تلفن های هوشمندی که دوربین آنها بیشترین گشادگی دیافراگم را دارد

تلفن های هوشمندی که دوربین آنها بیشترین گشادگی دیافراگم را دارد
  • 1393/10/24
  • مجتبی
  • 1

دوربین تلفن هوشمند شما از بخش های مختلفی تشکیل شده که یکی از آنها دیافراگم آن است. دیافراگم در واقع سوراخ بسیار کوچکی است که در پشته ی اپتیکال دوربین قرار می گیرد و قبل از ثبت عکس، میزان نور جذب شده را تنظیم می کند. هر چه این سوراخ گشادگی بیشتری داشته باشد به معنای دریافت نور بیشتر برای ثبت تصاویر است.

اما بیشترین میزان نوری که یک تصویر گرفته شده با دوربین را اشباع می کند چقدر است؟ واحد اندازه گیری این میزان F است و بمقدار آن به صورت F5/0 نشان داده می شود که باعث ثبت تصاویر تیره تری نسبت به دوربین های با F کمتری دارند مثلا F1/8 می گردد. پس هر چه F بزرگتر باشد تصاویر تیره تر ثبت می شوند و دیافراگم دوربین مورد نظر سوارخ کوچکتری خواهد داشت و بالعکس.

در ادامه همراه با گویا آی تی باشید.

برخلاف دوربین های DSLR در تلفن های هوشمند نمی توان بزرگی سوراخ دیافراگم را به صورت دستی تنظیم نمود چرا که دیافراگم در موبایل ها به صورت ثابت شده است و قابل تغییر نیست. خوشبختانه در بازار تلفن های هوشمند رقابت خوبی در این زمنیه بین شرکت های تولید کننده شکل گرفته و از آنجایی که دوربین های این محصولات بسیار کوچک هستند باید بیشترین میزان نوری که می توانند را دریافت کنند تا عکس های ثبت شده با آنها کیفیت بهتری داشته باشند. این یک قانون است که دیافراگم بزرگتر برابر با تصاویر بهتر است.

قانون یاد شده در مورد عکس گرفتن با دوربین تلفن های هوشمند هم صادق است اما به شرطی که سایر تنظیمات بخوبی اعمال شده باشند. در واقع این را در نظر داشته باشید که برخلاف دوربین های DSLR، برای عکاسی با موبایل ها و ثبت تصاویر بهتر باید تنظیمات دوربین آن را به صورت دستی و به بهترین شکل اعمال نمود. با توجه به این نکته امکان دارد کیفیت تصاویر ثبت شده با دو تلفن هوشمندی که گشادگی دیافراگم دوربین آنها یکسان است، با هم تفاوت داشته باشد.

وب سایت معتبر فون آرنا یک رتبه بندی در این زمینه انجام داده که در ادامه می توانید به ترتیب برترین گوشی ها را از نظر گشادگی لنز دوربین مشاهده کنید.

۱- Xperia Z1/Z1 Compact, Z2, Z3/Z3 Compact از شرکت سونی با F2.0

۲- Nexus 6 از گوگل با F2.0

۳- Droid Turbo از موتورولا با F2.0

۴- ZenFone 2 از ایسوس با F2.0

۵- One M8/Windows, One M7, One Max, Desire EYE از اچ تی سی با F2.0

۶- Lumia 920/925/928 از نوکیا با F2.0

۷- One از وان پلاس با F2.0

۸- Find 7/7a از اوپو با F2.0

۹- Lumia 720/730/735 از نوکیا با F1.9

۱۰- Aquos Crystal X از شارپ با F1.9

11-  Liquid Jade, Liquid X1, Liquid E3 از ایسر با F1.8

۱۲- Xplay 3s/Xshot از ویوو F1.8

۱۳- K900, K910 (Vibe Z), K920 (Vibe Z2 Pro) از لنوو با F1.8

۱۴- Zero از یومی با F1.8

۱۵- Mi 4 از شیائومی با F1.8

[منبع: PhoneArena]

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. من گوشیم sony ericsson st15 (xpria mini هستش
    مشخصات عکساشو نگاه میکنم مینویسه F 2.6
    میشه توضیح بدین؟
    سایت جی اس ام آرنی هم عکسا و فیلماشو که مقیاسه میکنم واقعا” تعجب بر انگیزه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *