بازاریابی رسانه های اجتماعی چیست؟

بازاریابی رسانه های اجتماعی چیست؟
  • 1395/11/18
  • مهدی پیوندی
  • 0

در شرایطی که کسب و کارها به دنبال بهترین روش ها برای دسترسی به مشتریان خود هستند، بازاریابی رسانه های اجتماعی به سرعت تبدیل به یکی از آسانترین و مقرون به صرفه ترین گزینه ها شده است.

بازاریابی رسانه های اجتماعی (Social Media Marketing)، به کسب و کارها این فرصت را می دهد تا در جایی که مشتریان شان زمان زیادی را صرف می کنند به آنها دسترسی داشته باشند: وبسایت های شبکه های اجتماعی.

بازاریابی رسانه های اجتماعی، بازاریابی یا تلاش برای فروش یک محصول یا خدمات از طریق سایت های رسانه های اجتماعی، مانند فیسبوک، توییتر، گوگل پلاس، پینترست و اینستاگرام است. بازاریابی رسانه های اجتماعی حول محور تولید محتوای تازه و رایگان در سایت ها برای جذب مخاطب به سمت برند می چرخد. قصد بازاریابی رسانه های اجتماعی تولید محتوایی است که برای دنبال کنندگان آنقدر جالب به نظر برسد که آن را با دیگران به اشتراک بگذارند. هدف نهایی، ایجاد حلقه بزرگتری از مخاطبانی است که نسبت به یک کسب و کار از خود علاقه نشان می دهند.

بازاریابی رسانه های اجتماعی فرآیند جذب ترافیک یا توجه نسبت به وبسایت از طریق سایت های رسانه های اجتماعی است. در این نوع از بازاریابی یک پیام شرکتی از طریق کاربران پخش می شود و از آنجایی که به نظر می رسد به جای اینکه از برند یا خود شرکت منتشر شده باشد از یک منبع ثالث قابل اعتماد انتشار یافته، معنی دار و ارزشمند واقع می شود. لذا این نوع از بازاریابی از طریق دهان به دهان (word-of-mouth) انجام می شود.

یکی از دلایلی که مشتریان را به بازاریابی رسانه های اجتماعی علاقمند می کند این است که این نوع از بازاریابی، علاوه بر اینکه به آنها فرصتی برای آشنایی و کسب اطلاعات بیشتر راجع به کسب و کار می دهد، شرایط ارتباط دوسویه را نیز فراهم می کند. بازاریابی رسانه های اجتماعی یک مسیر دوطرفه برای پرسیدن سوالات، بیان اعتراضات و به اشتراک گذاری بازخوردهای مثبت را برای مشتریان فراهم می کند که سایر روش های بازاریابی قادر به فراهم کردن شرایط آن نیستند. این نوع پذیرا و باز از بازاریابی به کسب و کارها این فرصت را می دهد تا به مشتریان خود نشان بدهند که گفته های آنها را می شنوند و نظرات شان را جدی می گیرند.

یکی از دلایل رواج فزاینده این نوع از بازاریابی این است که برای شروع به صرف هزینه گزافی نیاز ندارد. آغاز به کار با بازاریابی رسانه های اجتماعی بسیار آسان است و کاری است که هر فردی قادر به انجام آن است. با وجود اینکه اگر در راستای یادگیری تاکتیک های بازاریابی رسانه های اجتماعی، تحقیقات، مطالعات و بررسی های لازم را انجام دهید نتایج بسیار بهتری را کسب خواهید کرد، تعامل با مردم مهارتی است که بیشتر انسان ها با آن به دنیا می آیند.

 

برنامه های بازاریابی رسانه های اجتماعی

اولین گام برای تهیه یک برنامه بازاریابی رسانه های اجتماعی، تعیین آن دسته از شبکه های اجتماعی است که ارزش فعالیت را دارند. با در نظر گرفتن تعداد انبوه شبکه های اجتماعی موجود، کسب و کارها باید روی مواردی تمرکز کنند که می دانند محل فعالیت مشتریانشان هستند. در جهت جلوگیری از هدر دادن وقت روی سایت هایی که مشتریان به آنها توجهی نمی کنند، تشخیص شبکه های اجتماعی که مشتریان شما بیشتر از همه مورد استفاده قرار می دهند حائز اهمیت است.

برخی از محبوب ترین رسانه های اجتماعی موجود عبارتند از فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، پینترست، لینکدین، گوگل پلاس، یوتیوب، ردیت، بلاگر و دیگ. برای شروع کمپین های بازاریابی رسانه های اجتماعی، تمام کاری که یک کسب و کار باید انجام دهد این است که در هر یک از شبکه های اجتماعی که مایل به استفاده از آن است بدون صرف هیچ هزینه ای و به رایگان ثبت نام کند. پس از ثبت نام، کسب و کارها می توانند پروفایل خود را تکمیل کرده و ارسال محتواهایی از قبیل رویکردهای حوزه فعالیت خود، اخبار شرکت و تبلیغات و تخفیف هایشان را آغاز کنند.

هنگامی که یک کسب و کار در هر یک از سایت های مورد نظر، پروفایل خود را ایجاد کرد، لازم است هدفی که در جهت رسیدن به آن تلاش می کند را تعریف کند. آیا می خواهد از بازاریابی رسانه اجتماعی برای فروش یک محصول مشخص، شناساندن کسب و کار به طور کلی یا جذب مشتریان بیشتر به وبسایت خود استفاده کند؟ مشخص کردن هدف در برنامه، تعیین نوع راهبرد و محتوایی که باید مورد استفاده قرار گیرد را آسانتر می کند.

یکی دیگر از مولفه های اصلی هر برنامه بازاریابی رسانه های اجتماعی، پیداکردن راهی برای جذب طرفداران یا دنبال کنندگان است. یک راه سریع برای انجام این امر مهم، استفاده از مشتریان فعلی است. ترغیب مشتریان موجود برای دنبال کردن پروفایل های رسانه های اجتماعی کسب و کار از طریق یک کوپن تخفیف یا یک هدیه راه آسانی برای افزایش دنبال کنندگان است.

پس از اینکه مشتریان فعلی وارد جرگه شدند، محتوای شما را با خانواده و دوستان خود به اشتراک خواهند گذاشت و آنها نیز به نوبه خود شما را دنبال خواهند کرد.

علاوه بر محتوا، کسب و کارها باید تصمیم گیری کنند که آیا تمایل دارند خدمات مشتریان را به عنوان بخشی از راهبرد بازاریابی رسانه های اجتماعی خود در نظر بگیرند یا خیر. اگر پاسخ مثبت باشد، لازم است دائما روی صفحات خود در رسانه های اجتماعی نظارت داشته باشند تا بتوانند در اسرع وقت پاسخگوی پرسش ها و اعتراضات مشتریان باشند. عدم پاسخدهی باعث می شود که اعتبار شرکت از نظر همان مشتریانی که در صدد جذب آنهاست، از دست برود.

سازمانها علاوه بر ارسال محتوای مخصوص خود و پاسخگویی به سوالات و شکایات باید تعامل با مشتری را به عنوان یکی از بخش های محوری راهبرد رسانه های اجتماعی خود قرار دهند. در همین راستا از مخاطبان خود در مورد چیزهایی که درباره برند شما دوست دارند یا ندارند نظر بخواهید. این یک منبع عظیم از اطلاعات است که نباید بلااستفاده باقی بماند.


 

نظر شما چیست؟ بازاریابی رسانه های اجتماعی را تا چه حد موثر می دانید؟ با توجه به سهولت استفاده از آن، آیا تاکنون از این نوع بازاریابی استفاده کرده اید؟ ما مشتاق شنیدن تجربیان و نظرات شما در بخش دیدگاه ها هستیم.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *