آیا رسانه های اجتماعی، ایمیل را نابود خواهند کرد؟

آیا رسانه های اجتماعی، ایمیل را نابود خواهند کرد؟
  • 1397/3/17
  • مهدی پیوندی
  • 0

رشد بی سابقه محبوبیت رسانه های اجتماعی، موجی از هیجان را در دنیای بازاریابی اینترنتی به راه انداخته است. در واقع، به اشتراک گذاری اطلاعات و ارتباط با مخاطبان مورد نظر در هیچ دوره ای به مانند عصر حاضر ساده و آسان نبوده است. شبکه های اجتماعی مختلف حتی بر نحوه تعامل فردی و حرفه ای ما با یکدیگر تاثیر گذاشته اند. یک تحقیق که در ایالات متحده انجام شد نشان داد که ۲۵ درصد از وقتی که کاربران آمریکایی در اینترنت صرف می کنند مختص شبکه های اجتماعی است که این رقم در مقایسه با سال قبل، یک افزایش قابل توجه ۴۳ درصدی را نشان می دهد.

طبیعتاً تحلیلگران و بازاریاب ها با این سوال روبرو هستند که چگونه می توان این رسانه های جدید را در یک استراتژی بازاریابی موثر گنجاند. به علاوه، این سوال نیز مطرح می شود که با توجه به رشد روزافزون و همه جانبه رسانه های اجتماعی، آیا ارتباط از این طریق جایگزین ایمیل مارکتینگ نخواهد شد؟ آیا ایمیل که مدت هاست که به عنوان یکی از گزینه های مطمئن برای بازاریابی آنلاین شناخته می شود می تواند به حیات خود ادامه بدهد؟

پاسخ کوتاه به این سوال این است که بله، ایمیل حداقل فعلاً از گردونه خارج نخواهد شد. ایمیل و رسانه های اجتماعی می توانند در کنار هم به طور مسالمت آمیز طی طریق کنند و حتی پشتوانه یکدیگر نیز باشند.

ما در ادامه این مطلب از بخش آموزش ایمیل مارکتینگ مجله گویا آی تی به پنج دلیل اشاره خواهیم کرد که نشان می دهد که ایمیل به دست رسانه های اجتماعی از بین نخواهد رفت:

 

  1. ایمیل، ابزار ارتباطی اصلی کسب و کارها است

در دنیای کسب و کار، امنیت و اعتماد به شکل ویژه ای اهمیت دارد. آیا قابل تصور است که یک سند مالی را از طریق فیسبوک یا لینکدین ارسال کنید؟ البته که نوجوانان بیشتر و بیشتر به سمت استفاده از پیام های متنی و شبکه های اجتماعی تمایل پیدا کرده و می کنند. آنها کمتر از ایمیل استفاده می کنند و آن را قدیمی و از مد افتاده می دانند. اما امنیت، اعتماد و محرمانه بودن تعاملات هنوز برای آنها معنی خاصی ندارد و به احتمال قریب به یقین، با ورود به دنیای کسب و کار استفاده از یکی ابزارهای ارتباطی رایج در کسب و کار را آغاز خواهند کرد.

 

  1. برای ثبت نام در شبکه های اجتماعی به ایمیل نیاز دارید

ایمیل به عنوان رابط و وجه مشترک همه رسانه های اجتماعی در اینترنت محسوب می شود. در واقع، امکان ایجاد یک پروفایل در اینترنت بدون ارائه یک آدرس ایمیل معتبر در عمل وجود ندارد. البته روشهای دیگری همچون استفاده از شماره همراه نیز معرفی شده اند، اما ایمیل همچنان جایگاه خود را به عنوان ابزار اصلی ثبت نام در وبسایت های مختلف حفظ کرده است.

 

  1. ایمیل هم اجتماعی است

یکی از روش های ممکن برای به اشتراک گذاری محتوا که قبلاً به کرّات از آن استفاده می شد، ارسال لینک از طریق ایمیل است. در این حالت، نقطه مشترک این دو ابزار قدرتمند کاملاً به چشم می آید. البته رسانه های اجتماعی تعریف تازه ای از مفهوم به اشتراک گذاری ارائه داده اند، اما ایمیل هنوز هم به طور بالقوه و بالفعل این قدرت را دارد.

 

  1. قرابت ایمیل و موبایل

همان مطالعه ای که در بالا به آن اشاره شد نشان می دهد که استفاده از موبایل و دستگاه های همراه برای چک کردن و مطالعه ایمیل یکی از عمده کاربردهای اینگونه دستگاه ها به شمار می رود. ضمن اینکه با افزایش استفاده از موبایل و سایر دستگاه های همراه برای موارد شخصی و کاری، این روند افزایش نیز پیدا خواهد کرد.

 

  1. ایمیل می تواند محتوای هدفمند و متناسب ارائه کند

امروزه پیشرفت هایی که در حوزه ایمیل مارکتینگ و سیستم های اتوماسیون بازاریابی انجام گرفته این قدرت را در دست بازاریاب ها قرار می دهد تا پیام های متناسب و به موقعی را برای مخاطبان هدف خود ارسال کنند. طبیعتاً ارسال محتوای سفارشی و شخصی سازی شده در زمان مناسب می تواند اثرات بهتر و بیشتری را از خود برجای بگذارد. استراتژی هایی همچون امتیازدهی به مشتریان راغب (lead scoring)، پرورش مشتری راغب و کمپین های هوشمند به بخشی از دنیای ایمیل مارکتینگی تبدیل شده اند که چابک تر، سنجش پذیرتر و در نهایت، موثرتر و کارآمدتر شده است.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *