چرا لپ تاپ شما کند کار می کند؟ بررسی دلایل و حل مشکل کندی لپتاپ

چرا لپ تاپ شما کند کار می کند؟ بررسی دلایل و حل مشکل کندی لپتاپ
  • 1396/6/22
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

از کند بودن لپ تاپ خود ناراضی هستید؟ اگر به دنبال راه هایی برای سریع تر کردن لپ تاپ خود با حل مشکل کندی آن هستید و می خواهید این کار را با به روز رسانی حافظه ذخیره و رم آن، یا حذف آیتم هایی که ممکن است موجب کندی شده باشند، مانند بدافزارها، ویروس ها و حتی برنامه های آنتی ویروس انجام دهید، و یا حتی می خواهید لپ تاپ خود را به سطح عملکرد بهینه برسانید، می توانید با این مقاله کار خود را شروع کنید.

گویا آی تی – از کند بودن لپ تاپ خود ناراضی هستید؟ صرف نظر از جدید یا قدیمی بودن، استفاده از یک کامپیوتر ویندوز یا مک بوکی که کند کار می کند اصلا خوشایند نیست.
اگر به دنبال راه هایی برای سریع تر کردن لپ تاپ خود هستید و می خواهید این کار را با به روز رسانی حافظه ذخیره و رم آن، یا حذف آیتم هایی که ممکن است موجب کندی شده باشند، مانند بدافزارها، ویروس ها و حتی برنامه های آنتی ویروس انجام دهید، و یا حتی می خواهید لپ تاپ خود را به سطح عملکرد بهینه برسانید، می توانید با این مقاله کار خود را شروع کنید.
ما ۶ نکته در مورد کند شدن عملکرد لپ تاپ ها بیان می کنیم که می تواند تا حدی به لپ تاپ قدیمی شما جان ببخشد، یا باعث شود کامپیوتر جدید شما تا حد پرواز سریع شود:

• بدافزارها سرعت دستگاه شما را پایین آورده اند.
• منابع ارزشمند لپ تاپ توسط برنامه های بازمانده مورد استفاده قرار می گیرند.
• تعداد آیتم های فعال در زمان راه اندازی سیستم بیش از حد زیاد است
• فضای خالی در درایو استارت آپ شما بسیار محدود است

بد افزار، ویروس و آنتی ویروس

یک بدافزار، صرف نظر از نوع آن که می تواند یک آگهی افزار، جاسوس افزار یا یک ویروس باشد، در بسیاری از موارد علت کندی کامپیوتر ها است.
اگرچه ویروس ها، آگهی‌افزارها، تروجان ها و جاسوس افزارها همه المان های خاصی دارند که موجب طبقه بندی آن ها شده است، ما همه ی آن ها زیر چتر بدافزارها در نظر می گیریم، یک مزاحم شیطانی که هرگز نمی خواهیم آن را در لپ تاپ خود ببینیم. صرف نظر از آنکه لپ تاپ شما ویندوز، مک، یا لینوکس باشد باید یک نرم افزار ضد-بدافزار را به عنوان جبهه مقدم دفاعی خود در نظر بگیرید.
برای کاربران ویندوز و لینوکس، برنامه های ضد بدافزار فعال که می توانند لپ تاپ شما در صورت درخواست و به صورت خودکار اسکن کنند، گزینه ی خوبی هستند.
برای کابران مک، نرم افزار های اسکن غیر خودکار می تواند انتخاب بهتری باشد، زیرا به جز در مواردی که در حال استفاده باشد، از توان سیستم نمی کاهد.
اما لازم نیست هیجان زده شوید؛ استفاده از یک ضد بدافزار برای دفاع، کافی است. اجرا کردن بیش از یک نوع از این برنامه ها به طور هم زمان، به جای آنکه بدافزارهای بیشتری را پیدا کند، به احتمال زیاد کامپیوتر شما را کند کرده و از قدرت پاسخگویی آن می کاهد.
برای حذف بدافزارها از لپ تاپ خود که به سیستم عامل ویندوز مجهز است، به این مقاله مراجعه کنید.
کاربران سیستم مک می توانند از Malwarebytes به عنوان یک منبع خوب برای پیدا کردن بدافزار و به دست آوردن اطلاعات در مورد حذف بیشتر انواع بدافزارهای مک استفاده کنند. البته Malwarebytes آنتی ویروس هایی هم برای سیستم عامل ویندوز دارد.

باز بودن تعداد زیادی از برنامه ها

آیا به همه ی برنامه هایی که در حال اجرا هستند نیاز دارید؟ یکی از دلایل اصلی کند شدن لپ تاپ ها تعداد زیاد برنامه هایی است که در آن فعال هستند. هر برنامه بخشی از منابع لپ تاپ را، نظر رم، فضای دیسک (به صورت فایل های موقتی که ایجاد می کند) و عملکرد CPU و GPU به کار می گیرد. و در حالی که ممکن است برنامه های فعال در پس زمینه دور از چشم باشند، بخش زیادی از منابع محدود لپ تاپ شما را استفاده می کنند.
اما موضوع تنها تعداد برنامه های باز شده نیست، بلکه به نحوه ی استفاده شما از آن ها نیز بستگی دارد. یک مثال خوب می تواند مرورگر وب شما باشد. شما در هنگام استفاده معمولا چند زبانه (Tab) را با یکدیگر باز می کنید؟ بیشتر مرورگرهای وب از یک تکنیک جعبه شنی برای تفکیک کردن هر پنجره و زبانه باز شده از سایر آن ها استفاده می کنند. این یعنی شما می توانید هر زبانه یا پنجره ی باز را معادل باز بودن یک مرورگر دیگر در نظر بگیرید. می بینید که تعداد “برنامه های باز” چگونه با سرعت افزایش می یابند و بر استفاده از منابع لپ تاپ شما تأثیر گذار هستند؟ عادت کردن به بستن برنامه ای که کارتان با آن تمام شده است و تنها باز کردن برنامه هایی که به آن ها نیاز دارید می تواند روشی خوب برای کمک کردن به مدیریت منابع و عملکرد لپ تاپ شما باشد.
• زمانی که کارتان با برنامه ای تمام شد، حتما آن را ببندید
• زبانه هایی از مرورگر وب را که دیگر به آن ها نیازی ندارید ببندید

آیتم های راه اندازی سیستم (استارت آپ) را کنترل کنید

برای رفع مشکل کند بودن لپ تاپ، شما باید از باز شدن خودکار برنامه ها نیز جلوگیری کنید. تمام سیستم عامل ها به شما اجازه می دهند تا برنامه هایی را که پس از روشن شدن سیستم به طور خودکار باز می شوند تنظیم کنید. این کار می تواند موجب صرفه جویی در وقت شما شود، زیرا دیگر نیاز نیست که هر بار به یاد داشته باشید چه برنامه های خاصی را باز کنید، اما بیشتر ما فراموش می کنیم که این برنامه ها را حتی زمانی که دیگر از آن ها استفاده نمی کنیم، از لیست برنامه های استارت حذف کنیم. بنابراین، بد نیست نگاهی به لیست برنامه هایی که به طور خودکار در زمان استارت فعال می شوند بیندازید.
• کاربران مک: آیتم های ورودی را که نیازی به آن ندارید حذف کنید.
• کاربران ویندوز: از این دستورالعمل ها برای جلوگیری از بارگذاری برنامه در زمان راه اندازی ویندوز استفاده کنید.

فضای دیسک را خالی کنید

اگر در درایو استارت آپ ویندوز شما به اندازه کافی فضای خالی وجود ندارد، شما لپ تاپ را وادار می کنید که تلاش بیشتری برای یافتن فضای لازم برای فایل های موقتی داشته باشد که توسط سیستم و برنامه ها مورد استفاده قرار می گیرند (همین موضوع می تواند دلیل دیگری برای محدود کردن تعداد برنامه هایی باشد که در زمان روشن شدن سیستم به طور خودکار فعال می شوند). بعلاوه سیستم بخشی از فضای دیسک را برای حافظه مجازی کنار می گذارد، روشی که سیستم عامل از ان طریق فضای رم اضافی را با انتقال داده های قدیمی تر از رم به دیسک کندتر خالی می کند.
زمانی که فضای خالی بسیار کم باشد، لپ تاپ شما کند می شود، زیرا سیستم عامل باید برای مدیریت این اقدامات مربوط به حافظه ذخیره، پردازش بیشتری انجام دهد. با اطمینان از این که همیشه مقدار قابل توجهی فضای خالی در لپ تاپ خود دارید می توانید این پردازش مورد نیاز را تا حدی کاهش دهید.
به عنوان یک راهنمایی کلی، با خالی نگاه داشتن حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد از فضای دیسک می توانید مطمئن باشید که لپ تاپ شما به دلیل مشکلات و مسائل فضای ذخیره، کند نخواهد شد. حتی بهتر از آن، می توانید مطمئن باشید که با خالی نگاه داشتن ۲۵ درصد یا بیشتر از فضای ذخیره، دیگر با هیچ مشکلی در ارتباط با فضای ذخیره مواجه نخواهید شد.
ویندوز ابزاری درون-ساخت برای کمک به پاک کردن فضای ذخیره دارد. برای آشنایی با این ابزار به این لینک مراجعه کنید.
اگر در مورد یک برنامه پاکسازی دیسک خوب به کمک نیاز دارید به این لینک مراجعه کنید.
کاربران مک می توانند در این مقاله اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنند. علاوه بر این ابزارهای متعددی برای پاکسازی فضا در مک وجود دارد که از میان آن ها می توان DaisyDisk را نام برد.
آیا لازم است دیسک های خود را دیفراگ کنید؟ پاسخ این سوال به طور کلی منفی است. هر دو نوع لپ تاپ های مک و ویندوز می توانند تا زمانی که فضای خالی کافی وجود داشته باشد، فضای داخل درایوها را دیفراگ کنند. البته، ممکن است با توجه به نحوه استفاده شما از لپ تاپ، در مواردی خاص به دیفراگ کردن نیاز پیدا کنید. فقط به یاد داشته باشید: هیچ گاه یک دیسک الکترونیکی حالت جامد یا SSD را دیفراگ نکنید.
• همیشه در درایو استارت آپ خود به انداه کافی فضای خالی داشته باشید.
• ممکن است نیازی به دیفراگ گردن درایو نباشد.
جلوه های بصری گرافیکی را کاهش دهید.
اگر لپ تاپی جدید با به روز ترین و بهترین پردازشگرهای مرکزی و گرافیکی دارید، ممکن است نیازی نباشد که بخشی از جلوه های بصری بیش از اندازه ای را که هر دو نوع سیستم عامل های ویندوز و مک امروزه در اختیار ما می گذارند محدود کنید.
اما حتی اگر نیازی به انجام این کار ندارید، ممکن است بخواهید این کار را انجام دهید. حذف کردن بخشی از جلوه های بصری سیستم عامل می تواند به بهبود کلی عملکرد کمک کند، زیرا با این کار زمانی که به پردازشگرهای قوی نیاز داریم، دیگر CPU و GPU مشغول ارائه تصاویر با کیفیت نیستند.
کاربران مک می توانند جلوه های بصری را تا حد زیادی توسط Preference Pane های مختلف نظیر Dock و Accessibility مدیریت کنند.
ویندوز هم تنظمیات مخصوصی برای خصوصیات تصویری سیستم دارد که بر عملکرد سیستم اثر گذار است. می توانید چگونگی دسترسی و کنترل این خصوصیات تصویری را در این راهنما مطالعه کنید.
در بیشتر موارد، با کاهش دادن جلوه های بصری، رابط کاربری قدرت پاسخگویی بهتری پیدا می کند و منابع مختلف (CPU و GPU و …) را برای برنامه هایی نگاه می دارد که به آن نیاز دارند.
• جلوه های گرافیکی را به حداقل میزان لازم کاهش دهید

حافظه تصادفی (RAM) ، هارد دیسک، پردازشگر گرافیکی و باتری خود را ارتقا دهید

تا اینجا ما در مورد مدیریت عملکرد از طریق محدود کردن تعداد برنامه های فعال، افزایش فضای خالی در درایو استارت اپ با پاکسازی فایل های اضافی، و به طور کلی مدیریت بخش های مختلف لپ تاپ صحبت کرده ایم.
اما اگر برنامه ای داشته باشید که با استفاده از رم یا فضای دیسک بیشتر، یا نسخه ای به روز تر از پردازشگر گرافیکی می تواند عملکرد بهتری داشته باشد چطور؟ شاید اگر باتری لپ تاپ شما بتواند برای مدت طولانی تر شارژ خود را نگاه دارد بتوانید کارهای بیشتری انجام دهید.
با توجه به مدل لپ تاپ، ممکن است شما بتوانید عملکرد کلی سیستم را با ارتقاء میزان رم نصب شده، استفاده از یک دیسک سریعتر یا بزرگتر (یا هر دو)، ارتقاء CPU یا GPU و یا حتی تنها با تعویض باتری بهبود ببخشید تا زمان بیشتری برای اجرای برنامه ها داشته باشید.
این نوع به روزرسانی ها می توانند عملکرد لپ تاپ شما را تا حد قابل توجهی بهبود ببخشند، و در عین حال نسبت به تعویض لپ تاپ، هزینه های کمتری دارند. برای اینکه در مورد چگونگی ارتقا لپ تاپ خود اطلاعات بیشتری کسب کنید، با سازنده در تماس باشید و سپس برای یافتن بهترین قیمت ها در به روز رسانی اجزای مختلف جست و جو کنید.
• رم بیشتر به معنای فضای بیشتر برای اجرای برنامه ها است
• درایو سریعتر به برنامه ها اجازه می دهد سریع تر باز شده و اجرا شوند
• برنامه هایی که به گرافیک بالایی نیاز دارند با به روز رسانی اجزای گرافیکی عملکرد بهتری خواهند داشت.
• تعویض یک باتری قدیمی با یک باتری جدید می تواند به افزایش زمان اجرای برنامه ها کمک کند.
به روز باشید.
و اما آخرین مطلب، که البته اهمیت زیادی هم دارد آنکه به روز نگاه داشتن سیستم می تواند کند شدن ناشی از اینگونه مشکلات را خنثی کند؛ بعلاوه این کار به جایگزین شدن فایل هایی که به مرور زمان دچار مشکل می شوند نیز کمک می کند. این موضوع در مورد برنامه ها نیز صدق می کند.
از آپدیت های ویندوز یا اپ استور مک برای به روز رسانی کامپیوترهای خود استفاده کنید.
• سیستم عامل و برنامه های خود را به روز نگاه دارید. اگر با به روز رسانی های خودکار احساس راحتی می کنید، سیستم ها و برنامه های بسیاری هستند که این امکان را برای شما فراهم می کنند. در این صورت حتی نیازی نیست که به یاد داشته باشید کاری را برای به روز رسانی سیستم انجام دهید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *