نحوه استفاده از نرم افزار Disk Utility مک جهت پارتیشن بندی، پاک کردن، تعمیر، بازسازی و کپی درایو ها

نحوه استفاده از نرم افزار Disk Utility مک جهت پارتیشن بندی، پاک کردن، تعمیر، بازسازی و کپی درایو ها
  • 1394/1/11
  • مهرداد فراهانی
  • 0

سیستم عامل مک شما شامل یک ابزار برای مدیر پارتیشن و مدیریت دیسک است که با نام Disk Utility شناخته می شود. این ابزار قابلیتی برای بازیابی دارد، بنابراین شما می توانید هارد دیسک مک خود را بدون هیچ گونه ابزار بوت مخصوصی پارتیشن بندی کنید.

بدون نیاز به خرید نرم افزار های مدیریت پارتیشن شما می توانید  عملیات پارتیشن بندی، تغییر اندازه پارتیشن، تعمیر و یا حتی امکان پاک کردن امن درایو خود را با این ابزار انجام دهید. در ادامه با ما همراه باشید تا آموزش جامع نحوه کار با این ابزار را بیاموزیم.

دسترسی به Disk Utility

برای دسترسی به Disk Utility در سیستم عامل مک OS X، تنها کافیست در نوار بالا بر روی قسمت جستجو ویژه (Spotlight search) کلیک کنید، عبارت Disk Utility را تایپ و اینتر را فشار دهید. شما همچنین می توانید در Launchpad مک خود وارد فایل Other شوید و بر روی آیکن Disk Utility کلیک کنید و یا با باز کردن یک پنجره در Finder و کلیک بر روی Applications در نوار سمت راست و رفتن به فایل Other آن را پیدا کنید.

ximg_5511d899aae23.png.pagespeed.ic.jgB-oIcsHY

البته برای استفاده از تمام امکانات Disk Utility بهتر است به حالت Recovery Mode بروید برای این کار مک خود را ری استارت کنید و کلید Option & alt را فشار دهید و گزینه Recovery Mode را انتخاب کنید. در حالت Recovery Mode، مک یک نوع خاص از محیط بازیابی را اجرا می کند. این حالت اجازه می دهد تا شما از این ابزار استفاده سودمندی برای از بین بردن کل درایو خود و یا پارتیشن بندی مجدد داشته باشید.

۶۵۰x314xaccess-disk-utility-in-recovery-mode-on-a-mac.jpg.pagespeed.ic.ea2z2sVtXB

پارتیشن بندی درایو ها و فرمت پارتیشن ها

Disk Utility همچنین جزییات درایوهای خارجی در زمانی که متصل هستند (مانند درایوهای USB)، را نشان می دهد و حتی می توانید یک ایمیج از اطلاعت با نمام جزییات آن با فرمت DMG تهیه کنید.

در سمت چپ پنجره، شما زیر مجموعه ای از دیسک و پارتیشن داخلی خود را ببینید. هر درایو شامل یک درایو فیزیکی جداگانه است، در حالی که هر آیکون درایو بیشتر از یک پارتیشن بر روی درایو خود دارد.

برای مدیریت پارتیشن خود بر روی یک درایو کلیک کنید و عنوان پارتیشن را انتخاب کنید. شما در این قسمت می توانید طرح بندی پارتیشن را عوض کنید، اندازه پارتیشن را تغییر دهید، پارتیشن را حذف کنید، پارتیشن ایجاد کنید، نام پارتیشن را تغییر دهید، و فرمت آنها را با فایل سیستم های مختلف تغییر دهید.

بسیاری از این عملیات ها مخرب هستند، بنابراین مطمئن شوید که یک نسخه پشتیبان از آن تهیه کرده اید. اگر می خواهید دوباره پارتیشن بندی درایو سیستم خود را انجام دهید نیاز به انجام این کار از درون حالت Recovery Mode دارید.

ximg_5511d8553d79f.png.pagespeed.ic.Wznk_UMCp1

تب First Aid در Disk Utility شامل چند گزینه است که می تواند به حل مشکلات دیسک کمک کنند، از جمله “Verify Disk” که اگر آن را فشار دهید مشکلات هارد شما نمایش داده می شود و با کلیک بر روی “Repair Disk” می توانید این مشکلات را بررسی و برطرف کنید.

برای این کار گزینه هایی وجود دارد که شامل “Verify Disk Permissions” و “Repair Disk Permissions” می باشد و شما با استفاده از آن ها می توانید مشکلات مجوز بر روی هارد دیسک سیستم عامل مک OS X خود را مشاهده و بر طرف کنید. اگر شما در حال تجربه مشکلاتی در سیستم عامل مک OS X، خود مانند کاهش سرعت هستید ممکن است نیاز به انجام Repair Disk permission هارد خود داشته باشید. اگر می خواهید این دکمه را فشار دهید، لازم است اول پارتیشن سیستم مک خود را انتخاب کنید.

ximg_5511d7c050d2d.png.pagespeed.ic.vFz-mHxrgZ

گزینه پاک کردن (Erase) هم در اینجا به شما اجازه می دهد تا کل هارد دیسک و یا یک پارتیشن را پاک کنید. شما همچنین می توانید تنها فضای آزاد آن را که مربوط به فضای اشغال شده توسط نسخه قابل ریکاوری فایل ها است را برای پاک کردن انتخاب کنید. با کلیک بر روی “Security Options” در اینجا شما می توانید کدبندی را برای درایو خود انتخاب کنید. توجه داشته باشید یک کپی باید به اندازه کافی امن باشد، اما شما همیشه می توانید تا ۷ بار آن را امن تر کنید اما فضای بیشتری در هارد شما اشغال خواهد شد.

توجه داشته باشید که این ویژگی تنها در درایوهای مکانیکی میتواند مفید باشد، همانطور که می دانید توسط این ویژگی میتوان بازیابی اطلاعات پاک شده از هارد دیسک های مکانیکی را داشته باشید. این ویژگی بر روی یک درایو SSD مانند درایو هایی که در مک‌بوک های جدید استفاده شده قابل اجرا نیست و شما با انجام “fastest” درایو داخلی خود را در حالت recovery mode کاملا پاک می کنید.

ximg_5511d81a52423.png.pagespeed.ic.h2JsqXBcqI

با کلیک بر روی File menu در Disk Utility می توانید با استفاده از گذینه New menu برای ایجاد یک ایمیج خالی از دیسک و یا ایمیج از دیسک حاوی محتویات یک پوشه اقدام کنید. فرمت این فایل DMG است. بعد از آن شما می توانید ایمیج دیسک خود را دوباره اجرا کنید. این امر می تواند خیلی مفید باشد زیرا شما می توانید آن فایل DMG را رمزگذاری، کنید و با ایجاد یک فایل کانتینر رمزگذاری شده می تواند فایل های دیگر را ذخیره کنید. بعد از آن شما می توانید این فایل DMG رمزگذاری شده را در فضای مجازی ذخیره سازی کنید و یا آن را بر روی درایوهای قابل حمل ذخیره سازی کنید.

ximg_5511d6c3d558e.png.pagespeed.ic.-JmlWoo2qx

کپی حجم دیسک و بازگرداندن آن به صورت ایمیج

ویژگی بازگرداندن (Restore) به شما اجازه می دهد تا حجمی از اطلاعات را یکجا کپی کنید. شما می توانید از آن برای کپی کردن یک پارتیشن به پارتیشن دیگر، و یا برای ایجاد یک ایمیج از دیسک که شامل یک کپی دقیق از یک پارتیشن است استفاده کنید. سپس شما می توانید از آن برای بازگرداندن یک فایل ایمیج به پارتیشن دیسک استفاده کنید.

Disk Utility همچنین اجازه می دهد تا شما ویژگی RAID را در مک خود راه اندازی کنید. این ویژگی ترکیبی از دیسک و پارتیشن در یک مجموعه به نام RAID است که شما میتوانید اطلاعات را در آن به صورت stripe و mirror انتخاب کنید. این ویژگی پیشرفته ترین گذینه است که مردم معمولا از آن استفاده نمی کنند.

ximg_5511d710cab13.png.pagespeed.ic.ETAhy3WX31

ویژگی معکوش (Mirroring) یعنی (RAID 1) به این معنی است که داده های شما بر روی هر پارتیشن و یا درایو برای مقاصد ایمن ذخیره سازی می شود. در این صورت اگر یک درایو از بین رود، اطلاعات شما هنوز هم در جای دیگر در دسترس است.

با ویژگی stripe یعنی (RAID 0) شما می توانید اطلاعات را با سرعت بیشتری  جابه جا کنید. با این حال، اگر دیسک نتواند، به خوبی عمل کند شما تمام اطلاعات را از دست می دهید پس به وسیله آن با سرعت بیشتر البته با اطمینان کمتر می توانید اطلاعات را جابه جا کنید.

ximg_5511d7ea5e30f.png.pagespeed.ic.Fs0nUl8fGt

ابزار Disk Utility همراه با سیستم عامل قدرتمند مک OS X است، و شما می توانید از آن استفاده های زیادی کنید. این ابزار کمی شبیه به ابزار Disk Management ساخته شده برای ویندوز است، اما قدرتمند تر و ساده تر از آن می باشد.

[منبع: howtogeek]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *