آموزش ساخت Boot Disk

  • 1389/6/7
  • سپهر خيري
  • 0

آیا باز هم سیستم شما دچار مشکل شده و بالا نمی آید؟!؟  حال باید چه کرد؟؟  شاید یکی از اهها این باشد که سیستم خود را نزد یک متخصص ببرید و تا آن را بررسی کرده و اشکالات را رفع کند و در نهایت هم مقدار نسبتا زیادی از شما پول بگیرد.

به نظر می رسد این راه کمی طولانی و پر هزینه باشد و وقت زیادی هم بگیرد. راه دیگری نیز وجود دارد و آن هم استفاده از یک Boot Disk است که به وسیله ی آن به نوعی می توانید بفهمید اشکال سیستم شما از کجاست چرا که به شما ای اجازه را می دهد تا stress test انجام دهید ، memory را اسکن کنید یا partition های روی هارد خود را ویرایش نمایید.

برای تمام این کارها شما یک Boot Disk خوب نیاز دارید و ما در این مقاله سعی خواهیم داشت تا به شما طریقه ی ساخت یک Boot Disk  مناسب را آموزش دهیم.

دانلود یک Boot Disk برای شروع کار:

بهتر است کار خود را با دانلود یک Boot Disk آماده آغاز نمایید که می توانید این کار را از طریق سایت http://www.ultimatebootcd.com یا http://www.ubcd4win.com  انجام دهید.  یک Boot Disk به شما این اجازه را می دهد تا با استفاده از ابزارهای داخل آن سیستم خود را چک کرده تا قسمت آسیب دیده را بیابید. ابزار های داخل یک چنین دیسکی بهتر است بر روی رایانه ی هر متخصصی باشد ( یا هرکسی که دوست دارد رایانه اش را خودش تعمیر کند) .

می توانید چنین دیسکی را از آدرس های بالا دریافت نمایید  که به صورت یک فایل زیپ شده خواهد بود. پس از اتمام دانلود، فایل زیپ شده را Extract  کرده و اطلاعات آن را بر روی یک CD رایت کنید.  بعد از رایت شدن CD  آن را در دستگاه قرار داده و سیستم معیوب را از روی آن Boot  کنید.

Enter را فشار دهید

بعد از Boot شدن از روی CD  منویی در مقابل شما قرار خواهد گرفت که شامل چندین گزینه است. از بین تمام این گزینه ها شما فقط به 6 تا از آن ها نیاز دارید که در زیر به طور مختصر در مورد هریک از گزینه ها و عملکرد آن توضیح خواهیم داد:

– Mainboard Tools: در این قسمت شما قادر خواهید بود تا تمام تجهیزات متصل به MotherBoard  و سوار شده بر روی آن را تست نمایید. برای مثال می توانید از آن برای تست کردن حافظه داخلی (Ram) رایانه ی خود استفاده نمایید.

– Hard Disk Tools: در این قسمت  شما  تمام  ابزاری را که برای اصلاح  و یا پاک سازی  و یا نصب چیزی  بر روی هارد درایو خود نیاز دارید خواهید دید. به طور کل این قسمت مربوط به تست هارد رایانه ی شما از تمام جهات است.

– Filesystem Tools: این قسمت مخصوص تنظیمات و اصلاحات بر روی قسمتبندی های هارد (Partition)  و همینطور کار با boot manager ها است.

– Other Tools: در این قسمت شما ابزار هایی را خواهید دید که در چارچوب های بالا نمی گنجیدند و از جمله آن ها می توان ابزارهای مقابله با برنامه های مخرب و همینطور ابزارهای شبکه نام برد. به پیشنهاد ما و به دلایلی بهتر است از این قسمت استفاده نکنید.

– User-defined Tools: این قسمت مخصوص ابزارهایی است که شما با دست خودتان ساخته اید که شرح آن در این مقاله نیست.

– DOS/Linux Boot Disks: این قسمت مخصوص آن دسته از افرادی است که می خواهند از روی Dos  یا  Linux بوت کنند. این قسمت کارایی خود را زمانی نشان می دهد که شما بخواهید اطلاعات خود را از روی هارد خارج کنید و سیستم عاملتان نیز خراب باشد.

چرا از یک Ultimate Boot CD استفاده کنیم؟:

این نوع دیسک بیشتر برای شکانی مناسب است که اشکالات سیستم آن ها مربوط به بخش نرم افزاری و سیستم عامل نیست بلکه یکی از سخت افزار های آنان دچار مشکل شده است . همین موضوع کار را برای کاربر این نوع دیسک آسان تر می زند چرا که سر و کله زدن با مشکلات سیستم عامل کاری پیچیده و دشوار است.

قسمت Memtest86+  که از راه Mainboard tools  و سپس Memory Tests قابل دسترس است مناسب زمانی است که شما فکر می کنید اشکال شما نرم افزاری نیست. برای مثال این بخش قابلیت تست و اشکال یابی Ram  را دارد.

شاید شما خیلی از قسمت های سخت افزاری را بررسی کنید اما کماکان دچار مشکلات عجیبی باشید که مطمئنید نرم افزاری نیستند. در واقع در صورتی که شما تست ها و بررسی ها خود را با Memtest86+  به طور کامل پشت سر گذاشتید و به هیچ مشکلی بر نخوردید ، زمان آن رسیده است که به سراغ Hard Disk Tools بروید و قسمت های مختلف این بخش را امتحان نمایید.

با انجام این دو کار شما کاملا مطمئن خواهید شد که سخت افزارهای رایانه ی شما دقیقا چه اشکالاتی دارند و آیا این اشکالات رفع شدنی هستند یا باید آن قسمت از سخت افزار را به طور کامل دور بیاندازید!

آماده سازی Boot Disk و استفاده از آن برای Winows:

همانطور که شاید از اسم کامل Boot Disk حدس زده باشید (نام کامل Boot Disk for Windows است) بسیاری از فایل ها و قابلیت های موجود بر روی این دیسک فقط بر روی سیستم عامل ویندوز قابل استفاده هستند.

فایل های اجرایی این نوع دیسک ها باید از فایل های موجود بر روی ویندوز  xp استفاده نمایند اما استفاده از این فایل ها به طور مستقیم و اتوماتیک امکان پذیر نیست چرا که بر خلاف قوانین مایکروسافت یا همان Microsoft’s EULA می باشد. بنابرین شما باید بعضی عملیات ها  را به صورت دستی انجام دهید.

به آدرس www.ubcd4win.com/downloads رفته و فایل های پروژه ی خود را دانلود نمایید. از آنجایی که این پروژه حجم زیادی دارد برای دانلود کردن آن نیاز به اینترنت پرسرعت دارید.

در حین اینکه پروژه در حال دانلود است ، cd  نصب ویندوز XP  را داخل رایانه بگذارید اما ان را اجرا نکنید. آنچه اکنون باید با این سی دی انجام دهید کپی کردن تمام فایل ها و اطلاعات روی آن و بردن به پوشه ایت است که باید با نام XPCD آن را درست نمایید و مکان این پوشه را دسکتاپ قرار دهید.

باید این کار را به طور کامل انجام دهید در غیر این صورت عملیات ساختن بوت دیسک با موفقیت انجام نخواهد شد و در قسمت های بعدی به مشکل میخورید.

اکنون به سراغ پروژه ی دانلود شده بروید و فایل اجرای نصب را اجرا نمایید تا فرایند نصب آغاز شود.  بهتر است برای راحت بودن در جهت استفاده از این آموزش تنظیمات نصب و همینطور محل نصب را دستکاری نکرده و روی بگذارید روی حالت از پیش تعیین شده باقی بماند.

پس از اینکه فرایند نصب گسترش دادن فایل های نصب را بر روی رایانه ی شما به پایان رساند از شما در خواست خواهد شد تا MD5 Hash را تایید نمایید که باید در این پنجره دکمه Yes  را فشار دهید . این مرحله برای اطمینان از سالم بودن فایل است.

پس از مرحله ی بالا فرایند نصب به جایی می رسد که UBCD4Win  تمام فایل های نصب شده را شمرده و بررسی می کند تا مطمئن شود جای هیچ فایلی خالی نیست و کمبودی  وجود ندارد.

برای شما و هر کاربر دیگری آرزو داریم که هنگام این بررسی به فایل گمشده ای برنخورید رچا که در این صورت باید بار دیگر به منبع دانلود خود مراجعه کرده و فایل مورد نظر را بیابید تا بتوانید آن را سر جایش قرار دهید! کاری طولانی و وقت گیر.

پس از اینکه برنامه ی UBCD4Win  از سالم بودن فایل ها و بی نقص و ایراد بودن نصب شما مطمئن شد ، زمان رایت کردن سی دی از روی فایل های نصب شده یا بهتر بگوییم گسترده شده است.  دقیقا قبل از شروع این فرایند و در یکی از پایانی ترین مراحل فرایند نصب، برنامه از شما این سوال را خواهد پرسید که آیا می خواهید به صورت اینترنتی برای وجود نسخه ی ارتقا دهنده (Patch) چک کنید یا خیر، که بهتر است این کار را انجام دهید بنابرین دکمه ی مانند عکس زیر Yes  را بفشارید.

این دسته از آپدیت ها برای کسانی که قصد دارند خیلی به روز باشند و Patch  ها را دقیقا پس از عرضه از روی اینترنت دانلود نمایند تا نرم افزار خود را ارتقا دهند ، بسیار مناسب است و پیشنهاد می شود چرا که به طور معمول این گونه Patch  ها ساختار فوق العاده ساده ای دارند که در آن فقط با فشردن یک دکمه و چند لحظه صبر کردن برنامه آپدیت یا به روز می شود.

اکنون فرایند نصب UBCD4Win به پایان رسیده است و این برنامه کاملا آماده برای استفاده است حال باید روی دکمه Finish کلیک کنید.

هنگامی که UBCD4Win PE Builder آغاز می شود ، باید لیسانس این برنامه را قبول کنید و گزینه قبو کردن را تیک زده دکمه ی Next را بزنید ، اما قبل از این کار بهتر است و توصیه می شود که لیسانس را یک بار هم که شده مطالعه نمایید.

سپس در پنجره ای مستقل از شما سوال خواهد شد که آیا می خواهید که Windows installation  فایل ها برای شما چک شود تا از وجود تمامی آن ها مطمئن شوید و در اینجا شما باید گزینه No  را انتخاب نمایید چرا که این کار تقریبا به اندازه ی یک عمر زمان می برد و واقعا شما را خسته و زده خواهد کرد از کار در حال انجام.

اگر خاطرتان باشد پیش از اینکه نصب را آغاز کنیم به شما توضیح دادیم که باید فایل های نصب موجود بر روی سی دی نصب ویندور XP را بر روی هارد رایانه ی خود و در پوشه ای به نام XPCD که محل آن را نیز دسکتاپ شما مشخص کردیم، کپی نمایید. این کار برای همین بود که شما مطمئن باشید فایل های نصب را یک جای مشخص و مطمئن دارید بنابرین دیگر نیازی نیست این مرحله ی بیش از حد وقت گیر را پشت سر بگذارید.

اکنون صفحه ی اصلی PE Builder برای شما باز خواهد شد و می توانید آن را ببینید. در این صفحه به ترتیب از بالا چهار قسمت با نام های Source (منبع) ، Custom (تنظیمات دلخواه)، Output (خروجی) و نهایتا Media Output (خروجی مدیا) قرار دارد که از بین تمام این چهار قسمت ما فقط با قسمت های اول ، سوم و چهارم کار خواهیم داشت و قسمت دوم را دست نخواهیم زد.

در قسمت Source مکانی خالی وجود دارد و در کنار آن یک دکمه وجود دارد که داخل آن نوشته شده : “…”   روی این دکمه کلیک نمایید و منبع خود را دقیقا همان پوشه ای تعیین نمایید که فایل های ویندوز XP  را از روی CD  داخل آن منتقل کرده بودید، اگر طبق راهنمای ما دقیقا پیش رفته باشید باید این پوشه روی دسکتاپ رایانه ی شما باشد.

بهتر است جهت رایت کردن بر روی CD  از ISO image استفاده نمایید ، در غیر این صورت نیر می توانید فایل ها را مستقیم بر روی سی دی رایت نمایید اما ما در ادامه ی این آموزش این طور در نظر می گیریم که شما از ISO image استفاده کرده و از این طریق رایت کرده اید.

برنامه ی PE Builder  در مورد رایت کردن سی دی، ISO image را  در آدرس C:UBCD4Win  قرار خواهد داد و آن را به نام UBCD4WinBuilder.iso  ثبت خواهد کرد . نام یا آدرس را تغییر ندهید تا با راهنمای ما هماهنگ باشید.

بر روی دکمه ی Build کلیک کنید تا PE Builder  کار را آغاز نماید.

این عملیات ممکن است زمانی نسبتا زیاد ببرد که عادی هم هست . پس از اتمام این کار پنجره را ببندید و از PE Builder  نیز خارج شوید تا به سراغ سایر مراحل برویم.

سپس به آدرس C:UBCD4Win بروید تا فایل ساخته شده و در حقیقت نتیجه ی فرایند قبلی را ببینید. در آنجا فایل UBCD4WinBuilder.iso را برداشته و بر روی یک CD رایت نمایید. حتما از نرم افزار های مخصوص رایت سی دی استفاده نمایید.

رایت کردن CD  آخرین مرحله ای است که باید انجام دهید و در واقع دیسک شما حاضر است. برای استفاده از آن کافی است آن را درون دستگاه قرار داده و تنظیمات BIOS خود را درست کنید تا از روی دیسک بوت شوید. سپس سیستم خود را Restart  کرده و از دیسک استفاده نمایید.

چرا حتما باید از Ultimate Boot CD for Windows استفاده کنیم؟؟ :

تفاوت Ultimate Boot CD با Ultimate Boot CD for Windows این است که نوع دوم و در واقع نوعی که ما درگیر ساخت آن بودن دارای فایل هایی است که فقط برای سیستم عامل ویندوز طراحی شده است. این موضوع هنگامی به چشم می آید که شما سیستم را از روی Ultimate Boot CD for Windows بوت نمایید و با ظاهری مواجه شوید که دقیقا همانند ویندوز XP  است و برای شما آشناست. دلیل استفاده از فایل های نصب ویندوز XP در ساخت این CD نیز همین بود.

اما شایان به ذکر است که ابزار پاک کردن و از بین بردن بدافزار ها ، در فضای خارج از ویندوز نیز می تواند کار کند. در واقع فقط برای از بین بردن بد افزارهای ویندوزی نیست.

شما می توانید با وصل شدن به اینترنت به سادگی بدافزارهایی را ناخواسته دریافت می کنید اما همینطور می توانید ابزار از بین بردن این بدافزار ها را نیز با وصل شدن به اینترنت به روز نمایید. سعی کنید در به روز کردن ابزار پاک کننده ی بدافزار، فعال تر از دریافت بدافزار ها باشید تا رایانه ای سالم داشته باشید.

در پایان نیز می توانیم لیستی از کاربردهای این دیسک را برای شما بر شماریم:

– Stress Test  برای رایانه ی شما!

– استفاده از اینترنت با مرورگرهای پرکاربرد

– ساخت PDF ها

– تغییر پسور کاربری رایانه

– ویرایش Registery

– اشکال یابی و گرفتن بک آپ برای هارد و اطلاعات آن

– رایت کردن CD

شما هم میتوانید راه های خود را در مورد ساخت بوت در قسمت نطرات به ما بگویید.

دیدگاه خود را وارد کنید