چگونه از مطالب وبلاگ خود در وردپرس به صورت آنلاین پشتیبان بگیریم؟

  • 1389/1/5
  • محمدرضا ارجمندی
  • 11

چگونه از مطالب وبلاگ خود در وردپرس به صورت آنلاین پشتیبان بگیریم؟
وبلاگ و وبلاگ نویسی اکنون مدتها است که در رتبه اول محبوب ترین سرگرمی های اینترنتی قراردارد.با وجود میلیونها وبلاگ که موضوعات مختلفی را پوشش می دهند،شما به سادگی می توانید موضوع مورد علاقه خود را پیدا و مطالعه کنید.بنابراین جای تعجب نیست اگر بگوییم وبلاگ ها برای خوانندگان و صاحبان وبلاگ به یک اندازه مفید و ارزشمند است.
پس از بیان این مطلب،به سراغ اینترنت می رویم. دو مقوله هک و دستکاری (کرک)کردن وبلاگ های محبوب این روزها گویا متداول شده.همه ما ممکن است دچار چنین تجربه ناخوشایندی شده باشیم:تصور کنید کنترل وبلاگ یا وب سایت خود و مطالب منتشر شده در آن را از دست دهید و آن وقت برای غلبه بر این مشکل چه قدر کار سخت و مداوم و زمان و انرژی باید صرف شود.بنابراین هیچ کس دوست ندارد بدون امنیت کافی و با ریسک زیاد، یک وبلاگ –که به ارزشمندی آن همگی واقفیم- داشته باشد.
حال سوال این است که آیا راه هایی برای محافظت از محتوای مطالب وبلاگ و در نتیجه زحمات یک وبلاگ نویس و جلوگیری از حملات مخرب به وبلاگ او وجود دارد؟
جواب مثبت است!در واقع برای این منظور راه هایی وجود دارد که شما به سادگی می توانید بحث امنیت را در وبلاگ خود تقویت کنید همچون انتخاب یک کلمه عبور قوی که به سادگی برای هکرها قابل تشخیص نباشد و تغییر آن هر چندوقت یک بار،اضافه کردن پلاگین های امنیتی اضافی به وبلاگ و غیره.اما با تمام محافظت ها و مراقبت ها باید بدانیم که هیچ روشی صد در صد و قطعی نیست و علیرغم همه این موارد و در شرایطی که شما تمام جوانب احتیاط را رعایت کرده اید نباید از پشتیبان گیری که موضوع این مقاله است غافل شد پس در کنار رعایت موارد امنیتی از مطالب خود پشتیبان می گیریم تادر صورتی که در اثر حملات هکر ها بخشی از محتوای صفحه ما از بین رفت به سادگی بتوان آن را با استفاده از پشتیبان جبران کرد.
تعداد زیادی پلاگین برای پشتیبان گرفتن از وبلاگ ورد پرس شما در اینترنت قابل دسترسی می باشند. یکی از جالبترین و ممتازترین آنها “پشتیبان گیر آنلاین برای ورد پرس”(“Online Backup for WordPress) نام دارد.ابتدا به سراغ چگونگی نصب و پیکر بندی برنامه می رویم.
نصب این برنامه چون بیشتر پلاگینهای ورد پرس ساده است.شما می توانید پلاگین را از لینک انتهایی متن دانلود کرده و سپس فایل نصب را در فیلد مربوطه همانند تصویر زیر آپلود کرده یا حتی از قسمت جستجوی پلاگین های آن را جستجو و پس از یافتن نصب کنید.

پس از اتمام نصب شما باید کمی وقت صرف پیکربندی برنامه برای استفاده بهینه از تمام امکانات آن و همچنین تنظیم برنامه ریزی برای پشتیبان گیری توسط برنامه کنید.ابتدا بر روی گزینه “مشاهده وضعیت”( View Status)برای مشاهده وضعیت پشتیبانگیری آنلاین که صفحه مدیریت پلاگینها (Manage Plugins page)وجود دارد کلیک کنید.

در اینجاست که شما می توانید انتخاب کنید از چه مطالبی پشتیبان گرفته شود همچنین باید فضایی در اختیار داشته باشید تا فایلهای پشتیبان در آنجا نگهداری شوند خوشبختانه حساب کاربری شما اجازه استفاده از 50MB فضا را برای این کار می دهد.اگرچه فضلی زیادی نیست اما با دانستن این نکته که فایلهای پشتیبان به میزان زیاد فشرده شده و سیستم هم قادر اگر ظرفیت 50MB تکمیل شد فایلهای پشتیبان قدیمی تر را حذف کند خیال شما حداقل از این بابت که از مطالب اساسی و ضروری پشتیاب دارید و در مواقع لزوم می توانید به آنها مراجعه کنید راحت است.

قدم بعدی،ساختن یک برنامه زمانبندی برای پشتیبان گرفتن است.برنامه قادر است در زمان رسیدن به تاریخ برنامه ریزی شده به صورت خودکار از مطالبی که ما برایش مشخص کرده ایم پشتیبان گیری نماید.
نرم افزار Online Backup for WordPress علاوه بر ویژگی های معمول همچون فشرده سازی و پنهان کردن،دارای مزایای زیر است:
-شما می توانید برنامه را طوری تنظیم کنید که فایلهای پشتیبان را به آدرس ای میل شما فرستاده و در این صورت از فضای زیادی که در صندوق پست الکترونیک شما موجود است برای این منظور استفاده مفیدی کنید.
-شما می توانید بعضی ازپشتیبانها را که بسیار حیاتی هستند قفل کنید تا بدین صورت مانع حذف اتوماتیک آنها توسط برنامه در مواقعی که فضای ذخیره سازی کم است شوید.
– اطلاعات فایل پشتیبان در دو مرکز داده (data centres)های متفاوت ذخیره شده تا به این صورت به شما اطمینان بیشتری از حفظ صحیح اطلاعات خود بدهند.
-شما همچنین این امکان را دارید که به حساب وردپرس خود وارد شده و اگر لازم شد یک پشتیبان به صورت دستی ایجاد کنید.

در مجموع، Online Backup for WordPressیک راه حل عالی برای پشتیبانگیری از وبلاگ ورد پرس شماست.با مجموعه ای از ویژگی ها و پشتیبانگیری خودکار به صورت آنلاین شما به سادگی و بدون هیچ دلواپسی می توانید اطلاعات خود را در صورت بروز هر حادثه ای بازیابی نمایید.
در انتها اگر از نرم افزارهای خاصی برای پشتیبان گرفت از مطالب و محتوای وب سایت خود استفاده می کنید ما و دیگر خوانندگان را با استفاده از نظرات خود در جریان بگذارید.
نشانی دانلود پلاگین:

http://www.backup-technology.com/online-backup-for-WordPress

منبع:makeuseof

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 11 دیدگاه
  1. شما چطور پلاگین در وردپرس می گذارید؟
    اگر منظورتان wordpress.org بوده ، اون 50مگ که در حساب کاربری جا داریم قضیه اش چیه 🙂

    1. عزيزم شما از پنل خودت استفاده ميكني اين سيستم وردپرس روي FTP شما نصب ميشه و فضا رو هم از شما ميگيره… اكي عزيز… .

  2. من این را امتحان کردم. فایده نداره. همان موقع که ایمیل می زنه سرور میلت کار نمی کنه یک لحظه و به دستت نمی رسه.

  3. wp-db-backup هم خوبه و قابلیت های جالبی داره
    من ازش راضی هستم البته هنوز نیاز به باز گرداندن پشتیبان بر روز دیتا بیس نشدم :دی خوشبختانه 🙂
     

    1. ممنون از معرفي wp-db-backup اما يه سوال آيا بك‌اپ رو بصورت آنلاين و در همون لحظه ميگيره و يا خير… .

    1. ممنون شما استا مايي آقا صادق خوشحال ميشيم از راهنمايي‌ها و نظرات شما استفاده كنيم… .

  4. با وجود پشتیبانی گرفتن در پنل خود وردپرس و البته تهیه روزانه بک آپ در پنل هاست این افزونه چه برتری دارد؟

    1. خب عزيز دلم بصورت آنلاين و هر زمان پشتيبان ميگيره و اتومات هستش.

  5. تبلیغات هدایای تبلیغاتی طراحی و چاپ
    تبليغات هداياي تبليغاتي طراحي و چاپ نیک گرافیک
    http://www.nikgraphic.com

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *