رونمایی از یک طرح بلند پروازانه برای ساخت پایتخت جدید مصر

رونمایی از یک طرح بلند پروازانه برای ساخت پایتخت جدید مصر
  • 1394/1/4
  • علیرضا اصغری
  • 0

یک پروژه عمرانی و معماری نمی تواند بزرگ تز و چالش برانگیز تر از وقتی باشد که شما از یک طرح ساده و ابتدایی ، قصد ساختن یک شهرِ جدید را داشته باشید، اما این کاری است که دولت مصر، شرکت معظم Skidmore, Owings & Merril (که با اسم اختصاری SOM شناخته می شود) و گروه بین المللی و سرمایه گذاری Capital City Partners Limited قصد دارند با ساخت قاهره جدید، آن را انجام دهند. طرح این شهر جدید که هفت بار بزرگتر از پاریس و یازده برابر بزرگتر از منهتن است، وسعتی به ابعاد حدود ۷۰۰ کیلومتر مربع خواهد داشت و اقامتگاه هفت میلیون شهروند خواهد بود.

برنامه ریزی برای این شهر که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده است، توسط شرکت SOM رهبری می شود و چنانچه ادامه یابد، در منطقه ای در شرقِ محل کنونی قاهره، ساخته خواهد داشت و از آن به عنوان یک شیرِ اطمینان جهت جمعیتِ فزاینده و روبه رشد پایتخت نیز، نام برده می شود. شهرِ جدید میزبانِ هفت میلیون نفر خواهد بود و به طور تخمینی یک و نیم میلیون شغل جدید ایجاد خواهد کرد.

به گفته Philip Enquist مسئولِ برنامه ریزی و طراحی شهری شرکت SOM، در حالی که این پروژه در مراحل ابتدایی طراحی به سر می برد ولی ساخت آن بر اساس اصول پایه ای انجام می گیرد. این شهر در آینده از مراکز آموزشی و پرورشی، مراکز تجاری و فرصت های اقتصادی بهره مند خواهد بود . همچنین تلاش خواهد شد که کیفیت بالای زندگی برای جمعیت جوان مصر تضمین گردد. او همچنین اضافه نمود که طراحی و ساخت این شهرِ جدید در هماهنگی با طبیعت این کشور انجام خواهد شد و به عنوان الگو و نمونه ای در جهت توسعه شهری سازگار با محیط زیست خواهد بود.

این شهر چهل هزار اطاق هتل درخود، خواهد داشت. همچنین در آن پارکی ساخته می شود که می تواند به راحتی جمعیتی معادل شش برابر افرادی که در هاید پارک جمع می شوند، در خود جای دهد. یک پارک تفریحی به اندازه ای که دیزنی لند در مقابلش به چشم نیاید و ۴٫۲ میلیون متر مربع فضای تجاری از دیگر امکانات این شهر خواهد بود.

مقر دولت به شهر جدید منتقل خواهد شد و طراحی شهر طوری انعطاف پذیر خواهد بود که در آینده نیز بتواند پذیرای رشد احتمالی جمعیت باشد. یک مزرعه بزرگِ انرژی های تجدید پذیر نیز بخش دیگر این پروژه خواهد بود ولی تا کنون اطلاعی از نوع این انرژی در دسترس نیست. (با توجه به قرار گرفتن در بیابان، استفاده از انرژی خورشیدی بسیار محتمل خواهد بود.)

این ابرسازه به واقع چالش های زیادی پیش رو خواهد داشت. به عنوان مثال یک شبکه ۲۰۰۰۰ کیلومتری برای سیستم آب و فاضلاب، ۱۰۰۰۰ کیلومتر شبکه جاده ای، ۱۰۰ کیلومتر پل و تونل و ۱۶ کیلومتر مربع برای یک فرودگاه بین المللی از دیگر اجزای این شهر خواهد بود. همچنین این شهر در هر روز به رقم خیره کننده بیست میلیون متر مکعب آب، نیاز خواهد داشت.

به گزارش سرویس جهانی بی بی سی، ” مصطفی مدبولی”  وزیر مسکن مصر گفته است که ساختِ این پروژه ۴۵ میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت و بین ۵ تا ۷ سال به طول می انجامد. البته این زمان به نظر کمی غیر واقعی می آید و شاید این بازه، زمانِ مطلوب و آرمانی دست اندرکاران این پروژه باشد .

منبع: [GizMag]

Capital Cairo 1

این شهر میزبان هفت میلیون نفر خواهد بود

Capital Cairo 2

هزینه این پروژه ۴۵ میلیارد دلار برآورد شده است و زمانی بین ۵ تا ۷ سال برای ساخت آن نیاز خواهد بود

Capital Cairo 3

این شهر در شرق قاهره کنونی جانمایی شده است

Capital Cairo 4

از شهر جدید، به عنوان یک شیر اطمینان برای جمعیت در حال رشد قاهره یاد شده است

Capital Cairo 5

این شهر هفت برابرِ پاریس و یازده برابرِ منهتن وسعت خواهد داشت

Capital Cairo 6

نوعی از انژی تجدید پذیر نیز برای این شهر پیش بینی شده است

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *