۷ گام برای تهیه و تنظیم یک برنامه ایمیل مارکتینگ موثر

۷ گام برای تهیه و تنظیم یک برنامه ایمیل مارکتینگ موثر
  • 1397/2/29
  • مهدی پیوندی
  • 0

هدف از برنامه ریزی برای بازاریابی، کسب اطمینان از دریافت بهترین میزان بازگشت سرمایه از تلاشی هایی است که در راستای ایمیل مارکتینگ یا همان بازاریابی ایمیلی انجام می دهید. در شرایطی که انبوهی از فعالیت های مختلف وجود دارد که برای اجرای موفقیت آمیز کمپین های ایمیل مارکتینگ باید انجام بدهید، داشتن یک برنامه ایمیل مارکتینگ درست و موثر می تواند به شما کمک کند تا تمرکز خود را حفظ کنید، اهداف و میزان تحقق آنها را زیر نظر بگیرید، و بر موفقیت هر کمپینی که ایجاد و اجرا شده نظارت داشته باشید.

 

هفت گام در جهت تنظیم یک استراتژی موثر برای ایمیل مارکتینگ

 

  1. تعریف مخاطب

شما چه کسی را خطاب قرار می دهید، و کدام دسته از مردم به چیزی که می گویید علاقه دارند؟ مشخص کنید که آیا می خواهید با بخش تخصصی تری از بازار ارتباط برقرار کنید یا اینکه هدف شما جامعه گسترده تری از مخاطبان است. مشخص کنید که مخاطبان شما چه ویژگی های مشترکی دارند، ساکن کجا هستند و زندگی روزمره آنها چه سبک و سیاقی دارد.

 

  1. انتخاب لحن

همه کمپین های ایمیلی باید به نحوی تهیه و تنظیم شوند که تعامل برانگیز باشند، اما در عین حال باید شخصیت برند مربوطه را هم نشان بدهند. پس از آنکه مخاطب مورد نظر خود را تعیین کردید، مشخص کنید که چه سبک و سیاق و لحنی برای خطاب قرار دادن آنها مناسب تر و بهتر است: مثلاً آیا بهتر است که از یک لحن محاوره ای و غیررسمی استفاده کنید، یا از سبک رسمی و سازمانی؟ به منظور ایجاد ارتباط و حس تفاهم و همچنین مدیریت موثر انتظارات مخاطب، تلاش کنید تا در همه کانال های ارتباطی خود از یک لحن و سبک و سیاق هماهنگ استفاده کنید.

 

  1. ترسیم اهداف

هدفی که بر تمامی اهداف شما سایه می اندازد، افزایش درآمد و بازگشت سرمایه بیشتر است، اما برای رسیدن به این هدف به اهداف کوچکتر و ملموس تری نیاز دارید. بهترین نقطه برای شروع می تواند تمرکز روی وضعیت کنونی نرخ های بازشدن و کلیک ایمیل هایی که ارسال کرده اید باشد؛ و پس از آنکه به یک درک کلی رسیدید، می توانید به سراغ اهداف عملیاتی بروید. از جمله اهدافی که می توانید روی تحقق آنها تمرکز کنید عبارتند از: افزایش تعداد و کیفیت مشترکان فهرست ایمیل مارکتینگ، افزایش میزان بازشدن و کلیک ایمیل ها، افزایش دامنه دسترسی به مخاطبان، جذب ترافیک بیشتر به وبسایت، فروش محصولات، افزایش میزان ثبت نام در وبسایت، درآمدزایی از طریق تبلیغات و مواردی از این قبیل. پس از آنکه اهداف خود را تعیین کردید، می توانید به این فکر کنید که در چه کارهایی باید عملکرد بهتری را از خود نشان بدهید یا چه تغییراتی باید ایجاد کنید تا به آن اهداف دست پیدا کنید.

 

  1. انتخاب محتوا

بد نیست که به روش خود برای ترغیب کاربران به ثبت نام در فهرست ایمیل مارکتینگ تان نگاهی بیندازید؛ ببینید که آیا فرآیند ثبت نام به خصوص برای کاربران تازه کار ساده و سریع است؛ آیا پیام و فراخوان به عمل با جامعه مورد نظر از مشترکان تان تناسب داشته و با آنها ارتباط برقرار می کند؛ و آیا صفحات فرود کاملاً با هدف وجودی خود تناسب دارند؛ و سپس ببینید که برای رسیدن به اهدافی که برای کسب و کار خود ترسیم کرده اید چه کاری از دست تان بر می آید. در هر صورت، باید روی انواع پیام هایی که باید برای ارسال آنها برنامه ریزی کنید تأمل کنید. سپس این محتوا را با توجه به گروه ها یا فهرست های مختلفی که با توجه به ویژگی های مشترکان خود به بخش های مختلف تقسیم بندی کرده اید سازماندهی کنید تا پیام با مخاطب تناسب بیشتری پیدا کند. با استفاده از اطلاعات و داده هایی که در اختیار دارید محتوا را شخصی سازی کنید و مشخص کنید که کدام فراخوان به عمل عملکرد بهتری خواهد داشت.

 

  1. طرح مناسب و جذاب

ملاحظات مرتبط با طراحی و قالب بندی هم به اندازه محتوا اهمیت دارد. اطمینان پیدا کنید که طرح شما در همه دستگاه های مختلف به درستی به نمایش در می آید و انعکاس دقیقی از ماهیت برند شماست. در این میان، زیر نظر داشتن میزان واکنش و تعامل مخاطبان را از یاد نبرید. در این راستا و برای تعیین کمپین های موثر و غیرموثر و کسب اطمینان از اینکه تلاش های شما در زمینه طراحی ایمیل به مانند آب در هاون کوبیدن نبوده، استفاده از تست های دوبخشی (A/B) می تواند کارساز باشد.

 

  1. تعیین تناوب ارسال

دو سوالی که در مورد زمان بندی ایمیل های خود باید مد نظر داشته باشید عبارتند از اینکه برای کسب نتایج مورد نظر، چند بار و به چه دفعات و فاصله زمانی باید ایمیل ارسال کنید؛ و احتمال واکنش مثبت مخاطب شما به ایمیل های ارسالی در چه اوقاتی بیشتر است. نکته مهم این است که با کشف زمان و تناوب مناسب بر اساس اطلاعاتی که جمع آوری کرده اید، تناسب و انسجام زمانی پیام های خود را حفظ کنید.

 

  1. تنظیم و اجرای یک برنامه مدوّن

برای تعیین دقیق اینکه هر ایمیل چه محتوایی خواهد داشت و برای چه افرادی و در چه زمانی ارسال خواهد شد، یک تقویم یا برنامه مدوّن تهیه کنید. این تقویم را با همه افرادی که روی کمپین مورد نظر کار می کنند به اشتراک بگذارید و به هر شخصی وظایف خاصی را محول کنید تا هر کس دقیقاً بداند که مسئول انجام چه مواردی است و موعد انجام این مسئولیت چه زمانی است.

 

پس از آنکه مطمئن شدید که موثرترین برنامه را تنظیم کرده و به مرحله عمل درآورده اید، لازم است که این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که کسب و کار، مخاطبان و ایمیل های شما همگی به طور مستمر در حال تغییر و تحول هستند. بنابراین، کاری که باید انجام بدهید این است که میزان موفقیت کمپین های خود را به طور مستمر زیر نظر گرفته و بسنحید و بر اساس نتایجی که به دست می آورید، استراتژی های ایمیل مارکتینگ خود را جرح و تعدیل کنید. برای بازبینی این برنامه در بازه های زمانی ماهانه یا فصلی وقت بگذارید و با توجه به اطلاعاتی که در دست دارید، نسبت به تقویت و بهینه سازی آن اقدام کنید.

چنانچه پس از مطالعه این مطلب از مجموعه مقالات آموزش ایمیل مارکتینگ، در رابطه با برنامه ریزی سوالی داشتید، کافی است که در قسمت دیدگاه ها آن را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *