NLP چیست و عملکرد آن چگونه است؟

NLP چیست و عملکرد آن چگونه است؟
  • 1395/10/4
  • زهرا معبودی
  • 0
محتوا پنهان
1 اصول NLP

NLP اساساً درباره ‌ی تغییر طرز فکرتان در رابطه با فکر کردن است. در تکنولوژی عصبی کلامی، منظور از کلمه‌ ی عصبی دستگاه عصبی انسان و مناطقی از مغز می باشد که به حواس پنج‌ گانه مربوط هستند. منظور از کلامی، زبان و کاربرد کلمات، عبارت ‌ها، زبان بدن و عادت ‌هایی است که انتقال دهنده ی دنیای ذهن هستند. کلمه برنامه ‌ریزی از علم کامپیوتر گرفته‌ شده است. اگر همه‌ ی این ‌ها را با هم ترکیب کنید به یک تکنولوژی دست پیدا می ‌کنید که معتقد است افکار، احساسات و عمل انسان برحسب عادت هستند و می ‌توان این عادت ‌ها را کنترل نمود.

اصول NLP

  1. نقشه، قلمرو نیست بلکه تنها نشان دهنده آن است.

انسان ها به دنیای اطراف خود بر اساس نقشه ای که در ذهن دارند واکنش نشان می دهند و واکنش های آن ها بر مبنای معماری واقعی جهان پیرامونشان نیست. بنابراین در صورتی که قصد دارید واکنش هایی منطبق بر واقعیت داشته باشید، لازم است تا همواره نقشه ذهنی خود را بروز نماییم. با انجام این کار می توانید جهان را وادار کنید تا مطابق نقشه ذهنی شما عمل نماید.

nlp_man

  1. تجربه ساختار دارد.

اغلب رفتارها و طرز فکر ما به واسته الگوهای فکری و رفتاری صورت می گیرد که به واسطه تجربیات گذشته مان ایجاد شده اند. بنابراین اگر قصد دارید الگوی فکری خود را متحول نمایید بایستی در گام نخست دیدگاه خود را نسبت به تجربیات گذشته خود تغییر دهید.

  1. اگر کاری برای یک شخص قابل انجام باشد، هر شخص دیگری هم می تواند نحوه انجام آن را بیاموزد.

چیزی که واضح است همه ی ما قادر به یادگیری چیزهایی که در اطرافمان می بینیم هستیم. از این رو در صورتی که تمایل دارید به نتایج مثبتی دست یابید لازم است تا الگوهای رفتاری و شخصیتی اشخاص موفق را بیاموزیم.

  1. ذهن و بدن هر دو در یک مجموعه فعالیت می کنند.

افکار ما قادرند روی تنفس، عضلات و تمام بدن ما تأثیر بگذارند. افکارتان را کنترل کنید تا بدنتان را تحت کنترل داشته باشید.

  1. انسان ها تمام منابع مورد نیازشان را در اختیار دارند.

انسان قادر است از منابع ذهنی و خاطرات خود به منظور ایجاد الگوهای جدید ذهنی استفاده نماید. این کار می تواند به سادگی منجر به موفقیت شما شود.

  1. شما نمی توانید از برقراری ارتباط با دیگران اجتناب کنید.

جزء جزء بدن شما قادر به سخن گفتن و برقراری ارتباط کلامی و مفهومی است. بنابراین در صورتی که فردی سخنانی می گوید که با ویژگی های فردیتی و شخصیتی آن تناقض دارد به سادگی و از روی الگوهای رفتاری می توان آن را تشخیص داد.

nlp-new-code

  1. معنی ارتباط شما همان پاسخی است که از آن دریافت می کنید.

انسان‌ ها اطلاعاتی را دریافت می ‌کنند که از صافی نقشه ذهنشان گذشته است. روش ارتباط شما باید همواره تنظیم شود تا بتوانید پاسخ‌ هایی که دوست دارید دریافت کنید.

  1. هر رفتاری ریشه و علت مثبتی در خود دارد.

هر برخوردی از سوی افراد می تواند ریشه های مثبتی را دارا باشد. به عنوان مثال فردی که از خود نشان می دهد می تواند این خشونت را به دلیل ترس و عدم پذیرفته شدن از سوی دیگران بروز دهد به این معنی که تلاش می کند با ابراز خشونت توجه مثبت دیگران را به خود جلب نماید. بنابراین با توجه دقیق به رفتار اطرافیانتان می توانید از معنای رفتار مورد نظر آن ها آگاه شوید.

  1. همه در تلاشند از میان گزینه های موجود بهترین انتخاب را داشته باشند.

انسان ها همواره با بهره گیری از تجربیات خود نسبت به انتخاب گزینه های مورد نظر خود انتخاب می کنند. بنابراین هرچه تجربیات بهتر و مفید تری داشته باشند نتایج بهتری نیز کسب خواهند کرد.

  1. اگر کاری که انجام می دهید نتیجه مورد نظر شما را ندارد، کار موثرتری انجام دهید.

دریافت نتایج مفید و موثر و جدید زمان مقدرو خواهد بود که شما روش های جدید و کارآمد تری را انجام دهید.

ان ال پی روش جدیدی است که برای پیشرفت، به بسط و توسعه‌ ی این اصول می ‌پردازد. هر انسانی یک «جهت انگیزشی» دارد، برخی در جهت هدف‌ هایشان انگیزه می ‌گیرند و برخی هم برای فرار از ناراحتی‌ ها و دردهایشان انگیزه حرکت پیدا می ‌کنند.

اغلب مردم برای فرار از آن چه آن هار ا ناراحت می کند با انگیزه ای دو چندان به فعالیت می پردازند. هرچند در نهایت این موضوع ممکن است آن ها را به هدف نهایی برساند. اما با تغییر جهت انگیزش هایمان می توانیم تاثیرات به مراتب بهتری را در نهایت داشته باشیم. می ‌توانیم به‌جای فکر کردن به ترس‌ ها به توانایی‌ هایمان فکر کنیم و از آن ‌ها انگیزه بگیریم. البته این بدان معنا نیست که همیشه با فکر کردن به یک تصویر رؤیایی و زیبا زندگی کنیم. کافیست روش ارتباط با خودمان را تغییر بدهیم. مثلاً بعد ازاینکه دچار افکار و نظرات منفی شدیم، دوباره به هدف ‌هایمان فکر کنیم. این کار یعنی ابتدا افکار منفی و بعد یادآوری هدف‌ ها و آرزوها، یک روش ساده و موفقیت ‌آمیز برای ایجاد انگیزه است.

تفاوت میان کار و ماموریت را بدانید

باید توجه داشته باشید که انجام اغلب کارها به سادگی قابل انجام هستند. در حالی که انجام یک ماموریت می تواند سالها تلاش و کوشش را از شما طلب نماید. بنابراین با تکیه بر اصل سوم قانون ان ال پی باید بدانید که با کسب مهارت های دیگران می توانید به پیشرفت خود بیش از پیش کمک نمایید.

تغییر در انسان در یک ‌لحظه رخ می‌ دهد و باید طبیعی و راحت باشد

اهمیتی ندارد که چند ساعت در حال تلاش برای انجام کاری پای کامپیوتر هستید، چیزی که اهمیت دارد این است که اگر نرم افزار مورد نیاز خود را نداشته باشید هرگز نخواهید توانست نتیجه مطلوب را کسب نمایید. ذهن انسان به مراتب پیچیده تر از یک کامپیوتر است، بنابراین شما برای انجام یک کار بایستی تمامی دستورالعمل ها و مسیرهای لازم را به آن بدهید و توجه نمایید که ان ال پی مانند یک نرم افزار در روند انجام کار تاثیر گذار خواهد بود.

اساس ان ال پی این است که می‌ توانیم به ‌راحتی ذهن خودمان را تغییر بدهیم، اما این اتفاق فقط با داشتن افکار جدید امکان ‌پذیر نمی‌ شود.

بایستی با تغییر طرز فکر و روش مان به خودمان کمک نماییم. تغییر طرز فکر می تواند و نگاه درباره خاطرات و اتفاقات گذشته می تواند به شما کمک نماید تا با ایجاد یک تاثیر مثبت از آن ها خاطرات بد گذشته خود را کمرنگ نموده و خاطرات بهتری را با دید مثبت جایگزین آن ها نمایید.  ما قادریم به‌ راحتی و با دادن یک موضوع جدید به فکرمان، تأثیر یک خاطره بد را کم‌رنگ نماییم (مثلاً در ذهن ‌مان یک آهنگ شاد را مرور کنیم، به یک نقاشی زیبا فکر کنیم، یک خاطره ناراحت ‌کننده را به یک فیلم سیاه‌ و سفید تبدیل کنیم یا به‌ جای یک تصویر غمناک از خودمان یک تصویر خندان را در ذهن ‌مان داشته باشیم.) وقتی این فکرهای جدید را در ذهن ‌مان پرورش بدهیم تأثیر خاطره‌ ی بدی که داریم فوراً و برای همیشه کم ‌رنگ خواهد شد. به ‌این‌ترتیب خواهیم دید هر بار که ذهن ‌مان به یاد خاطره ‌ی بدی می ‌افتد تصاویر جدیدی در ذهن ‌مان شکل می‌ گیرند. پس قبل از اینکه این روش را فراموش کنید امتحانش کنید.

nlp

تمرینات ان ال پی شما را از دو راهی فکری نجات می ‌دهد

ان ال پی یک دستورالعمل جامع را به شما ارائه می دهد. بر اساس یکی از دستورات آن شما برای شروع کار بایستی حداقل سه روش متفاوت را داشته باشید. زیرا در صورتی که تنها یک روش دارید مانند ربات تنها از آن تبعیت خواهید کرد و در صورتی که دو روش داشته باشید بر سر یک دو راهی قرار می گیرید. اما داشتن سه روش به شما کمک می کند تا تغییر و تحول را تجربه نمایید.

هر کس در درون خود صدایی دارد که این صدا همواره با او گفت ‌وگو می ‌کند

ذهن شما مهم ترین ابزار برای هدایت شماست. بنابراین شما می توانید با در دست گرفتن کنترل ذهنی خود به واکنش های مختلف و موثر خود کمک نمایید. به عنوان مثال می توانید در زمان هایی که مشغله ذهنی زیادی دارید، به جای افکار فلج کننده در فکر خود یک موسیقی هیجان انگیز پلی نمایید و یا در زمان هایی که ناراحت هستید به صدای خنده افرادی که به آن ها علاقه دارید فکر کنید. این کار به شما کمک میکند عکس العمل های خود را در کنترل داشته باشید.

ذهن انسان نمی‌داند چگونه منفی فکر کند

محققان به این نتیجه رسیده اند که ذهن ما قادر به فهم جملات منفی نیست بنابراین در صورتی که شما با خود بگویید “من قصد دارم اضافه وزنم را کم کنم” مغز شما تنها بر روی کلمه اضافه وزن تمرکز خواهد کرد و بنابراین شما عکس نتیجه دلخواهخود را دریافت خواهید کرد. بنابراین همیشه سعی کنید از جملاتی پر انرژی و مثبت استفاده نموده و به جای بیان این جمله از روش هدف سازی برای وزن دلخواه استفاده کنید.

کسانی که در رؤیاسازی و خلق تصویر ذهنی مهارت دارند این گفته ان ال پی را تایید می ‌کنند که «همه افراد رؤیاپرداز موفق نمی‌ شوند اما هر انسان موفقی رؤیاپرداز هم هست»

نظرات و دیدگاه های خود را درباره این مطلب با ما و دیگر کاربران گویا آی تی در میان بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *