چرا مارک زاکربرگ درباره ایمیل اشتباه می کرد

چرا مارک زاکربرگ درباره ایمیل اشتباه می کرد
  • 1396/4/9
  • مهدی پیوندی
  • 0

با رشد سریع برنامه های پیام رسان، بسیاری پیش بینی می کردند که ایمیل مارکتینگ هم در کنار سایر انواع روش های ارتباطی بازاریابی نابود خواهد شد

 

مارک زاکربرگ در سال ۲۰۱۰، درست در هنگام معرفی سیستم جدید پیام رسانی فیسبوک اعلام کرد که ایمیل رو به نابودی است. او گفت: «ما تصور نمی کنیم که یک سیستم پیام رسانی مدرن بتواند چیزی شبیه ایمیل باشد.» حتی شِریل سَندبِرگ نیز چنین جملاتی را بر زبان آورد: «اگر می خواهید بدانید که افرادی مثل ما در آینده چه کارهایی انجام خواهند داد، ببینید امروز نوجوانان چه می کنند. احتمالاً ایمیل -که البته من نمی توانم زندگی بدون آن را تصور کنم- کنار گذاشته خواهد شد.»

البته زاکربرگ درباره رشد سریع پیام رسان ها کاملا درست می گفت، با این حال در حال حاضر، ایمیل نه تنها دوام آورده، بلکه ایمیل مارکتینگ رونق بیشتری هم پیدا کرده است. بر طبق گزارش مارکِتینگ شِرپا، ۷۲ درصد از مصرف کنندگان ترجیح می دهند که ارتباط شرکتها با آنها از طریق ایمیل باشد.

و البته همان نوجوانانی (اکنون پا به دوران جوانی گذاشته اند) که هم زاکربرگ و هم سندبرگ به آنها اشاره داشتند، به منظور ارتباط با برندها عملاً استفاده از ایمیل را ترجیح می دهند. به علاوه، بر اساس گزارش لیتموس، زمانی که صرف خواندن ایمیل می شود در طول شش سال گذشته ۷ درصد رشد داشته است.

به لطف گزارش سِندگرید، رشد بخش های مختلف بازاریابی ایمیلی در تصویر زیر قابل مشاهده است:

علاوه بر این، ایمیل مارکتینگ با بازگشت سرمایه حیرت انگیز ۴۳۰۰ درصد (بر طبق گزارش DMA)، یکی از مقرون به صرفه ترین کانال های بازاریابی است. اگر به درستی از ایمیل استفاده شود، این بستر ارزشمند می تواند به سودآورترین ابزار بازاریابی شما تبدیل شود.

بسیارخوب، دوام و پتانسیل ایمیل را درک کردیم. اما چگونه می توانیم از این کانال برای تعامل بهتر با مخاطبان خود استفاده کنیم؟

آنچه در ادامه می آید، مروری بر مهم ترین مولفه ها در ایمیل مارکتینگ برندها است:

طرز فکر «ابتدا موبایل»: اغلب بازاریاب ها در ایمیل های خود از طراحی واکنشگرا استفاده می کنند تا در همه دستگاه ها به درستی نمایش داده شوند. اما تفکر «ابتدا موبایل» به چیزی فراتر از خوب به نظر رسیدن ایمیل روی صفحه گوشی توجه می کند.

متن خود را خلاصه کرده و از فضای کافی و فونت مناسبی استفاده کنید که به راحتی در یک صفحه پنج اینچی قابل خواندن باشد. چه محتوایی را برای مخاطب ارسال می کنید یا اینکه در مورد فروش ویژه خود اطلاع رسانی می کنید، در هر صورت خواندن متن های طولانی در موبایل برای مخاطب شما دشوار است.

علاوه بر اندازه فونت، دکمه ها را هم بزرگتر کنید (در صورت امکان و به تناسب) تا کاربر بدون نیاز به زوم کردن در صفحه بتواند عمل مورد نظر شما را انجام بدهد. کوچکترین دشواری می تواند به ترک صفحه و عقیم ماندن تلاش های شما منجر شود.

فراهم آوردن ارزش و منفعت: به منظور دریافت واکنش در هر نوعی از ارتباط با یک مشتری بالقوه یا بالفعل، باید چیزی برای ارائه داشته باشید. صندوق ورودی ایمیل یا همان اینباکس کاربران مملو از پیام های مرتبط با ایمیل مارکتینگ است. برندهایی که متوجه این نکته هستند که حضور در اینباکس یک امتیاز است و نه یک حق مسلّم، اطمینان پیدا می کنند که هر ایمیل برای مشتری ارزشمند است و منافعی را برای او ارائه می کند.

خساست و تلاش در جهت اینکه صرفاً برای برند خود منافعی کسب کنید، فوراً به لغو اشتراک و انتقال به  پوشه اسپم منتهی می شود! شاخص های موفقیت شما فقط اعداد وارقام نیستند، پشت همه آنها انسان وجود دارد. از ایمیل برای ایجاد یک رابطه واقعی و دوسویه با مشتریان خود استفاده کنید.

بگذارید بروند!: یکی از بزرگترین اشتباهاتی که در ایمیل مارکتینگ شاهد آن هستیم، پنهان کردن گزینه لغو اشتراک است. البته دفن کردن گزینه لغو اشتراک با فونت سایز ۷ در فوتر ایمیل می تواند باعث کاهش تعداد افرادی که اشتراک خود را لغو می کنند بشود، اما به نظر شما وقتی که مخاطب نمی تواند یک راهکار ساده برای توقف ارتباط پیدا کند، به چه راهکاری متوسل خواهد شد؟

بازاریاب های مجرّب می دانند که راهکار ثانویه مخاطبان، مهلک ترین عملی است که یک کاربر می تواند انجام بدهد: علامتگذاری ایمیل شما به عنوان اسپم! اگر میزان لغو اشتراک های شما بالا رفته، باید به دنبال دلیل آن باشید، نه اینکه گزینه انصراف کاربر را پنهان کنید. در عوض، کیفیت الگوی فعالیت، خلاقیت، محتوا و بخش بندی ایمیل های خود را ارزیابی کنید.

ایمیل مارکتینگ یک روش قدرتمند بازاریابی برای همه برندها است. توانایی ایمیل برای ارسال آیتم های محتوایی طولانی تر و کمک به انتشار انواع مختلف بازاریابی محتوایی از مزایای این ابزار توانمند به شمار می رود. پیام رسان ها، به خصوص در موقعیت هایی که کاربران به پاسخ فوری نیاز دارند به رشد خود ادامه خواهند داد. در عین حال، ایمیل همچنان پلتفرم قابل اطمینان، مقرون به صرفه، غیرمزاحم و خوشایندی را برای بازاریابی و ارتباط در اختیار برندها قرار می دهد.

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *