آموزش هنر عکاسی – جلسه اول

آموزش هنر عکاسی – جلسه اول
  • 1393/4/11
  • حمید ایران‌پور
  • 2

عکس‌برداری از لحظات زیبا و ماندگار زندگی، روشی است که بسیاری از مردم برای ثبت خاطرات خود به کار می‌گیرند و به همین دلیل، عکاسی با زندگی همه ما عجین شده است.

از امروز قصد داریم با آموزش­های مختصر و مفید در زمینه هنر عکاسی در خدمت شما باشیم تا بتوانید دفترچه خاطرات زندگی خود را با تصاویری ناب و حرفه‌ای تکمیل کنید.

در ابتدا لازم است با مفاهیم اولیه عکاسی مثل شاتر، دیافراگم، ایزو و … آشنا شویم.

شاتر

شاتر
در لحظه ای که دکمه عکاسی دوربین خود را برای ثبت یک عکس می‌­فشارید، پرده‌­ای که معمولا از جنس پلاستیک است از جلوی سنسور تصویر یا فیلم عکاسی کنار می­‌رود و اجازه می­‌دهد تا نور به آن برسد. به این پرده شاتر گفته می­‌شود.

سرعت شاتر قابل تنظیم است و در دوربین‌های متفاوت بازه­‌های مختلفی را شامل می‌شود. ولی معمولا این سرعت از 4000/1 (یک‌ چهارهزارم) ثانیه الی 30 ثانیه است.

علاوه بر این، یک حالت Bulb نیز وجود دارد که برای عکاسی با زمان شاتر دلخواه کاربرد دارد. برای مثال، ممکن است جهت ثبت یک تصویر، نیاز به عکس‌برداری با سرعت شاتر 300 ثانیه (مقیاس اندازه‌گیری سرعت شاتر ثانیه است) داشته باشید. این نوع عکاسی را عکاسی با نوردهی دراز مدت می‌نامند چرا که شاتر برای مدت طولانی باز است و نور برای مدت طولانی به فیلم یا سنسور می‌رسد.

برای عکاسی با نوردهی دراز مدت، دو حالت پیش رو داریم:

  1. استفاده از دوربین­هایی که گزینه B را در میان مدهای عکاسی خود دارند. به این شکل که بعد از تنظیم مد عکاسی در حالت B یا همان Bulb، با نگاه داشتن انگشت بر روی دکمه شاتر به مدت 300 ثانیه، عکس را می‌گیریم.
  2. استفاده از دوربین هایی که این مد را ندارند. این دوربین­ها بعد از سرعت شاتر 30 ثانیه، به صورت خودکار در حالت Bulb قرار می‌گیرند. یعنی کافیست سرعت شاتر را در این دوربین‌ها بیش از 30 ثانیه انتخاب کنیم.

ریموت
البته در عکاسی با نوردهی دراز مدت، بهتر است برای باز نگه داشتن شاتر برای مدت طولانی، از ابزاری به نام دکلانشور (Deklansor) استفاده کنیم که امروزه برای بعضی از دوربین­ها با نام ریموت هم تولید می­شود. دلیل استفاده از دکلانشور این است که لرزش دست هنگام گرفتن دوربین می­تواند باعث تار شدن تصویر شما شود و دکلانشور از این اتفاق جلوگیری می‌کند.

برای سوژه‌­های متحرک، بهتر است از سرعت شاتر سریع‌تر از 60/1 ثانیه استفاده کنید. در غیر این‌صورت سوژه شما در بخش‌های متحرک، دچار ماتی و تاری تصویر می­شود و اگر این سرعت را زیاد سریع کنید در اصطلاح باعث منجمد شدن سوژه متحرک می­شود به طوری که انگار سوژه در تصویر خشک شده است. اینگونه عکس‌برداری­‌ها برای مسابقات ورزشی بیشتر کاربرد دارد.

سرعت شاتر کندتر نیز برای ثبت عکس­های نجومی و همچنین عکس­هایی که نیازمند نوردهی طولانی هستند مثل ثبت رد حرکت ماشین­ها در یک خیابان کاربرد دارد.

شما می­توانید با آزمایش سرعت‌های متفاوت برای شاتر، به تجربه‌­های خوبی دست پیدا کنید و آنها را در آینده در عکس‌­برداری‌های خود بکار گیرید. اصلا از خراب شدن عکسها نترسید و سعی کنید چیزهای جدید را امتحان کرده و تجربه‌های جدید به دست آورید.

دیافراگم (Diaphragm)
در لنز دوربین روزنه‌ای (Aperture) وجود دارد که مقدار گشودگی آن قابل تغییر است. این تغییر میزان گشودگی روزنه توسط تیغه­هایی به نام دیافراگم صورت می­گیرد. دیافراگم همانند مردمک چشم که در مکان­های تاریک گشوده می­شود و در مکان­های پر نور بسته‌تر می­شود، عمل می‌کند.

دیافراگم

دیافراگم دو حالت ثابت یا متغیر دارد و حالت آن بسته به نوع لنز مورد استفاده شما مختلف است. میزان باز یا بسته بودن دیافراگم با اعداد مشخصی که از تقسیم فاصله کانونی به دست می­‌آیند نشان داده می­شود.مثلا اعداد 1.4، 2، 2.8، 4، 5.6، 8 و …

بازه این اعداد بر روی لنز قابل مشاهده است و با علامت f/2.8 یا f/5.6 و … نمایش داده می­شود. هرچه این عدد کوچکتر باشد روزنه نور بازتر و میزان نور ورودی بیشتر است.

درضمن میزان باز یا بسته بودن دیافراگم در عمق میدان دید هم تاثیر دارد، یعنی تعیین می­کند زمانی که از یک سوژه عکاسی می­کنید، محیط پیرامون سوژه همانند خود سوژه در فوکوس باشند و به واضحی سوژه ثبت شوند (عکس 1) یا آنقدر مات شود که سوژه به تنهایی خودنمایی کند (عکس 2).

چوب عکس 1: ( 1/200s  , f/13 , ISO 200 )

گل

عکس 2: ( 1/200s  , f/4 , ISO 100 )

ادامه دارد …

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. بازتاب: چگونه عکس های Instagram مان را منحصر به فرد کنیم؟ | آی تی دان

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *