت پادکست خود را بیخودی با آهنگ پر نکنید. شنوندگان به دلیل محتوای پادکست است که آن را گوش می دهند و گرنه در سراسر وب می توان آهنگ های مناسب و دلخواه پیدا کرد.

– سعی کنید در ابتدای پادکست بخش هایی را که در ادامه خواهید داشت را به اجمال بیان کنید. شاید شنونده از موضوع بخش اول پاکست خوشش نیاید و به همین دلیل از شنیدن ادامه ی آن صرف نظر کند.

– حتما برای پادکست های خود آر اس اس داشته باشید تا شنوندگان دائمی آن را از دست ندهند. همچنین می توانید آن ها را در آی تیونز آپلود کنید.

– روی محتوا خوب کار کنید. توجه کنید که اگر پادکست شما تکرار مکررات باشد، فقط شنونده را اذیت کرده و او را فراری داده اید.

– سعی کنید متن را از قبل آماده کنید و یک نسخه پرینت شده یا دست نویس آن را در مقابل خود داشته باشید.

– قسمتی از وقت خود را صرف شنیدن رادیو یا پادکست های دیگر بکنید و از شیوه ی صحبت کردن مجری آن برنامه الگو بگیرید.

– سعی کنید قبل ضبط، چیزهایی را که برای ارائه دارید را حداقل یک بار برای خودتان بگویید تا در هنگام ضبط کمتر طُپُق بزنید.

– با قسمت های مختلف برنامه بیشتر کار کنید و با دیگر امکانات آن آشنا شوید.

– بعد از Export کردن پادکست می توانید با برنامه ای مثل Format Factory آن را به فرمت های مختلف و با کیفیت های مختلف تبدیل کنید تا برای کاربران مختلف قابل استفاده تر باشد.

امیدوارم این آموزش برای شما مفید بوده باشد. در پایان اگر پیشنهادی دارید یا نکات دیگری به ذهنتان می رسد با ما در میان بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 3 دیدگاه
  1. آموزش طراحی با مداد از چهره انسان طبیعت و منظره گفت:

    ممنون از زحماتی که برای وب فارسی میکشید …

  2. سلام و عرض ادب . در پادکست من حروف س و ش با صوت و به شکل نامناسب ضبط میشه . چطور میتونم این حروف رو اصلاح کنم . لطفا کمکم کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *