راز بقای بازاریابی ایمیلی: چرا بازاریابی ایمیلی هنوز هم برای همه کسب و کارها ضروری است

راز بقای بازاریابی ایمیلی: چرا بازاریابی ایمیلی هنوز هم برای همه کسب و کارها ضروری است
  • 1396/3/17
  • مهدی پیوندی
  • 0

در روزگاری که هنوز زمان زیادی از ظهور اینترنت نگذشته بود، همه به ایمیل عشق می ورزیدند. در روزگار ایمیل های AOL، یاهو و هاتمیل، یکی از لذت های زندگی، مشاهده پیام جدید در صندوق ورودی ایمیل بود.

اما پس از چند دهه ارسال و دریافت حجم انبوهی از ایمیل های آزاردهنده و هرزنامه های بی هدف، در حال حاضر مردم چه احساسی نسبت به ایمیل دارند؟ آیا هنوز هم برای صاحبان کسب و کارهای کوچک و بازاریاب ها تاکتیک ارزشمند و هوشمندانه ای محسوب می شود؟

پاسخ مختصر و مفید به این سوال «بله» است. اما شما این صفحه را باز کرده اید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید، بنابراین ما در اینجا با تکیه بر تحقیقات و گزارشات مستدل، به ۵ دلیل اصلی اشاره می کنیم که نشان می دهند که بازاریابی ایمیلی هنوز هم برای همه کسب و کارها ضروری است.

  1. استفاده از ایمیل یک روش آسان برای دسترسی به مشتریانی است که از موبایل استفاده می کنند

یکی از دلایل ارزش بازاریابی ایمیلی برای صاحبان کسب و کارها این است که بدون سرمایه گذاری کلان در تکنولوژی یا نرم افزارهای جدید، می توانند به مصرف کنندگانی که از پلتفورم موبایل استفاده می کنند دسترسی پیدا کنند. بر اساس گزارش مرکز تحقیقاتی پیو، ۵۲ درصد از صاحبان گوشی های همراه، ایمیل خود را از طریق گوشی شان چک می کنند. بازاریابی ایمیلی در سایر دستگاه های همراه نیز تاثیرگذار است. بر اساس یک تحقیق دیگر، ۴۲ درصد ایمیل های ارسالی فروشندگان در گوشی های هوشمند و ۱۷ درصد از طریق تبلت باز می شوند. این یعنی تقریبا سه پیام از هر پنج پیام بازاریابی ایمیلی، نقش پیام بازاریابی موبایلی را نیز بر عهده دارد.

استفاده از ایمیل برای بازاریابی موبایلی بهتر از پیامک (SMS) است، زیرا:

  • روی همه دستگاه های همراه کار می کند و منحصر به تلفن همراه نیست
  • همه می دانند که ایمیل کاملا رایگان است، اما کاربران نسبت به رایگان بودن پیامک های بازاریابی که از آنها می خواهند کاری را انجام بدهند اطمینان ندارند
  • ایمیل، فضا و امکانات بسیار بیشتری از پیامک دارد و همین، امکان ارائه محتوا و ظاهر بهتری را فراهم می کند

  1. ایمیل یک روش کارآمد برای اطلاع رسانی به مشتریان است

بازاریاب ها فقط به این خاطر به سمت استفاده از بازاریابی ایمیلی نمی روند که امکانش وجود دارد و آسان است. ایمیل برای حفظ ارتباط صاحبان کسب و کار و مصرف کنندگان بسیار موثر است. در واقع، مصرف کنندگان به کمپین های بازاریابی ایمیلی برندها و فروشگاه های محلی مورد پسند خود علاقمند هستند. این چیزی فراتر از کوپن های تخفیف است (که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت). بر اساس گزارش نیلسن، ۲۸ درصد از خریداران اینترنتی ایالات متحده، با این هدف که در جریان آخرین اخبار و اطلاعات قرار بگیرند مشترک ایمیل های فروشگاه یا محصول می شوند. یک تحقیق دیگر نشان داد که ۵۹ درصد از مادران آمریکایی اگر مزایا یا پاداشی دریافت کنند برای دریافت اطلاعات و اخبار جدید از طریق ایمیل ثبت نام خواهند کرد. به علاوه، می توان از بازاریابی ایمیلی به عنوان ابزاری برای ارائه محتوا به مصرف کنندگان نیز استفاده کرد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ نشان داد که بازاریابانی که به کمپین های ایمیلی خود ویدیو اضافه می کنند، به طور متوسط شاهد یک افزایش ۴۰ درصدی در درآمد خود هستند. حفظ ارتباط با مشتری، ارزشمند و پربازده است و بازاریابی ایمیلی این کار را آسان می کند.

  1. کوپن های ایمیل ها، فروش اینترنتی و درون فروشگاهی را افزایش می دهند

تحقیق نیلسن که در بالا به آن اشاره شد نشان داد که ۲۷ درصد خریداران اینترنتی به منظور کاهش هزینه های خود مشترک ایمیل های فروشگاهی یا محصول می شوند. این نتیجه توسط بررسی دیگری که نشان می دهد که کوپن های ایمیل ها برای ۶۵ درصد مصرف کنندگان اهمیت زیادی دارند تقویت می شود. به همین ترتیب، یک تحقیق دیگر نشان داد که ۶۴ درصد کاربران اینترنت ایالات متحده، حداقل از یک کوپن ایمیلی پرینت گرفته اند. اگرچه کاربران به دنبال پس انداز پول خود هستند، اما همین می تواند درآمد فروشنده را افزایش بدهد. کوپن های الکترونیکی بسیار اهمیت دارند و بازاریابی ایمیلی قلب تپنده این کوپن ها است. پیش بینی می شود که تعداد کوپن هایی که از طریق ایمیل ارسال می شوند و مورد استفاده قرار می گیرند، در طول ۵ سال آینده دو برابر شود و به رقم یک میلیارد برسد. بازاریابی ایمیلی، یک روش موثر برای ارتباط با چانه زن ها و افرادی که به دنبال خرید اجناس با قیمت پایین تر هستند به شمار می رود. برندهای بزرگ با همین نیت از این تاکتیک استفاده می کنند. بر اساس یک گزارش، ۳۶٫۶ درصد کسب و کارهای ایالات متحده از بازاریابی ایمیلی برای توسعه فروش محلی خود استفاده می کنند.

  1. سفارشی سازی و گنجاندن بازاریابی ایمیلی در سایر تاکتیک های بازاریابی آسان است

یکی دیگر از علت های اصلی برای استفاده از بازاریابی ایمیلی، قابلیت های متنوع آن است. پیام های بازاریابی ایمیلی، بسته به حجم فهرست ایمیل ها و مهارت عامل می توانند بسیار ساده یا پیچیده باشند. ایمیل ها را می توان به راحتی شخصی سازی کرد، مثلا با استفاده از کدهای خاصی می توانید نام دریافت کننده را هم به ایمیل اضافه کنید. یک مطالعه با مشارکت ۱۳۹ بازاریاب نشان داد که وبسایتها از چندین نوع از تاکتیک های شخصی سازی استفاده می کنند که به آسانی می توان از آنها در ایمیل استفاده کرد. بر اساس این تحقیق، نیمی از فروشندگان ایالات متحده پیشنهادات شخصی سازی شده ای را برای خرید محصولات متناسب با مشتریان برای آنها ارسال می کنند (۴۴٫۹%)، تقریبا یک سوم از آنها از نام مشتری و/یا یک پیام خوشامدگویی اختصاصی استفاده می کنند (۳۱٫۵%) و یک چهارم نیز پیام های یادآور خریدهای تکمیل نشده را برای کاربر ارسال می کنند (۲۷٫۶%). به علاوه، از بازاریابی ایمیلی تقریبا می توانید در کنار هر تاکتیک بازاریابی دیگری استفاده کنید، و همین ایمیل را به بخش مهمی از همه کمپین های بازاریابی یکپارچه (integrated marketing) تبدیل می کند.

  1. بازاریابی ایمیلی ارزان و مقرون به صرفه است

به طور خلاصه می توان بهترین دلایل استفاده از بازاریابی ایمیلی را اینطور بر شمرد: ساده و آسان، موثر و ارزان است. بازاریابی ایمیلی به صاحبان کسب و کارها این امکان را می دهد که در ازای نرخ ناچیزی برای هر پیام، به حجم انبوهی از مصرف کنندگان دست پیدا کنند. همین باعث می شود که بازاریابی ایمیلی برای کسب و کارهای کوچکی که با محدودیت بودجه روبرو هستند، نسبت به کانال های بازاریابی سنتی، مانند تلویزیون، رادیو و پست مستقیم گزینه بهتری باشد. لزومی ندارد به حرف ما اعتماد کنید؛ یک تحقیق مشترک نشان داد که به عقیده ۸۵ درصد از فروشندگان، بازاریابی ایمیلی یکی از موثرترین تاکتیک ها برای جذب مشتری است.

شاید استفاده از ایمیل یک تاکتیک قدیمی باشد، اما همچنان ضروری است. از آنجایی که شروع کار با بازاریابی ایمیلی نسبتا آسان است، هیچ بهانه ای برای عدم بهره برداری از این تاکتیک از سوی صاحبان کسب و کار پذیرفتنی نیست.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *