استفاده موثر از شخصی سازی ایمیل

استفاده موثر از شخصی سازی ایمیل
  • 1397/3/10
  • مهدی پیوندی
  • 0

یکی از مهم ترین روشها برای ایجاد یک رابطه اعتمادساز و ماندگار از طریق ایمیل مارکتینگ، شخصی سازی (Personalization) ایمیل هایی است که برای مخاطب مورد نظر ارسال می کنید. در واقع، یک مطالعه که درباره شخصی سازی ایمیل ها انجام شد نشان داد که نرخ کلیک ایمیل های شخصی سازی شده، ۱۷٫۳۶ درصد نسبت به ایمیل های دیگر بیشتر است.

شخصی سازی مولفه های ساده ای همچون نام مشترک، تاریخ تولد و جنسیت او بسیار ساده، اما موثر است. به همین ترتیب، تولید و ارائه محتوایی که با عادات، نیازها و خواسته های کاربر همسو باشد نیز روش خارق العاده ای برای افزایش تعامل به شمار می رود. در واقع، با شخصی سازی و متناسب سازی محتوا به مخاطب خود نشان می دهید که برای وی و نیازها و خواسته هایش اهمیت و احترام قائل هستید. به هر حال، باید به خاطر داشته باشید که ارتباط شما با مخاطب هدف در اصل باید یک گفتگو باشد و نه فقط تلاش در جهت تبلیغات و فروش محصول یا سرویس مورد نظر.

تحقیقات و بررسی های مختلف حاکی از آن هستند که مشتریان ما تمایل دارند که به عنوان افراد خاصی با آنها برخورد شود که نیازها و خواسته های منحصر به فردی دارند، نه فقط به عنوان یک مشتری که در فهرستی از مشترکان و مشتریان شرکت قرار دارد. بنابراین، اینکه پیشنهاد و محتوای خود را با توجه به همین امر با مخاطب هدف تطبیق بدهید کاملاً با منطق جور در می آید. از این طریق، رابطه های ماندگاری را تقویت خواهید کرد که روی سبک و سیاق ارتباط شما با مشتری تاثیر می گذارد و نتایج مثبتی را در رابطه با فروش به ارمغان خواهد آورد.

ما در ادامه این مطلب از مجموعه مقالات آموزش ایمیل مارکتینگ با بازاریابی ایمیلی مجله گویا آی تی به روش هایی اشاره خواهیم کرد که به کمک آنها می توانید کمپین های ایمیل مارکتینگ موفق تری را پیاده سازی کنید و بازگشت سرمایه بیشتری را شاهد باشید.

 

چگونه محتوای ایمیل را شخصی سازی کنیم؟

یک روش موثر برای شخصی سازی ایمیل، استفاده از محتوای «مشروط» است که در صورت تطابق با شروط خاصی مانند جنسیت، موقعیت جغرافیایی یا تاریخ تولد برای مشترک ارسال می شود. اجازه بدهید که به این مولفه های کلیدی نگاهی بیندازیم:

  • نام: استفاده از نام گیرنده، روش خوبی برای جلب توجه است و معمولاً در ابتدای ایمیل از آن استفاده می شود.
  • جنسیت: متناسب سازی محتوا با توجه به جنسیت گیرنده نه تنها مولفه ای است که روی فرآیند تصمیم گیری وی برای خرید تاثیر می گذارد، بلکه در غالب موارد پیشنهاد شما را با نیازها و علایق او متناسب تر می سازد.
  • تولد: اینکه یک شرکت همانند اعضای خانواده و دوستان برای یک کاربر وقت بگذارد و تولد وی را به نحوی جشن بگیرد، از دید بیشتر مردم جالب و تاثیرگذار به نظر می رسد. به علاوه، این فرصتی برای ارسال محتوای متناسبی است که آنها را به خرید یک کالا یا سرویس مناسب و به اصطلاح هدیه دادن به خودشان ترغیب می کند، ضمن اینکه می توانید یک هدیه یا کوپن تخفیف برای آنها ارسال کنید. از این طریق، نه تنها مشترکان را به فروشگاه خود می کشانید، بلکه به آنها این حس را القا می کنید که برایشان ارزش قائل هستید و از رابطه با برند شما چیزی نصیب شان می شود.

در مورد سایر مناسبت های خاصی که با کسب و کار شما ارتباط پیدا می کنند نیز می توانید از همین رویکرد استفاده کنید.

 

استفاده از محتوای دینامیک یا پویا

اگر می خواهید یک آیتم محتوایی چندرسانه ای تولید کنید که بر اساس گیرنده تغییر می کند، می توانید از محتوای دینامیک (Dynamic) یا پویا استفاده کنید. از این طریق، با توجه به اطلاعاتی که از مخاطب دارید، محتوا به تناسب تغییر پیدا خواهد کرد. برای اطلاعات بیشتر به این مطلب آموزشی از بخش آموزش ایمیل مارکتینگ مراجعه کنید.

 

بهترین روش شخصی سازی

برای انجام شخصی سازی به بهترین شکل ممکن باید رفتارها و عادات مخاطبان خود را زیر نظر بگیرید. با توجه به دقتی که در نظارت بر فعالیت کاربران خود دارید، می توانید اطلاعاتی را جمع آوری کنید که به شما در متناسب سازی محتوا بر اساس رفتار آنلاین مخاطب کمک خواهد کرد. به عنوان مثال، اگر مشاهده کردید که یک کاربر چندین مرتبه از بخش کفش های فروشگاه شما بازدید کرده، می توانید در تعاملات خود با وی روی این نوع از پوشیدنی ها بیشتر تمرکز کنید. به همین ترتیب اگر دیدید که مخاطب بیشتر با رقابت ها و پیشنهادات خاص تعامل دارد، می توانید پیشنهادات خاص و رقابت های بیشتری را در معرض دید وی قرار بدهید.

اینجا همان جایی است که دریافت هر چه بیشتر اطلاعات درباره مشترکان اهمیت مضاعفی پیدا می کند. به منظور جمع آوری اطلاعات بیشتر می توانید از فرم ثبت نام یا مثلاً نظرسنجی کمک بگیرید. البته که این به نفع مشترکان ایمیل مارکتینگ شما هم خواهد بود، چرا که محتوای متناسب تر و به اصطلاح به درد بخورتری را دریافت خواهند کرد. بنابراین یک معامله برد-برد خواهیم داشت. در واقع، یک گزارش آماری نشان می دهد که به کمک ایمیل مارکتینگ شخصی سازی و بخش بندی شده، میزان فروش تا ۶۶ درصد افزایش پیدا می کند. این چیزی نیست که برخلاف منطق یا انتظار باشد، چرا که طبیعتاً از آنجایی که آیتم های متناسب تری در معرض دید مشترکین قرار می گیرد، احتمال خرید چیزهایی که مشاهده می کنند افزایش پیدا می کند.

 

شخصی سازی سایر بخش ها

علیرغم اینکه شخصی سازی محتوای داخلی ایمیل بسیار اهمیت دارد، اما می توانید این را در سایر بخش های پیام های خود، مثل نام فرستنده و عنوان نیز پیاده نمایید تا زودتر توجه مخاطب را جلب کنید.

به خاطر داشته باشید که شخصی سازی، وحی منزل نیست که روش مخصوصی داشته باشد و نتوانید هیچ تغییری در آن بدهید، بلکه می تواند تحت تاثیر موارد مختلفی، از جمله ویژگی های عمومی مشترکان شما یا میزان شخصی سازی مطلوب آنها قرار بگیرد. در پاره ای از موارد هیچ بعید نیست که مخاطبان شما با افراطی که در شناخت خود نسبت به آنها نشان می دهید راحت نباشند. به همین دلیل است که باید از تست های دوبخشی یا A/B استفاده کنید تا ببینید که کدام روش ها و مولفه ها سودمند واقع می شوند و از کدام موارد باید فاصله بگیرید. با این حال، به صورت کلی در رابطه با شخصی سازی محتوا برای ایجاد رابطه های ماندگار و اعتمادسازی با مخاطب می توان گفت که «هر چه بیشتر، بهتــر».

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *