چگونه در نور کم عکاسی کنیم؟ ( راهنمای تصویری)

چگونه در نور کم عکاسی کنیم؟ ( راهنمای تصویری)
  • 1393/12/3
  • محمدرضا رشيدي
  • 0

مطمئنا عکاسی یکی از هیجان انگیز ترین حرفه ها و یا حتی شاید تفریح ها در میان افراد باشد. عکاسی زمانی که همه شرایط از جمله نور ، مناسب باشند ، با در نظر نگرفتن فوت و فن های آن ، کار چندان سختی نیست ما اگر نور مناسب در اختیار ما نباشد آن گاه چه باید کرد؟ با گویا آی تی همراه باشید…

اگر بخواهید در زمانی که  با کمبود نور مواجه هستید عکس بگیرید چطور باید عمل کنید؟ عکاسی در نور کم نوع خاصی از عکاسی است که برای گرفتن صحیح آن به تکنیک ها  و فوت و فن هایی نیازمندید. در این صورت شما اگر در آینده در یک مکان تاریک و یا کم نور قرار گرفتید چگونگی گرفتن یک عکس نسبتا خوب را خواهید دانست.

مطمئنا شما همیشه در موقعیت هایی که با نور کم مواجه بوده اید قرار گرفته اید:مثلا در یک سری از رستوران های خاص،هنگام گردش در شب ویا در هر جایی در یک شب تاریک.  در این جا چگونگی کنترل این چنین موقعیت ها را برای رسیدن به بهترین نتایج برای شما آموزش خواهیم داد.

تنظیم شرایط در نور کم

در حالی که فی البداهه عکاسی کردن در جایی که نور کم است غیر ممکن نیست ولی اگر شما از قبل یک سری تجهیزات در اختیار داشته باشید و هم چنین دارای یک ذهنیت از آن باشید متقابلا نتیجه ی کار بهتر از آب در خواهد آمد. برای عکس گرفتن مبانی و اصول زیادی پابرجاست چه شما نور زیادی در اختیار داشته باشید(که معمولا هم به نور زیاد نیازمندید) و یا چه نور کمی داشته باشید. تفاوت در چگونگی به کار گیری این اصول و نحوه ی اجرای آن ها می باشد.

شیوه ی نمایش و ارائه مخصوص را یاد بگیرید

یکی از نکته های مهمی که باید به عنوان یک عکاس یاد بگیرید مثلث نمایش یا ارائه است که شاملISO,Aperture وShutter Speed می باشد. اهمیت این سه مورد قابل چشم پوشی نمی باشند. اگر خواهان گرفتن عکس های خوب چه در جایی که نور کم است و یا چه در جایی که نور به قدر کافی است هستید باید این مثلث را به خوبی فرا بگیرید.

اگر بخواهید از حرکت ها و رخداد ها عکس بگیرید باید عامل ISO را افزایش دهید. به این ترتیب دوربین شما برای دریافت نور حساس تر و دقیق تر می شود. هدف ، یافتن راهی برای برقراری تعادل است. تنها

اگر بخواهید از یک چیزی که ساکن است عکس بگیرید باید از سرعت Shutter Speed کم کنیم. در این صورت زمانی که حسگر دوربین شما باز می ماند بیشتر می شود. بنابراین نور بیشتری می تواند بگیرد. هر حرکتی که صورت بگیرد به عنوان یک تیرگی یا یک لکه ی سیاه ثبت خواهد شد به همین دلیل استفاده از Shutter Speed هنگامی که جسم مورد نظر ما در حال حرکت باشد اصلا مناسب نیست.

درباره ی Aperture میتوان گفت که باید همیشه تا جایی که امکان دارد گسترده باشد.(این عامل با f-stops اندازه گیری می شود و هرچه شماره مورد نظر کمتر باشد ، Aperture عریض تر است).هر چه دهانه ی دوربین بزرگ تر باشد نور بیشتری میتواند از لنز دوربین عبور کند و به حسگر آن برسد.اگر با استفاده از ترکیب کردن دو مورد ISO و Shutter Speed نتوانستید نور کافی به دست آورید،در فکر خرید یک لنز با دهانه ی بزرگتر برای دوربین خود باشید(برای شروع خرید یک” ۵۰mm f1/8 “nifty fifty کافی است.) در این صورت شما اجازه پیدا خواهید کرد کهISO را پایین بیاورید و Shutter Speed را افزایش دهید.

اگر گیج شدید و نتوانستید به خوبی مطالب بالا را درک کنید اصلا نگران نباشید. شما میتوانید به قسمت تنظیمات نمایش دوربین خود بروید و در آن جا تمرین کنید.

تهیه یک سه پایه محکم

از آن جایی که فقط ISO را می توان تا قبل از این که تصویر دانه دانه ای شود زیاد تر کنیم و دهانه های دوربین ها هم دارای محدودیت های فیزیکی مشخص هستند،Shutter Speed یا همان سرعت شاتر مهم ترین و تعیین کننده ترین متغیر یا عامل برای عکاسی در نور کم می باشد. برای جبران تاری تصویر در زمان های نمایش طولانی، وجود سه عامل گفته شده واجب و الزامی است.

گزینه ها و انتخاب های بسیاری برای سه پایه وجود دارد. بنابراین اگر از خرید آن ها اطمینان ندارید حتما راهنمای سه عامل و پایه ی اصلی دوربین ها را در اینترنت بخوانید. اگرشما قصد دارید که از دوربین در بیرون از منزل استفاده کنید حتما با صرف کردن مقدار کمی هزینه ی زیاد تر یک سه پایه سنگین و محکم تر خریداری نمایید.(توجه داشته باشید که با لرزش سه پایه ، تصویر شما تار خواهید شد)

گرفتن عکس از راه دور با شاتر و یا با استفاده از تایمر

فرقی نمی کند که شما تا چه حد در گرفتن عکس مهارت دارید.همیشه هنگام فشار دادن دکمه ی مربوطه روی دوربین برای گرفتن عکس یک لرزشی ایجاد می شود حتی این اتفاق در زمانی که از سه پایه هم استفاده می کنید رخ می دهد. به دلیل این که معمولا عکس هایی که در جایی با نور کم گرفته می شوند نیازمند نمایش طولانی مدت هستند لرزش در آن ها به خوبی محسوس می باشد.

شما میتوانید با خرید یک شاتر از راه دور(کنترل شاتر) مشکل لرزش را به طور کامل برطرف نمایید. این در حالی است که برای شما هزینه ای بیش از ۱۰ یا ۲۰ دلار نخواهد داشت ولی در عوض به شما به طور کامل برای رفع این مشکل اطمینان خاطر خواهد داد.

آیا مایل به صرف هزینه و کار روی یک پروژه ی DIY نیستید؟ امروزه تقریبا اکثر دوربین های دیجیتال دارای تایمر مخصوص می باشند که به شما اجازه ی گرفتن عکس بدون استفاده از شاتر را خواهند داد. با این که تایمرها معمولا صبر و تحمل بیشتری را از جانب شما می طلبند ولی اگر شاتر ندارید تایمر ها ارزش این صبر و تحمل را دارند.

چگونگی گرفتن عکس در شرایطی که با کمبود نور مواجه هستیم

شما تا یه این جا اقدامات مهم و لازم را برای راه اندازی دوربین فرا گرفته اید. حال همه چیز برای گرفتن عکس توسط شما فراهم است. چگونه می خواهید عکس بگیرید؟ چه نکاتی را می بایست قبل از فشردن دکمه ی شاتر در نظر بگیرید؟

ساعت طلایی

عکاسی هایLow Light بدین معنی نیستند که برای گرفتن عکس هیچ نوری وجود نداشنه باشد. در عکاسی به زمان دقیقا بعد از غروب آفتاب و زمان دقیقا قبل از طلوع آفتاب “ساعت طلایی” گفته می شود. شما حتما خورشید و نور آفتاب را در افق و در هنگامی که در آسمان پرتوهای صورتی و نارنجی رنگ ایجاد می کند دیده اید. دقیقا این زمانLow Light است.(مطابق شکل بالا)

در بسیاری از موارد معمولاساعت طلایی ها از بهترین زمان ها یا ساعت های روز هستند. شما می توانید با استفاده از یک برنامه ریزی مناسب و خوب از اتفاقاتی که در این ساعات رخ می دهد عکس بگیرید. ساعت طلایی یک توازن و تعادل بسیار خوب بین رنگ ها و نور کم می باشد که به شما فرصت کسب تجربه در راه هایی که به طور معمول عملی و امکان پذیر نیستند را می دهد. بنابراین نمایش و ارائه ی خود را بر این اساس تنظیم نمایید.

تعادل برای رنگ سفید

به نظر شما White balance چیست؟ نور همیشه سفید نیست. برای مثال لامپ های فلوئورسنت رنگ یا نور آبی تولید می کنند در حالی که لامپ های رشته ای نور یا رنگ نارنجی ایجاد می کنند. یک White balance مناسب برای دوربین رنگ نور را در همان لحظه مشخص می کند. بنابراین رنگ ها در عکس هایی که توسط دوربین گرفته می شود کاملا واضح و دقیق هستند.

استفاده از فوکوس دستی

وقتی هنگام عکس گرفتن نور کم باشد معمولا لنز دوربین به سختی فوکس می شود(یعنی به سختی کانون عدسی خود را پیدا می کند). اگر هنگامی که شما می خواهید عکس بگیرید کانون لنز شما مدام در حال تغییر بود ممکن است موقعیت شما واقعا خیلی بیش از حد کم نور باشد و یا به عبارتی اصلا تاریک باشد. اگر به هیچ وجه قادر به روشن کردن صحنه نبودید باید به صورت دستی دوربین خود را فوکس نمایید.

عدم استفاده از فلاش

معمولا نور حاصل از فلاش دوربین برای صحنه هایی که کم نور هستند خیلی بیش از حد زیاد است درنتیجه اجسام در عکس به صورت غیر عادی و تار می افتند. به تنظیمات نمایش دوربین بروید و کلا گزینه ی فلاش زدن را غیر فعال نمایید. با این وجود استفاده از یک چراغ قوه یک ترفند خوب برای افکندن نور ملایم به صحنه به شمار می آید که در آن اجسام به طور کاملا عادی و طبیعی روشن می شوند.

High Dynamic Range

HDR یک تکنیک است که به کمک آن شما میتوانید عکس های گوناگون را به یک عکس واحد تبدیل کنید.HDR یک راه مناسب برای در نظر گرفتن همه ی فضاهای مختلف یا حداقل عکس های دیگر است.

محدوده بندی قرار گرفنن در معرض نور

آیا از این که کدام نحوه ی نمایش برای موقعیت شما بهتر است اطمینان کافی ندارید؟ برای آگاهی نسبت به این موضوع از یک منظره یا نمای مشخص چندین عکس بگیرید اما برای هر کدام یک نحوه ی نمایش متفاوت در نظر بگیرید یعنی به طور واضح تر هر عکسی را با یک نوع نمایش بگیرید. بیشتر دوربین های مدرن امروزی دارای یک گزینه ی تعیین نوع نمایش اتوماتیک برای عکس گرفتن است که یک سری عکس در یک سطح با فزایش تدریجی…. می گیرد. بنابراین در این صورت شما می توانید در میان عکس های گرفته شده عکس های مورد نظر ذخیره کنید و بقیه را نادیده بگیرید.

با فرمت خام عکاسی کنید

با وجود این که عکس هایی که با فرمت JPG گرفته می شوند فضای کمی را بر روی کارت حافظه اشغال می کنند ولی ممکن است اطلاعات مهم عکس که می تواند برای پس پردازش مفید باشد از بین ببرند. فایل های RAW دارای حجم بسیار بالایی هستند و به هیچ وجه فشرده نمی باشند و دست شما را هنگام ویرایش عکس باز تر می کند و فرصت بیشتری برای اصلاح کردن در اختیار شما قرار می دهد. بیشتر عکس هایی که در نور کم گرفته می شوند نیاز به یک پس پردازش (ویرایش) به روش مشابه دارند. بنابراین عکاسی در فرمت RAW نسبت به فرمت های دیگر رجحان دارد.

استفاده از اینفرارد

به دلیل این که با چشم غیر مصلح اشعه ی مادون قرمز غیر قابل مشاهده است، بیشتر دوربین های دیجیتال امروزی به طور کلی از آن چشم پوشی می کنند. با این حال این امکان برای دوربین های دیجیتال وجود دارد که بتوانند اشعه ی مادون قرمز را هم در نظر بگیرند که در صورت استفاده ی مناسب قابلیت تولید عکس هایStunning را هم دارند.

این راهنمایی ها برای یک کاربر حرفه ای بسیار با ارزش می باشد. شما هم اگر مایل باشید قادر به استفاده از این مقاله خواهید بود ولی اگر آشنایی کاملی با دوربین خود نداشته باشید استفاده از این رویه یک ریسک بزرگ به شمار می آید. به همین دلیل است که ما تأکید می کنیم به جای استفاده از دوربین های دیجیتال اصلی خود از یک دوربین دیجیتال قدیمی استفاده کنید البته اگر خواهان پیروی از یک راه هموار و قابل اطمینان باشید.

منبع : [make use of ]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *