زندگی با آیفون 6 ( قسمت دوم )

زندگی با آیفون 6 ( قسمت دوم )
  • 1393/11/13
  • مهدي ده نبي
  • 0

همانطور که استحضار دارید، پیشتر در گویا آی تی به بررسی جامع و کامل تلفن های هوشمند با عنوان ” زندگی با … ” پرداختیم و از آیفون ۶ شروع کردیم. قسمت اول آن را می توانید از این قسمت مطالعه نمایید. همچنین در مقاله ای دیگر، به بررسی Galaxy Note Edge با همین عنوان پرداختیم که قسمت اول آن را می توانید از این قسمت مطالعه نمایید.

آیفون ۶ ، استاندارد جدیدی در طراحی اپل به وجود آورد و باعث سودآوری بسیار زیادی برای این شرکت بزرگ شد. از قسمت قبل، بررسی این تلفن هوشمند دوست داشتنی را شروع کردیم. حالا نوبت قسمت دوم آن است. با گویا آی تی همراه باشید.

1

iTunes ، آیا واقعا لازم است؟

در هنگام صحبت از سیستم عامل iOS، نمی توانیم حرفی از آیتونز به زبان نیاوریم. این نرم افزار و در واقع این وب سرویس، یک مجموعه جامع از نرم افزارها و ابزارهای ارتباطی به حساب می آید. برای انتقال اطلاعات ( مانند اضافه کردن موزیک، ویدئو کلیپ  و یا تصاویر ) به آیفون، شما ناچار هستید که از آیتونز استفاده کنید. جای بسی خوشحالی است که اپل همواره در حال بهبود این اپلیکیشن است و در ورژن های اخیر، سرعت و هماهنگی آن با آیفون به طرز چشم گیری بیشتر شده است. اگرچه در نگاه اول، برای افراد مبتدی کمی کار با آن سخت به نظر می رسد.

انتقال موزیک به آیفون توسط آیتونز، امری خسته کننده به نظر می رسد. حال آنکه در اندروید، فقط با یک درگ و دراپ ساده این کار به آسانی انجام پذیر است. همچنین تبدیل موزیک ها به رینگتون نیز حتی برای کاربران پیشرفته، امری دشوار به نظر می رسد و نیازمند جستجو در این مورد است.

از این حرف ها برداشت بد نکنید. چرا که آیتونز وظایف خود را به نحو احسنت انجام می دهد. اما به عنوان شخصی که مدت زیادی با تلفن های هوشمند سر و کار دارد، شیوه درگ و دراپ را بیشتر می پسندم. اما خوشبختانه در حال حاضر، به وسیله درگ و دراپ می توانید عکس های گرفته شده توسط آیفون را به کامپیوتر خود انتقال دهید. اما برای سایر کارها، باید از آیتونز استفاده کنید.

2

جستجوگر Spotlight : سریع و مطمئن

به وسیله این قابلیت که با سوایپ کردن به سمت پایین از میان صفحه نمایش فعال می شود، می توانید به راحتی بین اپلیکیشن ها، پیامک ها، ایمیل ها، مخاطبین و … به جستجو بپردازید.

این قابلیت در اندروید با نام Google Search Box نیز موجود است، اما به شخصه معتقد هستم که جستجوگر Spotlight اپل، از قابلیت های کلیدی بیشتری بهره می برد. اولین مورد، سریع بودن آن است. حال آنکه در سیستم عامل اندروید، باید چند ثانیه منتظر بمانید تا بعد از گزراندن لگ مربوط به جستجوگر، نتایج به شما نمایش داده شود. مورد دوم، نمایش صحیح اطلاعات است. به عنوان مثال، در جستجوگر Spotlight کافی است شما حرف M را تایپ کنید تا اپلیکیشن هایی که با این حرف آغاز می شوند را به شما نشان داده و به راحتی وارد نرم افزار مورد نظر شوید. اما در سیستم عامل اندروید قضیه فرق می کند. شما تنها قادر هستید که یکی از اپلیکیشن ها مشاهده کنید و برای دستیابی به سایر نرم افزارها که با این حرق شروع می شود، باید اسکرول کنید.

همچنین ارزش این را دارد تا از Control Center نیز به عنوان یکی از ابزار کاربردی یاد کنیم که سیستم عامل آی او اس اضافه شده است. این قابلیت که توسط سوایپ کردن به سمت بالا از پایین صفحه نمایش فعال می شود، به شما امکان دسترسی سریع به برخی تنظیمات سیستم عامل مانند :

  • خاموش و روشن کردن وای فای
  • خاموش و روشن کردن قابلیت Airplane Mode
  • خاموش و روشن کردن قابلیت Do Not Disturb
  • خاموش و روشن کردن چراغ قوه
  • دسترسی سریع به ماشین حساب
  • دسترسی سریع به کنترلرهای موزیک

را می دهد.

3

شخصی سازی ، یک هدف سخت!

به عنوان کسی که قبلا با سیستم عامل اندروید کار کرده است، نحوه عوض کردن رینگتون یا عکس بکگراند در سیستم عامل آی او اس، امری مضحک و خسته کننده به نظر می رسد.

شخصی سازی، همچنان در سیستم عامل آی او اس امری دشوار و یک هدف سخت به حساب می آید. به مثال های زیر دقت کنید :

  • شما قابلیت استفاده واقعی از بکگراندهای زنده را ندارید، فقط می توانید از بکگراندهای پیشفرض خود اپل استفاده کنید.
  • شما امکان استفاده از ویجت های واقعی را ندارید. ( درست است که ویجت ها به نوتیفیکیشن سنتر اضافه شده اند، اما در هوم اسکرین قابل نمایش نیستند. )
  • شما قابلیت تعویض نحوه نمایش آیکون ها را ندارید. در واقع قابلیت استفاده از انواع لانچرها و رام های شخصی سازی شده را ندارید.

آیا موارد ذکر شده مشکل به حساب می آیند؟ با وجود اینکه مسئولان اپل در قسمت پشتیبانی، این موضوع را انکار کرده اند، اما سیستم عامل آی او اس در حال حاضر از نظر شخصی سازی، بسیار عقب تر از اندروید به سر می برد. اپل با اضافه کردن نوتیفیکیشن سنتر و قابلیت استفاده از کیبوردهای سوم شخص، نشان داد که رفته رفته در حال آزاد کردن برخی محدودیت ها برای کاربران خود است.

سرو کار داشتن با حواس پرتی

اپل بعد از سالها که از وجود نوتیفیکیشن سنتر در اندروید می گذشت، آن را به سیستم عامل خود اضافه نمود و اینطور که پیدا است، هنوز در حال تکمیل شدن است. برای نمونه، اپل تب های موجود در این قسمت را از سه قسمت به دو قسمت تبدیل کرده است. اما گزینه Clear all در تب Notifications همچنان به چشم نمی خورد و کمبود آن حس می شود.

البته اپل در مورد نوتیفیکیشن ها، روش خود را ارائه داده است. در قسمت استاتوس بار ( نوار بالایی که شامل ساعت و سیگنال آنتن و … می شود ) ، اثری از آیکون نرم افزارهای مختلف که دارای پیغام جدیدی هستند دیده نمی شود. به جای آن، تمامی این پیغام ها در تب نوتیفیکیشن ها، بر حسب اپلیکیشن های مربوطه دسته بندی می شوند. به این ترتیب، به راحتی می توانید به آنها دسترسی داشته باشید. همچنین هیچگونه چراغ هشداری نیز موجود نیست تا حواس شما را هنگام دریافت نوتیفیکیشن ها پرت کند. این قابلیت، برای من به شخصه یک حسن به حساب می آید.

در انتهای قسمت دوم زندگی با آیفون ۶ ، می خواهم شما را با چند حقه و ترفند در مورد استفاده بهتر و کاربردی تر از این تلفن هوشمند آشنا کنم.

  • سوئیچ بین حالت استاندارد و زوم شده

در حالت نرمال، آیفون ۶ و ۶ پلاس روی حالت استاندارد تنظیم شده اند. اما اگر شما دچار مشکل بینایی هستید یا ترجیح می دهد آیکون ها را بزرگتر ببینید، می توانید با طی مسیر Settings -> Display & Brightness -> View و انتخاب گزینه Zoomed ، این قابلیت را فعال نمایید.

  • دانلود و نصب کیبوردهای سوم شخص

اپل در نهایت قابلیت استفاده از کیبوردهای سوم شخص را برای کاربران سیستم عامل آی او اس آزاد کرد. به این ترتیب شما می توانید کیبورد مورد علاقه خود را از بین گزینه های موجود در اپ استور دانلود کرده و با رفتن به مسیر Settings -> General -> Keyboards -> Keyboards -> Add New Keyboard ، کیبورد دانلود شده خود را نصب و از آن استفاده نمایید. همچنین فراموش نکنید که برای استفاده از تمامی ویژگی های کبوردها، باید گزینه full access را فعال نمایید.

  • شارژ سریع تر آیفون ۶ و ۶ پلاس

شارژرهای قرار گرفته در جعبه تمامی آیفون ها، از نوع ۱A/۵W است. شما می توانید با جایگزین کردن آنها با مدل ۲.۱A/۱۲W که مخصوص آیپد است، آیفون ۶ و ۶ پلاس خود را سریعتر شارژ نمایید. البته بررسی های نشان داده است که آیفون ۶ پلاس در مقایسه با آیفون ۶ ، سرعت بیشتری در شارژ شدن با این امکان را دارا می باشد.

  • دسترسی سریع به نوار بالا با قابلیت Reachability

برای استفاده از قابلیت Reachability که فقط مخصوص آیفون 6 و 6 پلاس است، باید هنگام روشن بودن صفحه نمایش، دو بار دکمه هوم را لمس کنید. ( توجه داشته باشید که فقط لمس کنید، فشار ندهید ) در این صورت، کلیه المان های نمایشگر به سمت پایین حرکت کرده و تنها ۵۰٪ صفحه نمایش را به خود اختصاصی می دهد. به این ترتیب، شام به راحتی می توانید در هنگام استفاده با یک دست، به نوار بالایی و دکمه های Back موجود در نرم افزارها دسترسی داشته باشید.

  • ویرایش عکس بعد از شکار آنها

نرم افزار Photos که از قابلیت های iPhoto نیز بهره می برد، گزینه مناسبی برای ویرایش عکس ها به حساب می آید. شما می توانید امکانات زیر را از این نرم افزار انتظار داشته باشید :

  • تنظیم میزان نور تصاویر
  • تنظیم سایه ها
  • چرخاندن تصاویر
  • کراپ کردن تصاویر
  • اعمال فیلترهای فوق العاده زیبا بر روی تصاویر
  • استفاده از آیفون به عنوان یک هات اسپات

با طی کردن مسیر Settings -> Cellular -> Cellular Data Network و در قسمت Personal Hotspot، می توانید مشخصات مورد نظر خود را وارد کنید. حالا با وارد شدن به منوی Settings، می توانید گزینه Personal Hotspot را مشاهده نمایید. حالا فقط کافی است که آن را فعال کنید و سپس از آن استفاده نمایید. ( به یاد داشته باشید که برای فعال کردن این قابلیت، باید گزینه Cellular نیز فعال و قابل استفاده باشد. )

  • حالت Landscape Mode در آیفون ۶ پلاس

با چرخاندن آیفون ۶ پلاس ( این قابلیت در آیفون ۶ موجود نیست ) به حالت افقی، می توانید از قابلیت Landscape Mode در نرم افزارهایی که از آن پشتیبانی می کنند استفاده نمایید.

  • پیگیری وضعیت فعالیت و سلامت با سنسور جدید Barometer

این قابلیت با سنجش میزان ارتفاع، تعداد پله هایی که می پیمایید را محاسبه و به شما نمایش می دهد.

  • گرفتن اسکرین شات

با فشردن همزمان دکمه های پاور و هوم، می توانید یک اسکرین شات از صفحه نمایش خود داشته باشید. عکس گرفته شده در Camera Roll ذخیره می شود.

  • به اشتراک گذاری مکان

با ورود به نرم افزار پیامک و سپس Messages -> Details ، می توانید مکان قرارگیری خود را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

  • خاموش کردن Cellular در صورت عدم نیاز

اگر می خواهید از هزینه های خود بکاهید، می توانید این گزینه را خاموش کنید. کافی است مسیر Settings -> Cellular را طی کرده و گزینه Cellular Data را خاموش نمایید.

  • موافقت یا مخالفت با درخواست کودکان در مورد خرید اپلیکیشن

با تنظیم قابلیت Family Sharing و معرفی افراد خانواده خود، می توانید خرید های آنها را بررسی کرده و در صورت مخالفت با آنها، اجازه پرداخت را ندهید.

  • ضبط ویدئوهای اسلوموشن fps۲۴۰

کافی است نرم افزار دوربین را باز کرده و وارد تب Slo-Mo شوید. حالا می توانید بین ۱۲۰ یا fps۲۴۰ یکی را انتخاب نمایید.

  • ضبط ویدئوهای fps۶۰

استفاده از این قاقبلیت، به سادگی مرحله قبل نیست. باید مسیر Settings -> Photos & Camera را پیموده و گزینه Record Video at ۶۰ FPS را فعال نمایید.

  • تنظیم دستی Exposure هنگام عکاسی

شما می توانید به راحتی Exposure را برای تصاویر خود به صورت دستی تنظیم نمایید. ابتدا باید روی نقطه مد نظر یک بار تپ کنید و سپس بعد از تپ کردن مجدد، انگشت خود را نگه داشته و به سمت بالا یا پایین بکشید.

  • ارسال سریع یک پیغام صوتی به سایر کاربران آی او اس

برای ارسال پیغام صوتی، باید روی آیکون میکرفون انگشت خود را نگه دارید و صحبت کنید. سپس با کشیدن انگشت به سمت بالا، پیغام صوتی شما ارسال می شود. به یاد داشته باشید که این قابلیت برای کاربران آی او اس تنها امکان پذیر است.

  • ارسال یک عکس یا پیغام ویدئویی به سایر کاربران آی او اس

برای ارسال عکس یا پیغام ویدئویی، کافی است انگشت خود را روی آیکون دوربین نگاه داشته و عکس یا ویدئوی مورد نظر خود را بگیرید. به یاد داشته باشید که این قابلیت برای کاربران آی او اس تنها امکان پذیر است.

  • ریکاور کردن عکس های پاک شده در سیستم عامل

اگر به صورت ناخودآگاه اقدام به حذف عکس های موجود در Camera Roll آیفون خود کرده اید، می توانید آنها را در فولدر Recently Deleted یافته و ریکاور کنید.

  • جلوگیری از مصرف زیاد باطری

برخی مواقع به مسیر Settings -> General -> Usage وارد شوید و در صورت عدم نیاز، اپلیکیشن هایی که از باطری شما زیاد استفاده می کنند را حذف نمایید.

  • بازگشت به عقب با سوایپ کردن به سمت راست

در بسیاری از اپلیکیشن ها، می توانید برای بازگشت به مرحله های قبل، از سمت چپ صفحه نمایش به سمت راست سوایپ کنید.

  • عکاسی با دکمه کاهش صدا

اگر می خواهید عکس های سلفی بهتری بگیرید، نیازی نیست حتما فشار زیادی به انگشتان خود وارد کنید تا دکمه شاتر نرم افزار دوربین را فشار دهید. می توانید فشار دادن راحت دکمه فیزیکی کاهش صدا، این کار را به آسانی انجام دهید.

  • تعویض نام فولدرها

آیا می دانستید که به جای تایپ اسامی، می توانید از شکلک ها برای نام فولدرها استفاده کنید؟ همیشه اسامی تایپ شده نمی تواند گزینه جالبی برای فولدرها باشند.

  • شکار چند عکس پشت سر هم

با نگه داشتن انگشت خود روی دکمه شاتر ( یا دکمه کاهش صدای فیزیکی ) می توانید چندین عکس پشت سر هم از سوژه مورد نظر خود بیاندازید.

  • نگهداری از تمامی فایل ها در iCloud Drive

حال شما می توانید تمامی فایل های خود را در سیستم ابری iCloud Drive ذخیره کنید و نگران از دست رفتن آنها نباشید.

  • پاسخ سریع به نوتیفیکیشن ها

اگر پیامکی دریافت کردید و خواستید که پاسخ سریع به آن دهید، می توانید انگشت خود را روی نوتیفیکیشن مربوط به آن به سمت پایین بکشید. به این ترتیب، کیبورد ظاهر شده و می توانید پیغام خود را تایپ و ارسال کنید.

  • مدیریت سریع ایمیل ها

در نرم افزار ایمیل، می توانید روی ایمیل های دریافتی به سمت راست یا چپ سوایپ کنید و با استفاده از گزینه های ظاهر شده، به راحتی ایمیل های خود را مدیریت کنید.

  • اطلاع از زمان دریافت پیامک ها

در قسمت پیامک ها، می توانید با کشیدن حباب های پیامک به سمت چپ، زمان دریافت آنها را مشاهده نمایید.

  • شکار سلفی بهتر با استفاده از تایمر

حالا می توانید با استفاده از تایمر اضافه شده، ژست های بهتری گرفته و سلفی های بهتری را شکار کنید.

  • غیر فعال کردن افکت های سیستم عامل

اگر از انیمیشن ها و افکت های اضافه شده به سیستم عامل آی او اس خوشتان نمی آید، می توانید آنها را غیر فعال کنید. کافی است به مسیر Settings -> General -> Accessibility -> Reduce Motion رفته و آن را غیر فعال نمایید.

  • تنظیم کردن سایز متون

با رفتن به مسیر Settings -> Display & Brightness -> Text Size می توانید سایز متون را تغییر دهید. به یاد داشته باشید که اعمال تغییرات نیازمند ریستارت شدن دستگاه است.

  • استفاده از هندزفری برای عکاسی

آیا می دانستید که به وسیله هندزفری آیفون که در جعبه موجود است نیز می توانید عکاسی کنید؟ کافی است آن را به تلفن هوشمند خود متصل کرده و به وسیله دکمه کاهش صدای واقع در هندزفری، اقدام به عکاسی نمایید.

در قسمت بعد٬ با گویا آی تی همراه باشید تا با سایر قابلیت ها و ویژگی های آیفون ۶ آشنا شویم.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *